• starfish

Vill byta tärna!!

Min ena tärna har fått reda på att hon är gravid och kommer att få barnet i början av augusti, vi gifter oss i slutet av augusti.
    Hon har sagt att hon på grund av graviditeten inte vill ha några tärn-uppgifter och kommer heller inte göra sig klar tillsammans med mig och övriga tärnor.

Jag förstår fullt ut att hon kanske inte orkar hjälpa till och så när hon är gravid, men då tycker jag hon kunde säga att det är lika bra att jag hittar en annan tärna.
    Så allt hon kommer göra är att stå framme med oss i kyrkan. det känns lite onödigt. Plus att hon kommer dra med sin familj till kyrkan som ska ha hand om barnet under ceremonin.
    Nu har jag även fått reda på att en vän som skulle gifta sig i sommar, nu skjutit upp sitt bröllop, hade hellre haft henne då hon är en närmre vän.

jag vet inte hur jag ska säga detta till min tärna utan att såra henne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-19 18:41
    Hur ska jag ta upp det här med henne?
    Börja med att fråga om hon verkligen vill vara tärna? Men tänk om hon då säger att hon vill det?

• Svar på tråden Vill byta tärna!!
  • starfish

ja fast just den biten med etikett hade inte just med sammanhanget att göra, med klänning och så.
    och nej jag har ingen egen agenda för hur en tärna ska vara, det är väl inte olikt andra och jag tycker inte att jag har stora krav eller önskemål. jag förstår inte varför man vill vara tärna om man iallafall inte vill vara med på något, det känns som att det är ju en del av grejen med att vara tärna och inte bara stå i kyrkan.
    sen har ju såklart alla olika uppattningar.
    tärnan visst nog inte riktigt vad som förväntades men jag HAR nämt de sakerna, som att kanske hjälpa till lite smått och vara med t.ex. till frissan.
    Det är en viktig bit för mig, att ha mina vänner med mig och dela en trevlig dag samt kanske få lite hjälp i beslut och sådant och SMÅSAKER.
    jag tror ni missuppfattat mig totalt och verkar tro att jag är en galen bridezilla som kör med mina tärnor som slavar.

Och passionsblomma så som du skriver låter det ju som jag är en riktig häxa bara för att jag vill ha en tärna som bryr sig om och tycker det känns som ett hedersuppdrag att få vara tärna och engegerar sig LITE. jag har inte sagt att jag vill att hela hennes tillvaro ska kretsa kring mitt bröllop.
    Det förstår väl jag också att man inte kan förvänta sig och det vill jag inte heller.
    Men hon bryr sig inte det minsta. Hur kul är det att ha en tärna som skiter i det helt? Då kan man ju lika gärna avsäga sig det själv, det är allt jag säger.

Och jag irriterar mig inte på hennes graviditet, hur kan du fått för dig det? Jag har ju skrivit att jag försökt stötta henne men hon inte brytt sig.
    Jag gläds åt hennes graviditet för jag vet att hon länge velat ha barn.
    Det handlar inte om att hon inte "är engegerad nog" som sagt så är hon inte ett dugg engegerad!

passionsblomman skrev 2010-03-20 12:23:26 följande:
    Jag instämmer med Aleta, och vill gärna lägga till att det här med etikett knappast är frågan om något som gör saker stelt och konstlat, utan det är faktiskt fråga om att förenkla tillvaron så mycket som möjligt. Och för ddet mesta just "rent bondförnuft" om hur man bör bete sig för att det ska bli trevligast möjligt för alla.Om du TS har en egen agenda för vad en tärna ska vara "enligt di" då är det nog verkligen bäst att du nogsamt redogör den för vederbörande tärna-oavsett vem du avser ha för uppgiften. Det är nämligen inte något allmänt vedertaget eller alls fråga om bondförnuft då, utan snarare dina egna föreställningar och önskemål. Dem sitter ingeni ditt huvud och vet.Vad gäller just den här tärnan så verkar det ju nystas fram fler och fler saker du retar dig på, inte bara gällande hennes graviditet, utan dessutom hennes partner.Jag är rätt säker på att de som par ser sig som utvalda för hedersuppdraget tärna/marskalk och får den ena av dem plötsligt sparken så spår jag en något frostig fortsättning på er relation.Tycker du inte att det alls gör något eller anser attdet isåfall helt kommer an på dem att "fatta och inte bli sura" för att ni ju bör få bestämma, tja, skippa henne då.Personligen har jag otroligt svårt att begripa att så många vuxna kvinnor tycks ha ett närmast outtömligt behov av uppmärksamhet. "Allt i hela mitt liv har alltid handlat om andra. Jag ställer alltid uopp för alla andra. Nu är det min tur. Allt ljus på mig. Det är min dag. Jag ska gifta mig. Det är dagen då allt handlar om mig" För mig känns det som att man nyss stängde sagoboken, klappade lite på omslagets fina prinsessbild och sa: Idag är JAG prinsessan, och prinsen och halva kungariket är för mina fötter.Om en tärna/släkting/gäst or whatever medvetet FÖRSTÖR och saboterar saker, ställer till stora bråk eller motarbetar en på olika sätt, då förstår jag om man avskrivs eller inte bjuds. Men för att man inte "är engagerad nog" ?
  • starfish

