• Vita

Förlova sig utan att samtidigt fria

Hej,
    Jag läser lite på forumet om förlovning och vill bara skriva detta för dem som liksom jag blir oroade över hur konservativa många är.

Jag förespråkar traditioner, men jag är inte för den skull konservativ. Tiderna förändras. Förlovning är inte idag vad det var för 40 år sedan. Även ni konservativa måste acceptera detta. Jag respekterar dem som ser på förlovning som något som kommer efter frågan "vill du gifta dig med mig", men även de som håller fast vid gamla traditioner måste respektera att det nu för tiden finns många som inte friar när de förlovar sig.

Man KAN idag göra som man vill. Man kan förlova sig och leva lycklig resten av sitt liv. Man kan fria och därmed vara förlovade. Man kan, som vi, enas om förlovning men spara frieriet till ett senare tillfälle när det passar bra in i tiden. Den gamla innebörden i ordet förlovning gäller för vissa och för vissa inte.

Klart är dock, oavsett folks delade meningar, att man i modern tid kan göra som man vill beträffande förlovningen. Det finns inte längre någon exakt mall att följa. Vissa väljer dock den traditionella vägen och detta måste vi andra som sagt respektera.

Kyrkan och många här på forumet kommer aldrig att acceptera detta. Men det är ju inte för deras skull du förlovar dig, eller hur? För trots allt så gör du ändå rätt, hur du än gör! Så grattis och lycka till, för resten av era liv!

Fritt fram för synpunkter...

• Svar på tråden Förlova sig utan att samtidigt fria
  • b2b09

Ja det är bara att läsa alla svar i denna tråd för att inse att det finns lika många åsikter som det finns människor.
    Jag tycker inte att det spelar någon roll hur eller varför man förlovar sig... det är ju någonting mellan 2 personer och ingen annan. Vi förlovade oss för 10 år sedan, utan en tanke på giftermål då. Men nu så har vi kommit till steget att vi planerar bröllop, utan varken frieri eller några andra "måsten". Vi gör detta tillsammans...=)

• ario

trolovning låter bättre än förlovning om man inte tänker gifta sig inom närmaste åren

• Avalon75

Jag och min karl förlovade oss utan frieri.
    Vi bestämde oss för att förlova oss som ett gemensamt beslut med intentionen att eventuellt gifta oss någon gång längre fram när det passar, framförallt ekonomiskt.
    Att vår förlovning enbart skulle vara "matchande smycken",... pfff! Jag blir ledsen över att någon förringar vår förlovning på det sättet...
    Fel och rätt - vad är det?
    I så fall är ju de som väljer att mannen ska ha en vigselring lika fel ute och att den ringen är då bara ett "matchande smycke" och betyder ingenting. Det är ju så de gamla sederna säger; bara kvinnan ska ha en vigselring.

• Hannaz

ario skrev 2009-04-27 09:15:35 följande:

trolovning låter bättre än förlovning om man inte tänker gifta sig inom närmaste åren
    Tolovning är väl ett om möjligt ännu starkare ord för att man lovat att gifta sig...
  • Lady o Lufsen

Ja, BT är då ett ytterst levande bevis på att det går att ha åsikter om precis vad som helst ...det är jättebra tycker jag...däremot så skulle det vara trevligt med lite mer respekt för varandras skiljda åsikter- det saknas verkligen här i många, många trådar!

Det är sällan man ser att folk går in i en tråd men kort och gott enbart säger "Såhär gjorde vi", utan det ska gärna läggas in åsikter om alla andra?

• FiaLottaoälsklingen

håller helt och fast med!
    jag och min sambo förlovade oss för att vi ville höra ihop lite mer än "bara" vara sambo och visst vill vi gifta oss men just nu händer det så mkt i livet att det inte finns ekonomisk möjlighet och tid men snart, vi har ändå varit förlovade i snart sju år...och det funkar alldeles utmärkt!

när vi väl vill gifta oss kommer sambon att fria och världen går nog inte under ;)

Avalon75 skrev 2009-04-27 10:05:02 följande:
    Jag och min karl förlovade oss utan frieri.Vi bestämde oss för att förlova oss som ett gemensamt beslut med intentionen att eventuellt gifta oss någon gång längre fram när det passar, framförallt ekonomiskt.Att vår förlovning enbart skulle vara "matchande smycken",... pfff! Jag blir ledsen över att någon förringar vår förlovning på det sättet... Fel och rätt - vad är det?I så fall är ju de som väljer att mannen ska ha en vigselring lika fel ute och att den ringen är då bara ett "matchande smycke" och betyder ingenting. Det är ju så de gamla sederna säger; bara kvinnan ska ha en vigselring.
  • Red Scarlet

Om man vill spara ett frieri till senare varför inte spara förlovningen också? Låter som att man vill vara lite 'lillgammal' och vara förlovad för att det på något sätt skulle göra förhållandet mer legitimt, men utan själva ansvaret och tyngden som ett frieri och framtida äktenskap ger.

