• Fnukie

Gifta, men ändå inte?

Hej

Jag undrar om man får ha en bröllopsceremoni och sen skaffa samma efternamn, men man registrerar sig inte som gifta för att slippa dela ekonomin med varandra? Som gifta finns det ju regler och lagar om ekonomin som jag skulle vilja slippa. Är det någon som hört någon göra så? Ha en ceremoni och byta efternamn, kalla sig gifta men inte har gjort det "lagligt"?

En kompis sa att man kan skriva under någonting också när man ska gifta sig om det ska finnas lagar och regler för ekonomin och försörjningsplikter som gifta, så man INTE blir det. Man har sitt egna men är lagligt gifta ändå. Någon som hört det?

Jag hoppas inte att detta var alldeles för knasiga frågor.

mvh

Fnukie

• Svar på tråden Gifta, men ändå inte?
  • passionsblomman

1700tal skrev 2010-10-10 14:44:50 följande:
    Tänk också på att den största skillnaden mellan att vara sambos och gifta, det enda som inte kan avtalas till eller bort, är rätten till gemensamma barn om förhållandet tar slut. Vi skilsmässa har man alltid delad vårdnad. Vid bodelning (sambor som delar på sig) tillfaller alltid vårdnaden till mamman. Ett problematiskt juridiskt område som är under förändring eftersom så många skaffar barn som sambor i dagens samhälle.

VA?!? När vi fick barn ihop så fick vi skriva på ett papper om gemensam vårdnad Det gäller sedan även vid separation. Det är idag faktiskt väldigt svårt att -vare sig som mamma eller pappa-få enskild vårdnad. Detta som en följd av politiken att man numera "ska se till barnets bästa" och detta "bästa" bedöms väldigt väldigt långt innebära "rätten till båda föräldrarna"
    Mig veterligen är det istället så att man numera alltid har gemensam vårdnad, om det inte begärts enskild redan från början.

• JustMeAndMyLove
    Kattpoet skrev 2010-10-10 17:36:53 följande:
    Om man är inneboende hos den andra, man måste ha ett kontrakt att bevisa så har man inte försörjningstöd. Skojigt nog, bor en man och kvinna ihop även om kvinnan räknas som inneboende och har kontrakt, kan socialen i vissa fall se dem som par även om de inte är det.
    förstår inte inlägget?

Måste man ha kontrakt på att man inte mottar pengar från soc för att bli inneboende?

Sociala bryr sig inte om ifall man är ett par utan var man är folkbokförd.

Det här kan förstås ha ändrats sen jag var 18.

• JustMeAndMyLove
    passionsblomman skrev 2010-10-10 17:53:18 följande:
      VA?!? När vi fick barn ihop så fick vi skriva på ett papper om gemensam vårdnad Det gäller sedan även vid separation. Det är idag faktiskt väldigt svårt att -vare sig som mamma eller pappa-få enskild vårdnad. Detta som en följd av politiken att man numera "ska se till barnets bästa" och detta "bästa" bedöms väldigt väldigt långt innebära "rätten till båda föräldrarna"Mig veterligen är det istället så att man numera alltid har gemensam vårdnad, om det inte begärts enskild redan från början.
    Det stämmer, min syster fick också skriva på det pappret med sin sambo när de fick barn.

Dock anmälde hon sköterskan för hon skickade ut pappan och pratade länge och ivrigt om att hon kunde utsesluta honom från vårdnaden för "sitt och barnets bästa" genom att vägra ange honom som pappa.

Sköterskan fick en varning och det var enligt HSVN (heter de va?) ett väldigt ovanligt fall.

Inte ens som homosexuell är det svårt att få gemensam vårdnad trots att man bara är sambo.

• Kattpoet

Sorry min  dyselxi gör sig påmind.

Om man bor ihop som inneboende så man ha ett kontrak emellan sig för att bevisa att man är inneboende.

Skojiga är att  enligt socialen är en man och kvinna som bor i hop ett par medans en man/man eller kvinna/kvinna är det inte. Men denna tolking beror helt på om man bor i en homovänlig eller inte  stad.

Mina två homosexuella vänner hade inga problem att stå som inneboende i socialens ögon och mina två vänner  kvinna/man som bor ihop pga bostadsbristen i stan  har fått slagits som attan för att inte bli sedda som ett par av socialen sedan  killen förlorade jobbet.

• JustMeAndMyLove
    Kattpoet skrev 2010-10-10 19:30:31 följande:
    Sorry min  dyselxi gör sig påmind.   Om man bor ihop som inneboende så man ha ett kontrak emellan sig för att bevisa att man är inneboende. Skojiga är att  enligt socialen är en man och kvinna som bor i hop ett par medans en man/man eller kvinna/kvinna är det inte. Men denna tolking beror helt på om man bor i en homovänlig eller inte  stad. Mina två homosexuella vänner hade inga problem att stå som inneboende i socialens ögon och mina två vänner  kvinna/man som bor ihop pga bostadsbristen i stan  har fått slagits som attan för att inte bli sedda som ett par av socialen sedan  killen förlorade jobbet.
    Aha, okej nu förstår jag!

Men det låter väldigt konstigt. Enligt socialen spelar det ingen roll om man är inneboende eller inte, så länge den ene inte äger fastigheten. Om den ena killen i mitt fall hade ägt lägenheten och hyrt ut ett rum hade det inte varit några problem. Men eftersom de båda hyrde den så skulle den ene stå för den andres hyra osv. De ansågs aldrig som ett par utan det berodde enbart på hur de var folkbokförda.

