• stella­stella
    Äldre 28 Sep 07:39
    9242 visningar
    48 svar
    48
    9242

    LCHF:are vad ska du äta i kväll??

    Startar här en tråd där vi kan tipsa varandra om middagsmat..tycker den andra tråden med vardagsmat "Vad ska du äta idag" är så bra inspiration så jag tänkte vi kanske kunde starta en liknande med LCHF-mat!

  • Svar på tråden LCHF:are vad ska du äta i kväll??
  • stella­stella
    Äldre 6 Oct 08:57
    #31

    Vad roligt att du har hittat hit!


    AndLisa skrev 2009-10-05 22:12:05 följande:
    Gud vilken härlig tråd, skriver ett inlägg så att den läggs i mina favoriter. Kram på er alla!
  • stella­stella
    Äldre 6 Oct 09:03
    #32

    Tja idag blir det nog mest rester bestående av chilitorsk från i helgen och kycklingfile från zias härliga recept och sen blev det lite räkor i sås kvar från igår.

    Måste bara berätta om min chilitorsk i helgen. Jag som är lite ny på det här med LCHF Det här är ett gammalt recept där man blandar smält smör med hackade cashewnötter, saften och rivet skal från en halv lime, lite sambal oelek samt ströbröd som man sedan brer på fisken och sedan in i ugnen. Glad ihågen står jag där med ströbrödet och oooops det är ju BRÖD vilket jag ALDRIG har tänkt på....som tur var hade jag tillräckligt med nötter så jag kunde öka på mängden och det blev nästan lika gott som originalet

  • brides­illy
    Äldre 6 Oct 11:38
    #33

    Idag ska jag ställa mig och koka blomkålsmos tänkte jag. kanske blanda i lite broccoli också så det blir lite mer. till detta ska jag göra biffar och vanlig potatis till maken. blir nog gott tror jag

    till lunch blir det kebabsalladen som är kvar från igår. mums!

  • Zia 200906­18
    Äldre 6 Oct 14:05
    #34

    Oh tror jag provar mig på chilitorsken och blomkålsmos till middag idag:)

  • stella­stella
    Äldre 7 Oct 08:28
    #35

    Idag är det mannen som lagar mat så det blir spännande och se vad han har att bjuda på!

  • Agnes A
    Äldre 8 Oct 15:40
    #36

    Fiskgratäng (fisk, cf, dill, gräslök, kräftstjärtar) och spritsad blomkålsmos och ett glas vitt till det.

  • Grodan­oJag20­10
    Äldre 9 Oct 08:31
    #37

    Idag blir det kyckling curryröra med grönsaker bredvid

  • stella­stella
    Äldre 9 Oct 09:57
    #38

    I går blev det sallad med tonfisk och till det en blandning av turkisk yoghurt och majonäs och en stor pressaad vitlöksklyfta. Mumma!!!!

    I dag ska vi på fest hem till en jobbarkompis och det skulle visst bli grillat kött så det ser jag fram emot. Blir spännande med tillbehören men det löser sig alltid! Det stora elddopet för min del blir desserten....ioffs tror jag att det kanske blir gino och det är ju rätt ok

  • Zia 200906­18
    Äldre 11 Oct 17:15
    #39

    Oh, denna testade vi igår! Såå gott! Godaste hemmagjorda pizzan jag har ätit;)

    Botten:
    120 g cream cheese
    4 ägg
    1,8 dl Fet grädde
    0,6 dl Parmesan
    1 matsked Italiensk salladskrydda eller annan krydda ni gillar till pizza
    4,8 dl Riven os

    Tomatsås
    0,7 burk krossade tomater, eller passerade
    Kryddor efter smak, tex oregano, svartpeppar och chili.
    1 grönsaksbuljongstärning

    Topping:
    Man kan ha vad man vill på. Som vanligt: det är bara kasta på det man tycker om;) Det vi hade var ost, skinka, salami, tomater, champinjoner.

    Gör så här:
    Ugnen 175 grader.

    Börja med botten:
    Klä en långpanna med papper. (hög kant på plåten, då det blir enklare att få en bra form på pappret, så att inte smeten rinner ut för mycket).

    Vispa ihop cream cheese, och ägg till en jämn smet. Tillsätt grädden och parmesanosten, vispa ordentligt.
    Blanda sedan i resten av pizza botten osten.

    Häll allt på den papperklädda plåten, och bred ut till en jämn botten.

    Grädda i 175 grader i 25-30 min tills den blir gyllene.

    Under tiden kokar ni ihop tomatsåsen, och förbereder toppingen. Låt den svalna en stund efter kokningen.

    När botten är färdig, tar ni ut den. Läger på tomatsåsen och toppingen. Ställ in Pizzan i ugnen på 200 grader i fem minuter (tills osten smält). Ta fram låt svalna en stund.
    Klart att servera!

