Förlova sig utan att samtidigt fria
Hej,
Jag läser lite på forumet om förlovning och vill bara skriva detta för dem som liksom jag blir oroade över hur konservativa många är.
Jag förespråkar traditioner, men jag är inte för den skull konservativ. Tiderna förändras. Förlovning är inte idag vad det var för 40 år sedan. Även ni konservativa måste acceptera detta. Jag respekterar dem som ser på förlovning som något som kommer efter frågan "vill du gifta dig med mig", men även de som håller fast vid gamla traditioner måste respektera att det nu för tiden finns många som inte friar när de förlovar sig.
Man KAN idag göra som man vill. Man kan förlova sig och leva lycklig resten av sitt liv. Man kan fria och därmed vara förlovade. Man kan, som vi, enas om förlovning men spara frieriet till ett senare tillfälle när det passar bra in i tiden. Den gamla innebörden i ordet förlovning gäller för vissa och för vissa inte.
Klart är dock, oavsett folks delade meningar, att man i modern tid kan göra som man vill beträffande förlovningen. Det finns inte längre någon exakt mall att följa. Vissa väljer dock den traditionella vägen och detta måste vi andra som sagt respektera.
Kyrkan och många här på forumet kommer aldrig att acceptera detta. Men det är ju inte för deras skull du förlovar dig, eller hur? För trots allt så gör du ändå rätt, hur du än gör! Så grattis och lycka till, för resten av era liv!
Fritt fram för synpunkter...