• MammaMiaa

Hur ska ni gå in i kyrkan?

Hur ska ni gå in i kyrkan? Ska ni gå tillsammans,själv eller ska ni bli överlämnade.

Det lutar mot att vi ska gå in tillsammans med våra brudnäbbar framför oss och best man bakom oss. Som även får fixa släppet.

• Svar på tråden Hur ska ni gå in i kyrkan?
  • AlaM

Vi har nog bestämt oss för nu, efter mycket om och men, att brudtärna och marskalk går in först till lugn pianomusik. När det är framme så börjar ingångsmarshen och då kommer brudnäbbarna och jag och min m2b strax efter. Pastorn kommer troligtvis stå där framme från början. Känns inte som han har så mycket i brudföljet att göra även om han är både stilig och trevlig :P

• LB5

Skulle också vilja att prästen stod där framme, men han verkar vilja vara med i följet in... vågade inte riktigt säga ifrån. Tur att han är både stilig och trevlig, haha.

AlaM skrev 2009-07-13 10:20:57 följande:
    Vi har nog bestämt oss för nu, efter mycket om och men, att brudtärna och marskalk går in först till lugn pianomusik. När det är framme så börjar ingångsmarshen och då kommer brudnäbbarna och jag och min m2b strax efter. Pastorn kommer troligtvis stå där framme från början. Känns inte som han har så mycket i brudföljet att göra även om han är både stilig och trevlig :P
  • Hoffsennanen Tottoplex

men samtiditgt kan jag tycka att det är väl tråkigt för de länder som fortfarande har brudöverlämning som något dåligt. kanske då för att tjejerna är 12 år å gubben 40. men eftersom vi kommit så långt förbi detta och är ett fritt land så finns det faktiskt många som anser att brudöverlämning inte är något dåligt just för dem. vissa vill bara ha det så utan massa förklaringar. och vems bröllop är det?de som gifter sig och oxå bestämmer om de vill ha brudöverläming eller inte. låt dem då ha det.

Spelar ingen roll hur mycket vi disskuterar detta fram och tillbaka, vi kommer aldrig komma överens om det ändå. Och kanske är det bra att det finns folk som tycker olika. Och om du nu känner så starkt för det Duchess så åk ner till de länder som har det med de 12 åringarna som egentligen borde leka med jämnåriga vänner än att föda 40 åringens ungar. då kanske du och de andra som tycker så här kan göra något åt de problem du anser brudöverläming är. för här i Sverige är inte det ett bevis på förtryck när vi har det.

• Duchess

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår logiken i ditt resonemang.

Visst är det så att kvinnor i Sverige har en mycket bättre situation än kvinnor i många andra länder. Det har jag aldrig förnekat. Men när vi nu har det relativt bra - varför då försöka införa en vigselsed som har ett ursprung och en symbolik som för många kvinnor runtom i andra delar av världen är en fruktansvärd verklighet?

Jag lever inte isolerad på en liten ö (även om jag just nu befinner mig på Hisingen, som rent tekniskt är en ö). Det jag gör påverkar andra. Det är därför jag bl a sorterar mina sopor, röstar i EU-valet, köper ekologisk mat och debatterar politiska frågor.

Kvinnor i Rwanda har det sämre än kvinnor i Sverige. Betyder det att du tycker att vi ska lägga ner alla kvinnojourer i Sverige och istället skicka pengarna till Rwanda? Jag tror inte det. Så varför skriver du då att jag borde åka ner till de länder där barn tvingas gifta sig med vuxna istället för att debattera här?

Själv har jag valt att engagera mig på många olika sätt. Pengarna ger jag som sagt till djurskyddet och MSF (Läkare utan gränser). Min tid ger jag bl a till den kör där jag sjunger och sitter med i styrelsen, samt de debattartiklar jag skriver i olika sammanhang. Det betyder inte att jag tycker att t ex Amnesty och Naturskyddsföreningen gör dåliga saker eller är mindre viktiga - det betyder bara att jag valt att engagera mig i andra frågor som jag av olika skäl brinner för.

Jag tror att det är viktigt att alla hittar några olika frågor som de brinner för och engagerar sig i dem på olika vis. Om alla engagerar sig i något så tror jag faktiskt att vi kan förändra världen till det bättre.

