• Albert­ina83
    Äldre 11 Jul 21:46
    12125 visningar
    41 svar
    41
    12125

    Vad krävs för att det ska tas blodprov och urinprov?

    Det har alldrig tagit blodprov och urinprov på mig. Detta trots att jag haft en könssjukdom. Dom toppsade bara, dom sa att jag fick välja vad jag ville testas för. Så jag valde den sjukdom min fästman hade symtom för, jag har alldrig haft några symtom. Sen visade sig att vi båda hade den sjukdomen och vi fick behandling. Men jag är orolig att det skall vara nåt mer fel på mig för jag fick bara testat för den sjukdomen. Medan dom gjorde rätt många tester på min respektive.
    Nu är det så att han har fått symtom igen liknande dom vid en könssjukdom. Vi är monogama, håller oss till en partner. Dom på vårdcentralen insinuerarade att nån av oss måste ha varit otrogen, det känns väldigt kränkande. Det har igen gjorts tester på min fästman men än har inte provsvaren kommit. Jag är jätteorolig för att det ska visa sig att min älskling är sjuk i ytterligare en könsjukdom eller nåt annat. Eller kanske det är nåt fel på mig. Hur ska jag göra för att få genomgå en ordentlig testning, med blodprov och urinprov?

  • Svar på tråden Vad krävs för att det ska tas blodprov och urinprov?
  • HåKa
    Äldre 15 Jul 14:04
    #31

    Om du hade läst allt jag skrivit så hade du också sett att jag anser att man måste frigöra resurser för att ta hand om de som verkligen behöver vård i stället för att ägna sig åt sådana som upptar dyrbar tid utan anledning. Kan man frigöra resurser inom vården, genom att få patienten att söka av rätt anledningar och till rätt instans så hade vården fungerat sju resor bättre än vad den gör idag.

  • Rufsas
    Äldre 15 Jul 14:05
    #32
    HåKa skrev 2010-07-15 13:58:20 följande:
    Jag har tidigare varit på akuten och du skulle aldrig tro mig om jag berättade vad folk söker för på AKUTEN. Akuten är en plats för akut sjuka personer och inget annat.
    Nu tycker jag att du ska ta det lilla lugna här. Jag får ofta urininvägsinfektion och uppsöker då min vårdcentral, precis som man ska göra. Men eftersom det alltid dröjer minst två veckor innan jag kan få en tid ber dem mig gå till akuten. Och eftersom jag har ont och inte vill bli steril gör jag precis som de säger, jag går till akuten. Och där får man vänta ofta upp till sju-åtta timmar när det enda jag vill ha är penicillin. Ett sjukt system om du frågar mig. Jag VILL inte gå till akuten och jag VET att det finns andra som är värre tilltyglade än vad jag är, men vad ska man göra? Så nu ber jag dig att tagga ner och tänka, precis som du skrev själv, allt är inte som det verkar.
  • Albert­ina83
    Äldre 15 Jul 14:08
    #33

     Jag blev inte kallad till mottagningen. Jag tog beslutet själv att kontakta dom för att jag ville bli ordentligt testad. Jag tyckte det inte behövdes nåt nytt klamydiatest men dom på mottagningen tyckte det.
    När jag var yngre var jag väldigt naiv och självdestruktiv, jag hatade mig själv. Så jag hade oskyddad sex med flera killar för jag brydde mig inte om mig själv. 
     Så jag tycker inte det är för mycket begärt att jag ska få bli ordentligt testad. Jag vill ju inte ge min älskling nån mer sjukdom, det är jobbigt nog att det troligtvis var jag som gav han klamydia.

  • HåKa
    Äldre 15 Jul 14:10
    #34

    Jag menade inte att man inte fick gå till akuten med urinvägsinfektion, det skriver jag inte heller någonstans. Urinvägsinfektion kan vara väldigt allvarligt och det är absolut en akut åkomma. Jag skriver bara att man inte kan upptäcka alla med snabbtest!

