• Zia 20090618

    LCHF:are vad ska du äta i kväll??

    I eftermiddag blev det himla tråkigt eftersom tiden var knapp, jag ska jobba kväll och är ensam hemma. Men denna passar ju annars fint till lunch.

    Tonfisk på burk, keso och finhackad lök i en röra. Några salladsblad och ett par kokta ägg så är det klart;)

    En klassiker;)

  • Zia 20090618

    Jag kör på kokta ägg för det mesta.. Kokar ett gäng kvällen innan så att det räcker 3-4 dagar. Himla enkelt:)

  • Zia 20090618

    Ja visst finns det väl det, i mitt fall behövs det inte då eftersom ägg är himla mättande. Det skulle vara för variationens skulle då;) Men ägg är ju himla bra då man håller sig mätt så länge. Äggröra? Även det går ju att göra för kanske 3 dagar framåt om man inte orkar stå vid spisen varje morgon.

    Beror lite på hur man hårddrar det också, en del äter ju fil och "gi-bra" müsli t.ex. En del klarar ju heller inte av så "tung" mat på morgonen. Keso är väl också populärt, med någon skinkbit och tomat eller så.. Ägghack med majonnäs och räkor/kräftstjärtar. Omelett, går ju att variera till tusen..

    Men jag håller med, det är inte helt enkelt just med frukost. Därför kör jag på mina säkra ägg (åt kokta ägg varje morgon första året jag började med detta. Haha jag höll på att spy bara av synen av ägg, men nu går det bra igen med lite variation;)

  • Zia 20090618

    Jag blev så himla förvånad över vilket otroligt resultat jag kunde se på vågen redan efter några dagar.. Efter första veckan visade vågen på -5 och efter knappt 4 veckor - 8. Och inte gick man ju hungrig heller! Säger alltid att det är knappast någon diet man följer, man äter ju lyxigt ju;)

  • Zia 20090618

    Detta bjöd vi svärmor + man på här för ett tag sen. Kan man kalla det extrem succé? Haha grymt gott i allafall;) Sen gör man ju hur man vill med Tabbouleh som är till, beroende på i vilken fas man är..

    Squach- och tomatfyllda filéer

    4 personer
    4 kycklingfiléer
    salt, svartpeppar
    ca 200 g squash
    2-3 tomater
    125 g mozzarella
    ett par skivor salami (helst sån man skär själv i skivor, mer smak)
    Marinad:
    2 msk olivolja
    2 tsk finhackad, slätbladig persilja
    2 tsk finhackad färsk oregano

    Sätt ugnen på 225 grader. Skär en ficka i varje kycklingfilé. Salta och peppra. Rör ihop marinaden i en liten ugnsform. Lägg i filéerna och blanda väl. Låt stå i rumstemperatur ca 15 minuter.

    Skär ett par skivor salami och fördela i fickorna. Skär squashen i 16 tunna skivor. Skiva tomaterna. Salta och peppra och lägg dem i fickorna på filéerna. Skär mozzarellan i 8 tunna skivor och fördela i fickorna. Fäst med tandpetare.

    Sätt in formen mitt i ugnen och låt stå ca 20 minuter tills kycklingen är klar. Ös med skyn 2-3 gånger under tiden.

    Tabbouleh

    4 personer
    3 dl bulgur
    2 msk pressad citron
    1 rödlök
    2 tomater
    2-3 dl finstrimlad slätbladig persilja
    1 tsk havssalt

    Koka bulguren enligt förpackningen. Blanda i citronsaft och låt kallna.

    Finhacka löken och skär tomaterna i små tärningar. Blanda med bulguren. Smaka av med salt och persiljan.

  • Zia 20090618

    Köttbullar och coleslaw åt vi igår. Vi fullkomligt älskar coleslaw och äter det som tillbehör till nästan allt känns det som;)

    4 pers
    7 dl strimlad vitkål
    1 strimlad lök
    ½ dl majonnäs
    3-4 tsk senap
    1 dl créme fraiche
    saltoch peppar

    Ja, rör ihop det bara;)

  • Zia 20090618

    Jag kastar in lite recept här när jag ändå är igång. Försöker lägga ut lite roligare saker än bara köttbullar och sallad.. :)
    Dessa är riktigt goda de också;)

    Fyllda färsbollar
    500 g köttfärs (eller lammfärs eller vad man nu vill ha)
    1 vitlöksklyfta
    1 ägg
    2 msk hackad basilika
    1 msk hackad färsk timjan
    1 tsk salt
    ½ krm svartpeppar