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-07-13 12:27:53 följande:

men samtiditgt kan jag tycka att det är väl tråkigt för de länder som fortfarande har brudöverlämning som något dåligt. kanske då för att tjejerna är 12 år å gubben 40. men eftersom vi kommit så långt förbi detta och är ett fritt land så finns det faktiskt många som anser att brudöverlämning inte är något dåligt just för dem. vissa vill bara ha det så utan massa förklaringar. och vems bröllop är det?de som gifter sig och oxå bestämmer om de vill ha brudöverläming eller inte. låt dem då ha det.Spelar ingen roll hur mycket vi disskuterar detta fram och tillbaka, vi kommer aldrig komma överens om det ändå. Och kanske är det bra att det finns folk som tycker olika. Och om du nu känner så starkt för det Duchess så åk ner till de länder som har det med de 12 åringarna som egentligen borde leka med jämnåriga vänner än att föda 40 åringens ungar. då kanske du och de andra som tycker så här kan göra något åt de problem du anser brudöverläming är. för här i Sverige är inte det ett bevis på förtryck när vi har det.
  • Hoffsennanen Tottoplex

jag känner bara att det går till överstyr! låt de som vill ha brudöverlämning ha det och de som inte vill ha det ha det på annat sätt. TS fråga var väldigt enkel, hur ska ni gå in i kyrkan. hn behövde inte ha en lång förklaring på varför vi gör si å så.

jag är nöjd över mitt val med brudöverläming. och hoppas oxå du är nöjd med ditt val att inte ha det. kanske kan man stanna på det? för tro mig, det är ganska tråkigt att jämt bli nedtryckt i skorna så fort man nämner att man vill ha det si eller så.

• Taha

Vår prästs åsikt i frågan var att det viktiga denna dag är att vi sätter våra löften till varandra i fokus. Allt runt omkring det, tex hur vi går in i kyrkan, musiken, dekorationer etc var enligt prästen mindre viktigt. Det som var kärnan för vigsel var kärleken och löftena.

Detta är för min blivande make och mig det som är ömsesidig respekt. Vi är överlyckliga över att dela en så pass viktig del av dagen/livet med en person som enligt oss förstår kristendomens budskap om kärlek och inte håller på med subjektiva tolkningar. Det var viktigt för min sambo och mig att vigas i kyrkan eftersom han är kristen. En borgerligt vigsel var inte ett alternativ. Vi har alltså inte valt kyrkan för att "det skulle ju va fint". Att man är kristen betyder å andra sidan inte att man håller med om vad vi anser är en subjektiv tolkning från biskopen i Sthlm.

Vi valde att gå in tillsammans för att det är rätt för oss som par och för att vi tyckter att det är en vacker tradition. Men jag hävdar fortfarande bestämt att alla har rätt att göra som de vill så länge de sätter kärleken och löftena i fokus. Att hävda att ingång med ens far behöver symbolisera förtryck är fullkomligen inskränkt i min mening.
    Intressant att de på BT låter som att majoriteten prästena i Stockholm inte tillåter att man går in med sin far. Hittills har jag snarare mest stött på öppensinnade präster.

• Taha

TS. Jag har glömt ordningen i hur vi går men i följet har vi ;
    prästen, oss som par, tärnan och näbbarna

• Hoffsennanen Tottoplex

Vilka fina ord!

Taha skrev 2009-07-13 13:18:02 följande:
    Vår prästs åsikt i frågan var att det viktiga denna dag är att vi sätter våra löften till varandra i fokus. Allt runt omkring det, tex hur vi går in i kyrkan, musiken, dekorationer etc var enligt prästen mindre viktigt. Det som var kärnan för vigsel var kärleken och löftena.Detta är för min blivande make och mig det som är ömsesidig respekt. Vi är överlyckliga över att dela en så pass viktig del av dagen/livet med en person som enligt oss förstår kristendomens budskap om kärlek och inte håller på med subjektiva tolkningar. Det var viktigt för min sambo och mig att vigas i kyrkan eftersom han är kristen. En borgerligt vigsel var inte ett alternativ. Vi har alltså inte valt kyrkan för att "det skulle ju va fint". Att man är kristen betyder å andra sidan inte att man håller med om vad vi anser är en subjektiv tolkning från biskopen i Sthlm.Vi valde att gå in tillsammans för att det är rätt för oss som par och för att vi tyckter att det är en vacker tradition. Men jag hävdar fortfarande bestämt att alla har rätt att göra som de vill så länge de sätter kärleken och löftena i fokus. Att hävda att ingång med ens far behöver symbolisera förtryck är fullkomligen inskränkt i min mening. Intressant att de på BT låter som att majoriteten prästena i Stockholm inte tillåter att man går in med sin far. Hittills har jag snarare mest stött på öppensinnade präster.
  • Duchess

Stockholm tillhör de stift där biskopen gått ut med en rekommendation om att inte tillåta brudöverlämning. Du kan läsa mer här om du vill:
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx

Det är lite märkligt att så många präster i Stockholm ändå struntar i vad biskopen rekommenderar. Det skulle aldrig gå vägen i något vanligt företag...