    De fall jag hade i åtanke var mer i linje av "jag har haft ont i armen när jag sträcker ut den i sex månader och nu har jag tid att söka därför kommer jag till er", "jag har varit snuvig i 2-3 dagar och vill ha ett sjukintyg för jag orkar inte jobba" (personerna i fråga hade inte sökt sin vårdcentral innan de kom till akuten.

  • Katari­na Michae­l
    Äldre 15 Jul 14:16
    #35
    HåKa skrev 2010-07-15 13:58:20 följande:
    Jag har aldrig ens antytt att man inte skall testa sig om man tror att man är bärare av en smitta!!! ALDRIG! Jag anser dock (och vet i och med mitt jobb) att det många ggr (långt i från alla) endast rör sig en "nojja" när det kommer till vissa patienter. Självklart skall man ta sitt ansvar och kontrollera sig men man kan inte bara gå för att kompisen fått en sjukdom och man själv inte har eller har haft några som helst symtom på vare sig den eller andra sjukdomar! Det är rent löjligt!!! Alla urinvägsinfektioner syns inte alls på ett "snabbtest" och man behöver ofta odla för att få svar på vad det rör sig om för urinvägsinfektion eller för att se om det är en urinvägsinfektion. Allt är inte så enkelt...Säg mig - hur skall de unga läkarna som finns i dag bli "gamla läkare som inte behöver läsa ur en bok" om ingen går till dem och ger dem möjlighet att få mer erfarenhet?Argumentet "du är ung, du kan inte vara sjuk" må förekomma men jag kan lova dig att det är inte efter de premisserna som vi jobbar i alla fall. Jag har tidigare varit på akuten och du skulle aldrig tro mig om jag berättade vad folk söker för på AKUTEN. Akuten är en plats för akut sjuka personer och inget annat.
    När du tror du ungdommar först börja tänka på sjukdommar? jo när kompis får de, de är då man får upp ögonen för de. Men du menar alltså att då är man nojjig och löjlig? Just den inställning som skrämmer mig, förstår du verkligen inte att de först när någon i ens närhet drabbad man inser riskerna? Skit jag blir bokstavligt talat mörkrädd när jag läser sånt! Jag hoppas verkligen du inte menar de du skriver!

    Könsjukdommar borde du som jobbar inom vården har koll att de behöver inte visa tecken för att man ska vara smittad och därför är de ju extra viktigt att testa sig även utan symtom.


    I dem fåtal fall (då innebär de att urinvägsinfektionen sitter långt upp) har man oftast även andra symtom. Dem gångerna kan de ju vara värt att testa allt på en gång. Tar de säkra förre de osäkra.


    Gamla läkare fick lärar sig på ett annat sätt, de vet om att de finns undantagsfall, att man inte måste ha alla symtom för att vara sjuk i just de. Jag har många många gånger hört, nej de kan de inte var för du har inte dem systomerna som fass beskriver. Ändå visar de sig att de är just de jag haft, och då blivit mycket sjuk för man behandlarde inte de i tid. De är de som är de stora skillnade att gamla läkaren går inte enbart efter en bok utan eftersom känsla.


    Jo jag vet att många söker till akuten ofta i onödan. Behöver man sy behöver man inte åka till akuten, men de är ju upp till inskrivningsköterskan att se till att skcika dem fallen till jourläkarcentralen istället. De är ju sköterskan som gör fel om inte hon säger ifrån. I alla min fall jag åkt till akuten har jag antingen haft samma symtom som innan och jag vet att jouren inte kan hjälpa mig utan bara kommer skicka mig vidare till akuten eller har jag varit på vårdcentralen först. Men även om folk söker i onödan så försvara de inte varför man håller på med att "Du är för ung". Inte en enda gång har jag varit på sjukhuset utan att höra de, inte en enda gång och då har jag de senaste året varit där 10 gånger.