    Fyllning:
    100 g squashfrukt
    100 g röd paprika
    olikolja
    100 g chèvreost eller fetaost
    salt och svartpeppar

    Sätt ugnen på 250 grader. Blanda färs, ägg, vitlök, örter, salt och peppaar. Skär squash och paprika i ½ cm stora tärningar och fräs i lite olivolja i en panna i 5 min. Tag av från värmen. Skär chèvreosten i tärningar och blanda med de stekta grönsakerna. Smaka av med salt och peppar. Dela färsen i 8 lika stora delar. Forma varje del till en boll och gör ett hål med fingret och lägg i lite av fyllningen. Tryck ihop färsen över hålet och lägg bollarna på en smord, ungssäker form. Stek dem i övre delen av ugnen i 10-12 min.

  • Zia 20090618

    Hittade denna sida om hur pass bra bröd är rent GI-mässigt. Där ser man! :) Äter ju inte så mycket bröd alls, någon gång då och då men då vet man vad man ska köpa om man väl ska så tänkte dela med mig om någon har missat den:)

    www.alltommat.se/2.1/1.20918

  • Zia 20090618

    Efterrätt:

    4 - 6 portioner
    1 1/2 - 2 paket ­frysta blåbär
    1 msk fruktsocker
    2 tsk malen ingefära (vi har aldrig testat med just ingefära, har kört utan det)
    50 g smör
    2 ägg
    1/2 dl fruktsocker
    4 dl kokosflingor

    Att servera till:

    2 ? 3 dl tjock grekisk yoghurt, 10 %

    Blåbär till dekoration

    Gör så här:

    1. Sätt ugnen på 175°C. Lägg blåbären i en ugnssäker form.

    2. Strö över 1 msk fruktsocker och inge­färan.

    3. Smält smöret i en kastrull. Vispa ägg och 1/2 dl fruktsocker för hand så att det blandas ordentligt. Rör i det smälta smöret och kokosflingorna.

    4. Bred blandningen över blåbären och grädda i ugn i 20 minuter. Servera med tjock grekisk yoghurt eller vispad grädde.

    Mumsigt värre;)

  • Zia 20090618

    Stellastella: Hehe jag känner mig på hugget idag;)

    Tror jag försöker motivera mig själv att köra helhjärtat igen på detta efter en alltför slapp sommar;)

  • Zia 20090618

    Ikväll blir det något riktigt smarrigt hemma hos oss. Vi blev båda väldigt positivt överraskade över hur otroligt gott detta blev.. :)

    Zuzzhinilasagne
    1 stor zucchini
    500 g keso
    2 dl riven parmesanost
    1 dl grädde
    500 g nötfärs
    500 g krossade tomater
    1 lök
    20 mg rotselleri
    2 vitlöksklyftor
    2 msk smör
    2 dl köttbuljong
    1 msk tomatpure
    1 dl riven ost

    (OBS. VIKTIG DETALJ.Zucchini måste man komma ihåg att skära upp den i längder, lägga på handduk/papper och strö lite salt över. För att undvika att det blir köttfärssoppa. (Dra ut vattnet))

    1. Skala och finhacka löken. Skala rotsellerin och riv den grovt.
    2. Fräs grönsakerna mjuka i smöret. Lägg i färsen och fräs den gyllenbrun.
    3. Lägg färs, lök och selleri i en kastrull. Späd med buljongen och de krossade tomaterna.
    4. Krydda såsen med örtkryddorna och pressa i vitlöken. Sjud på svag värme under lock i 15 minuter. Smaka av med salt och peppar.
    5. Smörj en ugnssäker form. Varva zucchini, köttfärssås, keso och osten i formen. Slå över grädde och strö över den rivna osten.
    6. Grädda på 200 grader i 45-50 minuter på nedersta falsen i ugnen.

  • Zia 20090618

    Är ju fredag idag så tänkte att jag slänger upp en annan hit hemma hos oss:)

    Egna hamburgare med ugnsgrönsaker. Detta har vi gjort ett antal gånger i sommar;)

    Hamburgarna gjorde vi på köttfärs, stekt rödlök och vitlök, tacokryddpåse. Grillade dessa på grillen och grönsakerna i ugnen. Vi hade: paprika (gul+röd), rödlök och purjolök med lite olja blandat med massa kryddor på. Och slutligen halloumi stekt i olivolja med oregano på..

