• starfish

Vill byta tärna!!

Min ena tärna har fått reda på att hon är gravid och kommer att få barnet i början av augusti, vi gifter oss i slutet av augusti.
    Hon har sagt att hon på grund av graviditeten inte vill ha några tärn-uppgifter och kommer heller inte göra sig klar tillsammans med mig och övriga tärnor.

Jag förstår fullt ut att hon kanske inte orkar hjälpa till och så när hon är gravid, men då tycker jag hon kunde säga att det är lika bra att jag hittar en annan tärna.
    Så allt hon kommer göra är att stå framme med oss i kyrkan. det känns lite onödigt. Plus att hon kommer dra med sin familj till kyrkan som ska ha hand om barnet under ceremonin.
    Nu har jag även fått reda på att en vän som skulle gifta sig i sommar, nu skjutit upp sitt bröllop, hade hellre haft henne då hon är en närmre vän.

jag vet inte hur jag ska säga detta till min tärna utan att såra henne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-19 18:41
    Hur ska jag ta upp det här med henne?
    Börja med att fråga om hon verkligen vill vara tärna? Men tänk om hon då säger att hon vill det?

• Svar på tråden Vill byta tärna!!
  • Besservvisser

Hon blir kanske överlycklig om hon får 'sparken' från tärnjobbet!

• Vi 3

Hade det varit jag, hade jag nog blivit tacksam över att "slippa", för att vara helt ärlig. Jag var helt väck 2 mån efter dottern kom. Dessutom är det ju inte sagt att barnet kommer på utsatt tid. Så lägg upp det som att du vill minska stressen för henne och att du behöver ngn som kan hjälpa till lite mer. Som sagt, jag hade inte tagit illa upp, men jag känner inte henne, men så skulle jag lagt upp det.

• starfish

ja jag har försökt sagt tidigare att hon kanske inte orkar och att det kanske är jobbigt om hon har ett litet barn/ i slutet av graviditeten. men hon tror allt kommer vara hur lätt som helst, hon förstår inte alls hur det är att vara gravid och ha barn. säger bara att hennes mamma hade en lätt graviditet, lätt med barnen och så vidare. men det är ju ingen garanti....känns som hon kanske vill vara tärna men jag kan ha fel..

• Vi 3

Ja säger hon så så kan det ju bli lite trixigare. Kan du inte säga att du tar in vänninan som skulle gift sig också, så får hon som är gravid känna efter när det närmar sig...?

• starfish

ja fast då blir det ytterligare kostnader för oss och så..de får dock bekosta klänning själv, men buketter och gåvor och så. allt känns helt fel, vill inte alls ha henne som tärna då hela grejen med att vara tärna är ju att finnas där för bruden och stötta och så.
    hon hör aldrig av sig och är inte alls intresserad av bröllopet känns det som.

• Vi 3

Hur är relationen annars mellan er? Kan du inte säga att du behöver ngn som stöttar dig mer eller kommer hon ta väldigt illa upp? Överdriv lite och säg att du stressar dig sönder och samman o behöver ngn som har mer tid för dig? Eller att du vill att hon ska passa på att njuta av den här tiden och tiden efteråt för den kommer inte vara för evigt. Lite långsökt kanske men...

starfish skrev 2010-03-19 19:17:09 följande:
    ja fast då blir det ytterligare kostnader för oss och så..de får dock bekosta klänning själv, men buketter och gåvor och så. allt känns helt fel, vill inte alls ha henne som tärna då hela grejen med att vara tärna är ju att finnas där för bruden och stötta och så.hon hör aldrig av sig och är inte alls intresserad av bröllopet känns det som.
  • Pälsboll

Men säg som det är och att du tror det kommer bli bäst för hon själv om hon bara får ta det lugnt och koncentrera sej på bäbisen.
    Om hon säger att hon inte vill ha några tärn-uppgifter pga graviditet så måste väl nästan du kunna säga att du vill ha en tärna som är lite mer engagerad...
    För om hon inte är intresserad av allt runtomkring så känns det lite som att hon bara vill stå där framme och vara fin inför gästerna.
    Nu vet jag ju inte hur hon är, men det är känslan jag får av att läsa vad du skriver.

• starfish

vi 3: jag har två till tärnor så vet inte om det funkar att säga det...:S vi är inte nära vänner, det är min m2b som är kompis med hennes sambo men vi umgås då och då fast aldrig bara hon och jag.

pälsboll: så tycker jag med att det känns. hade det varit jag sjävl så hade jag sagt nej, skulle tycka det var pinsamt för en själv annars.

• Juni2011

J ag tycker du ska vara rak med henne. Fråga om hon fortfarande kan tänkas vara tärna och om du fortfarande vill ha henne med inom den närmsta kretsen, så kan hon vara med, utan några som helst uppgifter, bara god vän, som serverar dig lite champange hos frisören och får dig att känna dig lugn. Det kommer hon nog att orka, tro mig ;)

Svar på tråden Vill byta tärna!!