• Boomtown

Vi har bokat vår bröllops(dröm)resa till Edinburgh!

Vi tar bröllopsresan ett år efter vi har gift oss för vi hade inte råd nu. Lätt att man inte kommer iväg alls. Men nu är det bokat!!! Vi åker den 1/8-2010 och blir borta en vecka. Vi ska gå på spökvandring och Military tattoo festival och sitta på mysiga pubar. Vi fick ingen bröllopsnatt, vi åkte bara hem till oss och dagen efter var det skola för barnen. Så därför ska vi unna oss en natt i en svit, kolla in:
    www.thewitchery.com/accom.html
    I det dubbelbadkaret ska vi ligga och dricka champagne. UNDERBART! Det kommer att bli det finaste rum vi någonsin har bott i. Sen byter vi hotell till:
    www.tenhillplace.com/accommodation.html
    Var bara tvungen att jubla av mig lite i min lycka

• Svar på tråden Vi har bokat vår bröllops(dröm)resa till Edinburgh!
  • nni
    Boomtown skrev 2009-09-25 19:48:12 följande:
    nni: Var det dyrt i rom? Häftigt med Pompei, lite lustigt. Jag och barnen satt och kollade på bilder på det förut och de vill så gärna åka dit. Men är det barnvänligt? Pubarna ska bli roliga att besöka, det är nog mer fart där än här i Sverige ja. Är det svindyrt med taxi i Edinburgh? Vi kommer nog att ta buss från flyget till stationen, sen taxi därifrån till hotellet.
    Det var inte billigt, men det mesta var som i Sverige tycker jag o ingen större skillnad. Venedig ska va svindyrt däremot har jag hört.
    Barnvänligt...ja det tycker jag nog. Var inga farliga stup eller så, man går genom staden o ser bara långt utåt på en höjd. Jag e jättejätte höjdrädd, men klarade av att gå upp till gamla staden, så stolt jag var, för e värt att besöka!
  • nni

Taxipriset minns jag inte vart det låg på...men Skottland e ungefär som Sverige med kostnader precis som Rom (har jag för mig)...
    Bara fråga o du vill veta ngt annat så ska jag försöka svara

• Boomtown
    nni skrev 2009-09-25 20:20:36 följande:
    Taxipriset minns jag inte vart det låg på...men Skottland e ungefär som Sverige med kostnader precis som Rom (har jag för mig)...Bara fråga o du vill veta ngt annat så ska jag försöka svara
    Hehe, det hugger jag på, jag vill veta allt. Vet du någon mysig pub, romantisk restaurang, billigt matställe. Är det något man ska undvika eller något som inte är värt pengarna? Något man inte får missa? Slottet ska vi givetvis till, royal mile och princess street. Tog ni någon dagstur till högländerna eller liknande? Fler tips? Är det svårt att hitta där?
  • nni
    Boomtown skrev 2009-09-25 20:41:39 följande:
    Hehe, det hugger jag på, jag vill veta allt. Vet du någon mysig pub, romantisk restaurang, billigt matställe. Är det något man ska undvika eller något som inte är värt pengarna? Något man inte får missa? Slottet ska vi givetvis till, royal mile och princess street. Tog ni någon dagstur till högländerna eller liknande? Fler tips? Är det svårt att hitta där?
    Jag minns inte namnen på ngt ställe (gått 5 år)
    Vi var där knappt en v så stannade kvar i Edinburgh men tågade från Newcastle dit. Då fick man se omgivningen genom fönstret. Men nästa gång ska vi definitivt ut till högländerna! Såå vackert!
  • nni

Vingårdsbesök eller whiskeytur e nog inte alls fel iheller

• Blomsterbrud 2008

Edinburgh är helt UNDERBART! Ha en fantastisk resa!

Måste bara tipsa om ett superbra hotel vi bodde på: Bonham Hotel! Underbar frukost, fina rum, toppenservice och fantastisk restaurang! Sällan jag varit så nöjd! Vi bodde i "vanligt" dubbelrum.

