• mindag2009

Vi som INTE vill äta på papp-tallrikar eller ha betalbröllop

Har varit medlem nu i ca 12 timmar och jag har tappat hakan ett antal gånger redan efter alla betalbröllop, folk som ska ta betalt för att folk ska sova i lokalen man ska ha festen i och betalbarer!

Nej, denna tråd är för oss som VILL spendera pengar på sitt bröllop. Som vill att dagen ska bli så perfekt som möjligt! Inte att man ska vrida och vända på varje liten krona. Här pratar vi om så kallade Lyxbröllop!
    Så finns det någon mer än jag som inte vill äta på papp-tallrikar eller ens skulle komma på tanken att ta betalt av sina gäster?

Så tjejer ni som vill prata lyx och flärd skriv här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-18 12:07
    Snälla ni som bara vill komma in och kasta skit. Gör inte det! Vi kommer ju inte in i budget trådarna och öser skit?

Så de som vill planera bröllop skriver i denna tråd, annars är det OT och OT kommer att anmälas!

• Svar på tråden Vi som INTE vill äta på papp-tallrikar eller ha betalbröllop
  • MakeMyDay

Mycket bra tråd mindag2009!!
    Även jag har tappat intresset totalt av att bara läsa om hur man kommer undan lättast med så lite pengar som möjligt!

Ser att ni diskuterar ringar mest, men skulle vilja ha lite tips på hur ni gör med musik på kvällen.
    Vi (läs jag) har varit lite fram och tillbaka med hur vi skall göra.
    En del av mig vill gärna ha en kul DJ som kan köra lite performance.
    Samtidigt som jag varit på bröllop där någon kul typ av gästerna ansvarar för musiken och alla får lov att höra sina favvolåtar genom att ladda en iPod med 30.000 låtar och köra direkt ur en HiFi det folk vill höra.
    De DJs jag känner till är rätt speciella och nischade, och en trist "jag spelar vanlig musik-DJ" är ju inget kul att titta på? Eller?

//S

• Aleta

Levande musik är roligast!
    Har du råd så hyr en orkester!

MakeMyDay skrev 2009-07-01 14:26:16 följande:
    Mycket bra tråd mindag2009!!Även jag har tappat intresset totalt av att bara läsa om hur man kommer undan lättast med så lite pengar som möjligt!Ser att ni diskuterar ringar mest, men skulle vilja ha lite tips på hur ni gör med musik på kvällen.Vi (läs jag) har varit lite fram och tillbaka med hur vi skall göra.En del av mig vill gärna ha en kul DJ som kan köra lite performance.Samtidigt som jag varit på bröllop där någon kul typ av gästerna ansvarar för musiken och alla får lov att höra sina favvolåtar genom att ladda en iPod med 30.000 låtar och köra direkt ur en HiFi det folk vill höra.De DJs jag känner till är rätt speciella och nischade, och en trist "jag spelar vanlig musik-DJ" är ju inget kul att titta på? Eller?//S
  • Joji
    MakeMyDay skrev 2009-07-01 14:26:16 följande:
    Mycket bra tråd mindag2009!!Även jag har tappat intresset totalt av att bara läsa om hur man kommer undan lättast med så lite pengar som möjligt!Ser att ni diskuterar ringar mest, men skulle vilja ha lite tips på hur ni gör med musik på kvällen.Vi (läs jag) har varit lite fram och tillbaka med hur vi skall göra.En del av mig vill gärna ha en kul DJ som kan köra lite performance.Samtidigt som jag varit på bröllop där någon kul typ av gästerna ansvarar för musiken och alla får lov att höra sina favvolåtar genom att ladda en iPod med 30.000 låtar och köra direkt ur en HiFi det folk vill höra.De DJs jag känner till är rätt speciella och nischade, och en trist "jag spelar vanlig musik-DJ" är ju inget kul att titta på? Eller?//S
    Vi kör liveband som även kan sköta musiken i pauerna. Blir lite över 15 000 men det känns värt det, för detta bandet kan verkligen få igång alla gäster till att dansa!
  • mrsJR

