• J plus A likamed JA

Måste man bjuda respektive också?

Hejsan!
    Jag har sådan lust att bjuda vissa gamla klasskompisar, men har ingen större lust att även deras partners ska komma också. Dels är det en extra kostnad, och sedan har jag aldrig träffat dem.. Men, detta kan ju verka väldigt oschysst. Känns som en väldigt fräck tanke av mig iallfall... vad säger ni?

• Svar på tråden Måste man bjuda respektive också?
  • Ore

Jag skulle, i vissa fall, kunna gå på bröllop utan min respektive... Å andra sidan har jag och min man hängt ihop så länge att de som känner mig även känner honom. Eller så har båda parter hört så mycket om varandra att de i princip känner varandra

Angående att fira med "en stor del främlingar"... Om jag haft vänner där jag aldrig träffat deras respektive, så är sannolikheten ganska stor att de aldrig träffat min respektive. Varför skulle de då komma på vårt bröllop, enbart för min skull, om det dessutom bara är jag som ska umgås med dem i fortsättningen? Om man inte kan tänka sig att ha kompisars respektive som man inte känner där, så borde det väl gälla samma sak - varför ha kompisar där som ens respektive inte känner?

• 090208

Ja, det ar ju det jag INTE vill att brudparet ska gora for min mans skull. OMG sa ego!

evst skrev 2009-08-13 16:49:30 följande:
    Och om man tycker det blir dyrt, får man dra ner på antalet par man bjuder
  • allehanda
    Maalina skrev 2009-08-13 16:29:05 följande:
    Håller med! Man måste ingenting!Man firar äktenskapet, javisst, men brudparets äktenskap! Inte hela bekantskapskretsens äktenskap! Och det vill man väl fira med människor man känner och tycker om, inte en stor del främlingar?Nej, jag kommer inte bjuda såna jag aldrig träffat! Och klasskompisarna blir inte direkt ensamma eftersom de antagligen känner varandra...
    Magdalena Ribbing var på P4 idag och jag lyssnade med ett halvt öra, angående om det är de som bjuder in( brudparet) som bestämmer och enligt etiketten så är det brudparets SKYLDIGHET att göra allt för att deras gäster skall känna sig bekväma på deras fest. Om gästerna trivs så blir det en lyckad fest för alla och då ingår att man bjuder repektive och hoppas på att det är en ny framtida vän!
  • Maalina

Jag förstår inte varför en gäst skulle vantrivas för att denne inte har sin respektive med? Är vi verkligen så osjälvständiga? Självklart skulle jag aldrig bjuda in en gäst som inte känner någon annan utan respektive, men ett gäng klasskompisar? De känner ju varandra och är säkert kapabla att trivas i varandras sällskap utan respektive..

allehanda skrev 2009-08-13 17:08:31 följande:
    Magdalena Ribbing var på P4 idag och jag lyssnade med ett halvt öra, angående om det är de som bjuder in( brudparet) som bestämmer och enligt etiketten så är det brudparets SKYLDIGHET att göra allt för att deras gäster skall känna sig bekväma på deras fest. Om gästerna trivs så blir det en lyckad fest för alla och då ingår att man bjuder repektive och hoppas på att det är en ny framtida vän!
  • allehanda
    Maalina skrev 2009-08-13 17:11:46 följande:
    Jag förstår inte varför en gäst skulle vantrivas för att denne inte har sin respektive med? Är vi verkligen så osjälvständiga? Självklart skulle jag aldrig bjuda in en gäst som inte känner någon annan utan respektive, men ett gäng klasskompisar? De känner ju varandra och är säkert kapabla att trivas i varandras sällskap utan respektive..
    Jag citerade Magdalena Ribbing och hon sa inget om att man vantrivs om man är på fest ensam(tror faktiskt inte att jag skrev det heller, feltolkning?) men däremot så kan man få sig en ny vän och det är något alla behöver! Förresten så vet jag inte om det är så jäkla kul med klasskompisar( finns väl en anledning till att man inte träffat dem på 15-20år?)
  • 090208

VEM är Magdalena Ribbing och varför lyssnar alla på henne som om hon är den Allvetande och Allsmäktige??! Jag har ingen aning om vem människan är.
    Då tycker jag minsann att ni kan lyssna på mig istället! Och Maalina.