och som sagt, jag kommer inte att "sparka" någon och jag vill heller inte göra oss ovänner i onödan. det har jag också skrivit.
    jag kommer kolla med henne ännu en gång om hon orkar med detta och gör hon det så "fine". jag kommer att fråga min vän som skulle gifta sig om hon vill vara och då får de bli flera.
    Jag är ingen jäkla egoist som behandlar mina vänner (tärnor) som skit, men i en relation vänner emellan så handlar det om att ge och ta och i denna relation så är det inte riktig så. Jag förösker verkligen stötta och bry mig och långt ifrån allt handlar om mitt bröllop. Jag bryr mig om andras liv med!

• Vi 3

Det är nackdelen med att skriva och inte prata, det kan tolkas på så många olika sätt. Jag har inte uppfattat dig så iaf. Jag tycker att du löser det hela på ett bra sätt iom att du tar in din vänninan också. Du måste känna dig bekväm och nöjd med dagen, det är faktiskt viktigast.

• passionsblomman

TS, du tolkar in helt egna saker i det jag skriver och det är synd. Om du läser dina egna inlägg som de faktiskt står, så kommer du att se att du faktiskt beskriver problemet så att din tärna är gravid och därmed inte vill ha uppgifter. Eftersom du vill att hon ska vara med på vissa saker så passar det inte längre med DIN bild av vad tärnan är till för.
    Jo, du vill ju visst att hon ska stiga åt sidan-helst självmant, och det är tydligen egoistiskt av henne att fortfarande vilja vara din tärna, när hon borde fatta själv att hon inte är till någon nytta längre. Alltså kan man säga att du vill sparka henne till förmån för någon annan.

Och visst har du en agenda. Det har alla, den utgår ifrån förväntnigar och syften. Det är inte ett fult ord eller en anklagelse, utan ett begrepp för vad man tänkt sig. Om du inte ahde en agenda skulle du alltså sakna en plan, vilket knappast är fallet.

Det jag vill ha sagt är att detta att tärnan förväntas vara med på ditten eller datten inte är så himla självklart som det låter, inte bara på dig utan på en förfärande stor del av alla brudar som svarat dig. Jag har som sagt aldrig trott annat än att tärnan står med framme i kyrkan. Här på BT har det blivit tydligt att tärnan ofta förväntas delta från tidigt planeringsstadie till städning dagen efter.

Jag har aldrig sagt att det är fallet med dig och dina förväntningar, men trådar går ihop och diskussioner på ett forum går i varandra. Det finns mycket att fundera över i hur man egentligen ser på saker och ting som återkommer.
    Tärnor som man är besviken på är ett återkommande tema.

Jag menar också att det verkar vara andra saker som ligger bakom din känsla. och du bekräftar ju det nu igen när du skriver att ni inte ger och tar på jämna boliner i er relation.

Alltså är det där skon klämmer.
    Om du saknar delaktighet från hennes sida i ditt liv, så är det ju er hela vänskap det handlar om. Inte tärnuppdraget i sig.

• Andelle

Jag tolkar det som att hon är tillfrågad att vara tärna för att hennes man är din blivandes vän och marskalk, stämmer det?

Att hon egentligen inte är ditt val utan kom med på köpet.

Ber om ursäkt om jag missförstått.

• Troll10

Är det inte två olika frågor som diskuteras? Dels att du vill ångra valet av tärna och dels vad som ingår i uppdraget att vara tärna? Tycker själv att om man förväntar sig mer av sin tärna än att hon hjälper till under vigseln så bör man nog vara tydlig med sina önskemål om hjälp redan när man tillfrågar personen i fråga.

• starfish

tack:) för de är så fel ute hur jag är som person och jag tycker det känns jobbigt.

har pratat med tärnan och hon vill vara..
    kommer nog inte fråga min vän heller för det kommer inte funka. kommer inte få plats i bilen, framme vid altaret och så.

vi har pratat massa nu och rett ut allting!
    Det känns jätteskönt nu för det har vart massa missförstånd bara.
    Hon visar sitt intresse nu och säger att hon vill vara delaktig och så.
    Jag har vågat tagit upp mina "problem" såsom att hon ville ta med sin mamma till festen och frissan och så.
    Allt är lugnt mellan oss nu och det känns bra. :D känner mig sååå lättad.

