• stellastella

    LCHF:are vad ska du äta i kväll??

    Startar här en tråd där vi kan tipsa varandra om middagsmat..tycker den andra tråden med vardagsmat "Vad ska du äta idag" är så bra inspiration så jag tänkte vi kanske kunde starta en liknande med LCHF-mat!

  • Svar på tråden LCHF:are vad ska du äta i kväll??
  • Zia 20090618

    Detta bjöd vi svärmor + man på här för ett tag sen. Kan man kalla det extrem succé? Haha grymt gott i allafall;) Sen gör man ju hur man vill med Tabbouleh som är till, beroende på i vilken fas man är..

    Squach- och tomatfyllda filéer

    4 personer
    4 kycklingfiléer
    salt, svartpeppar
    ca 200 g squash
    2-3 tomater
    125 g mozzarella
    ett par skivor salami (helst sån man skär själv i skivor, mer smak)
    Marinad:
    2 msk olivolja
    2 tsk finhackad, slätbladig persilja
    2 tsk finhackad färsk oregano

    Sätt ugnen på 225 grader. Skär en ficka i varje kycklingfilé. Salta och peppra. Rör ihop marinaden i en liten ugnsform. Lägg i filéerna och blanda väl. Låt stå i rumstemperatur ca 15 minuter.

    Skär ett par skivor salami och fördela i fickorna. Skär squashen i 16 tunna skivor. Skiva tomaterna. Salta och peppra och lägg dem i fickorna på filéerna. Skär mozzarellan i 8 tunna skivor och fördela i fickorna. Fäst med tandpetare.

    Sätt in formen mitt i ugnen och låt stå ca 20 minuter tills kycklingen är klar. Ös med skyn 2-3 gånger under tiden.

    Tabbouleh

    4 personer
    3 dl bulgur
    2 msk pressad citron
    1 rödlök
    2 tomater
    2-3 dl finstrimlad slätbladig persilja
    1 tsk havssalt

    Koka bulguren enligt förpackningen. Blanda i citronsaft och låt kallna.

    Finhacka löken och skär tomaterna i små tärningar. Blanda med bulguren. Smaka av med salt och persiljan.

  • stellastella

    Jag blev också förvånad över hur mycket midjemåttet hade minskat - första veckan -4 cm!

    Nu gjorde jag misstaget att mäta och väga i tisdags (har fått fart fart på vågen igen) och vågen visade + 0,5 kg och måttbandet +-0. Så dumt för jag vet så väl att man inte ska väga sig mer än en gång per vecka men nu känner jag mig jätteorolig att det går åt fel håll. MEN byxorna/kjolen känns stora fortfarande så nu härdar jag ut till lördag då det är vägdag. Jag kommer inte att våga titta på vågen tror jag....hu

    Zia 20090618 skrev 2009-10-01 12:38:48 följande:


    Jag blev så himla förvånad över vilket otroligt resultat jag kunde se på vågen redan efter några dagar.. Efter första veckan visade vågen på -5 och efter knappt 4 veckor - 8. Och inte gick man ju hungrig heller! Säger alltid att det är knappast någon diet man följer, man äter ju lyxigt ju;)
  • Zia 20090618

    Köttbullar och coleslaw åt vi igår. Vi fullkomligt älskar coleslaw och äter det som tillbehör till nästan allt känns det som;)

    4 pers
    7 dl strimlad vitkål
    1 strimlad lök
    ½ dl majonnäs
    3-4 tsk senap
    1 dl créme fraiche
    saltoch peppar

    Ja, rör ihop det bara;)

  • Zia 20090618

    Jag kastar in lite recept här när jag ändå är igång. Försöker lägga ut lite roligare saker än bara köttbullar och sallad.. :)
    Dessa är riktigt goda de också;)

    Fyllda färsbollar
    500 g köttfärs (eller lammfärs eller vad man nu vill ha)
    1 vitlöksklyfta
    1 ägg
    2 msk hackad basilika
    1 msk hackad färsk timjan
    1 tsk salt
    ½ krm svartpeppar

    Fyllning:
    100 g squashfrukt
    100 g röd paprika
    olikolja
    100 g chèvreost eller fetaost
    salt och svartpeppar

    Sätt ugnen på 250 grader. Blanda färs, ägg, vitlök, örter, salt och peppaar. Skär squash och paprika i ½ cm stora tärningar och fräs i lite olivolja i en panna i 5 min. Tag av från värmen. Skär chèvreosten i tärningar och blanda med de stekta grönsakerna. Smaka av med salt och peppar. Dela färsen i 8 lika stora delar. Forma varje del till en boll och gör ett hål med fingret och lägg i lite av fyllningen. Tryck ihop färsen över hålet och lägg bollarna på en smord, ungssäker form. Stek dem i övre delen av ugnen i 10-12 min.