  • HåKa
    Äldre 15 Jul 14:16
    #36

     


    Albertina83 skrev 2010-07-15 14:08:08 följande:
     Jag blev inte kallad till mottagningen. Jag tog beslutet själv att kontakta dom för att jag ville bli ordentligt testad. Jag tyckte det inte behövdes nåt nytt klamydiatest men dom på mottagningen tyckte det. När jag var yngre var jag väldigt naiv och självdestruktiv, jag hatade mig själv. Så jag hade oskyddad sex med flera killar för jag brydde mig inte om mig själv.  Så jag tycker inte det är för mycket begärt att jag ska få bli ordentligt testad. Jag vill ju inte ge min älskling nån mer sjukdom, det är jobbigt nog att det troligtvis var jag som gav han klamydia.

    Jag tycker definitivt att de skulle ha testat dig på de grunderna. Det är ju för det som vederbörande mottagning finns för sjutton! Det resonemanget kan jag inte alls förstå. Jag förstod dig text helt annorlunda då du skriver att ni båda lever helt monogamt och att ingen varit otrogen osv.

    Vad jag reagerar mot är att en del söker och vill testa sig utan att något som helst riskbeteende har förelegat. Det är nästan som att det har blivit "modernt" i vissa ungdomsgrupper att utföra tester för könssjukdomar med jämna mellanrum, vare sig man behöver eller inte. Detta tar oerhörda resurser från oss och är väldigt frustrerande.

  • HåKa
    Äldre 15 Jul 14:33
    #37

     


    Katarina Michael skrev 2010-07-15 14:16:40 följande:
    När du tror du ungdommar först börja tänka på sjukdommar? jo när kompis får de, de är då man får upp ögonen för de. Men du menar alltså att då är man nojjig och löjlig? Just den inställning som skrämmer mig, förstår du verkligen inte att de först när någon i ens närhet drabbad man inser riskerna? Skit jag blir bokstavligt talat mörkrädd när jag läser sånt! Jag hoppas verkligen du inte menar de du skriver! Könsjukdommar borde du som jobbar inom vården har koll att de behöver inte visa tecken för att man ska vara smittad och därför är de ju extra viktigt att testa sig även utan symtom.

    Jag förstår att du har missförstått mig helt och hållet! Det finns de som kommer och vill  testa sig utan att ha haft sex sedan de testade sig föregående gång...otroligt men sant! Det finns de som vill testa sig för tex HIV utan att ens ha haft ett fullbordat samlag någonsin, endast hånglat med någon kille eller tjej. De bokar bara tid ihop för att kompisen ska gå.

    Man kan inte använda tester mot könssjukdomar med jämna mellanrum som en säkerhetsåtgärd bara för att man inte vill använda kondom när man har sex med tillfälliga partners. Vi har vissa patienter som återkommer på regelbunden basis då det varit ute och "slarvat". Jag tycker att sådant beteende är slöseri med resurser. Visst är det bättre att de kommer än att de smittar andra men de får ju till och med kondomerna gratis av oss...

    Självklart skall man testa sig om det föreligger någon orsak, men vad jag menar är att man får inte sätta det i system eller utnyttja de knappa resurser som vården har. Var och en har ett eget ansvar!

  • Katari­na Michae­l
    Äldre 15 Jul 14:42
    #38
    HåKa skrev 2010-07-15 14:33:10 följande:
      Jag förstår att du har missförstått mig helt och hållet! Det finns de som kommer och vill  testa sig utan att ha haft sex sedan de testade sig föregående gång...otroligt men sant! Det finns de som vill testa sig för tex HIV utan att ens ha haft ett fullbordat samlag någonsin, endast hånglat med någon kille eller tjej. De bokar bara tid ihop för att kompisen ska gå.Man kan inte använda tester mot könssjukdomar med jämna mellanrum som en säkerhetsåtgärd bara för att man inte vill använda kondom när man har sex med tillfälliga partners. Vi har vissa patienter som återkommer på regelbunden basis då det varit ute och "slarvat". Jag tycker att sådant beteende är slöseri med resurser. Visst är det bättre att de kommer än att de smittar andra men de får ju till och med kondomerna gratis av oss...Självklart skall man testa sig om det föreligger någon orsak, men vad jag menar är att man får inte sätta det i system eller utnyttja de knappa resurser som vården har. Var och en har ett eget ansvar!
    Tack för jag blev riktigt orolig där!

