Hej
Jag blev sjukskriven för ca 1år och 3mån sen och försäkringskassan skyllde på att de hade långa väntertider på utbetalningarna. Så efter 7 månader utan pengar och ha hållit fodringsägarna uppdaterade hela tiden och de var förstående så kom smällen! Föräkringskassan får för sig att jag inte har sjukanmält mig. Men jag vet att jag sjukanmälde mig, jag vet att jag pratade med en kvinna i telefonen om det. Men detta var ju 7 månader sen och jag skulle inte kunna bevisa det. Så jag blev utan pengar. Jahapp, tänkte jag och försökte börja om. Då sa försäkringskassan att jag inte hade jobbat de senaste halvåret och därför inte kunde få nån ersättning då man räknar ersättningen efter inkomst. HELT SJUKT. Alla min räkningar gick till kronofogden och jag kunde inte göra något åt det. Nu försöker jag jobba halvtid trots att jag mår dåligt fortfarande. Men en halvtid ger inga pengar som kan hjällpa mig bort från fogden. För 7 månader sen träffade jag min "fästman". Jag jobbar stenhårt med att fixa min ekonomi, men jag vill verkligen inte att min ekonomiska sits ska drabba honom på någe vis.
Vi älskar varandra enormt och vi anser att vi är förlovade även om vi inte gifter oss inom ett år. Vi är glada att bara ha varandra, men en bröllopsceremoni och samma efternamn skulle vi vilja ha pga romantiken. Vi vet att med eller utan giftemål så älskar vi varandra och vi anser varandra som våra själsfränder och att vi har hittat "the one".
Men det vore ju det ultimata om man kunde skriva på ett äktenskapsförord att våra ekonomier inte beblandas på nåt sätt. Eller att det ska finnas skyldigheter att försörja den andre eller betala den andres skulder. Jag vill verkligen inte drabba honom med det. Han hjälper ju mig ändå, självklart... men jag vill inte att några myndigheter ska kunna KRÄVA det av honom.
Tack för alla svar!