• Boomtown

Blomsterbrud 2008 skrev 2009-09-25 20:59:24 följande:

Edinburgh är helt UNDERBART! Ha en fantastisk resa!Måste bara tipsa om ett superbra hotel vi bodde på: Bonham Hotel! Underbar frukost, fina rum, toppenservice och fantastisk restaurang! Sällan jag varit så nöjd! Vi bodde i "vanligt" dubbelrum.
    Bonham har jag också trånat efter. Var restaurangen romantisk? Vad ska man ha på sig för kläder när man går dit?? Ska det vara kostym? Svårt att veta på de finare hotellen om det är slipstvång eller inte. Hur ska man veta det?
  • Blomsterbrud 2008
    Boomtown skrev 2009-09-25 21:04:16 följande:
    Blomsterbrud 2008 skrev 2009-09-25 20:59:24 följande:Bonham har jag också trånat efter. Var restaurangen romantisk? Vad ska man ha på sig för kläder när man går dit?? Ska det vara kostym? Svårt att veta på de finare hotellen om det är slipstvång eller inte. Hur ska man veta det?
    Jag minns inte riktigt hur restaurangen såg ut, tror inte den var så där superromantisk... Mer stilren, men jag kommer inte ihåg. Minns att maten var helt fantastisk i alla fall. Jag var där på konferens med en kollega, så jag hade inte liksom inte "scannern" inställd på romantik. Slipstvång var det nog inte i alla fall -det var liksom inte snobbigt eller flådigt alls, bara fint! Och jag har aldrig varit med om så personligt bemötande och trevlig SERVICE-minded personal! Vi var så sjukt nöjda. Bodde där nästan en vecka. Åker gärna dit med min man vid tillfälle!
  • Boomtown

Blomsterbrud 2008 skrev 2009-09-25 21:53:03 följande:

Jag minns inte riktigt hur restaurangen såg ut, tror inte den var så där superromantisk... Mer stilren, men jag kommer inte ihåg. Minns att maten var helt fantastisk i alla fall. Jag var där på konferens med en kollega, så jag hade inte liksom inte "scannern" inställd på romantik. Slipstvång var det nog inte i alla fall -det var liksom inte snobbigt eller flådigt alls, bara fint! Och jag har aldrig varit med om så personligt bemötande och trevlig SERVICE-minded personal! Vi var så sjukt nöjda. Bodde där nästan en vecka. Åker gärna dit med min man vid tillfälle!
    Det låter bra. För vi är inte snobbiga och flådiga så vi skulle se och känna oss väldigt malplacerade där. Man vill ju ha god mat och trevligt bemötande. Stämningen får man väl skapa mycket själv. Såg att det går att boka bord på internet, enkelt och bra. Det kommer nog att bli ett besök där. Tack för tipset. Fler tips?
  • Boomtown

Blomsterbrud:

Jag måste fråga en sak till. Kom du ihåg hur det såg ut på restaurangen? När man ska boka så står det "front" och "rear". Ser det lika ut och det är bara om man vill vara ifred om man vill ha "rear" eller är det mysigare på något ställe?

• Blomsterbrud 2008
    Boomtown skrev 2009-09-25 22:07:57 följande:
    Blomsterbrud:Jag måste fråga en sak till. Kom du ihåg hur det såg ut på restaurangen? När man ska boka så står det "front" och "rear". Ser det lika ut och det är bara om man vill vara ifred om man vill ha "rear" eller är det mysigare på något ställe?
    Jag skulle ta "rear" -det var lite mysigare. Inte så mycket fönster där men liksom mysigt (fast mycket mer minns jag inte ). Vi åt middagar "rear" och frukost "front". Det blir liksom lite mer "spring", mer folk i rörelse i "front"-delen.
  • Blomsterbrud 2008

Nu blev jag såååå sugen på att åka dit! Ska överraska min nyblivne make med en resa nån gång tror jag!