Folk får göra precis som de vill men jag tycker att hela grejen med att förlova sig utan att fria/ha tankar på att gifta sig är en tonårsgrej. Oftast när folk i min närhet gjort så har det varit för att tjejen vill ha en ring och killen inte vill fria/gifta sig. Så då har det blivit en 'kompromiss', som de sedan berättar om på ett otroooligt romantiskt sätt. Om man inte är redo att fria/säga JA så är en förlovning lite småfejk enligt min mening. Men visst, whatever makes you happy. Förstår inte poängen bara.

• Kjell Präst
    Vita skrev 2009-04-26 23:06:23 följande:
    Kyrkan och många här på forumet kommer aldrig att acceptera detta.
    Kyrkan har definitivt inga åsikter kring detta. Enskilda präster kan säkert ha åsikter(precis som enskilda rörmokare och lastbilschaufförer), men inte kyrkan som helhet. Kyrkan har för övrigt ingen uppfattning om sex eller samboskap före bröllopet heller - om nu någon till äventyrs trodde det.
    Jag själv och min dåvarande flickvän, nuvarande fru, förlovade oss utan varje tanke på äktenskap. Det var först fyra år senare vi gifte oss och det hade ingenting med förlovningen att göra.
  • Cesium

Jag har funderat mycket på det här, för att komma fram till hur jag personligen skulle vilja ha det.

Jag har alltid förknippat förlovning med bröllop. När två personer bestämmer sig för att gifta sig, antingen genom att en av dem friar eller genom att komma överens utan att veta vem som egentligen tog upp det från början, så blir de förlovade. Sen kan det gå olika fort från förlovning till bröllop, men jag tycker att en förlovning innebär en aktiv tanke på bröllopet. För mig känns inte förlovningen i sig så viktigt. De viktiga stegen i ett förhållande tycker jag är att flytta ihop, att gifta sig och att skaffa barn. Förlovningen kommer då på köpet med giftermålet.

Jag kan ändå förstå att det för många finns ett behov av att ha ett ytterligare steg. Idag är det ju inte lika nödvändigt att vara gifta, om man ordnar juridiken på annat sätt. Men att gifta sig innebär bland annat att uttrycka att man faktiskt siktar på en gemensam framtid. Det kanske man vill göra utan att gifta sig av olika anledningar och därför använder man sig förlovningen som ett tecken på löftet (eller snarare den ömsesidigt uttalade önskan om) att dela livet. Jag tycker att en sån förlovning på ett sätt är onödig eftersom jag tycker att två personer kan vara överens om att vara tillsammans hela livet utan kalla sig förlovade, det räcker med överenskommelsen. Men jag förstår att man kan vilja ha ett lättförståeligt tecken på löftet och då använder något redan etablerat. Då kan det lätt bli krockar mellan olika uppfattningar eftersom man ensam inte väljer innebörden av ord m.m.

Jag kan däremot känna att det är konstigt att förlova sig bara för att t.ex. visa att ett förhållande är seriöst, alltså utan någon egentlig mogen överenskommelse om att hålla ihop. Det ligger för långt ifrån förlovningens egentliga innebörd, det känns lite pubertalt och jag förstår inte meningen med det, men kan säkert göra det om någon förklarar hur han eller hon tänker.

Angående ringarna så ser jag dem i stor utsträckning som smycken. Det viktigaste är löftet bakom. Av ringarna påminner man sig själv och andra av löftena. Om man sen har en eller två ringar, eller ingen, det är en fråga om tycke och smak.

Kyrkans åsikt om förlovning har jag ingen aning om hur den är. Bryr den sig så mycket?

Trolovning finns inte längre juridiskt, och jag tycker inte att vi ska ta tillbaka den seden!

Och en sak undrar jag: förlovade som inte planerar giftermål, kallar de varandra för fästman/fästmö?

• Kjell Präst
    Cesium skrev 2009-04-27 13:06:03 följande:
    Jag kan däremot känna att det är konstigt att förlova sig bara för att t.ex. visa att ett förhållande är seriöst, alltså utan någon egentlig mogen överenskommelse om att hålla ihop. Det ligger för långt ifrån förlovningens egentliga innebörd, det känns lite pubertalt och jag förstår inte meningen med det, Kyrkans åsikt om förlovning har jag ingen aning om hur den är. Bryr den sig så mycket?
    Vi gjorde det av den inte särskilt pubertala orsaken (vi var båda 22)att vi ville visa att vi hörde ihop. För oss var det viktigt. Och nej som sagt, kyrkan bryr sig inte.
Svar på tråden Förlova sig utan att samtidigt fria