• MammaMiaa

Hur ska ni gå in i kyrkan?

Hur ska ni gå in i kyrkan? Ska ni gå tillsammans,själv eller ska ni bli överlämnade.

Det lutar mot att vi ska gå in tillsammans med våra brudnäbbar framför oss och best man bakom oss. Som även får fixa släppet.

• Svar på tråden Hur ska ni gå in i kyrkan?
  • Tess80

Dom kommer att gå på varsinn sida om mig.

Får o får...öh..det är klart att hon skulle "få" gå med mig om hon hade varit vid liv!

Tänker inte gå in mer på detta då jag har svarat TS på den fråga som hon ställde. Jag har varit med i dessa diskussioner tidigare och har varken tid eller lust med fler. Därför lämnar jag denna tråd...

Imma skrev 2009-07-12 11:18:45 följande:
    Hur går detta till rent praktiskt? Varför får din mamma inte vara med och lämna över?
  • Imma

Det var inte min mening att du skulle ta illa vid dig, då ber jag om ursäkt! Jag var bara intresserad av hur ni löste logistiken kring det hela.

Tess80 skrev 2009-07-12 11:40:46 följande:
    Dom kommer att gå på varsinn sida om mig. Får o får...öh..det är klart att hon skulle "få" gå med mig om hon hade varit vid liv!Tänker inte gå in mer på detta då jag har svarat TS på den fråga som hon ställde. Jag har varit med i dessa diskussioner tidigare och har varken tid eller lust med fler. Därför lämnar jag denna tråd...
  • Tess80

Ingen fara...men jag blir berörd när "mamma" kommer upp på tal bara....

Peace! :)

Imma skrev 2009-07-12 11:47:48 följande:
    Det var inte min mening att du skulle ta illa vid dig, då ber jag om ursäkt! Jag var bara intresserad av hur ni löste logistiken kring det hela.
  • Poca
    7277 skrev 2009-07-12 02:06:52 följande:
    Hej på er!!Vi funderar på om blivande maken och bestman skall stå där framme och att jag och våra barn går in tillsamans med tärnan bakom... vad tror ni om detta????kram till er alla
    Funderar ocskå på att min blivande ska stå framme med sina marskalker och jag går in själv med mitt posse (min syster och min bästa vän som är en kille)

Finns det någon historik/tradition kring att gå in i kyrkan själv? Vore kul att veta om det är en gammal sed eller något påhittat av filmindustrin:)
  • Mia1972

Vår 5 åriga dotter och 11 årige son kommer gå först sen kommer jag och m2b och efter oss kommer bestman och min tärna (17 åriga dottern).

• Pingstdagen2010

Vi kommer att gå in tillsammans! Jag gillar inte brudöverlämning! Prästen kommer att gå bakom oss och tärnan kommer att stå framme vid altaret och vänta på oss.

• J D

Jag och fästmannen går självklart in tillsammans både för att vi vill det och för att vi har valt att gifta oss inom svenska kyrkan där denna typ av ingång är fastlagd ordning!

• Duchess

Nordiskbrud,

Du skriver att du är "lite mer postmodern och van att tolka, jag köper inte vad som helst utan att själv fundera och reflektera över det". Jag tycker inte heller att man ska svälja saker otuggade. Reflektion är alltid bra! Det är en av anledningarna till att jag tycker att det är nyttligt att debatter om t ex brudöverlämning kommer upp här på BT med jämna mellanrum. Oavsett vad man väljer så är det nyttigt att höra andras argument och förstå mer om varför de tycker på ett visst sätt.

Däremot tror jag inte att postmoderna människor är mer vana vid att tolka. Jag tror att alla människor tolkar saker hela tiden. Det som skiljer är hur och varför man tolkar.

Jag tror ändå att vi trots allt är överens om några saker. En av dem är ett det vore jättebra om Svenska Kyrkan var tydlig och konsekvent med vad som gäller om man vill vigas kyrkligt. Det ska inte vara så att det är upp till varje enskild präst om man får t ex välja bort psalmer eller tillämpa brudöverlämning. Som situationen är idag riskerar det att bli oerhört godtyckligt, och det vinner ingen på, varken brudparen eller Svenska Kyrkan.

• allehanda

Får jag lov att rätta en sak?
    Har man tärna så har man marskalk.
    Har man bridesmaid så har man bestman.
    Det där med tärna-bestman är detsamma som att vara fru-husband

• Hawaiiii
    allehanda skrev 2009-07-12 12:51:09 följande:
    Får jag lov att rätta en sak?Har man tärna så har man marskalk.Har man bridesmaid så har man bestman.Det där med tärna-bestman är detsamma som att vara fru-husband
    Är det så? Shit också.... vi har ju tärna och bestman! Fast det är ju VÅRT bröllop och vi gör som vi vill! :P
Svar på tråden Hur ska ni gå in i kyrkan?