• J plus A likamed JA

Måste man bjuda respektive också?

Hejsan!
    Jag har sådan lust att bjuda vissa gamla klasskompisar, men har ingen större lust att även deras partners ska komma också. Dels är det en extra kostnad, och sedan har jag aldrig träffat dem.. Men, detta kan ju verka väldigt oschysst. Känns som en väldigt fräck tanke av mig iallfall... vad säger ni?

• Svar på tråden Måste man bjuda respektive också?
  • anne på grönkulla

Om du vill att dina gäster ska prioritera er ska ni göra så att de känner sig prioriterade också. I det ingår att bjuda med respektive.

• tattar-Emma

Jag tänker att om ni ska umgås i framtiden kommer ni antagligen umgås som par. Snart slutar man för gott att festa med gamla klasskompisar och har bara parmiddagar istället. Då kommer du ångra att du inte bjöd flickvännerna.

• SandyT

Du ska göra det du tycker känns bäst för dig. Glöm inte att det är ditt och din blivande mans bröllop. Det som känns rätt för någon annan kanske känns fel för dig och när det gäller bröllop så tycker jag att man får vara lite självisk mao tänka på sig själv, istället för jämt prioritera andra.

MEN samtidigt får du ta den risken att vissa väljer och inte komma pga att deras respektive inte är bjuden. Och då tycker inte jag du ska bli ledsen eller besviken på denna för dem i sin tur gör det som känns rätt för dem. Jag hade inte gått på ett bröllop om min man ej var bjuden (även om vi ej hade varit gifta) om personen vet att jag är i ett seriöst förhållande och inte förklarat varför

• Smultroon

Risken finns ju att klasskompisarna inte heller kommer om inte resp är bjuden....men jag tycker ni ska göra det som känns bäst för er, det är ju trots allt erat bröllop

• 090208

Jag hade aldrig kommit på tanken att tacka nej för att min man inte var bjuden. Fy för såna tjejer, inget man vill ha i kretsen!

• valkyriana
    090208 skrev 2009-08-13 06:35:16 följande:
    Jag hade aldrig kommit på tanken att tacka nej för att min man inte var bjuden. Fy för såna tjejer, inget man vill ha i kretsen!
    Då har ni ju det så bland era vänner. Jag hade tackat nej om inte min man var medbjuden på ett bröllop. det är ju ingen tjejkväll direkt, utan man firar ett äktenskap. Hyllar tvåsamheten.
  • 090208

What??? Om en nara van till dig inte hade bjudit din karl sa hade du inte kommit???

Nu kommer du sakerligen skriva att dina vanner inte tanker sa, och det ar fine. Men FORESTALL dig att det hander (t.o.m ens vanner tanker inte alltid 100% likadant som en sjalv).

Handlar inte om tjejkvall, for isf kommer det ju finnas en massa manliga gaster dar oxa utan sina flickvanner/fruar.

• Maalina

Håller med! Man måste ingenting!

Man firar äktenskapet, javisst, men brudparets äktenskap! Inte hela bekantskapskretsens äktenskap! Och det vill man väl fira med människor man känner och tycker om, inte en stor del främlingar?

Nej, jag kommer inte bjuda såna jag aldrig träffat! Och klasskompisarna blir inte direkt ensamma eftersom de antagligen känner varandra...

090208 skrev 2009-08-12 17:00:26 följande:
    Nej, man maste ingenting! Jag bjod respektive, vilket jag angrar. Dom bara satt dar limmade till sina sambos och var inte ett dugg sociala, dom kande ju ingen!
    [/citat]
    valkyriana skrev 2009-08-13 12:35:29 följande:
    [citat]
    Då har ni ju det så bland era vänner. Jag hade tackat nej om inte min man var medbjuden på ett bröllop. det är ju ingen tjejkväll direkt, utan man firar ett äktenskap. Hyllar tvåsamheten.
    [/citat]
    090208 skrev 2009-08-13 16:23:44 följande:
    [citat]
    What??? Om en nara van till dig inte hade bjudit din karl sa hade du inte kommit???Nu kommer du sakerligen skriva att dina vanner inte tanker sa, och det ar fine. Men FORESTALL dig att det hander (t.o.m ens vanner tanker inte alltid 100% likadant som en sjalv).Handlar inte om tjejkvall, for isf kommer det ju finnas en massa manliga gaster dar oxa utan sina flickvanner/fruar.
  • 090208

Tackar tackar.

Och jag haller med om att foljande later javligt trist, men:
    Brollop kostar pengar, och dom flesta av oss har inte obegransat. Bjuder man fler, blir det mindre pengar over till annat. Hellre lamnar jag min man hemma sa brudparet t.ex kan ha rad med en riktigt bra solist.

Maalina skrev 2009-08-13 16:29:05 följande:
    Håller med! Man måste ingenting!Man firar äktenskapet, javisst, men brudparets äktenskap! Inte hela bekantskapskretsens äktenskap! Och det vill man väl fira med människor man känner och tycker om, inte en stor del främlingar?Nej, jag kommer inte bjuda såna jag aldrig träffat! Och klasskompisarna blir inte direkt ensamma eftersom de antagligen känner varandra...
  • evst

Jag tycker det är självklart att man bjuder respektive. Något annat är otänkbart. Och om man tycker det blir dyrt, får man dra ner på antalet par man bjuder eller ta kostnaden.

Svar på tråden Måste man bjuda respektive också?