Här är en till som tycker att det är lite tråkigt att varenda tråd handlar om hur man kommer billigt undan och var man hittar billigast av det ena och det andra. Vi är inte ute efter att det ska vara så lyxigt som möjligt, vi väljer det vi gillar och prioriterar vissa saker som vi tycker är viktiga. Tex frågade vi inte runt hos tio olika florister för att se vem som var billigast utan vi gick till den blomsterbutil som vi tycker bäst om och som vi vet är duktiga. Jag köpte också den klänning som jag verkligen ville ha, blev en Pronovias, en äkta, inte en av alla tusen Kina-kopior här på sajten Som flera andra här letar vi just nu ringar, jag ska uppgradera min förlovningsring till en solitär och sen ha en allians som vigselring. Blir vitt guld med princesslipade diamanter. Vi tittar runt för att hitta en guldsmed vi gillar som kan göra ringarna

• megamango

Jag har inte varit medlem särskilt länge på BT men får känslan av att s.k lyxbröllop är något fult.
    Jag anser inte att det är "fult" utan helt upp till brudparet vad som är en rimlig kostnad för sitt bröllop! Min M2B och jag räknar med att vårt framtida bröllop kommer att gå på ca 100.000, vilket (i mina ögon) verkar vara en rimlig summa om man vill bjuda på allt.

En annan sak som jag har märkt av på BT är att det är accepterat att ta en kuvertavgift eller ha en betalbar men det är inte accepterat att önska sig pengar till en resa eller dylikt, trots att man redan har allt! När jag gifter mig kommer vi att önska oss ett anonymt bidrag till en resa, då vi redan har allt. Skriver man att bidraget är anonymt behöver ingen känna att de givit för lite eller för mycket.

Bröllop för 30.000 eller 100.000 spelar egentligen ingen roll så länge dagen blir som man tänkt sig och alla har haft roligt!

• förlovadflicka

Det är konstigt, vi har en budget på 40000 och det känns verkligen inte som att vi kommer göra avkall på någonting för att få det billigare... Allt kommer bli jättefint, det enda vi har gjort är att vi fyndade lite på hans västset, köpte det via ebay istället för att hyra ett likadant för mer pengar. Sånt tycker jag är bra, jag menar, kan man få det lika fint billigare så kan man väl lika gärna ta chansen? 

• Sebastiána

Jag har ingenting emot vare sig betalbar eller kuvertavgift även om vi inte ska ha något av det.

Vi hade tänkt prioritera hårdare, men samtidigt är detta något vi bara gör en gång i livet och även om det "bara" gäller en kväll så kommer minnena av kvällen att vara resten av livet (eller tills vi blir senila).

Vi vill ha liveband båda två. Vi vill också ha en riktig fotograf. Vi väljer inte det dyraste alternativen när det gäller någotdera. Bandet har vi valt eftersom det var en av de få som inte alls lät som ett dansband. Fotografen är billig, men valdes eftersom hans bilder är de enda jag fastnat för. Han tar bilder PRECIS i min stil (hoppas nu bara att han inte är en lurendrejare - folk råkar ut för så mycket). Jag har valt klänningen jag vill ha och får den modifierad så som jag vill ha den eftersom jag köper den direkt av designern - trots det och trots att det är siden kostar den inte mer än 6000:- - lite mer än vad som var budgeterat från början, men det är klänningen som känns rätt och då blir det den.

Vi vänder inte på varje öre, men med fiffighet kan man få fabulöst fina saker utan att spendera allt för mycket. Jag gör trycksakerna själv och sparar in massor på det, men jag gör det inte för att spara utan dels för att jag tycker att det är jättekul att designa trycksaker och dels för att det inte kan bli så som jag vill ha det annars.

Dekorationen i lokalen kommer att bli väldigt billig, men det beror inte på snålhet utan på att lokalen är så vacker i sig att ingen annan dekoration än vilda blommor behövs - och just vilda blommor är det som blir snyggast i den lokalen och till det tema/stil vi har på bröllopet.

Om man inte har pengar måste man spara och vända på slantarna för att få till en fest, men jag tycker att det är tråkigt att så ofta höra "det är ju bara en dag". Visst är det det. En resa till månen vara inte heller så länge, men tänk vilka minnen man kommer att ha med sig resten av livet!

• Sebastiána

Vi ska f.ö ha gratis bar, men det är ju en enkel sak när bröllopet är i Skåne. Bara att sticka över till Tyskland och storhandla. Om man har festen på restaurang är det ju en annan femma.

• Sebastiána
    megamango skrev 2011-01-18 13:48:07 följande:
    Bröllop för 30.000 eller 100.000 spelar egentligen ingen roll så länge dagen blir som man tänkt sig och alla har haft roligt!
    precis!
Svar på tråden Vi som INTE vill äta på papp-tallrikar eller ha betalbröllop