• mindag2009

    Vi som INTE vill äta på papp-tallrikar eller ha betalbröllop

    Har varit medlem nu i ca 12 timmar och jag har tappat hakan ett antal gånger redan efter alla betalbröllop, folk som ska ta betalt för att folk ska sova i lokalen man ska ha festen i och betalbarer!

    Nej, denna tråd är för oss som VILL spendera pengar på sitt bröllop. Som vill att dagen ska bli så perfekt som möjligt! Inte att man ska vrida och vända på varje liten krona. Här pratar vi om så kallade Lyxbröllop!
    Så finns det någon mer än jag som inte vill äta på papp-tallrikar eller ens skulle komma på tanken att ta betalt av sina gäster?

    Så tjejer ni som vill prata lyx och flärd skriv här!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-18 12:07
    Snälla ni som bara vill komma in och kasta skit. Gör inte det! Vi kommer ju inte in i budget trådarna och öser skit?

    Så de som vill planera bröllop skriver i denna tråd, annars är det OT och OT kommer att anmälas!

  • Svar på tråden Vi som INTE vill äta på papp-tallrikar eller ha betalbröllop
  • Etheleglin
    Emblas Mamma skrev 2011-01-18 16:25:40 följande:
    nej kanske inte,
    men många har varit stöddiga i andra inlägg,
    och kommenterat både det ena och det andra!

    tycker det är rent ut sagt idiotiskt att höja sig i skyarna och vara bättre än andra!
    Hänger du fortfarande upp dig på kaktråden? Läs igen. Det som står är att vi inte gillar tårtor (varken hembakade eller från Maxi) därav att vi väljer en annan typ av bröllopstårta. Somliga gillar inte skaldjur, vi gillar inte traditionell tårta (grädde, sockerkaksbotten osv).

    Och att inte få lov att lägga mer än 20 000:- på sitt bröllop (eller säga det) bara för att någon annan inte har samma möjlighet var den sämsta jante-motivering jag någonsin hört.

    Vi lägger så mycket på vårat bröllop som vi är bekväma med. Precis som alla andra. 
  • Emblas Mamma
    Etheleglin skrev 2011-01-18 20:25:03 följande:
    Hänger du fortfarande upp dig på kaktråden? Läs igen. Det som står är att vi inte gillar tårtor (varken hembakade eller från Maxi) därav att vi väljer en annan typ av bröllopstårta. Somliga gillar inte skaldjur, vi gillar inte traditionell tårta (grädde, sockerkaksbotten osv).

    Och att inte få lov att lägga mer än 20 000:- på sitt bröllop (eller säga det) bara för att någon annan inte har samma möjlighet var den sämsta jante-motivering jag någonsin hört.

    Vi lägger så mycket på vårat bröllop som vi är bekväma med. Precis som alla andra. 
    Absolut inte bara kaktråden!

    Herregud jag bryr mig inte ett skit om vad du lägger på ditt bröllop, och jag antar att du inte bryr dig om mitt heller?
    Jag säger bara att man inte nedvärderar folk som MÅNGA har gjort i MÅNGA inlägg här på BT, och då har jag inte sagt att det bara är du..
  • moonlightgirl

    Hmmm, jag vill varken äta på papptallrikar eller ha ett betalbröllop men vi kan iallafall få ett underbart bröllop som är jätte vackert och minnesvärt fast det inte kommer att kosta flera hundra tusen.

    Vi ska bjuda 90 personer och alla ska få bra mat att äta och god tårta och gott att dricka. Vi kommer nog att få ett underbart bröllop för max 50.000 kr och då är våra kläder inräknade också.

    Jag tycker också att trådstartaren har en tråkig ton mot oss som inte ska ha ett bröllop för flera hundra tusen. Vi anser att det kommer att bli lyxigt iallafall. Det har inte alltid att göra med pengarna om det blir lyxigt eller inte. Har själv varit på ett så kallat superlyxigt bröllop som var skit stelt och tråkigt så den där jäkla lyxen minns man inte så mycket av. Sedan har jag varit på bröllop som varit lite mer bydgetlyx om jag säger så som var jätte trevligt och alla var glada och trevliga och vi dansade hela natten igenom.

  • förlovadflicka

    Sedan är det ju olika vad lyx är för olika människor... Jag menar, för oss som äter makaroner och korv för det mesta så kanske det är väldigt lyxigt att kunna ha 400 kr per kuvert...

  • moonlightgirl
    förlovadflicka skrev 2011-01-18 20:45:40 följande:
    Sedan är det ju olika vad lyx är för olika människor... Jag menar, för oss som äter makaroner och korv för det mesta så kanske det är väldigt lyxigt att kunna ha 400 kr per kuvert...
    så sant
  • JoR

    Efter att ha läst större delen av den här tråden, och blivit mycket provocerad av vissa inlägg, känner jag bara att jag måste få tillägga en sak...
     
