• JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 17 Sep 21:01
    34444 visningar
    141 svar
    141
    34444

    Vill bara slå ett slag för menskoppen!

    Läste någon gång att menskoppen är bra mot mensvärk.


    Tyckte hela iden var så konstig så jag tänkte väl inte mer på det.


     


    Min nuvarande sambo åt mini-piller enbart för att hon lider av så sjuka menssmärtor. Det har inte funkat så bra sen hon missade EN tablett så då föreslog jag att hon skulle testa en sån där menskopp som finns att beställa på nätet.


     


    Vi är helt såld! FÖRSTÅR ni hur mycket pnegar det går år till tamponger och liknande :O Plus att man kan ha gott samvete för att man gör miljön en tjänst ;)


     


    Hon har nu slutat med mini-pillrena och har väl inte mer än lite "normal-ont", helt suvveränt!

  • Svar på tråden Vill bara slå ett slag för menskoppen!
  • Ankis8­8
    Äldre 7 Oct 16:06
    baby freeze skrev 2011-10-07 15:58:04 följande:

    Har du klippt av den lilla tappen längst ner? Jag fick lov att kapa den tre ggr innan det blev rätt. Känn efter om den har vecklat ut sig ordentligt också!


    Det kan vara lite knöligt i början, men ge det en chans, så får du in knycken snart! Kolla även på hemsidan om du kan få fler och mer handfasta tips där!


    Jag kapade två gånger, jag tror inte att jag ska kapa mer. Den åker upp lite, så att den faktiskt slutar kännas, men det är då den läcker tror jag...
    Åh vad jobbigt! Jag tänker på den hela tiden... Jag ska kolla lite mer på deras hemsida.
    Tack för din hjälp! 
  • baby freeze
    Äldre 7 Oct 16:19

    Ja men gör det! Mejla dem och fråga också om det inte funkar, för min uppfattning är att de gärna vill hjälpa en att få till det rätt. Lycka till!

  • Aleta
    Äldre 8 Oct 08:32
    Ankis88 skrev 2011-10-07 15:53:55 följande:
    Efter alla positiva recensioner här bestämde jag mig för att beställa en menskopp.
    Jag har använt den nu i 2 dagar och jag tycker att det är lite jobbigt...
    Den läcker och den känns hela tiden Storleken borde vara den rätta och den är positionerad där den ska vara.
    Vet inte vad jag gör för fel  
    Om den läcker så verkar det som att den inte har vecklat ut sig eller att storleken är fel.

    Jag brukar vika min på mitten och sedan på mitten igen innan jag sätter in den. Sedan vrider jag på den när den är på plats och då vecklas den ut.

    Läs här för en massa tips. 

    http://www.m-koppen.se/tips.html
     
    Ge inte upp, det är så värt det när det funkar! 
  • Äldre 8 Oct 09:45
    Aleta skrev 2011-10-08 08:32:15 följande:
    Om den läcker så verkar det som att den inte har vecklat ut sig eller att storleken är fel.

    Jag brukar vika min på mitten och sedan på mitten igen innan jag sätter in den. Sedan vrider jag på den när den är på plats och då vecklas den ut.

    Läs här för en massa tips. 

    www.m-koppen.se/tips.html
     
    Ge inte upp, det är så värt det när det funkar! 
    mitten och mitten igen? hur lyckas du? Jag viker en gång på mitten och sen går det typ inte att vika mer xD Men den sätter sig som den ska i alla fall så :)

    Dock funderar jag på en sak, fick en svampinfektion efter mensen nu (vilket jag fick vid den här tiden förra året också, enda gångerna någonsin!) - men nu använde jag ju menskoppen, funderar på om det kan finnas ett samband mellan att jag fick infektionen nu och menskoppen? Någon som vet något? Har bara läst att folk slipper svamp efter att de började använda koppen... Aja, ger den en månad till i alla fall och ser vad som händer :)
  • Aleta
    Äldre 8 Oct 11:53
    izredam skrev 2011-10-08 09:45:43 följande:
    mitten och mitten igen? hur lyckas du? Jag viker en gång på mitten och sen går det typ inte att vika mer xD Men den sätter sig som den ska i alla fall så :)

    Dock funderar jag på en sak, fick en svampinfektion efter mensen nu (vilket jag fick vid den här tiden förra året också, enda gångerna någonsin!) - men nu använde jag ju menskoppen, funderar på om det kan finnas ett samband mellan att jag fick infektionen nu och menskoppen? Någon som vet något? Har bara läst att folk slipper svamp efter att de började använda koppen... Aja, ger den en månad till i alla fall och ser vad som händer :)
    Jag har mycket färre svampinfektioner sedan jag började använda menskopp.
    Det är ju mer hygieniskt.

    Jag brukar tvätta den ordentligt med hett vatten och tvål (om det finns) när jag tömmer. Sedan kokar jag den alltid efter avslutad mens och sedan en gång till när jag börjar använda den. 
  • baby freeze
    Äldre 8 Oct 14:23

    Jag tror inte heller att det beror på menskoppen, men jag kan få det på hösten också och tror att det har mer att göra med mitt ökade användande av tajta jeans... 


    izredam skrev 2011-10-08 09:45:43 följande:
    mitten och mitten igen? hur lyckas du? Jag viker en gång på mitten och sen går det typ inte att vika mer xD Men den sätter sig som den ska i alla fall så :)

    Dock funderar jag på en sak, fick en svampinfektion efter mensen nu (vilket jag fick vid den här tiden förra året också, enda gångerna någonsin!) - men nu använde jag ju menskoppen, funderar på om det kan finnas ett samband mellan att jag fick infektionen nu och menskoppen? Någon som vet något? Har bara läst att folk slipper svamp efter att de började använda koppen... Aja, ger den en månad till i alla fall och ser vad som händer :)
  • Äldre 8 Oct 16:21

    Då ger jag den en chans till ;) har varit supernoga med att tvätta den ordentligt och sådär - tyckte det kändes lite äckligt annars :P

  • Anna B
    Äldre 28 Oct 17:30

    Jag haden en för liten menskopp, då läckte det. Nu har jag den större, och kan inte fatta hur man kan använda något annat :)

  • Äldre 28 Oct 19:53

    Nu har den fått en chans till, och jag har svårt att se  hur jag skulle kunna gå tillbaka till något annat <3

  • Aleta
    Äldre 30 Oct 17:40

    Nu har jag informerat skolsköterskan på min dotters skola. Hon hade aldrig hört talas om menskopp men skulle skaffa en för att kunna visa när hon berättar om mens för tjejerna. (Hon fick ett mail med massor med länkar.)

    Om ni har barn så kan ni också berätta för skolsköterskan på era skolor så har fler tjejer en chans att upptäcka det bästa mensskyddet som finns.

     

  • Äldre 2 Jun 10:41

    Puffar lite!

Svar på tråden Vill bara slå ett slag för menskoppen!