• Fnukie

Gifta, men ändå inte?

Hej

Jag undrar om man får ha en bröllopsceremoni och sen skaffa samma efternamn, men man registrerar sig inte som gifta för att slippa dela ekonomin med varandra? Som gifta finns det ju regler och lagar om ekonomin som jag skulle vilja slippa. Är det någon som hört någon göra så? Ha en ceremoni och byta efternamn, kalla sig gifta men inte har gjort det "lagligt"?

En kompis sa att man kan skriva under någonting också när man ska gifta sig om det ska finnas lagar och regler för ekonomin och försörjningsplikter som gifta, så man INTE blir det. Man har sitt egna men är lagligt gifta ändå. Någon som hört det?

Jag hoppas inte att detta var alldeles för knasiga frågor.

mvh

Fnukie

• Svar på tråden Gifta, men ändå inte?
  • hjärtaGlenn

Vi2alltid skrev 2010-10-09 17:48:51 följande:
    Har hört en annan sjuk grej oxå! Men jag ska inte svära på att den är helt sann, kan nog vara en smula överdriven :PDet var ett gift par där mannen dog helt plötsligt. När de skulle gå igenom fruns arv så visade det sig att mannen hade varit otrogen med en kvinna under en lång tid. Eftersom han hade tillbringat X antal nätter i veckan hos henne så räknades de som sambos. Då fick den andra kvinnan rätt till ett visst arv genom sambolagen.Jag trodde inte att sambos hade nån direkt rätt att ärva, eller är det så?Klingoklang: Du som läser juridik, man detta ha en gnutta sanning i sig?

Man måste väl stå skriven på adressen för att det ska räknas som sambos? Och sambos ärver väl ändå ingenting av varandra, om inte det står i testamentet eller att dom inte köpt sakerna/lägenheten/vad-det-nu-är tillsammans?
    Eller har jag fel?

• Klockarbol

Som sambo ärver man inte varandra om man inte har skrivit ett testamente. Så mycket är jag säker på.

Som fru är det väl bara särkullbarn som har möjlighet att få ut sin del av arvet efter sin förälder 'i förväg' om ni förstår vad jag menar? Men jag är inte helt säker på hur det fungerar när det finns testamente och sådant.

Har varit sambo i 23 år men fru bara drygt en månad så jag har inte hunnit läsa på mig ännu

• Vi2alltid

hjärtaGlenn skrev 2010-10-10 00:10:33 följande:
      Man måste väl stå skriven på adressen för att det ska räknas som sambos? Och sambos ärver väl ändå ingenting av varandra, om inte det står i testamentet eller att dom inte köpt sakerna/lägenheten/vad-det-nu-är tillsammans?Eller har jag fel?

Det där med att vara skriven på samma adress var just det som jag funderade över oxå, för det var aktuellt med den frågan i min tidigare historia där en god vän blev betalningskyldig för sin pojkvän. Han kunde få en möblerad lägenhet med fickpengar, men soc kunde inte skjuta till 1000 kr i några månader tills han fick CSN.

Då kunde de ju ha gått med på det kan man tycka, och låta lägenheten stå tom och han bodde hos henne iaf, men då diskuterades det nån regel att om han spenderade ett visst antal nätter hos henne så räknades de ändå som sambos (rent lagligt vet jag inte, men på något sätt räknades det tydligen så??? )

Sedan när det kommer til arvsrätt så just det: Man har rätt att ärva hälften av det som man köpte in tillsammans. Och i den här sjuka historien kan det ju faktiskt ha varit så! Mannen kanske går och köper en bil tillsammans med sin älskarinna, utan fruns vetskap. Då ska ju älskarinnan faktiskt ha rätt till hälften av den bilen.

• say yes

men var det inte så Alex Schulman och Katrin Zytomierska gjorde? Fejkade ett bröllop. Jag menar hon bytte ju namn till Schulman. När det väl kom till skilsmässan så var de helt plötsligt inte gifta och hade inte anmält det till skatteverket.

• Dejli
    Vi2alltid skrev 2010-10-10 11:11:28 följande:
    Man har rätt att ärva hälften av det som man köpte in tillsammans. Och i den här sjuka historien kan det ju faktiskt ha varit så! Mannen kanske går och köper en bil tillsammans med sin älskarinna, utan fruns vetskap. Då ska ju älskarinnan faktiskt ha rätt till hälften av den bilen.

Fast om mannen står som ägare på bilen, hur ska älskarinnan kunna bevisa att de köpt den tillsammans? Och om hon står som ägare, hur ska frun kunna bevisa att halva var mannens (även om de betalar hälften var, det har ju inget med ägandet att göra egentligen)? En lgh kan kanske bli klurigare om de står som ägare båda två.

• 1700tal

Tänk också på att den största skillnaden mellan att vara sambos och gifta, det enda som inte kan avtalas till eller bort, är rätten till gemensamma barn om förhållandet tar slut. Vi skilsmässa har man alltid delad vårdnad. Vid bodelning (sambor som delar på sig) tillfaller alltid vårdnaden till mamman. Ett problematiskt juridiskt område som är under förändring eftersom så många skaffar barn som sambor i dagens samhälle. Att ändra lagar är en lång process.

Inte heller kan man som gifta testamentera bort de personer som har laglig rätt till sin arvslott, dvs make/maka och barn

Som sambo kan man inte heller testamentera bort dina barns arvslott, däremot kan man lägga till sin sambo.

