• J plus A likamed JA

Måste man bjuda respektive också?

Hejsan!
    Jag har sådan lust att bjuda vissa gamla klasskompisar, men har ingen större lust att även deras partners ska komma också. Dels är det en extra kostnad, och sedan har jag aldrig träffat dem.. Men, detta kan ju verka väldigt oschysst. Känns som en väldigt fräck tanke av mig iallfall... vad säger ni?

• Svar på tråden Måste man bjuda respektive också?
  • thildamy

jag har bjudit 2 kusiner uten respektive och barn.... för oss var det en prisfråga och valde då att säga det rakt ut...'

OT vi har sållat bra i sälkterna man kan inte bjuda alla om man inte skiter pengar eller vill skaffa sig skulder
    skulle vi ha bjudit alla kusiner med respektive och alla mostrar fastrar osv hade vi blivit över 150 pers men man ha rinte råd med det räkna med att avrje gäst kostar 1000:-

• anne på grönkulla

Jag brukar hävda att det handlar om ömsesidiga prioriteringar - vill jag att mina gäster ska känna sig välkomna, inkluderade och sedda så bör de bjudas med full hänsyn tagen till hur deras situation ser ut. Man kan visst bjuda utan respektive, men då får man också leva med att kanske bli bortvald för andra saker de vill göra tillsammans hellre. Vill jag att de ska prioritera mig eller oss så får jag också inkludera deras respektive - så vill jag iallafall sälv bli bemött. Sen kan den respektive tacka nej eller de bestämma att en ska vara hemma med barnen, finemang - deras beslut!

• Moirie

Svår fråga...

Jag kan absolut tänka mig att gå på bröllop även om sambon inte är bjuden, i synnerhet om han inte ens träffat brudparet. Till och med om de träffat honom men knappast kommer göra det igen. Lite krasst så har man ingen skyldighet att bjuda personer som man inte vill investera i relationen till.

Men om det är ett par som VI umgås med eller förmodligen kommer råka på i andra sociala sammanhang (tex släktträffar eller parmiddagar hos andra) skulle jag tycka det var konstigt om han inte bjöds också, när de uppenbarligen känner till att vi har ett fast förhållande. Jag skulle förmodligen gå i alla fall eftersom jag vill vara med på deras stora dag, men fundera på om de inte gillar honom, eller vad det handlar om. Om det visade sig att jag var en av få som bjudits utan min partner så skulle jag bli förbannad, rent ut sagt och tolka det som ett statement om min partner. Knappast ett par som vi skulle ha högt på listan över folk att bjuda på någon av våra tillställningar.

• shakynose

anne pÃ¥ grönkulla skrev 2009-08-16 18:32:38 följande:

Jag brukar hävda att det handlar om ömsesidiga prioriteringar - vill jag att mina gäster ska känna sig välkomna, inkluderade och sedda så bör de bjudas med full hänsyn tagen till hur deras situation ser ut. Man kan visst bjuda utan respektive, men då får man också leva med att kanske bli bortvald för andra saker de vill göra tillsammans hellre. Vill jag att de ska prioritera mig eller oss så får jag också inkludera deras respektive - så vill jag iallafall sälv bli bemött. Sen kan den respektive tacka nej eller de bestämma att en ska vara hemma med barnen, finemang - deras beslut!
    Väl talat!
  • Hoffsennanen Tottoplex

nej. bjuder man någon så bjuder man också respektive. that´s it!

• 090208

Uppenbarligen är det inte alls 'it'... Om man ser på alla dessa olika inlägg och åsikter.

Sorry, men...

• gbg mackan

Jag tycker alltid man skall bjuda respektive. Det hade känns väldigt konstigt om jag inte fick ta med min blivande fru till ett bröllop. På vårt bröllop har vi bjudit en del singlar och om de skulle komma i efterhand med en partner så hade jag nog övervägt i falla till fall om det är seriöst. Men jag tycker aldrig att man bjuder bara den ena i ett bröllop om de är ett stabilt förhållande.

• Hoffsennanen Tottoplex

inte läst alla inlägg men väldigt oartigt att inte bjud dem.