För övrigt anser jag inte att det är mer öppensinnat att tillåta brudöverlämning. Snarare tvärtom, faktiskt.

Taha skrev 2009-07-13 13:18:02 följande:
    Intressant att de på BT låter som att majoriteten prästena i Stockholm inte tillåter att man går in med sin far. Hittills har jag snarare mest stött på öppensinnade präster.
  • Duchess

På vilket sätt blir du nedtryckt i skorna? Jag uttrycker min åsikt. Du uttrycker din. Anser du att jag personligen har förolämpat dig på något sätt?

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-07-13 12:59:37 följande:

jag känner bara att det går till överstyr! låt de som vill ha brudöverlämning ha det och de som inte vill ha det ha det på annat sätt. TS fråga var väldigt enkel, hur ska ni gå in i kyrkan. hn behövde inte ha en lång förklaring på varför vi gör si å så. jag är nöjd över mitt val med brudöverläming. och hoppas oxå du är nöjd med ditt val att inte ha det. kanske kan man stanna på det? för tro mig, det är ganska tråkigt att jämt bli nedtryckt i skorna så fort man nämner att man vill ha det si eller så.
  • Hoffsennanen Tottoplex

grejen är den att så fort man vill något annat som vissa här inte vill eller tycker att man ska så blir det flera sidor i en tråd med förmaningar osv. Detta är väl ett forum att få dela med sig i hur man vill och tänker visst, men till måtta det oxå. allt går till en viss gräns och jag tycker du kan vara lite dömande i din ton om att vi vill ha brudöverlämning. det viktigaste är väl trotts allt kärleken? Inte hur vida man går in i kyrkan. man behöver inte ha en anledning till allt heller. jag och min kille vill ha det för att det är så vi vill ha det. speciellt eftersom vi inte ses på hela dagen.
    När kyrkdörrarna öppnas är det första gången han ser mig den dagen och genom brudöverlämning ser vi detta som det vackraste sättet. sen är det upp till dig om du vill förpesta detta genom att du anser att jag är en ägodel som slängs mellan två män som anser sig ha den ägande makten över mig. skönt att veta att inte jag tänker så.

Duchess skrev 2009-07-13 17:18:16 följande:
    På vilket sätt blir du nedtryckt i skorna? Jag uttrycker min åsikt. Du uttrycker din. Anser du att jag personligen har förolämpat dig på något sätt? Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-07-13 12:59:37 följande:
  • Duchess

Du får gärna berätta för mig vad det är som är så dömande i det jag skriver. Ja, jag dömer ut konceptet med brudöverlämning, men jag anstränger mig alltid noga så att det är tydligt att det är företeelsen jag inte gillar - det handlar alltså inte om enskilda personer eller deras val.

Man behöver inte ha en anledning till allt man gör. Det är helt sant. Men väljer du en kyrklig vigsel så väljer du också att vara huvudpersonen i en kyrklig gudstjänst. Alla gudstjänster är fyllda av ritualer och symboler. Dessa ska avspegla kyrkans tro och lära på olika sätt. Jag menar att brudöverlämningen inte passar i det sammanhanget.

Jag har aldrig sagt eller trott att du är en "ägodel som slängs mellan två män". Men själva symbolspråket i den sedvänja du vill ha handlar om att kvinnan är en ägodel, först faderns och sedan mannens. Därför blir det väldigt märkligt i mina ögon när fria och självständiga kvinnor frivilligt vänjer att underkasta sig en sådan ritual.

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-07-13 17:29:00 följande:

grejen är den att så fort man vill något annat som vissa här inte vill eller tycker att man ska så blir det flera sidor i en tråd med förmaningar osv. Detta är väl ett forum att få dela med sig i hur man vill och tänker visst, men till måtta det oxå. allt går till en viss gräns och jag tycker du kan vara lite dömande i din ton om att vi vill ha brudöverlämning. det viktigaste är väl trotts allt kärleken? Inte hur vida man går in i kyrkan. man behöver inte ha en anledning till allt heller. jag och min kille vill ha det för att det är så vi vill ha det. speciellt eftersom vi inte ses på hela dagen.När kyrkdörrarna öppnas är det första gången han ser mig den dagen och genom brudöverlämning ser vi detta som det vackraste sättet. sen är det upp till dig om du vill förpesta detta genom att du anser att jag är en ägodel som slängs mellan två män som anser sig ha den ägande makten över mig. skönt att veta att inte jag tänker så.
  • Hoffsennanen Tottoplex

Det är inte åsikten i sig det är hur du uttrycker det. det är som att alla har fel och du har rätt.
    Men godkänner prästen det man vill ha under vigseln är det väl lugnt?
    tycker bara det ofta är såhär på bt att man måste vara så lik alla andra. va nöjd istället med det beslutet du valde och låt mig tycka om mitt.
    och tror inte en enda i min vänkrets och inom släkten ser det som något dåligt om vi har brudöverlämning. för så väl känner de oss.

