Vi2alltid skrev 2010-10-09 17:48:51 följande:
Har hört en annan sjuk grej oxå! Men jag ska inte svära på att den är helt sann, kan nog vara en smula överdriven :PDet var ett gift par där mannen dog helt plötsligt. När de skulle gå igenom fruns arv så visade det sig att mannen hade varit otrogen med en kvinna under en lång tid. Eftersom han hade tillbringat X antal nätter i veckan hos henne så räknades de som sambos. Då fick den andra kvinnan rätt till ett visst arv genom sambolagen.Jag trodde inte att sambos hade nån direkt rätt att ärva, eller är det så?Klingoklang: Du som läser juridik, man detta ha en gnutta sanning i sig?
Det låter som en skröna, eller så är det en historia från ett annat land för så kan det inte gå till enligt svensk lagstiftning.
Är du gift med en person kan du aldrig vara sambo (lagligt sett) med någon annan, oavsett hur mycket tid du spenderar där.
Sambor ärver inte varandra, men som efterlevande sambo har man rätt att överta samboegendom motsvarande två prisbasbelopp (i år är prisbasbeloppet 42 400 kr). Men samboegendom avses gemensam bostad och bohag, tex möbler och hushållsapparater. Däremot räknas exempelvis inte en bil in i samboegendomen, fritidshus, eller tillgångar på banken.
Sambor kan dock testamentera all sin egendom till varandra och därigenom skydda den efterlevande ekonomiskt men det fungerar endast fullt ut sålänge ingen av dem har barn.
Sambor har inte försörjningsplikt på det sättet som gifta har (att båda makarna ska ha samma levnadsstandard) dock beräknas behov av försörjningsstöd (socialbidrag) på hela hushållets inkomst och som sambo kan man därför indirekt få försörjningsplikt för den andre.
Man är ganska oskyddad rent juridiskt att vara endast sambo, i förhållande till att vara gifta, men i vissa fall kanske det ändå är att föredra att vara sambor.
Gifter man sig utomlands måste man anmäla detta till skatteverket inom en viss tid för att vigseln ska vara giltig. Eftersom Katrin Z och Alex S inte gjorde detta räknades de fortfarande som sambor enligt svensk lagstiftning. Det är alltså en lösning för TS, om hon vill ha en vigselcermoni men inte bli gift på riktigt. Man kan ha en "låtsascermoni" i Sverige också så klart, men gifter man sig inte på riktigt kan man inte heller ta varandras namn.
TS, hade jag varit som dig hade jag nog väntat med giftermål tills du känner att du har fått ordning på din ekonomi. Å andra sidan behöver det inte få jättestora konsekvenser för den andre att du har skulder. Inte under äktenskapet i alla fall, däremot om ert äktenskap skulle upplösas. Men gå till en jurist och försök reda ut vad som gäller i er situation.