• MabCar

Har/ska ni fotas innan eller efter vigseln?

När ska ni fotograferar före eller efter vigseln?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har/ska ni fotas innan eller efter vigseln?
  • Pärlis

Vi fotades efter, tycker det känns mer "äkta" då =)

• pyrro

om man är inne här och läser år efter år kanske man borde börja fundera på annat

• Påfågeln

Pärlis skrev 2010-06-15 07:01:00 följande:
    Vi fotades efter, tycker det känns mer "äkta" då =)

Håller med! Vi ska också fotas efteråt! 

Men sen är man ju inte nervös heller som man kan vara innan... Tror att man strålar ut mer lycka efteråt!

• Aleta
    Påfågeln skrev 2010-06-15 08:18:23 följande:
      Håller med! Vi ska också fotas efteråt! Men sen är man ju inte nervös heller som man kan vara innan... Tror att man strålar ut mer lycka efteråt!
    Vill bara påpeka i den här tråden också att flera fotografer har sagt tidigare att det inte syns någon skillnad alls i känslor om det är före eller efter vigseln. Och de borde ju veta som fotograferar mängder med brudpar.
  • Påfågeln

Aleta skrev 2010-06-15 09:26:27 följande:
    Vill bara påpeka i den här tråden också att flera fotografer har sagt tidigare att det inte syns någon skillnad alls i känslor om det är före eller efter vigseln. Och de borde ju veta som fotograferar mängder med brudpar.

Absolut kan jag hålla med dig på att fotograferna kanske inte ser om det är nervositet eller lycka. Men båda jag och min blivande ser det... och så känns det helt enkelt mer äkta att ta sina bröllopsbilder när man faktiskt gift sig.

• Aleta
    Påfågeln skrev 2010-06-15 09:31:45 följande:
      Absolut kan jag hålla med dig på att fotograferna kanske inte ser om det är nervositet eller lycka. Men båda jag och min blivande ser det... och så känns det helt enkelt mer äkta att ta sina bröllopsbilder när man faktiskt gift sig.
    Jag tror nog att fotograferna kan se på bilderna om folk ser nervösa eller lyckliga ut.

Sedan så är man inte nervös under fotograferingen. Jag har gift mig två gånger och har faktiskt provat båda varianterna.

Eftersom det är jätteviktigt för mig att få vara med mina vänner och kära som har kommit för att fira vårt bröllop så kände jag mig definitivt mer stressad av att fotas efter vigseln. Jag längtade bara till festen och gästerna (har ju själv varit gäst när man väntar och väntar...) och ville få det överstökat så snabbt som möjligt.

Första gången jag gifte mig så fotades vi före och hade gott om tid. Det var mysigt och vi hade roligt, vi var lyckliga och lekfulla. Korten från den gången var enormt mycket bättre.

• kpt
    pyrro skrev 2010-06-15 07:47:48 följande:
    om man är inne här och läser år efter år kanske man borde börja fundera på annat
    Det var inte min avsikt att låta spydig men för de av oss som jobbar med bröllopsfotografering och försöker ge goda råd så känns det ibland lite jobbigt när man besvarat en fråga och sen möts av precis samma fråga en månad senare. 

En FAQ-sektion med vanliga frågor i början av listan skulle alltså inte skada.  Där kan man sammanfatta alla för- och nackdelar som angetts genom åren.  För BT vore det också värdefullt eftersom folk kommer att länka till den sidan och därmed generera mer trafik.

• fibobs

Lina_K skrev 2010-06-15 01:17:25 följande:
      BT funkar som gravidtidningar eller för all del bröllopstidningar... man kan skriva samma sak år efter år... det kommer hela tiden nya människor som läser det för första gången.

Jag kan hålla med dig lite där.
    Jag har aldrig sett frågan förrut ;o)
    Och vi ska fotas heeeela dagen, från frukost till vi går och lägger oss....och det blir väl sent.
    Men själva bröllopsfotona, om det är det som menas, blir i gamla stan efter vigseln. Med tema 1800-talet och lite roliga bilder.

• Martinaa

Vi fotades innan vigseln på grund av flera orsaker:

Jag skulle aldrig vilja låta gästerna vänta på oss så länge Jag skulle bara känna mig stressad om jag visste att gästerna väntade, vilket antagligen hade resulterat i färre bilder än önskat, samt inte alls så avslappnade Jag var tvärsäker på att jag skulle gråta bort typ allt smink så jag ville inte stå på korten med rödgråtna ögon (dock blev det inte så men risken finns) Hår och smink (och klänning) är fräschast innan man börjar svettas som en gris av nervositet Middagen och festen hade blivit väldigt sen om vi skulle fotats efteråt

Summa summarum hade fotografering efter vigseln inte kunnat hålla på så länge och bara känts stressande för mig. Och nu kan jag ju inte tala för alla brudar här, men det här snacket med att man skulle se lyckligare ut och mer avslappnad efter vigseln stämmer inte. Vi tog både före och efter vigseln (huvudsakligen före, bara några bilder med bilen efteråt) och man ser ingen skillnad i lycka eller liknande. Vi är minst lika lyckliga på bilderna innan vigseln.

• Martinaa

Och nu kom jag på en anledning till, haha. När vi kom ut från kyrkan ville vi ju direkt till festen! Det var ju den vi väntat på så länge och var så nyfikna på. Sen var vi förbaskat hungriga också...

• sun moon

Man ser ju på prins Daniel att hans ögon är helt svullna på deras bröllopsfoto = inte fint  

Vi ska fotas före vigseln av praktiska skäl. Vår vigsel är sent, kl 17.00 så det skulle bli för stressigt att fotas efteråt. 

• Uppsalabrud2010

Vi ska fotas efter av den enkla anledningen att vi helt enkelt inte hinner före!

• Vickymb

Vi fotas efter vigsel av den anledning att vi faktiskt inte är gifta innan ;)

• Martinaa
    Vickymb skrev 2010-06-24 20:44:06 följande:
    Vi fotas efter vigsel av den anledning att vi faktiskt inte är gifta innan ;)
    Och då kan man inte synas tillsammans på bild??
  • Summer2010

Vi ska fotas efter. Vill vara gift på bröllopsbilderna. Vet att det är jobbigt att bara vänta men då får gästerna tid att lära känna varann då våra familjer aldrig träffats innan. Så för dem blir det mingel och kanske nån lek. Vi kommer däremot inte fotas i flera timmar utan max 1 timme. Fotas oxå under hela dagen, men det är alltså själva bröllopsbilderna som tas efteråt.

Innan skulle vi nog inte hinna, dessutom skulle jag vara för nervös för att riktigt kunna slappna av på bilderna.

Svar på tråden Har/ska ni fotas innan eller efter vigseln?