Inlägg från: Katarina Michael |Visa alla inlägg
  • Katarina Michael

    Vad krävs för att det ska tas blodprov och urinprov?

    Tyvärr måste man ligga på för att få hjälp, de är ingen som gör de åt dig de har jag fått lära mig den hårda vägen. Vet inte hur många gåner jag vägrat att gå från sjukhuset innan de gjort alla testerna, man har rätt till de och de kan inte köra iväg dig så länge du inte utgör fysikst våld. Alla gångerna har de slutat med att de lagt in mig och jag då behövt ligga in ca 1 vecka varje gång. DE avfördade mig med att jag var gnällig, smärtkänslig och gud vet allt, ena gången var de min blindtarm som höll på att brista (brast i handen på läkaren som opererade mig akut), andra gångerna varit obaland i tarmarna bakterikultur som känns ungeför som tarmvrede.


    Sen kan man ju grunt och vara smittad utan system, dvs man bär smittan utan att de brutit ut på en. Så be om att få göra alla könsjukdomsstesterna, ett urinprov och ett blodprov (klamydia är de enda som man gör annat test på och de har ni ju redan gjort) Behöver vårdcentralen en anledning säg du misstänker killen för vara otrogen och genom att du testar dig och han så vet ni var ni har, får någon av er egen en könsjukdom så vet man ju att den andra varit otrogen, om de nu behöver en anledning använd deras eget påstående som anledning...men dem gångerna jag testat mig så har jag aldrig behövt ange någon förklaring.


    Dock kan jag säga att HIV var de blande de värsta testet jag gjort, eftersom jag fick svare "falsk positivt", dvs resultat blev positivt med de misstänker att de inte är korrekt. Första testet man gör är extremt känslig och lite smuts kan påverka de. Andra testet (som man behöver göra för att man ska bedömmas som HVI positiv) är ett dyrare test som är mer exakt. Fick dock ingen förklaring av dem som gav mig svaret mer än att de var falskt och att jag skulle göra om de igen efter några veckor, men dem veckorna hade jag dödsångerst. Så de slutade men att jag fick gör om de och de snabbade fram svaret plus jag fick prata med en kurrater. Andra var som tur negativt. Synd de inte finns så mycket information om falsk positivt då de tydligen är väldigt vanligt, speciellt hos kvinnor.

  • Katarina Michael
    Sara och Micke 2010 skrev 2010-07-14 00:33:00 följande:
    Ärligt talat.... att fråga om detta på Bröllopstorget känns väl lite fel forum. Är det inte bättre att Ni går till en vårdcentral och gör de tester som behövs för att få ett svar! Jag kanske låter hård men det är väl det bästa att göra så Du kan stilla Din oro! Lycka till! 
    Dessutom så om du läser så har hon ju redan försökt just de!!! och fick nobben....
  • Katarina Michael

    Håka, hur mycket kostar inte sjukvården om alla skiter i att testa sig när dem är oroliga och sprider smittor istället?


    Hur mycket mer kostar varje person som smittas, hur många smittar den osv! Vad kostar de i de långa loppet, jämfört med att folk testar sig?


    Man måste tänka långsiktigt och inte kortsikigt...Visst man akn spara några kronor hit men risken finns att de istället kostar så här mycket...Är de inte billigare för vårt samhålle att ta dem några kronor istället?


    Sjukvården idag ger jag inte mycket för, "du är ung du kan inte vara sjuk!" "Du är bara löjlig". Alltid har jag fått kämpa för bli inlagd och i 4 av 5 gånger så har de slutat med akut operation för mig, men jag är ju bara löjlig!


    Värsta av allt är alla dess sköterskor som säger sig har så jävla stressigt men ändå går de bara snackar med varandra trots folk kallar på hjälp! Nej jag har inte mycket gott att säga om sjukvården idag, ska man gå till en läakre så ska man gå till en gammal som inte läser ur en bok, utan faktiskt har kunskapen! Men man får ju tyvärr inte heller välja vilken läkaren man får. och de har mer än en gång hållt på att kosta mig livet! Man tror man är trygg på sjukhus men så är de tyvärr inte. tack och lov säger jag för privatvården som gör att vården förbättras annars får man inga patienter.

  • Katarina Michael

    Dessutom så kan läkaren göra ett enkelt test om de misstänker urinvägsinfektion, svar inom 1h. Så varför gör dem inte de och sen testar för könsjukdommar? Då slipper man oror och dessutom spara pengar!