  • stellastella

    En liten fråga: Ska allt in i filleerna, dvs squash, salami tomater och mozzarella? Får det plats?
    Lät så himla gott!

    Zia 20090618 skrev 2009-10-01 13:10:22 följande:


    Detta bjöd vi svärmor + man på här för ett tag sen. Kan man kalla det extrem succé? Haha grymt gott i allafall;) Sen gör man ju hur man vill med Tabbouleh som är till, beroende på i vilken fas man är..Squach- och tomatfyllda filéer4 personer4 kycklingfiléersalt, svartpepparca 200 g squash2-3 tomater125 g mozzarellaett par skivor salami (helst sån man skär själv i skivor, mer smak)Marinad:2 msk olivolja2 tsk finhackad, slätbladig persilja2 tsk finhackad färsk oreganoSätt ugnen på 225 grader. Skär en ficka i varje kycklingfilé. Salta och peppra. Rör ihop marinaden i en liten ugnsform. Lägg i filéerna och blanda väl. Låt stå i rumstemperatur ca 15 minuter.Skär ett par skivor salami och fördela i fickorna. Skär squashen i 16 tunna skivor. Skiva tomaterna. Salta och peppra och lägg dem i fickorna på filéerna. Skär mozzarellan i 8 tunna skivor och fördela i fickorna. Fäst med tandpetare.Sätt in formen mitt i ugnen och låt stå ca 20 minuter tills kycklingen är klar. Ös med skyn 2-3 gånger under tiden.Tabbouleh4 personer3 dl bulgur2 msk pressad citron1 rödlök2 tomater2-3 dl finstrimlad slätbladig persilja1 tsk havssaltKoka bulguren enligt förpackningen. Blanda i citronsaft och låt kallna.Finhacka löken och skär tomaterna i små tärningar. Blanda med bulguren. Smaka av med salt och persiljan.
  • Zia 20090618

    Hittade denna sida om hur pass bra bröd är rent GI-mässigt. Där ser man! :) Äter ju inte så mycket bröd alls, någon gång då och då men då vet man vad man ska köpa om man väl ska så tänkte dela med mig om någon har missat den:)

    www.alltommat.se/2.1/1.20918

  • stellastella

    Zia: Tackar och tar emot alla härliga recept! Här ska lagas mat!

  • Zia 20090618

    Efterrätt:

    4 - 6 portioner
    1 1/2 - 2 paket ­frysta blåbär
    1 msk fruktsocker
    2 tsk malen ingefära (vi har aldrig testat med just ingefära, har kört utan det)
    50 g smör
    2 ägg
    1/2 dl fruktsocker
    4 dl kokosflingor

    Att servera till:

    2 ? 3 dl tjock grekisk yoghurt, 10 %

    Blåbär till dekoration

    Gör så här:

    1. Sätt ugnen på 175°C. Lägg blåbären i en ugnssäker form.

    2. Strö över 1 msk fruktsocker och inge­färan.

    3. Smält smöret i en kastrull. Vispa ägg och 1/2 dl fruktsocker för hand så att det blandas ordentligt. Rör i det smälta smöret och kokosflingorna.

    4. Bred blandningen över blåbären och grädda i ugn i 20 minuter. Servera med tjock grekisk yoghurt eller vispad grädde.

    Mumsigt värre;)

  • Zia 20090618

    Stellastella: Hehe jag känner mig på hugget idag;)

    Tror jag försöker motivera mig själv att köra helhjärtat igen på detta efter en alltför slapp sommar;)

Svar på tråden LCHF:are vad ska du äta i kväll??