    Hur mycket pengar man väljer att lägga eller inte lägga på sitt bröllop är helt ointressant för det jag nu ska säga (vilket många i sig säkert kommer finna provocerande) men oavsett vilket läger man befinner sig i så behöver man:

     - Inte ljuga
     - Inte vara onödigt hård i tonen eller utsätta andra för onödiga personangrepp
     - Inte ta tillfället i akt att göra ovanstående bara för att man kan gömma sig bakom en anonym internetprofil

    Allt detta har skett i den här tråden och tyvärr så verkar det bli ett genomgående tema i de flesta trådarna som är igång just nu. Oftast är den en eller ett par som "lägger sig i" varenda tråd, ska in och grotta, skriva i många fall helt meningslösa kommentarer som inte på något sätt bidrar till den initiala disskusionen/frågeställningen, eller helt enkelt bara fortsätta spinna vidare på tidigare dispyter i tidigare trådar. 

    Fy vad trött jag är på det! Vi är ju vuxna människor (iaf vuxna nog att planera bröllop) och då kan vi väl bara ha den goda smaken att hålla fingrarna i styr, då vissa faktiskt kan ta illa upp av alla saker som skrivs. 

    Och bara som en avslutande kommentar på "du skall icke ljuga på bröllopstorget"...
    Bilderna på den så kallade Lars Wallin-klänningen är tagna på Bröllopskällan i Stockholm. Det vet jag för jag har varit där. 

     

  • Sebastiána
    Emblas Mamma skrev 2011-01-18 16:25:40 följande:
    nej kanske inte,
    men många har varit stöddiga i andra inlägg,
    och kommenterat både det ena och det andra!

    tycker det är rent ut sagt idiotiskt att höja sig i skyarna och vara bättre än andra!
    Du verkar ha ganska kort stubin
  • skruttisOmuffis

    Jag måste säga att jag känner mig utanför i alla trådar som handlar om vilken "prislapp" man har på sitt bröllop...

    Vi lägger ca 170 inklusive bröllopsresa....vilket vi tycker är jättemycket pengar. Vi har budgeterat med liveband för 20 samtidigt som jag planerar att köpa en Kina-klänning.

    Snacka om att sitta i kläm mellan två läger...mitt i skottelden med fördommar och taskigheter från båda håll...
    Jag tycker att detta är fånigt....och jag tror att detta är en av anledningarna till att "mellanskiktet" knappt pratar om sin budget här på bt.

  • TheD

    Jag tycker det här är typiskt kvinnligt! Allt tjafs, pikar, skitsnack osv så egentligen ska folk gå in och läsa på bröllopstorget om hur kvinnor är :)

    Kan inte komma närmare sanningen haha.

  • Zelmah
    TheD skrev 2011-01-19 00:42:24 följande:
    Jag tycker det här är typiskt kvinnligt! Allt tjafs, pikar, skitsnack osv så egentligen ska folk gå in och läsa på bröllopstorget om hur kvinnor är :)

    Kan inte komma närmare sanningen haha.
    fast så ser det ju ut bland männen med...på aftonbladet finns kommetationsfunktioner på vissa artiklar. Har läst kommentarer flera gånger på tex wendela där männen pikar, gnäller och provocerar extremt mycket. .. tror inte det är typiskt kvinnligt enbart. Tror även män kan bete sig så. Har läst mycket aggressiva påhopp på andra internetforum och politikbloggar där män har varit synnerligen otrevliga i tonen mot varandra.

    Jag tror inte det är så enkelt att det är typiskt ett visst kön eller att det vore typiskt svenskt med jantelag osv som många påstår, verkligheten är mer komplex än så..Däremot tror jag att det kan vara typiskt att sådant här sker just på internet eftersom man oftast döljer sig bakom en anonym profil och inte är face to face.  Men det är vad jag tror...
  • moonlightgirl
    Zelmah skrev 2011-01-19 00:49:41 följande:
    Däremot tror jag att det kan vara typiskt att sådant här sker just på internet eftersom man oftast döljer sig bakom en anonym profil och inte är face to face.  Men det är vad jag tror...
    Det tror jag också, vi ser ju bara alla siffror på så mycket närmobbning det är bland barn och ungdomar men vi vuxna är ju inte bättre. Jag menar barnen får ju det någonstans ifrån. De hör vad vi vuxna pratar om, mycket mer än vad vi tror.

