• starfish

Vill byta tärna!!

Min ena tärna har fått reda på att hon är gravid och kommer att få barnet i början av augusti, vi gifter oss i slutet av augusti.
    Hon har sagt att hon på grund av graviditeten inte vill ha några tärn-uppgifter och kommer heller inte göra sig klar tillsammans med mig och övriga tärnor.

Jag förstår fullt ut att hon kanske inte orkar hjälpa till och så när hon är gravid, men då tycker jag hon kunde säga att det är lika bra att jag hittar en annan tärna.
    Så allt hon kommer göra är att stå framme med oss i kyrkan. det känns lite onödigt. Plus att hon kommer dra med sin familj till kyrkan som ska ha hand om barnet under ceremonin.
    Nu har jag även fått reda på att en vän som skulle gifta sig i sommar, nu skjutit upp sitt bröllop, hade hellre haft henne då hon är en närmre vän.

jag vet inte hur jag ska säga detta till min tärna utan att såra henne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-19 18:41
    Hur ska jag ta upp det här med henne?
    Börja med att fråga om hon verkligen vill vara tärna? Men tänk om hon då säger att hon vill det?

• Svar på tråden Vill byta tärna!!
  • Vi 3

Fast hon skulle ju inte vara med och göra sig med det övriga brudföljet..

Står hon inte dig så nära så skulle jag nog försöka vara lite rak och säga att du hellre vill ha ngn som engagerar sig.

Juni2011 skrev 2010-03-19 21:17:31 följande:
    J ag tycker du ska vara rak med henne. Fråga om hon fortfarande kan tänkas vara tärna och om du fortfarande vill ha henne med inom den närmsta kretsen, så kan hon vara med, utan några som helst uppgifter, bara god vän, som serverar dig lite champange hos frisören och får dig att känna dig lugn. Det kommer hon nog att orka, tro mig ;)
  • starfish

hon vill inte vara med till frisören..:S bara stå i kyrkan.

• Vi 3

Ju mer du förklarat desto mer nonchalant tycker jag att det är. Hon tar bara chansen att få stå där framme och glänsa känns det som.

starfish skrev 2010-03-19 21:35:54 följande:
    hon vill inte vara med till frisören..:S bara stå i kyrkan.
  • starfish

ja jag håller med att jag borde säga det men det låter så taskigt:( vill inte göra mig ovänn med henne eller så även om vi inte är "vänner på det sättet"´.

Vi 3 skrev 2010-03-19 21:34:58 följande:

Fast hon skulle ju inte vara med och göra sig med det övriga brudföljet..Står hon inte dig så nära så skulle jag nog försöka vara lite rak och säga att du hellre vill ha ngn som engagerar sig.
  • Vi 3

Jag förstår dig till fullo, det är ju skitenkelt för mig att säga att du ska säga ifrån, jag slipper ju göra det. (Missförstå mig rätt )

Kan ju berätta hur det var när min bror gifte sig. Det var jag, brudens bästa barndomsvän och brudens brors flickvän som var tärnor. Jag och brudens barndomsvän ordnade möhippa. Den andra svägerskan ville ändra hela möhippan till att allt ljus skulle vara på henne. Jag och barndomsvännen kämpade emot. Hade den andra svägerskan fått igenom sitt så hade det inte blivit en bra möhippa alls.

När dagen D kom, var jag den som var med bruden. De andra var hos sina respektive frisörer och ordnade sitt. Den andra svägerskan kom sedan och krävde att brudens smink och hårtjej skulle göra slutfinishen på hennes hår, för hon hjälpte mig helt utan tvång.

var jag vill komma med hela den här historien? BRuden ville inte ha den andra svägerskan som tärna utan gjorde det för att hon ville vara rättvis. (Sen kan jag tillägga att hon förstörde hela intåget i kyrkan när hon försökte tränga sig längst fram bland oss tärnor, hon skulle stå längst bak.)

starfish skrev 2010-03-19 21:40:56 följande:
    ja jag håller med att jag borde säga det men det låter så taskigt:( vill inte göra mig ovänn med henne eller så även om vi inte är "vänner på det sättet"´.Vi 3 skrev 2010-03-19 21:34:58 följande:
  • NiVi

ok att hon kanske inte har tid, ork och lust att hjälpa till med en massa innan men att inte ens ha tid att följa med till frisören på bröllopsdagen känns som ren bullshit! Hon ska ha barn vilket inte innebär att man blir handikappad! Prata med henne och säg att du förstår om hon inte vill ha en massa arbetsuppgifter och att hon gärna får säga till om det är ngt hon orkar och kan göra. Men var tydlig med att du vill ha alla tärnor med dig under dagen! Och du får då självklart ha överseende med att hon har med sig en bebis som måste ammas! Men när/om du tar upp det med henne tänk på att man ofta är lite extra känslig när man är gravid!

• starfish

nej jag uppskattar verkligen alla råd jag kan få:)

det där lät ju inte alls trevligt, ska försöka komma ihåg att det är min dag och att jag då ska ha folk som bryr sig om mig. (känns inte som hon gör det för hon hade typ redan bestämt med en kompis att hon skulle fixa håret på henne)
    hon är rätt egen och har konstiga ideér. kan bli rätt irriterad på henne ibland.
    visst hon är en jättetrevlig snäll tjej och så men tror inte att hon bryr sig så mycket om tärngrejen eller förstår hur viktigt det är för mig att ha folk omkring mig som är engegerade.

• Vi 3

Förklara det för henne vänligt? Hur ställer sig BM till det hela?

starfish skrev 2010-03-19 22:07:11 följande:
    nej jag uppskattar verkligen alla råd jag kan få:)det där lät ju inte alls trevligt, ska försöka komma ihåg att det är min dag och att jag då ska ha folk som bryr sig om mig. (känns inte som hon gör det för hon hade typ redan bestämt med en kompis att hon skulle fixa håret på henne) hon är rätt egen och har konstiga ideér. kan bli rätt irriterad på henne ibland.visst hon är en jättetrevlig snäll tjej och så men tror inte att hon bryr sig så mycket om tärngrejen eller förstår hur viktigt det är för mig att ha folk omkring mig som är engegerade.
  • starfish

han säger inte så mycket men han förstår mig. försöker komma på lösningar att säga det på ett bra sätt.
    hennes sambo är en av min M2Bs marsalker.

• Aleta

Jag tycker att det är helt OK att ha en tärna som bara är med i kyrkan. Det är det man har tärnor till tycker jag: Att hedra några av sina bästa vänner.
    Du hade ju dessutom två tärnor till redan, hur många behöver du ha med dig hos frisören?

Svar på tråden Vill byta tärna!!