ja fast just den biten med etikett hade inte just med sammanhanget att göra, med klänning och så.
och nej jag har ingen egen agenda för hur en tärna ska vara, det är väl inte olikt andra och jag tycker inte att jag har stora krav eller önskemål. jag förstår inte varför man vill vara tärna om man iallafall inte vill vara med på något, det känns som att det är ju en del av grejen med att vara tärna och inte bara stå i kyrkan.
sen har ju såklart alla olika uppattningar.
tärnan visst nog inte riktigt vad som förväntades men jag HAR nämt de sakerna, som att kanske hjälpa till lite smått och vara med t.ex. till frissan.
Det är en viktig bit för mig, att ha mina vänner med mig och dela en trevlig dag samt kanske få lite hjälp i beslut och sådant och SMÅSAKER.
jag tror ni missuppfattat mig totalt och verkar tro att jag är en galen bridezilla som kör med mina tärnor som slavar.
Och passionsblomma så som du skriver låter det ju som jag är en riktig häxa bara för att jag vill ha en tärna som bryr sig om och tycker det känns som ett hedersuppdrag att få vara tärna och engegerar sig LITE. jag har inte sagt att jag vill att hela hennes tillvaro ska kretsa kring mitt bröllop.
Det förstår väl jag också att man inte kan förvänta sig och det vill jag inte heller.
Men hon bryr sig inte det minsta. Hur kul är det att ha en tärna som skiter i det helt? Då kan man ju lika gärna avsäga sig det själv, det är allt jag säger.
Och jag irriterar mig inte på hennes graviditet, hur kan du fått för dig det? Jag har ju skrivit att jag försökt stötta henne men hon inte brytt sig.
Jag gläds åt hennes graviditet för jag vet att hon länge velat ha barn.
Det handlar inte om att hon inte "är engegerad nog" som sagt så är hon inte ett dugg engegerad!
passionsblomman skrev 2010-03-20 12:23:26 följande:
Jag instämmer med Aleta, och vill gärna lägga till att det här med etikett knappast är frågan om något som gör saker stelt och konstlat, utan det är faktiskt fråga om att förenkla tillvaron så mycket som möjligt. Och för ddet mesta just "rent bondförnuft" om hur man bör bete sig för att det ska bli trevligast möjligt för
alla.Om du TS har en egen agenda för vad en tärna ska vara "enligt di" då är det nog verkligen bäst att du nogsamt redogör den för vederbörande tärna-oavsett vem du avser ha för uppgiften. Det är nämligen inte något allmänt vedertaget eller alls fråga om bondförnuft då, utan snarare dina egna föreställningar och önskemål. Dem sitter ingeni ditt huvud och vet.Vad gäller just den här tärnan så verkar det ju nystas fram fler och fler saker du retar dig på, inte bara gällande hennes graviditet, utan dessutom hennes partner.Jag är rätt säker på att de som par ser sig som utvalda för hedersuppdraget tärna/marskalk och får den ena av dem plötsligt sparken så spår jag en något frostig fortsättning på er relation.Tycker du inte att det alls gör något eller anser attdet isåfall helt kommer an på dem att "fatta och inte bli sura" för att ni ju bör få bestämma, tja, skippa henne då.Personligen har jag otroligt svårt att begripa att så många vuxna kvinnor tycks ha ett närmast outtömligt behov av uppmärksamhet. "Allt i hela mitt liv har alltid handlat om andra. Jag ställer alltid uopp för alla andra. Nu är det min tur. Allt ljus på mig. Det är min dag. Jag ska gifta mig. Det är dagen då allt handlar om mig" För mig känns det som att man nyss stängde sagoboken, klappade lite på omslagets fina prinsessbild och sa: Idag är JAG prinsessan, och prinsen och halva kungariket är för mina fö
tter.Om en tärna/släkting/gäst or whatever medvetet FÖRSTÖR och saboterar saker, ställer till stora bråk eller motarbetar en på olika sätt, då förstår jag om man avskrivs eller inte bjuds. Men för att man inte "är engagerad nog" ?