• mindag2009

Vi som INTE vill äta på papp-tallrikar eller ha betalbröllop

Har varit medlem nu i ca 12 timmar och jag har tappat hakan ett antal gånger redan efter alla betalbröllop, folk som ska ta betalt för att folk ska sova i lokalen man ska ha festen i och betalbarer!

Nej, denna tråd är för oss som VILL spendera pengar på sitt bröllop. Som vill att dagen ska bli så perfekt som möjligt! Inte att man ska vrida och vända på varje liten krona. Här pratar vi om så kallade Lyxbröllop!
    Så finns det någon mer än jag som inte vill äta på papp-tallrikar eller ens skulle komma på tanken att ta betalt av sina gäster?

Så tjejer ni som vill prata lyx och flärd skriv här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-18 12:07
    Snälla ni som bara vill komma in och kasta skit. Gör inte det! Vi kommer ju inte in i budget trådarna och öser skit?

Så de som vill planera bröllop skriver i denna tråd, annars är det OT och OT kommer att anmälas!

• Svar på tråden Vi som INTE vill äta på papp-tallrikar eller ha betalbröllop
  • Emelieca
    skärgårdsbröllop2010 skrev 2009-06-18 22:38:27 följande:
    Kära TS,Ville bara säga att du har fått mig att tänka om lite grann. Först blev jag ganska provocerad av ditt bröllop. Jag har också pengar att spendera men skulle aldrig drömma om att spendera i miljonklassen som du gör. Sen har denna tråd fått mig att börjat tänka att jag är lite dumsnål. Jag vill gärna ha övernattning två dagar men har inte tyckt att det varit okej eftersom jag inte vill att mina gäster ska behöva betala övernattning två kvällar (jag vill vara lite isolerat ute i skärgården). Att bjuda gästerna på boende har aldrig ens slagit mig för inget bröllop jag någonsin har varit på (inklusive frackbröllop) har bjudit gästerna på boendet. Det är en ganska osvenk tradition tror jag och det kanske är därför du råkade provocera så mycket, när du beskrev något som de flesta uppfattar som normen som ett betalbröllop. Nu börjar jag tänka att jag kanske ska bjuda gästerna på boende en av nätterna?! Jag har råd och att alla gäster lär känna varandra lite innan bröllopet är drömmen för mig! Tack för att du fick mig att utmana mina normer lite! Däremot känner jag en viss oro för att ha ett "mer exklusivt" upplägg på bröllopet än de flesta av mina kompisar har råd till. Det är nog det som håller mig tillbaka lite. Jag vill ha mitt drömbröllop men vill inte verka som att jag "show off". Vet inte riktigt hur jag ska göra?
    Jag tror inte det är speciellt "svenskt" att inte bjuda på boende. Min familj är nära vän med en familj i NY vars dotter gifte sig förra sommaren, det var ett riktigt lyxbröllop i miljonkronorsklassen med gäster från Sverige, Spanien, USA m.m. Men alla betalade för resa och sitt boende, däremot hade dom hyrt alla rummen på ett hotell och på så sätt fixat billigare priser. Men kan man och vill bjuda så är väll det en jättefin gest, men verkligen inget som någon förväntar sig.
  • JS76JS

Skärgårdsblomma:
    Däremot känner jag en viss oro för att ha ett "mer exklusivt" upplägg på bröllopet än de flesta av mina kompisar har råd till. Det är nog det som håller mig tillbaka lite. Jag vill ha mitt drömbröllop men vill inte verka som att jag "show off". Vet inte riktigt hur jag ska göra?
    [/citat]

Precis så känner jag med och det är lite jobbigt eftersom jag anser mig att vara en väldigt ödmjuk person. Man är ju rädd att stöta sig med sina kompisar och att de ska börja tycka att "jaha, vad tror hon att hon är nu då".

Om ni har råd och om det känns rätt tycker jag att ni ska bjuda på en natt och hoppas att gästerna uppskattar denna gest.
    Vi kommer att bjuda mammor, pappor, tärnor, marskalkar och toastmaster och toastmadame på hotellnatt.

