• uppochhoppa

    Tror ni vännerna övernattar om vi ber om det?

    Hej!

    Vi är precis i starten av letandet av lokal och har tittat på en och har några på g. Vi ska gifta oss borgerligt, men jag vill ha allt som tillhör ett klassikt bröllop minus att gud ska vara med på festen... Vill ha en "pampig" lokal men själv kunna catera maten och handla alkohol till festen. De flesta som ska gå på festen kommer från sthlm, men vi letar mest i Södermanland.

    Har hittat en lokal som är riktigt dyr, men där det också ingår boende och övernattning för alla gäster. Vi har 86 pers på vår lista nu. Hur många tror ni vi kan räkna med stannar kvar om vi ber om det i inbjudan?

    (vi tänker då ta en övernattningsavgift om ca 350 kr per person)

    Vi planerar att avsluta med brunch o det vore så härligt att ha alla med - men det blir nästan en förutsättning för att vi ska ha råd med detta ställe. Det är också hela 8 par som har bebisar som är ca halvåret eller äldre - men vi vill ha en barnfri helg.
    tror ni vi kan räkna med dessa??? (såklart svårt för er, men om ni varit i samma situation som gäster - hur hade ni gjort?)

    Min önskan är ju att man kan känna att "klart vi är med, bebisen kan vara hos mormor o morfar i 1,5 dygn o vi kan vara med våra vänner som gifter sig" (alla är ganska nära vänner) Jag hoppas och tror att JAG själv skulle känna så - VAD kan hända på 1,5 dygn liksom??!!

    Vad tycker ni??!!
    (stor skillnad för vår budget om övernattande hjälper till så lokalhyran kommer ner mot 20 000 istället för 35!!!

  • Svar på tråden Tror ni vännerna övernattar om vi ber om det?
  • KatjaB

    Hur stora barn handlar det om? Barn på ett halvår är ändå små, och det är runt halvåret som man börjar ge smakportioner, så den mesta födan är amning eller ersättning om det är så att man inte kan amma. Om man ammar så är det inte det lättaste att pumpa ur, jag kunde amma mina barn men att ens få ihop tillräckligt med mjölk utpumpat för att vara borta 3 timmar innebar att jag fick hålla på flera veckor och pumpa, som om man inte hade fullt upp ändå och dessutom skulle ju mjölken man hade räcka till barnet varje dag. För mig kändes det aldrig värt det att pumpa ur mjölk, blev ett så stort projekt av det.

    Och visserligen kanske barn inte får ett trauma av att ha fått skrika, men jag tror inte någon vettigt funtad förälder vill utsätta sitt barn för att hjärtskärande skika i flera timmar, eller som här, i ett dygn eller två. Små barn har inget tidbegrepp, så 10 minuter kan kännas som en evighet.

    Visst kan man vilja ha ett barnfritt bröllop, och det vill vi också i den mån det går, men när det är så små barn så är det lite väl magstarkt att tycka att de ska lämna småttingarna hemma. Men ni känner ju era vänner bäst, och de kan ju tacka nej om det intefunkar för dem också.

    Tänk bara på att hur ni lägger fram det, när man skriver på forum kan det låta hårdare än vad man kanske menar egentligen, men jag hade nog blivit lite provocerad av dina tankegångar.

  • KatjaB

    Tänkte bara tillägga att det är ju också stor skillnad på barn, vissa barn är det inte alls några konstigheter med om de ska vara hos barnvakt, medans andra kanske det inte funkar lika lätt med. Är det första barnet för folk så är det ju också en större grej om de inte haft barnvakt över natten tidigare.

    Men enklast är ju egentligen att kolla läget med dem det gäller.

  • uppochhoppa

    Eftersom vi inte kommer vara på stället där övernattning är nödvändight har jag på sätt och viss släppt frågan om det handlar om ett helt dygn, vilket kanske inte ni som läser här har... ville bara klargöra att mina tankegånfar nu senaste har handlat om "för en kväll".