    Så här gott såg det ut:
    joleen.blogg.se/2009/april/egna-hamburgare-gronsaker-och-halloumi.html

  • Zia 20090618

    Oh tror jag provar mig på chilitorsken och blomkålsmos till middag idag:)

  • Zia 20090618

    Oh, denna testade vi igår! Såå gott! Godaste hemmagjorda pizzan jag har ätit;)

    Botten:
    120 g cream cheese
    4 ägg
    1,8 dl Fet grädde
    0,6 dl Parmesan
    1 matsked Italiensk salladskrydda eller annan krydda ni gillar till pizza
    4,8 dl Riven os

    Tomatsås
    0,7 burk krossade tomater, eller passerade
    Kryddor efter smak, tex oregano, svartpeppar och chili.
    1 grönsaksbuljongstärning

    Topping:
    Man kan ha vad man vill på. Som vanligt: det är bara kasta på det man tycker om;) Det vi hade var ost, skinka, salami, tomater, champinjoner.

    Gör så här:
    Ugnen 175 grader.

    Börja med botten:
    Klä en långpanna med papper. (hög kant på plåten, då det blir enklare att få en bra form på pappret, så att inte smeten rinner ut för mycket).

    Vispa ihop cream cheese, och ägg till en jämn smet. Tillsätt grädden och parmesanosten, vispa ordentligt.
    Blanda sedan i resten av pizza botten osten.

    Häll allt på den papperklädda plåten, och bred ut till en jämn botten.

    Grädda i 175 grader i 25-30 min tills den blir gyllene.

    Under tiden kokar ni ihop tomatsåsen, och förbereder toppingen. Låt den svalna en stund efter kokningen.

    När botten är färdig, tar ni ut den. Läger på tomatsåsen och toppingen. Ställ in Pizzan i ugnen på 200 grader i fem minuter (tills osten smält). Ta fram låt svalna en stund.
    Klart att servera!

  • Zia 20090618

    Ikväll blir det en liten specialare;)Egentligen ska man ha mos men vi använder gi-mos helt enkelt gjord på blomkål.

    2 personer
    Ingredienser:
    2 dl blomkål
    1 dl grädde (man kan använda vatten)
    1 tsk smör

    Gör såhär:
    Bryt ner blomkålen till små bitar, häll sedan ner det i en kastrull med grädde. Låt koka i ca 10 minuter. Sedan mixar ni allt med en stavmixer eller elvisp. Sedan klickar ni ner smöret och rör om.
    Klart..

    Sen la jag moset i en ugnsform, på med köttfärsen över det (lite chilisås, vitlök, rödlök, grädde osv), varm nygjord bearnaisesås över, skivade tomater och ost överst.. Tror det blir super:P

  • Zia 20090618

    ..Jaa och så in i ugnen förstås tills osten har smällt;)

  • Zia 20090618

    Denna åt vi igår, inte alltför farlig kolhydratmässigt, kan jag rekommendera!:) Hittade receptet på aftonbladet.

    4 personer
    Ingridienser:
    400 gram köttfärs
    1 paket Philadelfia ost, lök o paprika smak eller Örter eller liknande
    0,5 st Rödlök
    0,5 st Stor Gul paprika, Kan bytas ut mot Röd Spetspalrika
    1,25 dl Creme Fraicé, Ej lätt
    0,5 burk Majs, ev två efter smak o tycke
    1 påse Taco-Krydda,
    0,5 påse Nacho-chips, Ost-smak

    Börja med att sätta på ugnen på 200-225 Grader ,över och undervärme.

    Hacka Rödlöken och skär paprikan i lagom stora bitar.

    Tillsätt en klick stekmargarin i stekpannan och smält.

    Börja sedan att bryna köttfärsen tills den blivit grå, tillsätt sedan tacokryddan och blanda om med stekspaden.

    Ta den lite djupare ugnsplåten och fördela först all Philadelfiaost i ett jämnt lager över hela plåten, tillsätt sedan Cremefraichén och bred denna över som ett nytt lager.

    Blanda köttfärsen med majs,rödlök och paprikan i stekpannan 8om det får plats annars i en bunke)

    Häll sedan över köttfärsen och grönsakerna i plåten och fördela jämt.

    Stoppa ner Nachochipsen så att de står upp ut gratängen och ställ sedan in i ugnen i 6-10 min.

Svar på tråden LCHF:are vad ska du äta i kväll??