Vi 3 skrev 2010-03-20 14:14:40 följande:

Det är nackdelen med att skriva och inte prata, det kan tolkas på så många olika sätt. Jag har inte uppfattat dig så iaf. Jag tycker att du löser det hela på ett bra sätt iom att du tar in din vänninan också. Du måste känna dig bekväm och nöjd med dagen, det är faktiskt viktigast.
  • starfish

nej så är det inte. det är bara som vissa tagit upp och har inget egentligen med denna tråd att göra.

Troll10 skrev 2010-03-20 14:53:15 följande:
    Är det inte två olika frågor som diskuteras? Dels att du vill ångra valet av tärna och dels vad som ingår i uppdraget att vara tärna? Tycker själv att om man förväntar sig mer av sin tärna än att hon hjälper till under vigseln så bör man nog vara tydlig med sina önskemål om hjälp redan när man tillfrågar personen i fråga.
  • starfish

Ja men du gör ju lika, t.ex att jag tyker det är ett probleem att hon är gravid vilket inte är fallet.

har inte sagt att jag inte har en agenda, jag sa att jag inte har en SPECIELL agenda, den som du påstår att jag verkar ha.
    Om att jag är en prinsessa och att alla ska bara bry sig om mig.
    Jag har tagit upp med min tärna vad jag förväntar mig och det är inte mycket som sagt.

Jag har haft väldigt svårt att kommunicera med henne och därför söker jag stöd här då hon inte verkar förstå vad som är viktig för mig, trots att jag berättat vad som förväntas.

Vi är som sagt inte heller nära vänner och därför har vi inte den kommunikationen. Har berättat för henne vad jag tycker man gör men det har blivit missförstånd. Hon har sagt att hon inte vill ha uppgifter, men nu när jag inte gett henne några så känner hon inte sig delaktig och vill göra saker.
    Likaså med frissan har hon ändrat uppfattning om.
    Vi har pratat mer nu och hoppas det för en gångs skulle är utrett nu.
    Hon kommer hjälpa mig med småsaker, komma med råd och så. Jag är ingen expert i bröllopsfrågan och därför uppskattar jag om tärnorna kanske kan hjälpa till att komma med tips och så. det är det jag menar med uppgifter och det vet de.

men som sagt, allt är utrett mellan oss nu så nu kan vi släppa detta ämne;)

passionsblomman skrev 2010-03-20 14:32:05 följande:
    TS, du tolkar in helt egna saker i det jag skriver och det är synd. Om du läser dina egna inlägg som de faktiskt står, så kommer du att se att du faktiskt beskriver problemet så att din tärna är gravid och därmed inte vill ha uppgifter. Eftersom du vill att hon ska vara med på vissa saker så passar det inte längre med DIN bild av vad tärnan är till för. Jo, du vill ju visst att hon ska stiga åt sidan-helst självmant, och det är tydligen egoistiskt av henne att fortfarande vilja vara din tärna, när hon borde fatta själv att hon inte är till någon nytta längre. Alltså kan man säga att du vill sparka henne till förmån för någon annan.Och visst har du en agenda. Det har alla, den utgår ifrån förväntnigar och syften. Det är inte ett fult ord eller en anklagelse, utan ett begrepp för vad man tänkt sig. Om du inte ahde en agenda skulle du alltså sakna en plan, vilket knappast är fallet.Det jag vill ha sagt är att detta att tärnan förväntas vara med på ditten eller datten inte är så himla självklart som det låter, inte bara på dig utan på en förfärande stor del av alla brudar som svarat dig. Jag har som sagt aldrig trott annat än att tärnan står med framme i kyrkan. Här på BT har det blivit tydligt att tärnan ofta förväntas delta från tidigt planeringsstadie till städning dagen efter.Jag har aldrig sagt att det är fallet med dig och dina förväntningar, men trådar går ihop och diskussioner på ett forum går i varandra. Det finns mycket att fundera över i hur man egentligen ser på saker och ting som återkommer.Tärnor som man är besviken på är ett återkommande tema.Jag menar också att det verkar vara andra saker som ligger bakom din känsla. och du bekräftar ju det nu igen när du skriver att ni inte ger och tar på jämna boliner i er relation.Alltså är det där skon klämmer.Om du saknar delaktighet från hennes sida i ditt liv, så är det ju er hela vänskap det handlar om. Inte tärnuppdraget i sig.
  • starfish

Tack för alla råd men nu är saken ur världen.
    allt är utrett med tärnan och vi båda känner oss nöjda:) Hon är min tärna och jag känner mig nöjd med det nu när vi pratat ut ordentligt.

avslutar nu här.