    Klart det kan låta provocerande det jag skrivit, det förstår jag med, men samtidigt tycker jag inte det är helt fel att väcka frågan. Självklart gör föräldrar allt för sina barn, men innebär det "allt" att de inte kan gå på en fest som de skulel vilja gå på för att bebisen inte kan vara med? De barn som jag har haft ynnesten att lära känna har alla kunnat lämnas bort för en kväll när de varit ett halvår, och detta för att personerna som är deras föräldrar har en sådan inställning till föräldraskapet. Ja, de är föräldrar som älskar och sätter sina barn högst, men vet att de inte far illa av att vara hos en barnvakt några timmar.

    Jag tror det komer bli toppen var vi än väljer att vara och jag tror och hoppas att våra vänner delar vår hyfsat okompliverade inställning till att ha barnvakt. Tack för era åsikter!

  • NiVi

    Jodå vi har släppt det men ville bara få dig att förstå att det långt ifrån alltid är så okomplicerad som du vill få det till. Även om det bara gäller för en kväll. Hoppas dock dina vänner och deras barn inte har några problem med detta så ni kan få den dag/kväll som ni vill ha! Lycka till med bröllopet!


    uppochhoppa skrev 2010-03-22 08:59:58 följande:
    Eftersom vi inte kommer vara på stället där övernattning är nödvändight har jag på sätt och viss släppt frågan om det handlar om ett helt dygn, vilket kanske inte ni som läser här har... ville bara klargöra att mina tankegånfar nu senaste har handlat om "för en kväll". Klart det kan låta provocerande det jag skrivit, det förstår jag med, men samtidigt tycker jag inte det är helt fel att väcka frågan. Självklart gör föräldrar allt för sina barn, men innebär det "allt" att de inte kan gå på en fest som de skulel vilja gå på för att bebisen inte kan vara med? De barn som jag har haft ynnesten att lära känna har alla kunnat lämnas bort för en kväll när de varit ett halvår, och detta för att personerna som är deras föräldrar har en sådan inställning till föräldraskapet. Ja, de är föräldrar som älskar och sätter sina barn högst, men vet att de inte far illa av att vara hos en barnvakt några timmar. Jag tror det komer bli toppen var vi än väljer att vara och jag tror och hoppas att våra vänner delar vår hyfsat okompliverade inställning till att ha barnvakt. Tack för era åsikter!
  • KatjaB

    ok, ja en kväll och ett eller två dygn är ju såklart skillnad.
    Nu är det ju olika för alla men våra barn hade haft barnvakt så att vi kunde käka middag eller göra nåt på tu man hand, när de var runt halvåret.


    uppochhoppa skrev 2010-03-22 08:59:58 följande:
    Eftersom vi inte kommer vara på stället där övernattning är nödvändight har jag på sätt och viss släppt frågan om det handlar om ett helt dygn, vilket kanske inte ni som läser här har... ville bara klargöra att mina tankegånfar nu senaste har handlat om "för en kväll". Klart det kan låta provocerande det jag skrivit, det förstår jag med, men samtidigt tycker jag inte det är helt fel att väcka frågan. Självklart gör föräldrar allt för sina barn, men innebär det "allt" att de inte kan gå på en fest som de skulel vilja gå på för att bebisen inte kan vara med? De barn som jag har haft ynnesten att lära känna har alla kunnat lämnas bort för en kväll när de varit ett halvår, och detta för att personerna som är deras föräldrar har en sådan inställning till föräldraskapet. Ja, de är föräldrar som älskar och sätter sina barn högst, men vet att de inte far illa av att vara hos en barnvakt några timmar. Jag tror det komer bli toppen var vi än väljer att vara och jag tror och hoppas att våra vänner delar vår hyfsat okompliverade inställning till att ha barnvakt. Tack för era åsikter!
  • Rufsas
    uppochhoppa skrev 2010-03-22 08:59:58 följande:
    De barn som jag har haft ynnesten att lära känna har alla kunnat lämnas bort för en kväll när de varit ett halvår, och detta för att personerna som är deras föräldrar har en sådan inställning till föräldraskapet. Ja, de är föräldrar som älskar och sätter sina barn högst, men vet att de inte far illa av att vara hos en barnvakt några timmar.
    Jag håller i allra högsta grad med. Av de föräldrar som jag känner så är det flertalet som är helt avslappnade och därav är barnen avslappnade också. Själv blev jag bortlämnad (på typ hel arbetstid) när jag var 40 dagar gammal. Och tro mig, jag mår bra...