Duchess skrev 2009-07-13 17:39:51 följande:
    Du får gärna berätta för mig vad det är som är så dömande i det jag skriver. Ja, jag dömer ut konceptet med brudöverlämning, men jag anstränger mig alltid noga så att det är tydligt att det är företeelsen jag inte gillar - det handlar alltså inte om enskilda personer eller deras val. Man behöver inte ha en anledning till allt man gör. Det är helt sant. Men väljer du en kyrklig vigsel så väljer du också att vara huvudpersonen i en kyrklig gudstjänst. Alla gudstjänster är fyllda av ritualer och symboler. Dessa ska avspegla kyrkans tro och lära på olika sätt. Jag menar att brudöverlämningen inte passar i det sammanhanget. Jag har aldrig sagt eller trott att du är en "ägodel som slängs mellan två män". Men själva symbolspråket i den sedvänja du vill ha handlar om att kvinnan är en ägodel, först faderns och sedan mannens. Därför blir det väldigt märkligt i mina ögon när fria och självständiga kvinnor frivilligt vänjer att underkasta sig en sådan ritual. Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-07-13 17:29:00 följande:
  • Duchess

Jag förstår inte hur/var du läser. Var jag jag skrivit att alla har fel och jag har rätt?

För övrigt tycker jag att BT svämmar över av repliken "det är din/er dag, gör precis som DU vill". Alltså raka motsatsen till att man måste vara så lik alla andra....

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-07-13 17:46:45 följande:

Det är inte åsikten i sig det är hur du uttrycker det. det är som att alla har fel och du har rätt.Men godkänner prästen det man vill ha under vigseln är det väl lugnt?tycker bara det ofta är såhär på bt att man måste vara så lik alla andra. va nöjd istället med det beslutet du valde och låt mig tycka om mitt.och tror inte en enda i min vänkrets och inom släkten ser det som något dåligt om vi har brudöverlämning. för så väl känner de oss.
  • Hoffsennanen Tottoplex

det är bara känslan jag får.
    och tro mig, när det väl kommer till kritan så är det inte längre ok att göra som man själv vill.

Duchess skrev 2009-07-13 17:49:59 följande:
    Jag förstår inte hur/var du läser. Var jag jag skrivit att alla har fel och jag har rätt? För övrigt tycker jag att BT svämmar över av repliken "det är din/er dag, gör precis som DU vill". Alltså raka motsatsen till att man måste vara så lik alla andra....Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-07-13 17:46:45 följande:
    FÖRLÅT TS FÖR ATT DIN TRÅD ÄR SABBAD!!!!
    (anade iofs oråd redan när jag läste tråden...blivit varnad för att tycka det är ok med brudöverlämning innan och here we go again)
    Lycka till med din stora dag! låter jättebra er ordning på hur ni ska gå in i kyrkan!
    och kul och annorlunda att ha en bestman efter er som fixar släpet
  • MammaMiaa

Jag tycker inte det finns något som är rätt eller fel angående hur man vill att ens dag ska vara.

Bara den blir som man själv och ens BM bestämmer.

Jag ville bara höra om hur andra tänkte göra. 

• suamaca

Hoffsennanen Tottoplex, jag tror att de allra flesta tycker det är vidrigt med tanken om en 12-åring som förs fram till altaret av sin far där en 40-åring väntar. Det är där symboliken finns för många, bland annat för svenska kyrkan - som i sin helhet tar avstånd från denna vedervärdiga sed. Svenska kyrkan vill att man och kvinna eller det samkönade paret går in ihop och det tycker jag skall respekteras. Det irriterar mig (och säkert många andra) att de egna tankarna och önskemålen sätts framför den kyrkliga riktlinjen. Är det för jobbigt att kontakta exempelvis pingstkyrkan där de värderingarna är betydligt mer accepterade? Eller varför inte vigas borgerligt men med de kristna inslag man önskar???

• nollåtta

Nu ska jag och min blivande man gifta oss borgerligt, men hade vi gift oss i kyrkan hade vi givetvis gått in tillsammans. Tycker det blir lite lätt incestvibb att gå in tillsammans med sin pappa, vad har han med vårt blivande äktenskap att göra?

Svar på tråden Hur ska ni gå in i kyrkan?