    Hur som hellst vad man nu vill ha för bröllop, budget, medel, lyx eller super lyx så hoppas jag att alla får en fantastisk dag med sina nära och kära.
    Jag ska fortsätta planera min och älsklingens dag och göra allt för att den ska bli underbar.
    Ha det gott alle sammans.
  • Sebastiána

    Det finns inte ett lika stort behov av trådar för de som inte tänker göra några begränsningar i sin budget. Om man har råd med allt behöver man ju inte en massa tips det är bara att köpa det man vill ha. Om man däremot måste "vända på slantarna" och ändå vill få till sitt drömbröllop behöver man tips och hjälp. Har man tid och gott om fantasi och fiffighet kan man faktiskt få till ett sagobröllop med lite pengar. Om man däremot har ont om tid och inte är så bra på att hitta kluriga lösningar behöver man mer pengar. Om man både har gott om tid, mycket fantasi OCH gott om pengar... jösses

  • JWL

    Fast oavsett budget är det väl alltid roligt att kunna få tips från andra? Glad Anledningen till att jag hänger här inne, men dock inte skriver så många inlägg, har med att göra att jag tycker det är kul att se hur ni andra har tänkt att göra. Vissa saker tar man till sig, andra inte - men det väljer man ju själv!
    Även om en del kanske inte behöver "vända på slantarna" så kan de nog få bra tips från en s.k. budgettråd, medan någon som inte vill spendera mycket pengar kanske kan få inspiration från de som inte tänker lika mycket på budgeten. Mao, det jag försöker få fram är: varför haka upp sig så mycket på varandras budgetar när vi istället kan fokusera på att tipsa och inspirera varandra?

  • Snigel Bee

    Kan inte alla försöka o sluta med att hacka på alla i denna tråden! Den ni verkar störa er mest på är ju hon som har skrivit tråden och hon verkar ju inte ens vara här mer. Dom som nyligen har skrivit här har ju inte varit dryga el otrevliga. Många har skrivit väldigt bra saker om lyx och "perfekt" och att det inte behöver handla om hur mkt pengar man lägger, kan vi inte nöja oss med det och sluta bråka här inne?

  • lovvydovvy
    Snigel Bee skrev 2011-01-19 09:50:03 följande:
    Kan inte alla försöka o sluta med att hacka på alla i denna tråden! Den ni verkar störa er mest på är ju hon som har skrivit tråden och hon verkar ju inte ens vara här mer. Dom som nyligen har skrivit här har ju inte varit dryga el otrevliga. Många har skrivit väldigt bra saker om lyx och "perfekt" och att det inte behöver handla om hur mkt pengar man lägger, kan vi inte nöja oss med det och sluta bråka här inne?
    Tänkte precis skriva det samma, kanske borde man starta en helt ny tråd för att inte dra med det gamla grollet som verkar finnas i denna tråden?
    Tråkigt när trådar hamnar OT så totalt.
  • SnartFruSir
    lovvydovvy skrev 2011-01-19 09:53:29 följande:
    Tänkte precis skriva det samma, kanske borde man starta en helt ny tråd för att inte dra med det gamla grollet som verkar finnas i denna tråden?
    Tråkigt när trådar hamnar OT så totalt.
    Starta på du bara så hänger jag på :)
    Sebastiána skrev 2011-01-19 08:15:24 följande:
    Det finns inte ett lika stort behov av trådar för de som inte tänker göra några begränsningar i sin budget. Om man har råd med allt behöver man ju inte en massa tips det är bara att köpa det man vill ha. Om man däremot måste "vända på slantarna" och ändå vill få till sitt drömbröllop behöver man tips och hjälp. Har man tid och gott om fantasi och fiffighet kan man faktiskt få till ett sagobröllop med lite pengar. Om man däremot har ont om tid och inte är så bra på att hitta kluriga lösningar behöver man mer pengar. Om man både har gott om tid, mycket fantasi OCH gott om pengar... jösses
    Även om man inte bryr sig om priset kan man ändå ha svårt att hitta det man söker. Och det är faktiskt ett problem att veta vad man vill ha när man kan välja på mycket. De flesta vill ju ändå ha en röd tråd rakt igenom och därför är det jättebra att man kan hitta tips - i alla priklasser - utan att man för den sakens skull måste få höra: "Oj, det var dyrt".

    Så här inne (eller om det blir en ny tråd) kan väl vi få vara och ge varandra tips på sådant som fär relevant för tråden Jag ger även tips i budgettrådarna när jag tycker jag kan tillföra något. Så hittar ni något ni tror är bra för alla så säg gärna det. Även i denna tråden. Men allt som inte hör till ämnet tycker jag vi lämnar utanför.
Svar på tråden Vi som INTE vill äta på papp-tallrikar eller ha betalbröllop