• shakynose

Fast det konstiga är väl ändå att det FÖRUTSÄTTS att alla ska bli så avundsjuka och missunsamma?

Ärligt talat: Om jag kände någon som var så snorrik och som skulle gifta sig, så skulle jag bli grymt besviken och förvånad om jag blev bjuden på knytkalas i parken istället för en weekend i Palm Springs!

• skärgårdsbröllop2010

Du har nog rätt Shakynose. Även om jag är diskret så vet ju nästan alla mina vänner att jag har pengar så de kanske förväntar sig att jag ska "slå på stort". Men jag tycker att det är en viktig avvägning. Jag vill ju att alla mina vänner ska känna sig bekväma! Det gör att jag t.ex. inte kommer att ha frack som klädsel eftersom det de flesta av mina gäster inte har någon frack/frackklänning

• shakynose

Det enda jag kan tänka mig att folk stör sig på är när klädkoden är obekväm. Om ens bekanstskapskrets ofta festar i frack så är det väl helt okej, men det finns ingen anledning att höja klädkoden bara för att man har råd att ha ett stort bröllop på ett fint slott. Då kan jag tänka mig att man som gäst tycker att det är onödigt snobbigt (mest eftersom man blir tvungen att lägga ut en massa pengar själv).

• passionsblomman

Jag tycker du låter mycket omtänksam och sund.

Det är jätteroligt att få vara med om lite lyx i sitt liv, men man kan lätt bli väldigt bortkommen och obekväm om det blir så flott att man inte vet hur man ska bete sig eller andra saker. Det är aldrig roligt att känna sig dum.Eler som att man inyte hör dit.Jag tycker det är ett tecken på omsorg om dina gästeer att du inte väljer frack.

skärgårdsbröllop2010 skrev 2009-06-18 22:57:42 följande:
    Du har nog rätt Shakynose. Även om jag är diskret så vet ju nästan alla mina vänner att jag har pengar så de kanske förväntar sig att jag ska "slå på stort". Men jag tycker att det är en viktig avvägning. Jag vill ju att alla mina vänner ska känna sig bekväma! Det gör att jag t.ex. inte kommer att ha frack som klädsel eftersom det de flesta av mina gäster inte har någon frack/frackklänning
  • skärgårdsbröllop2010

Tack så hemskt mycket för era gulliga svar. "Jag tycker du låter mycket omtänksam och sund" - tack Passionsblomman, vilken fin komplimang! Underbart att få lite input, ska nog tänka om lite med budgeten!

• shakynose

Jag ser det också lite såhär:
    Jag hoppas verkligen inte att mina vänner tror att jag är så avundsjuk på dem om de har det bättre ställt ekonomiskt än jag.
    Jag har ju valt mitt liv och det är nästan lite förolämpande om någon tror att jag hellre skulle vilja ha det dom har. Särskilt de som är mina vänner borde veta bättre.

Jag blir avundsjuk på grejer flera ggr om dagen. Och det handlar nästan aldrig om pengar eller materiella saker, men det händer såklart det med. Men det innebär ju inte att jag är missnöjd med det jag har! Det innebär bara att livet är för kort för att jag ska hinna göra allt jag önskar!

Visst, avundsjuka kan föda ont blod, men det är inte så himla schysst att förutsätta att människor inte kan hantera avundsjukan heller.

• EM ikström

Bra poäng, shakynose. Man kanske inte ska ha så låga tankar om sina medmänniskor.

Gällande morgongåva: Jag funderar på att ge min man ett smycke med tigersymbolen från den kinesiska kalendern, ni vet. Han är född i tigerns år. Jag har en billig variant hemma som jag tänkte ge till guldsmeden och få den i vitt guld eller ev. platina. Det är det enda jag kan komma på som är passande och beständigt. Skulle han önska sig nåt blir det biografier och dokumentärer - inte så kul som morgongåva. Golfmedlemskap är en jättebra idé tycker jag. Tyvärr är medlemskapsreglerna lite krångliga i det land vi bor.

Svar på tråden Vi som INTE vill äta på papp-tallrikar eller ha betalbröllop