  • Katarina Michael
    HåKa skrev 2010-07-15 13:58:20 följande:
    Jag har aldrig ens antytt att man inte skall testa sig om man tror att man är bärare av en smitta!!! ALDRIG! Jag anser dock (och vet i och med mitt jobb) att det många ggr (långt i från alla) endast rör sig en "nojja" när det kommer till vissa patienter. Självklart skall man ta sitt ansvar och kontrollera sig men man kan inte bara gå för att kompisen fått en sjukdom och man själv inte har eller har haft några som helst symtom på vare sig den eller andra sjukdomar! Det är rent löjligt!!! Alla urinvägsinfektioner syns inte alls på ett "snabbtest" och man behöver ofta odla för att få svar på vad det rör sig om för urinvägsinfektion eller för att se om det är en urinvägsinfektion. Allt är inte så enkelt...Säg mig - hur skall de unga läkarna som finns i dag bli "gamla läkare som inte behöver läsa ur en bok" om ingen går till dem och ger dem möjlighet att få mer erfarenhet?Argumentet "du är ung, du kan inte vara sjuk" må förekomma men jag kan lova dig att det är inte efter de premisserna som vi jobbar i alla fall. Jag har tidigare varit på akuten och du skulle aldrig tro mig om jag berättade vad folk söker för på AKUTEN. Akuten är en plats för akut sjuka personer och inget annat.
    När du tror du ungdommar först börja tänka på sjukdommar? jo när kompis får de, de är då man får upp ögonen för de. Men du menar alltså att då är man nojjig och löjlig? Just den inställning som skrämmer mig, förstår du verkligen inte att de först när någon i ens närhet drabbad man inser riskerna? Skit jag blir bokstavligt talat mörkrädd när jag läser sånt! Jag hoppas verkligen du inte menar de du skriver!

    Könsjukdommar borde du som jobbar inom vården har koll att de behöver inte visa tecken för att man ska vara smittad och därför är de ju extra viktigt att testa sig även utan symtom.


    I dem fåtal fall (då innebär de att urinvägsinfektionen sitter långt upp) har man oftast även andra symtom. Dem gångerna kan de ju vara värt att testa allt på en gång. Tar de säkra förre de osäkra.


    Gamla läkare fick lärar sig på ett annat sätt, de vet om att de finns undantagsfall, att man inte måste ha alla symtom för att vara sjuk i just de. Jag har många många gånger hört, nej de kan de inte var för du har inte dem systomerna som fass beskriver. Ändå visar de sig att de är just de jag haft, och då blivit mycket sjuk för man behandlarde inte de i tid. De är de som är de stora skillnade att gamla läkaren går inte enbart efter en bok utan eftersom känsla.


    Jo jag vet att många söker till akuten ofta i onödan. Behöver man sy behöver man inte åka till akuten, men de är ju upp till inskrivningsköterskan att se till att skcika dem fallen till jourläkarcentralen istället. De är ju sköterskan som gör fel om inte hon säger ifrån. I alla min fall jag åkt till akuten har jag antingen haft samma symtom som innan och jag vet att jouren inte kan hjälpa mig utan bara kommer skicka mig vidare till akuten eller har jag varit på vårdcentralen först. Men även om folk söker i onödan så försvara de inte varför man håller på med att "Du är för ung". Inte en enda gång har jag varit på sjukhuset utan att höra de, inte en enda gång och då har jag de senaste året varit där 10 gånger.

  • Katarina Michael
    HåKa skrev 2010-07-15 14:33:10 följande:
      Jag förstår att du har missförstått mig helt och hållet! Det finns de som kommer och vill  testa sig utan att ha haft sex sedan de testade sig föregående gång...otroligt men sant! Det finns de som vill testa sig för tex HIV utan att ens ha haft ett fullbordat samlag någonsin, endast hånglat med någon kille eller tjej. De bokar bara tid ihop för att kompisen ska gå.Man kan inte använda tester mot könssjukdomar med jämna mellanrum som en säkerhetsåtgärd bara för att man inte vill använda kondom när man har sex med tillfälliga partners. Vi har vissa patienter som återkommer på regelbunden basis då det varit ute och "slarvat". Jag tycker att sådant beteende är slöseri med resurser. Visst är det bättre att de kommer än att de smittar andra men de får ju till och med kondomerna gratis av oss...Självklart skall man testa sig om det föreligger någon orsak, men vad jag menar är att man får inte sätta det i system eller utnyttja de knappa resurser som vården har. Var och en har ett eget ansvar!
    Tack för jag blev riktigt orolig där!

    Självklart ska man ju ha något belägg innan man söker. Alltså att de ska finnas en risk för de. I detta fallet har ju TS belägg för sin oror, de vill en gång för alla testa sig så de är 100% säkra, ändå får hon inte de för vårdcentralen. vad ska hon göra då? svälja de eller göra allt så hon slipper oroa sig och ljuga så de kan ta henne på allvar, trots de egentligen borde gjort de redan första gången? Jag tycker de är befogat att ljuga då, men att de ska ju inte behövas alls.


    Sen kan man har diskutioner om hur vidare man ska skydda sig och så, men de hör inte riktigt hemma i denna tråden.

  • Katarina Michael
    Albertina83 skrev 2010-07-16 11:19:25 följande:
    Jag visste inte att man måste ge en ordentlig förklaring för att få bli ordentligt testad, det är ju inte lätt att veta när man alldrig blivit ordentligt testad innan. Jag fick bli ordentligt testad när jag berättade om min fästmans symtom och att han fått bli ordentligt testad. Jag tänkte inte på att jag måste berätta om mitt riskbeteende, det är inget jag vill ta upp för jag har lämnat den tiden bakom mig. Gillar inte att rota i det förflutna för jag mådde inte alls bra då, jag hade deppresson, panikångest, social fobi. Jag fick mitt provsvar idag, allt såg bra ut, det var negativt. Nu ska vi alldrig mer behöva testa oss för könssjukdomar för vi är säkra på att vi har en framtid ihop, att vi är varandras själsfrände.
    Va skönt att höra! Lycka till med allt!
Svar på tråden Vad krävs för att det ska tas blodprov och urinprov?