    Det daltas så mycket här i Sverige över barn. Kolla bara hur det är utomlands. Blir mina närmaste kompisar sådana där hysteriska morsor vet jag inte vad jag gör.
  • Skuggan
    Rufsas skrev 2010-03-22 15:12:25 följande:
    Jag håller i allra högsta grad med. Av de föräldrar som jag känner så är det flertalet som är helt avslappnade och därav är barnen avslappnade också. Själv blev jag bortlämnad (på typ hel arbetstid) när jag var 40 dagar gammal. Och tro mig, jag mår bra... Det daltas så mycket här i Sverige över barn. Kolla bara hur det är utomlands. Blir mina närmaste kompisar sådana där hysteriska morsor vet jag inte vad jag gör.
    Det ena har inget med det andra att göra. Det är inte dalt att tillgodose sina barns behov.

    Vi lämnade inte bort våran dotter med barnvakt över natten förren hon var 1 år. Vi är ändå lugna avslappnade föräldrar och hon är hur trygg och glad som hellst.

    I den här tråden har det dessutom varit så små barn som halvårs bebisar som diskuterats. De har fortfarande ingen tidsuppfattning och kan fortfarande inte förstå att föräldern och barnet själv inte är en och samma person. Att lämna bort en så liten bebis gör man om man måste, men inte för att någon annan tycker att det är lämpligt.

    Självklart lämnar inte en kväll bestående men, men det finns ändå ingen anlednign att utsätta sitt barn för den pressen. (OM vi inte pratar om risken för förstörd amning men det är ju mer aktuelt med mindre bebisar än halvåret)

    Måttstocken i mitt fröäldraskap är ialla fall inte "allt som inte lämnar djupa bestående men går bra".
  • uppochhoppa
    Skuggan skrev 2010-03-22 15:26:27 följande:
    Att lämna bort en så liten bebis gör man om man måste, men inte för att någon annan tycker att det är lämpligt. Självklart lämnar inte en kväll bestående men, men det finns ändå ingen anlednign att utsätta sitt barn för den pressen. ".
    ...förutom den anledningen då om man som vuxen människa verkligen VILL gå på sina vänners bröllop, dela en romantisk kväll med sin älskade, få en god middag lagad med omsorg och chans att umgås med massa vänner man kanske inte sett på länge för att man suttit inne i bebisbubblan - allt detta på en och samma kväll. Jag tycker det är en god anledning!
  • Rufsas
    uppochhoppa skrev 2010-03-23 08:19:36 följande:
    ...förutom den anledningen då om man som vuxen människa verkligen VILL gå på sina vänners bröllop, dela en romantisk kväll med sin älskade, få en god middag lagad med omsorg och chans att umgås med massa vänner man kanske inte sett på länge för att man suttit inne i bebisbubblan - allt detta på en och samma kväll. Jag tycker det är en god anledning!
    Mycket bra inlägg!

    Jag tror personligen att barnen mår bra om mamma och pappa också får må bra ibland!
  • oslobrud

    Jag har en en kille på snart 3 och en tjej på snart 1. Vid 6 månaders ålder hade jag inte en chans att lämna bort henne mer än 3 timmar. Hon ammade fortfarande var 3 timme och tog inte flaska. Så var det också med älsteman. Om de hade tagit flaskan så hade det varit en annan sak. Men jag hade nog inte rest iväg för långt om det skulle skära sig med barnvakten. Det är fint att kunna ta sig hem fort då.

    Börjar de närma sig 1 år det en helt annan sak för mig. nu är det absolut inga problem att lämna bort henne för en dag eller två, bara hon är hos en barnvakt jag och hon litar på.

    Men som sagt av många så har vi olika mening om detta, så om ni vill ha barnfritt är det klart ni ska ha det. Du ska nog bara förbereda dig på att någon kommer att tacka nej pga av barnen. Vi ska ha barnfritt under festen, med undantag för de ammande. Inte ens mina egna kommer att vara med.