• shakynose

gbg mackan skrev 2009-08-21 15:52:42 följande:

Jag tycker alltid man skall bjuda respektive. Det hade känns väldigt konstigt om jag inte fick ta med min blivande fru till ett bröllop. På vårt bröllop har vi bjudit en del singlar och om de skulle komma i efterhand med en partner så hade jag nog övervägt i falla till fall om det är seriöst. Men jag tycker aldrig att man bjuder bara den ena i ett bröllop om de är ett stabilt förhållande.
    Jag ser det också som självklart att man bjuder båda i ett förhllande även om man inte träffat den ena tidigare. Men en sak tänker vi olika i:
    Om någon vän skulle komma till mig i "efterhand" så skulle jag utgå ifrån att det är seriöst. Vem är jag att döma i en sådan fråga, och framför allt: Vad har det att göra med vårt bröllop? Är de jättekära och vill komma på vårt bröllop så skulle jag känna mig hedrad, och inte börja fundera på om deras förhållande är seriöst nog för att jag ska kunna tänka mig att bjussa båda på käk.
  • Avalon75

Har inte heller läst hela tråden, MEN...
    Klart att man inte MÅSTE. Däremot kan du inte förvänta dig att den person som blivit bjuden utan sin respektive kommer.
    Skulle jag personligen aldrig göra.

• gbg mackan

Det jag menade var att det finns några som jag känner som gärna tar med en kompis som sällskap i stället för att man är ett par. Så det var därför jag använde den formuleringen. Jag har en kompis jag känner som är bjuden på vårt bröllop och han har en tendens att ta med sina tjejkompisar och där hade jag sagt bestämt nej. Annars så bjuder man såklart med båda. Jag tycker som sagt att man bjuder alltid två och har man bjudit bara en i ett förhållande tycker jag att detta är fel.

• Eelin

nej usch vad hemskt att inte bjuda båda! jag har inte heller träffat allas resp som ska komma men trodde att det var en jälvklarhet att ens partner blev bjuden!?! hemskt

• 090208

Gar vissa ens ut overhuvudtaget utan sina partners..?

Jag har blivit bjuden ensam, jag tanker (sjalvklart!) ga utan gnall fran vare sig mig eller min man. Brudparet har bara traffat min karl ett par ggr pa fyllan, sa det ar helt ok tycker jag.

Men men, tillbaka till TS. Som Avalon75 skriver, man MASTE inte. Upp till er.

• Hoffsennanen Tottoplex

haha...tro mig...vi är inte små tysta fruar/flickvänner osv som bara följer efter. det är mer en etiketts regel att man bjuder båda.

090208 skrev 2009-08-21 22:34:15 följande:
    Gar vissa ens ut overhuvudtaget utan sina partners..?Jag har blivit bjuden ensam, jag tanker (sjalvklart!) ga utan gnall fran vare sig mig eller min man. Brudparet har bara traffat min karl ett par ggr pa fyllan, sa det ar helt ok tycker jag.Men men, tillbaka till TS. Som Avalon75 skriver, man MASTE inte. Upp till er.
  • 090208

Vill igen paminna om att svenskarna i allmanhet inte ar sa super-bra pa vett och etikett...

• Hoffsennanen Tottoplex

haha..va? i detta fall vet jag mycket väl att det är ett vett och etiketts fall. varför skulle svenskar va dåliga på det?illa valda ord måste jag säga.

• 090208

Inte alls illa valda ord. Jag tar ej for givet att jag som 90-aring blir erbjuden en sittplats pa bussen. Nan hjalper mig att bara tunga vaskor i trappor osv. Och det varsta: folk ber aldrig nansin om ursakt om dom rakar knuffa till en, inte heller flyttar dom sig nar man snallt forsoker komma forbi...

MEN!! Detta ar OT, inget jag vill diskutera har egentligen. Ville bara forklara mig... Ibland sa bryr sig folk sa himla mycket om att man maste bete sig och vara snall, ibland skiter dom fullstandigt i det...

Skriv i GB om du vill prata vidare...

Sorry alla andra...

Svar på tråden Måste man bjuda respektive också?