• Boomtown

Blomsterbrud 2008 skrev 2009-09-26 16:51:01 följande:

Vi bokade via www.hotels.se/ho174300/bonham-edinburgh-storb.../ var billigast då vi bokade! Men sånt kan ju variera!
    Men gud vad billigt! Det var ju billigare än ten hill place, fast då ligger det ju nästan vid the Royal mile. Vi har redan bokat hotellrummen så nu ändrar vi nog inte, så fresta mig inte Såg ju SÅ fint ut. Det är alltså en bit att gå till The Bonham? Eller tog ni någon buss från centrum? Nu har vi kollat in afternoon tea också. Ska boka det på något fint ställe. Bra att förboka så mycket som möjligt eftersom det är festivaltid när vi är där. Annars kommer vi inte in någonstans.

Häftigt att överaska din man med en resa. Det blir ju en höjdare!
  • Blomsterbrud 2008

Hmmm... jag skulle inte säga att det var så långt att gå, men det beror väl på vart man ska! Det var ju inte MITT i smeten, men det låg nära konferenshallen som vi höll till på då jag var där, så jag minns det som perfekt.

• miaik

Jag bodde i Edinburgh för 5 år sedan.
    Uuuuuunderbar stad!

Jag skulle vilja tipsa om:

-Cockburn street och Victoria street, båda på "gamla" sidan i Edinburgh, massa mysiga butiker!

-Grassmarket, och också på gamla sidan, mysigt torg men fantastiskt historia.

Också att åka till högländerna (OBAN var helt fantastiskt!), och till Stirling som ligger nära och de har också ett jättefint slott, även om jag gillar Edinburgh castle bättre.

Sen att gå upp Arthurs Seat, berget som ligger vid ena kanten av stan... Supermysigt.
    Eller åka till ocean terminal som ligger vid vattnet, massor av schysst shopping! :)

• Boomtown
    miaik skrev 2009-09-27 19:47:51 följande:
    Jag bodde i Edinburgh för 5 år sedan. Uuuuuunderbar stad!Jag skulle vilja tipsa om:-Cockburn street och Victoria street, båda på "gamla" sidan i Edinburgh, massa mysiga butiker!-Grassmarket, och också på gamla sidan, mysigt torg men fantastiskt historia.Också att åka till högländerna (OBAN var helt fantastiskt!), och till Stirling som ligger nära och de har också ett jättefint slott, även om jag gillar Edinburgh castle bättre.Sen att gå upp Arthurs Seat, berget som ligger vid ena kanten av stan... Supermysigt.Eller åka till ocean terminal som ligger vid vattnet, massor av schysst shopping! :)
    Tack för SUPERBRA tips!!!
    Har du fler på lut så skriv gärna ner dem. Lunchställen som är lite billigare?
  • miaik

Hmm, jag jobbade på en smörgåsbar när jag bodde där:
    O´briens sandwich som låg vid south bridge, gamla stan.

Annars vet jag att det på några ställen fanns "chocolate soup" som var en soppbar med massa goda soppor till bra priser.

De flesta skottar verkar ju äta mackor och sånt till lunch.
    På grassmarket fanns en bar som hette "The last drop" som hade grymma tacotallrikar, men det var ju som sagt 5 år sedan jag bodde där så saker kan ju ha förändrats.. :)

På george street fanns ett café som hette Elephant House där det sägs att JK Rowling satt och skrev Harry Potter, väldigt mysigt.
    Och hon var stammis på Starbucks i korsningen George street- Hanover Street. Starbucks är ju också mysigt förresten, goda paninis även om det är lite dyrt!

• miaik

Åh!

Glömde bort att tipsa om världens bästa skoaffärer:
    Schuh

De ligger lite varstans i Edinburgh, de får man inte missa!

• Boomtown

Tack miaik!
    Nya intressanta tips.Elephant House ska vi kolla in. Kan man åka till Oban på en dagstur? eller hinner man inte se något? Är det mysigt vid Stirling?

Svar på tråden Vi har bokat vår bröllops(dröm)resa till Edinburgh!