    Självklart ska man ju ha något belägg innan man söker. Alltså att de ska finnas en risk för de. I detta fallet har ju TS belägg för sin oror, de vill en gång för alla testa sig så de är 100% säkra, ändå får hon inte de för vårdcentralen. vad ska hon göra då? svälja de eller göra allt så hon slipper oroa sig och ljuga så de kan ta henne på allvar, trots de egentligen borde gjort de redan första gången? Jag tycker de är befogat att ljuga då, men att de ska ju inte behövas alls.


    Sen kan man har diskutioner om hur vidare man ska skydda sig och så, men de hör inte riktigt hemma i denna tråden.

  • Albert­ina83
    Äldre 16 Jul 11:19
    #39

    Jag visste inte att man måste ge en ordentlig förklaring för att få bli ordentligt testad, det är ju inte lätt att veta när man alldrig blivit ordentligt testad innan. Jag fick bli ordentligt testad när jag berättade om min fästmans symtom och att han fått bli ordentligt testad. Jag tänkte inte på att jag måste berätta om mitt riskbeteende, det är inget jag vill ta upp för jag har lämnat den tiden bakom mig. Gillar inte att rota i det förflutna för jag mådde inte alls bra då, jag hade deppresson, panikångest, social fobi.
    Jag fick mitt provsvar idag, allt såg bra ut, det var negativt. Nu ska vi alldrig mer behöva testa oss för könssjukdomar för vi är säkra på att vi har en framtid ihop, att vi är varandras själsfrände.

  • Katari­na Michae­l
    Äldre 16 Jul 12:40
    #40
    Albertina83 skrev 2010-07-16 11:19:25 följande:
    Jag visste inte att man måste ge en ordentlig förklaring för att få bli ordentligt testad, det är ju inte lätt att veta när man alldrig blivit ordentligt testad innan. Jag fick bli ordentligt testad när jag berättade om min fästmans symtom och att han fått bli ordentligt testad. Jag tänkte inte på att jag måste berätta om mitt riskbeteende, det är inget jag vill ta upp för jag har lämnat den tiden bakom mig. Gillar inte att rota i det förflutna för jag mådde inte alls bra då, jag hade deppresson, panikångest, social fobi. Jag fick mitt provsvar idag, allt såg bra ut, det var negativt. Nu ska vi alldrig mer behöva testa oss för könssjukdomar för vi är säkra på att vi har en framtid ihop, att vi är varandras själsfrände.
    Va skönt att höra! Lycka till med allt!
  • shakyn­ose
    Äldre 16 Jul 14:09
    #41

    Konstigt, när jag testade mig så frågade de mig vilka prover jag ville ha tagna och sedan var det inte mer med det. Inga frågor utöver det. Man ska inte behöva göra någon utredning om det inte visar sig att du faktiskt har något som du kan ha smittat någon med, då är du skyldig att uppge ev sexpartners. Skönt att du inte hade något, men trist att du blev så knasigt behandlad tycker jag.


    Albertina83 skrev 2010-07-16 11:19:25 följande:
    Jag visste inte att man måste ge en ordentlig förklaring för att få bli ordentligt testad, det är ju inte lätt att veta när man alldrig blivit ordentligt testad innan. Jag fick bli ordentligt testad när jag berättade om min fästmans symtom och att han fått bli ordentligt testad. Jag tänkte inte på att jag måste berätta om mitt riskbeteende, det är inget jag vill ta upp för jag har lämnat den tiden bakom mig. Gillar inte att rota i det förflutna för jag mådde inte alls bra då, jag hade deppresson, panikångest, social fobi. Jag fick mitt provsvar idag, allt såg bra ut, det var negativt. Nu ska vi alldrig mer behöva testa oss för könssjukdomar för vi är säkra på att vi har en framtid ihop, att vi är varandras själsfrände.
Svar på tråden Vad krävs för att det ska tas blodprov och urinprov?