Om man känner sig fel behandlad, tänker på den kvinna och man du känner, så är det bara att gå till en högre instans. Jag tror socialkontoret skulle få väldigt hård kritik om de påstår att de är ett par när de inte är det. En sån sak får de helt enkelt inte lägga sig i.

Sorry för OT

• BlackWIngedAngel
    Klingoklang skrev 2010-10-07 21:24:33 följande:
    Hmm, det var ju märkligt. Var dom sambo just när det hände? Läser juridik just nu och sambolagen var det senaste vi gick igenom och detta var det jag har läst mig till och det vi har fått lära oss. Tydligen så följs inte lagar då som dom ska :/ Olyckligt för din vän, hur gick det för henne?
    Eftersom jag också läser juridik då ska kan vi ju fortsätta utveckla det här. ;) Lagarna följs visst, men socialtjänstlagen och sambolagen krockar i det här avseendet och då har socialtjänsten direktiv som säger att socialtjänstlagen faller över sambolagen. När det gäller just bidrag och liknande så är man allstå försörjningspliktiga för varandra. Underhåll vid separationer är däremot inte möjligt för sambos, vilket det är för gifta (även om det bara är i exceptionella fall i dagens läge).
  • BlackWIngedAngel
    1700tal skrev 2010-10-10 14:44:50 följande:
    Inte heller kan man som gifta testamentera bort de personer som har laglig rätt till sin arvslott, dvs make/maka och barnSom sambo kan man inte heller testamentera bort dina barns arvslott, däremot kan man lägga till sin sambo.
    En make/maka har INGEN arvslott efter en avliden make/maka. Man har som efterlevande rätt till den halva som är ens egen del i giftorätten, och man har fri förfoganderätt för den delen som sedan ska tillfalla gemensamma barn, men du har ingen arvslott! Om din make/maka dör och ni inte har skrivit äktenskapsförord, så görs ju en bodelning, där du blir tilldelad häften, dvs det som är ditt. Men av en avlidnes tillgångar får du inte ärva alls, om denne enbart har särkullbarn.

Och man kan testamentera bort halva barnens arvslott, men inte den andra halvan, som kallas laglott.

• BlackWIngedAngel

Sedan TS, så är det med äktenskap som det är med sambos i just skuldfrågan. Om det framgår tydligt att en skuld är din egen och inte tillsammans, så faller den enbart på dig, men vid en utmätning av Kronofogden så räknar de generellt allt i bostaden som din egendom om man inte kan bevisa annat och din sambo eller maka/make kan på så vis ändå bli drabbad.

• Klingoklang

Vi2alltid skrev 2010-10-09 17:48:51 följande:
    Har hört en annan sjuk grej oxå! Men jag ska inte svära på att den är helt sann, kan nog vara en smula överdriven :PDet var ett gift par där mannen dog helt plötsligt. När de skulle gå igenom fruns arv så visade det sig att mannen hade varit otrogen med en kvinna under en lång tid. Eftersom han hade tillbringat X antal nätter i veckan hos henne så räknades de som sambos. Då fick den andra kvinnan rätt till ett visst arv genom sambolagen.Jag trodde inte att sambos hade nån direkt rätt att ärva, eller är det så?Klingoklang: Du som läser juridik, man detta ha en gnutta sanning i sig?

Ser att det är många som har svarat sedan du skrev detta (har varit bortrest i helgen och inte varit inne här..) Men det verkar som om BlackWIngedAngel har lite mer koll än mig. Jag har precis börjat läsa juridik och det var det första vi läste och inte så grundligt. Men jag kan tänka mig att socialtjänstlagen går in och röjer till det vilket gör att lagarna blir annorlunda och att man dömer på andra grunder då. Men så som jag skrev tidigare så är det så det står i sambolagen... och har inte börjat titta på socialtjänstlagen ännu... 

Tur att det finns dom som kan mer än en själv när man inte kan allt ;) 

• BlackWIngedAngel
    Klingoklang skrev 2010-10-10 20:11:40 följande:
      Ser att det är många som har svarat sedan du skrev detta (har varit bortrest i helgen och inte varit inne här..) Men det verkar som om BlackWIngedAngel har lite mer koll än mig. Jag har precis börjat läsa juridik och det var det första vi läste och inte så grundligt. Men jag kan tänka mig att socialtjänstlagen går in och röjer till det vilket gör att lagarna blir annorlunda och att man dömer på andra grunder då. Men så som jag skrev tidigare så är det så det står i sambolagen... och har inte börjat titta på socialtjänstlagen ännu...  Tur att det finns dom som kan mer än en själv när man inte kan allt ;) 
    Jag vet hur det är. Man läser lagen och tänker, ja men det här är ju solklart och sedan dyker man på praktiska exempel fulla med undantag och motsägelser.

Testamenten är en sådan sak. Man får lära sig tidigt att som sambos ska man testamentera till varandra, för att den andre inte ska bli utkastad från hus och hem om något händer. Och det tänker man sig ju är självklart; Om jag dör så ärver min sambo. Men då kommer ju nästa grej. Vad händer om vi dör så gott som samtidigt? Ett par som vår lärare berättade om, omkom i en bilolycka, men eftersom de dog i samma bilolycka så fick man obducera dem för att konstatera vem som dog först, eftersom den sist avlidnes släktingar skulle ärva alltihop. 

Svar på tråden Gifta, men ändå inte?