Som gifta kan man antingen skriva ett äktenskapsförord eller göra inbördes bodelning när som helst under äktenskapet och fortf vara gifta, den biten är inget problem. Gå till en familjejurist som hjälper till.

Vad gäller namnbyte måste man inte nödvändigtvis vara gift för att ta den andres efternamn. Däremot finns lagar över vad som gäller vid allmänt namnbyte, vad man får byta till, ev byte med tillåtelse från andra parter m.m. men äkterskap är det enda sättet som man har rätt att ta den andres namn, oavsett vad den heter.

Tex i Sverige har vi lagar som säger att man inte får ta ett namn som låter uppenbart utländsk, anspelar på en uppenbart känd person, företag eller om bara ett fåtal personer heter namnet i fråga. Ansöker du om namnet McKenzie t ex, dår får man nej. Ansöker man om Kamprad (ikeas grundare) får du definitivt nej. McDonalds får man nej för - det är både ett känt företag och utländsk. Är det ett ovanligt namn som få heter kan man få byte om de som heter så godkänner det. Sökta efternamn får heller inte innehålla af eller von. Du har rätt till att ta någon av dina föräldrars förnamn och sätta son eller dotter efter men inte utländsk version på samma sak, t ex dottír. MEN alla dessa begränsningar slopas om den du gifter dig med råkar heta nåt av det.

• anne på grönkulla

1700tal skrev 2010-10-10 14:44:50 följande:
    Vad gäller namnbyte måste man inte nödvändigtvis vara gift för att ta den andres efternamn.
    Det där låter jättemysko - hur ska man annars får ätt att ta ett efternamn (om det inte finns i ens egen familj då förstås)?
  • Oupsie
    Vi2alltid skrev 2010-10-09 17:48:51 följande:
    Har hört en annan sjuk grej oxå! Men jag ska inte svära på att den är helt sann, kan nog vara en smula överdriven :PDet var ett gift par där mannen dog helt plötsligt. När de skulle gå igenom fruns arv så visade det sig att mannen hade varit otrogen med en kvinna under en lång tid. Eftersom han hade tillbringat X antal nätter i veckan hos henne så räknades de som sambos. Då fick den andra kvinnan rätt till ett visst arv genom sambolagen.Jag trodde inte att sambos hade nån direkt rätt att ärva, eller är det så?Klingoklang: Du som läser juridik, man detta ha en gnutta sanning i sig?
    Det låter som en skröna, eller så är det en historia från ett annat land för så kan det inte gå till enligt svensk lagstiftning.

Är du gift med en person kan du aldrig vara sambo (lagligt sett) med någon annan, oavsett hur mycket tid du spenderar där.

Sambor ärver inte varandra, men som efterlevande sambo har man rätt att överta samboegendom motsvarande två prisbasbelopp (i år är prisbasbeloppet 42 400 kr). Men samboegendom avses gemensam bostad och bohag, tex möbler och hushållsapparater. Däremot räknas exempelvis inte en bil in i samboegendomen, fritidshus, eller tillgångar på banken.

Sambor kan dock testamentera all sin egendom till varandra och därigenom skydda den efterlevande ekonomiskt men det fungerar endast fullt ut sålänge ingen av dem har barn.

Sambor har inte försörjningsplikt på det sättet som gifta har (att båda makarna ska ha samma levnadsstandard) dock beräknas behov av försörjningsstöd (socialbidrag) på hela hushållets inkomst och som sambo kan man därför indirekt få försörjningsplikt för den andre.

Man är ganska oskyddad rent juridiskt att vara endast sambo, i förhållande till att vara gifta, men i vissa fall kanske det ändå är att föredra att vara sambor.

Gifter man sig utomlands måste man anmäla detta till skatteverket inom en viss tid för att vigseln ska vara giltig. Eftersom Katrin Z och Alex S inte gjorde detta räknades de fortfarande som sambor enligt svensk lagstiftning. Det är alltså en lösning för TS, om hon vill ha en vigselcermoni men inte bli gift på riktigt. Man kan ha en "låtsascermoni" i Sverige också så klart, men gifter man sig inte på riktigt kan man inte heller ta varandras namn.

TS, hade jag varit som dig hade jag nog väntat med giftermål tills du känner att du har fått ordning på din ekonomi. Å andra sidan behöver det inte få jättestora konsekvenser för den andre att du har skulder. Inte under äktenskapet i alla fall, däremot om ert äktenskap skulle upplösas. Men gå till en jurist och försök reda ut vad som gäller i er situation.
  • JustMeAndMyLove
    Vi2alltid skrev 2010-10-07 21:10:59 följande:
    "Sammanboende ogifta kan inte åläggas någon inbördes underhållsskyldighet"Intressant... detta var nämligen precis vad som hände min kompis vars pojkvän var arbetlös, hon var tvungen att försörja honom, fast hennes inkomst var CSN-lån och alltså skulle betalas TILLBAKA en dag!
    Alla som bor ihop blir ansvarig för den de delar boende med.

Två killkompisar till mig delade en lägenhet. Den eneblev av med jobbet och sökte soc bidrag. Det visade sig att hans kompis var tvungen att försörja honom.

Så så fort du är skriven på samma adress som någon har du, enligt soc, försörjningsansvar. I alla fall för ett par år sedan.

• Kattpoet

Om man är inneboende hos den andra, man måste ha ett kontrakt att bevisa så har man inte försörjningstöd.

Skojigt nog, bor en man och kvinna ihop även om kvinnan räknas som inneboende och har kontrakt, kan socialen i vissa fall se dem som par även om de inte är det.

Svar på tråden Gifta, men ändå inte?