• starfish

Vill byta tärna!!

Min ena tärna har fått reda på att hon är gravid och kommer att få barnet i början av augusti, vi gifter oss i slutet av augusti.
    Hon har sagt att hon på grund av graviditeten inte vill ha några tärn-uppgifter och kommer heller inte göra sig klar tillsammans med mig och övriga tärnor.

Jag förstår fullt ut att hon kanske inte orkar hjälpa till och så när hon är gravid, men då tycker jag hon kunde säga att det är lika bra att jag hittar en annan tärna.
    Så allt hon kommer göra är att stå framme med oss i kyrkan. det känns lite onödigt. Plus att hon kommer dra med sin familj till kyrkan som ska ha hand om barnet under ceremonin.
    Nu har jag även fått reda på att en vän som skulle gifta sig i sommar, nu skjutit upp sitt bröllop, hade hellre haft henne då hon är en närmre vän.

jag vet inte hur jag ska säga detta till min tärna utan att såra henne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-19 18:41
    Hur ska jag ta upp det här med henne?
    Börja med att fråga om hon verkligen vill vara tärna? Men tänk om hon då säger att hon vill det?

• Svar på tråden Vill byta tärna!!
  • KatjaB

Om du har andra tärnor kanske det inte är så viktigt att även hon är med till frisören? Förstår att det känns dumt att du inte frågade den du allra helst ville ha, men jag är lite av åsikten att man inte återtar såna hedersuppdrag om det inte händer nåt väldigt drastiskt.

Mina tärnor har båda två visat sig bli gravida, hehe Får se om de orkar o hinner med till frisören innan, men jag hoppas det iallafall. Om nån av dem inte orkar med så är det ingen fara, men det vore ju kul som sagt.

• Eriane

Har själv bytt tärna pga att min ursprungliga tärna inte hade möjlighet att lägga all den tid en tärna igentligen ska ge till bruden. Gjorde istället så att jag gav henne andra lättare ansvarsområden som hon har tid med så hon inte är utanför. Kanske kan vara något att tänka på. Finns massa saker runt ett bröllop att göra även om man är gravid/nyförlöst. Hon kanske kan hjälpa till/ansvara för Vigsel och festprogram sånt som i värsta fall kan skötas från sängen.

Hoppas allt löser sig. Glöm bara inte att det är din dag och det sista du behöver är stress eller obehag sånt har du inte tid med ;-P

Min ordinarie tärna förstod precis när jag förklarade för henne om den tidsbrist hon var under. La bara upp det och förklarade att tärnan behöver faktiskt följa med som smakråd. Samt prova ut sin egen tärnklänning vilket du inte har tid med (I din tärnas fall är det ork istället) Lägg bara upp det rätt så går det nog bra ska du se.

• starfish

Fast visar det sig att en tärna är helt ointresserad borde man väl kunna ta tillbaka det?
    Jag känner heller inte för att bjuda hem dem mer för att prata "tärn och marsalk saker".
    Sist vi bjöd på middag var de här till halv tre på morgonen, karln (m2b marsalk) söp sig redlös och betedde sig respektlöst.
    ingen av dem hade vett att åka hem fast jag bad dem flera gånger (snällt) sedan tolv ungefär.
    De satt här och pratade på (med varandra) och vi satt bara tysta bredvid. Sa att vi måste sova för vår dotter vaknar runt sju. Han härjade så dottern vaknade och tänkte följa med då jag skulle gå in till henne.
    Blev inte så mycket prata om bröllop heller under kvällen, fast det var det vi skulle göra.
    jag är bara så less och blir mer och mer irriterad på dem. tycker inte de visar någon respekt. och jag har ärligt talat ingen lust att ha henne stå där framme i kyrkan bara för att hedra henne, hon skiter ju i mig uppenbarligen.
    Det var ju inte såhär jag trodde det skulle bli när jag frågade om hon ville vara tärna.
    Kankse låter som jag är totalt egoistisk nu men jag tycker att jag borde få vara det när det är vårt bröllop det handlar om. Jag sätter alltid andra först men nu är det vi som är viktigast tycker jag och jag tycker det här känns jobbigt.
    Har försökt stödja henne när jag fick reda på att hon var gravid men hon bara viftar bort allt.

Jag ska fråga henne lite snällt om hon verkligen tror hon kommer orka och såvidare. Hon kan ju lika gärna ligga på bb när vi ska gifta oss.

Är jag hemsk som inte vill ha henne som tärna längre? Hade ni verkligen haft kvar en tärna som är oitresserad bara för att ni hade frågat henne? Man kan ju inte veta innan hur det ska bli..

• Aleta

Jag är ledsen tjejer, men jag kan inte låta bli att citera Magdalena Ribbing:

"Dagens brudar har ofta högst egendomliga föreställningar om traditioner, skick och bruk på bröllop - och inte blir det bättre av allt fånigt okunnigt tjafs som sprids på bröllopssajter och en del konsulter heller."