P.S Om man inte kan/vill gå nånstans utan sin 'kiiiillä' så är man väl så osocial att man inte har några vänner vars bröllop man blir bjuden till..?
    Kunde inte låta bli...

• Maalina

Haha, håller med! Vem är Magdalena Ribbing och vem gjorde henne till chef över alla bröllop? Alla dessa regler och måsten..

Förresten tror jag inte att det är så lätt att lära känna allas respektive på sitt bröllop... Har man inte annat att tänka på då? Skulle nog hellre vilja umgås med mina vänner och min familj än lära känna nytt folk...

090208 skrev 2009-08-13 17:59:07 följande:
    VEM är Magdalena Ribbing och varför lyssnar alla på henne som om hon är den Allvetande och Allsmäktige??! Jag har ingen aning om vem människan är.Då tycker jag minsann att ni kan lyssna på mig istället! Och Maalina. P.S Om man inte kan/vill gå nånstans utan sin 'kiiiillä' så är man väl så osocial att man inte har några vänner vars bröllop man blir bjuden till..?Kunde inte låta bli...
  • evst
    Maalina skrev 2009-08-13 18:44:45 följande:
    Haha, håller med! Vem är Magdalena Ribbing och vem gjorde henne till chef över alla bröllop? Alla dessa regler och måsten..Förresten tror jag inte att det är så lätt att lära känna allas respektive på sitt bröllop... Har man inte annat att tänka på då? Skulle nog hellre vilja umgås med mina vänner och min familj än lära känna nytt folk...
    Självklart gör alla som de själva vill, men TS frågade ju faktiskt vad alla tyckte om att inte bjuda respektive. Är någon förvånad över att det kommer svar, där folk bland annat uttrycker åsikten att det INTE är OK?

För mig är det lite trashigt, att inte följa viss etikett, som att t ex bjuda repsektive, fastän man inte träffat dem. För andra är det OK.

Folk har alltid olika åsikter, och uttrycker dem, om de blir tillfrågade att göra så.

• Tess80

När vi planerade vårat bröllop (vi hade 1 år på oss att planera), så räknade vi med redan första dagen då när vi hade bestämt ett datum när bröllopet skulle vara, att alla med respektive självklart skulle bli inbjudna. Vi räknade t.o.m med dom som var singlar vid tillfället, om dom träffade någon då vid den tidpunkten då bröllopet var också skulle bli bjudna. Det var för oss en självklarhet och inget att diskutera om.

För vi hade ändå ett OSA. datum en månad innan bröllopet, så man vet vilka som kan komma och inte.

Det kom också två styckna som vi inte hade träffat. Två av våra vänner hade nya respektive. Och jösses va kul det var!!! Som jag skrev i en annan tråd här, den ena utav dom höll t.o.m ett litet tal till oss där han sa hur fina vi var och hur snälla vi var som bjöd in honom till denna familjefest mm. Det var jätteroligt! Och alla dansade med alla på kvällen! Ja en toppen dag var det!

• SandyT

Tyckr det är tråkit att vissa människor tycker att deras åsikt är det ända rätta. Som någon skrev att dem skulle aldrig ha vänner som valde och ej komma utan sin respektive.

Jag skulle ej välja bort en vän som valde och bara bjuda mig, men jag hade förväntat mig samma respekt av henne/honom för dem beslut jag fattar. Tycker det är tråkit med människor som tycker att bara ett sätt är det ända och bara det.

Svar på tråden Måste man bjuda respektive också?