    Hoppas era vänner har barn som kan vara utan sina föräldrar för en kväll, och tvärt om. Och att ni får en oförglomlig dag!

  • Skuggan
    uppochhoppa skrev 2010-03-23 08:19:36 följande:
    ...förutom den anledningen då om man som vuxen människa verkligen VILL gå på sina vänners bröllop, dela en romantisk kväll med sin älskade, få en god middag lagad med omsorg och chans att umgås med massa vänner man kanske inte sett på länge för att man suttit inne i bebisbubblan - allt detta på en och samma kväll. Jag tycker det är en god anledning!
    Men en så liten bebis så får väl den följa med. När barnet slutat amma kan man lätt gå ut. Eller så får den ena föräldern gå om det funkar för familjen.

    Jag tycker inte att det är en god anledning. Inte med så små barn. Dessutom kan jag säga att jag absolut inte kunnat ha roligt på en sådan tillställning med ett ammande barn hemma. Att ens bebis far illa är inte något man bara glömmer som småbarnföräldrer. När min dotter skrek som bebis så var det inte jobbigt för mig, det gjorde fysiskt ont i kroppen. Det släpper man inte bara för att man vill gå på fest.

    Det är ett klokt inlägg att barn mår bra om föräldrarna mår bra. Men vid den unga åldern så mår nog varken föälder eller barn bra av att separeras. Det är tillämpbart när barnet är lite större.

    Tänk på att ett barn vid de åldrar vi pratar om fortfarande har legat längre tid i magen än de varit ute i världen. Det är väl knappast konstigt att de behöver närhet, omtanke och närvarande föräldrar. En barnvakt kan inte erbjuda detta om inte barnvakten bott väldigt nära barnet under dess första tid i livet.
  • uppochhoppa

    Så det ni säger är 24/7 med bebis upp till ca 1 års ålder, annars kommer vuxen alt barn att ta skada och må dåligt?

    sorry, den köper jag inte.

    Hursomhelst, jag känner inte att det behöver diskuteras mer, är tacksam för allas åsikter och input. Alla lever olika och har olika livsstil och situation. Absolut ska vi försöka se på detta med öppna ögon i vår planering. Lycka till alla planerare därute!

  • KatjaB

    känns lite som familjeliv här nu...
    det är ju väldigt stor skillnad på hurdana barn man har, om man harft barnvakt tidigare och om man fortfarande ammar. Långt ifrån alla ammar ju vid 1 års ålder.
    Det är ju svårt att ge några generella råd, för det är ju upp till var och en hur de gör. Vår dotter fick sova borta när hon var dryga halvåret.. det gick alldeles utmärkt för henne. Däremot ringde jag hem säkert tio gånger för att verkligen förvissa mig om att de klarade sig utan mig

  • Skuggan
    uppochhoppa skrev 2010-03-23 10:56:14 följande:
    Så det ni säger är 24/7 med bebis upp till ca 1 års ålder, annars kommer vuxen alt barn att ta skada och må dåligt? sorry, den köper jag inte.Hursomhelst, jag känner inte att det behöver diskuteras mer, är tacksam för allas åsikter och input. Alla lever olika och har olika livsstil och situation. Absolut ska vi försöka se på detta med öppna ögon i vår planering. Lycka till alla planerare därute!
    Nä, vi är ju två föräldrar som delar ansvaret. En kan ju ta sig iväg även om barnet ännu inte är så gamalt att de klarar barnvakt.

    Det jag reagerar på är det motsatta; att kasta ur sig saker som att man daltar med barn för att man inte lämnar dem hos barnvakt trots att de skriker. Eller att små bebisar visst kan ta flaska för att föräldrarna vill gå på fest.

    Hela första tiden är ju en process och både föräldrar och barn msåte bli redo för att separeras. Vuxna kan förstå vad som händer och klarar det antagligen bättre (även om det är jobbigt)

    Det kontroversiella är alltså om man skulle införa en policy på ett bröllop som säger att inte heller ammande barn är välkomna, och sen inte förstå de föräldrar som stannar hemma. Vilket de flesta nog skulle göra under sådana premisser.
Svar på tråden Tror ni vännerna övernattar om vi ber om det?