• passionsblomman

Prata ut är bra.

Allmänt sett så är det ingenting konstigt eller ovanligt att när en fråga väcks i en tråd så kommer olika aspekter och tankeställningar upp allteftersom fler läser och kommenterar. Vill man bara haen enda exakt sorts kommentarer så ska man nog hellre prata med sina privata vänner och nätverk.

På forum blir det inte så helt individuellt. Jag tycker det är kanon att ni kommit till en lösning och vill bara poängtera att jag INTE ser dig som en häxa, Bridezilla eller galen prinsesswannabee, däremot får många av kommentarerna du fått PLUS sjutusenelva andra trådar och kommentarer mig att allvarligt fundera på vad det är med folk.

Det vore heller ingenting underligt ifall den här tråden -liksom många andra skulle fortsätta även sedan du själv är nöjd. Frågor väcks, samtal inleds och trådar får med tiden ett eget liv. Helt bortom vad en trådstartare ibland trodde var möjligt ens. Det är lite av det som gör forumet levande och dynamiskt.

Som sagt, skönt och bra att det rett ut sig. Lycka till med all vidare planering och er bröllopsdag.

• starfish

ja det är sant, speciellt med den rubriken. men jag ville ha en uppseende väckande rubriken då jag inte tycker man får svar annars:)
    det finns ju mycket att läsa om just tärnproblem som du säger, men bara för att man har ett problem innebär inte det att det är bruden själv som är den som har orimliga krav och så vidare.
    jag håller med om att vissa har orimliga krav och har läst mycket konstigt som att t.ex tärnan ska vara en ja-sägare och alltid ställa upp även om bruden vill diskutera servetter mitt i natten. sånt är ju orimligt och såklart har ju tärnan ett eget liv.
    däremot tycker jag att tar man på sig en roll, t.ex. som tärna så förutsätter man ju att få lite engegemang och så, såvida man har gått igenom innan vad som förväntas.
    tycker man att bruden har orimliga krav så tackar man nog nej.
    jag är mycket orolig och virrig som person och vill verkligen ha mina tärnor med som stöd under dagen då man gör sig klar. håller väska, lägger ordning släp, ser till att jag inte glömmer något och så vidare. alltså inga stora saker.
    sedan kanske lite hjälp med pyssel inför bröllopet.

tack, känner mig mer förstådd av dig nu och att jag inte är någon prinsessbrud som ska ha allt ljus på mig. det är inte riktigt min grej;)

vi får se hur länge tråden fortsätter, jag har nu tack vare tråden vågat ta upp detta med min tärna och nu är allt löst:)

lycka till själv (oavsett om du planerar bröllop eller inte) :)

passionsblomman skrev 2010-03-20 16:52:55 följande:
    Prata ut är bra. Allmänt sett så är det ingenting konstigt eller ovanligt att när en fråga väcks i en tråd så kommer olika aspekter och tankeställningar upp allteftersom fler läser och kommenterar. Vill man bara haen enda exakt sorts kommentarer så ska man nog hellre prata med sina privata vänner och nätverk.På forum blir det inte så helt individuellt. Jag tycker det är kanon att ni kommit till en lösning och vill bara poängtera att jag INTE ser dig som en häxa, Bridezilla eller galen prinsesswannabee, däremot får många av kommentarerna du fått PLUS sjutusenelva andra trådar och kommentarer mig att allvarligt fundera på vad det är med folk. Det vore heller ingenting underligt ifall den här tråden -liksom många andra skulle fortsätta även sedan du själv är nöjd. Frågor väcks, samtal inleds och trådar får med tiden ett eget liv. Helt bortom vad en trådstartare ibland trodde var möjligt ens. Det är lite av det som gör forumet levande och dynamiskt.Som sagt, skönt och bra att det rett ut sig. Lycka till med all vidare planering och er bröllopsdag.
  • Vi 3

Jag håller helt med Passionsblomman vad gäller att folk verkar ha galna krav på sina tärnor. Nu kommer jag inte ha nga tärnor men svägerksan kommer vara med mig under dagen när jag blir fixad, så hon är väl inofficiell tärna.

Jag tycker att det viktigaste är att man själv är bekväm under bröllopsdagen. Skulle jag ha, officiell, tärna skulle jag nog fundera över det ett par extra varv efter att ha läst alla tärntrådar och sen vara tydlig med vad jag isf förväntade mig.

Svar på tråden Vill byta tärna!!