  • stella­stella
    Äldre 12 Oct 10:20
    #40

    I går åt vi en fantastiskt god gryta!
    4 personer
    2 fläskfiller
    3-4 chorizokorvar
    2 röda paprikor i bitar
    svarta oilver
    2-3 dl grädde
    ev. lite buljong
    herbes de france

    Börja med att fräsa korvarna och sen fläskfilleskivorna. Tillsätt övriga ingredienser och låt koka ihop tills fillen är färdig.

    Idag ska vi äta kesoplättar med rökt skinka. Har inte testat tidigare så det blir lite spännande!

  • Zia 200906­18
    Äldre 17 Oct 17:29
    #41

    Ikväll blir det en liten specialare;)Egentligen ska man ha mos men vi använder gi-mos helt enkelt gjord på blomkål.

    2 personer
    Ingredienser:
    2 dl blomkål
    1 dl grädde (man kan använda vatten)
    1 tsk smör

    Gör såhär:
    Bryt ner blomkålen till små bitar, häll sedan ner det i en kastrull med grädde. Låt koka i ca 10 minuter. Sedan mixar ni allt med en stavmixer eller elvisp. Sedan klickar ni ner smöret och rör om.
    Klart..

    Sen la jag moset i en ugnsform, på med köttfärsen över det (lite chilisås, vitlök, rödlök, grädde osv), varm nygjord bearnaisesås över, skivade tomater och ost överst.. Tror det blir super:P

  • Zia 200906­18
    Äldre 17 Oct 17:29
    #42

    ..Jaa och så in i ugnen förstås tills osten har smällt;)

  • mittid
    Äldre 17 Oct 19:34
    #43

    Kycklingbröst, champignoner, gul lök, kryddor, cherry och grädde i stekpannan, mmmm...!! Till detta serveras en fräsch sallad med balsamicovinäger i och avocado, supergott!

  • Zia 200906­18
    Äldre 24 Oct 15:01
    #44

    Denna åt vi igår, inte alltför farlig kolhydratmässigt, kan jag rekommendera!:) Hittade receptet på aftonbladet.

    4 personer
    Ingridienser:
    400 gram köttfärs
    1 paket Philadelfia ost, lök o paprika smak eller Örter eller liknande
    0,5 st Rödlök
    0,5 st Stor Gul paprika, Kan bytas ut mot Röd Spetspalrika
    1,25 dl Creme Fraicé, Ej lätt
    0,5 burk Majs, ev två efter smak o tycke
    1 påse Taco-Krydda,
    0,5 påse Nacho-chips, Ost-smak

    Börja med att sätta på ugnen på 200-225 Grader ,över och undervärme.

    Hacka Rödlöken och skär paprikan i lagom stora bitar.

    Tillsätt en klick stekmargarin i stekpannan och smält.

    Börja sedan att bryna köttfärsen tills den blivit grå, tillsätt sedan tacokryddan och blanda om med stekspaden.

    Ta den lite djupare ugnsplåten och fördela först all Philadelfiaost i ett jämnt lager över hela plåten, tillsätt sedan Cremefraichén och bred denna över som ett nytt lager.

    Blanda köttfärsen med majs,rödlök och paprikan i stekpannan 8om det får plats annars i en bunke)

    Häll sedan över köttfärsen och grönsakerna i plåten och fördela jämt.

    Stoppa ner Nachochipsen så att de står upp ut gratängen och ställ sedan in i ugnen i 6-10 min.

  • Äldre 25 Oct 09:10
    #45

    Hej alla LCHF:are! Min pappa äter enligt LCHF sedan några veckor tillbaka och verkar trivas med det. Idag fyller han år, så jag funderar på att ge honom någon kokbok eller något annat som kan underlätta för honom i hans viktresa nedåt med LCHF.

    Har ni några tips på vad jag kan köpa?

  • Agnes A
    Äldre 26 Oct 12:29
    #46

    Airams kokbok tycker jag är toppen, vi har den själv och har nyligen gett den till svärfar i födelsedagspresent.

  • Äldre 26 Oct 12:32
    #47

    Den fanns inte i bokhandeln, men jag köpte nån annan LCHF-bok som verkade bra.

    Agnes A skrev 2009-10-26 12:29:12 följande:


    Airams kokbok tycker jag är toppen, vi har den själv och har nyligen gett den till svärfar i födelsedagspresent.
  • Zia 200906­18
    Äldre 27 Oct 11:34
    #48

    Att dela en zucchini på längden, strö lite ost över, lite krydda och kasta in den på en ugnsform i ugnen drygt 20 minuter - enkelt och snabbt tillbehör som passar till mycket.

Svar på tråden LCHF:are vad ska du äta i kväll??