Och angående tärnorna:

"En hel del brudtärnor utgår från att deras insats som tärna är detsamma som ett hårt arbete som ska betalas av bruden med klänning, frisör och make-up - det har jag hört många gånger. Det är helt fel uppfattat. Att vara tärna är ett hedersuppdrag. En tärna skulle förmodligne ha varit gäst om hon inte varit tärna och då skulle hon ha haf t på sig något som hon hade eller hade betalat själv, liksom frisör och smink. Så tärnklänningen ska brud och tärnor komma överens om, de ska vara användbara efter bröllop - och tärnorna betalar sin klädsel osv, eller delar eventuellt klännignkostnaden med bruden om hon vill det. Eller tackar nej till att vara tärna! Om bruden vill att tärnorna ska ha något konstigt typ lila plyschklänning så är de knappast tärnornas önskan och då får bruden stå för kostnaden."

• starfish

Gillar inte magdalena ribbing;) är inte mycket för sån där stel ettikett. sunt förnuft är bättre:P vi kommer t.ex ha klädkod "valfri festklädsel" som är ett big no no enligt magdalena ribbing :D
    vi kommer inte heller ha den traditionella bordsplaeringen vid honnörsbordet då vi tror festen blir trevligare då.

Klänning och utseende får tärnorna helt bestämmma själva, vill bara att de har svart enligt temat och en svart klänning har ju vem som helst användning för:)

Men enligt mig så är en tärna till för att bolla ideér med bruden, vara smakråd och kanske hjälpa till med småsaker.
    Alltså jag lämpar inte över massa saker så tärnan får jobba ihjäl sig precis. Har inte bett dem göra något än, men de kanske kan hjälpa till att knyta band om stolarna och vika servetter och så,dagen innan bröllopet.

• Andelle

Som flera redan nämnt är väl det faktum att hon ska föda så tätt inpå bröllopet skäl nog att be henne tänka om. Man vet aldrig hur en förlossning går eller ens om den sätter igång i tid. Hon kanske inte alls mår bra nån vecka efter och hennes barn kan vara sjukt och behöva ligga kvar längre på sjukhuset. Dumt att behöva ställas inför ev problem så tätt inpå bröllopet.
    Jag hade tagit det säkra före det osäkra och sagt att för hennes egen skull vore det bäst om hon avstod.

• Andelle

Tilläg: Ta upp det på just det sättet, att du är orolig för att det ska bli för mycket för henne. Att det är lugnast för alla om hon kommer som gäst istället för som tärna. Hon kan kanske som någon annan nämnde dela ut vigselprogram eller ha nått annat mindre ansvar.

Om du är den nervösa/oroliga typen i andra situationer kan du spela lite på det.
    Jag är vanligtvis en kolugn person men en sån här grej skulle faktiskt göra mig nervös.

• starfish

Ja såklart tänker jag på henne också att det kanske blir mycket för henne. Antingen kommer hon ha en nyfödd eller så kommer hon vara höggravid. Jag skulle inte ha orkat stått i 30-40 minuter eller vad en vigsel tar, när jag var höggravid.
    Jag ska fråga henne om hon verkligen vill vara tärna, vill hon så får hon väl vara det då. Tror jag tar min vän som jag egentligen ville ha ändå:)
    Det blir nog bra. skulle nog ha svårt att säga att jag inte vill ha henne.

• Vi 3

Andelle har ett riktigt bra upplägg. Bra att du tar vännen ändå!

Lycka till!

• passionsblomman

Jag instämmer med Aleta, och vill gärna lägga till att det här med etikett knappast är frågan om något som gör saker stelt och konstlat, utan det är faktiskt fråga om att förenkla tillvaron så mycket som möjligt. Och för ddet mesta just "rent bondförnuft" om hur man bör bete sig för att det ska bli trevligast möjligt för alla.

Om du TS har en egen agenda för vad en tärna ska vara "enligt di" då är det nog verkligen bäst att du nogsamt redogör den för vederbörande tärna-oavsett vem du avser ha för uppgiften. Det är nämligen inte något allmänt vedertaget eller alls fråga om bondförnuft då, utan snarare dina egna föreställningar och önskemål. Dem sitter ingeni ditt huvud och vet.

Vad gäller just den här tärnan så verkar det ju nystas fram fler och fler saker du retar dig på, inte bara gällande hennes graviditet, utan dessutom hennes partner.

Jag är rätt säker på att de som par ser sig som utvalda för hedersuppdraget tärna/marskalk och får den ena av dem plötsligt sparken så spår jag en något frostig fortsättning på er relation.
    Tycker du inte att det alls gör något eller anser attdet isåfall helt kommer an på dem att "fatta och inte bli sura" för att ni ju bör få bestämma, tja, skippa henne då.

Personligen har jag otroligt svårt att begripa att så många vuxna kvinnor tycks ha ett närmast outtömligt behov av uppmärksamhet.

"Allt i hela mitt liv har alltid handlat om andra. Jag ställer alltid uopp för alla andra. Nu är det min tur. Allt ljus på mig. Det är min dag. Jag ska gifta mig. Det är dagen då allt handlar om mig"

För mig känns det som att man nyss stängde sagoboken, klappade lite på omslagets fina prinsessbild och sa: Idag är JAG prinsessan, och prinsen och halva kungariket är för mina fötter.

Om en tärna/släkting/gäst or whatever medvetet FÖRSTÖR och saboterar saker, ställer till stora bråk eller motarbetar en på olika sätt, då förstår jag om man avskrivs eller inte bjuds. Men för att man inte "är engagerad nog" ?

Svar på tråden Vill byta tärna!!