• Vita

Förlova sig utan att samtidigt fria

Hej,
    Jag läser lite på forumet om förlovning och vill bara skriva detta för dem som liksom jag blir oroade över hur konservativa många är.

Jag förespråkar traditioner, men jag är inte för den skull konservativ. Tiderna förändras. Förlovning är inte idag vad det var för 40 år sedan. Även ni konservativa måste acceptera detta. Jag respekterar dem som ser på förlovning som något som kommer efter frågan "vill du gifta dig med mig", men även de som håller fast vid gamla traditioner måste respektera att det nu för tiden finns många som inte friar när de förlovar sig.

Man KAN idag göra som man vill. Man kan förlova sig och leva lycklig resten av sitt liv. Man kan fria och därmed vara förlovade. Man kan, som vi, enas om förlovning men spara frieriet till ett senare tillfälle när det passar bra in i tiden. Den gamla innebörden i ordet förlovning gäller för vissa och för vissa inte.

Klart är dock, oavsett folks delade meningar, att man i modern tid kan göra som man vill beträffande förlovningen. Det finns inte längre någon exakt mall att följa. Vissa väljer dock den traditionella vägen och detta måste vi andra som sagt respektera.

Kyrkan och många här på forumet kommer aldrig att acceptera detta. Men det är ju inte för deras skull du förlovar dig, eller hur? För trots allt så gör du ändå rätt, hur du än gör! Så grattis och lycka till, för resten av era liv!

Fritt fram för synpunkter...

• Svar på tråden Förlova sig utan att samtidigt fria
  • Lady o Lufsen
    Cesium skrev 2009-04-27 16:58:17 följande:
    Oooh, jag hoppas att ingen tog illa upp av mitt "pubertalt" (i och med att flera använt det ordet). Jag vet inte alls hur vanligt det är att förlova sig utan att vara överens om att satsa på att hålla ihop. Jag skulle tro att det är ovanligt (det verkar inte ha varit någon här i tråden än) men att det förekommer.
    Satsa på att hålla ihop gör man utan både förlovningsring och vigselring.
    Vare sig förlovning eller äktenskap innehåller någon som helst garanti för att hålla ihop...intentioner kan man ha ändå.
  • Lady o Lufsen

Ser nu att vi nog menar samma sak...tror jag ...eller?

• allehanda
    ario skrev 2009-04-26 23:12:11 följande:
    varför förlova sig om man inte ska gifta sig? låter bara konsigt!lev sambo istället då...
    ÖHH?? och du menar rent bokstavligt då att man kan inte vara förlovade OCH sambo samtidigt.Vi lever utmärkt utan giftermål som sambos och förlovade.Detta beslut tog vi tillsammans efter 1 år tillsammans och ärligt talat så var vi absolut inte redo att gifta oss då och nu är det inget vi reflekterar över.Det juridiska klarar man om man skriver i stt testamente att sambon ärver före gemensamma barn(vi har bara gemensamma barn).Jag som jobbar nära flera präster har fått min beskärda del av frågan "när skall ni gifta er?"JAG är inte intresserad av fest,resa bort eller av bröllop för egen del, andra tycker annorlunda och det är väl bra!
  • ario

det beror på vilken kyrka vi pratar om...

katolismen och ortodoxa accepterar inte sambo eller sex före äktenskap..svenska kyrkan, vete jag icke!
    Kjell Präst skrev 2009-04-27 12:58:28 följande:

Kyrkan har definitivt inga åsikter kring detta. Enskilda präster kan säkert ha åsikter(precis som enskilda rörmokare och lastbilschaufförer), men inte kyrkan som helhet. Kyrkan har för övrigt ingen uppfattning om sex eller samboskap före bröllopet heller - om nu någon till äventyrs trodde det.Jag själv och min dåvarande flickvän, nuvarande fru, förlovade oss utan varje tanke på äktenskap. Det var först fyra år senare vi gifte oss och det hade ingenting med förlovningen att göra.
  • Snofsen

anne på grönkulla skrev 2009-04-27 15:45:28 följande:

Det håller jag inte alls med om - trolovning hade ju i Sverige förr en rent juridisk betydelse långt utöver dagens förlovning, betydligt närmre äktenskapet. Förlovningen utformning och betydelse saknar ju helt formell innebörd idag.
    Jag tycker oxå att trolovning låter med exakt än förlovning när man inte menar att ingå äktenskap:
    sv.wikipedia.org/wiki/Trolovning
    sv.wikipedia.org/wiki/Förlovning
  • ario

det tycker absolut inte jag! trolovning för mig betyder att man är ett par, medans förlovning så är man gift inom 1 år...old school:P

• anne på grönkulla

Fast det är inte "old school" i Sverige, menar jag. Old school-betydelsen av trolovning på svenska hade en rättslig betydelse som snarare motsvarande äktenskap - t ex blev barn som fötts till trolovade par ansedds som "äkta".

sv.wikipedia.org/wiki/Trolovning

ario skrev 2009-04-27 21:46:15 följande:
    det tycker absolut inte jag! trolovning för mig betyder att man är ett par, medans förlovning så är man gift inom 1 år...old school:P
  • passionsblomman
    Vita skrev 2009-04-26 23:06:23 följande:
    Kyrkan och många här på forumet kommer aldrig att acceptera detta. Men det är ju inte för deras skull du förlovar dig, eller hur?
    Hur i all världen fick du in kyrkan i sammanhanget?
    *undrar i all stillhet*
  • Snofsen

anne på grönkulla skrev 2009-04-27 21:49:29 följande:

Fast det är inte "old school" i Sverige, menar jag. Old school-betydelsen av trolovning på svenska hade en rättslig betydelse som snarare motsvarande äktenskap - t ex blev barn som fötts till trolovade par ansedds som "äkta".sv.wikipedia.org/wiki/Trolovning
    Fast, om ni nu tycker att förlovning (som ju per definition betyder att man tänker gifta sig) kan ändra innebörd så man väl vi mena att trolovning kan det oxå?
  • anne på grönkulla

Förlovningen idag har ingen rättslig betydelse i Sverige - den är en privat uppgörelse mellan 2 parter. Tradition ja, formell, nej. Äktenskapet har en civilrättslig mening och det finns därför regler för hur det ska ingås och vad det betyder, men inte förlovningen.

Svar på tråden Förlova sig utan att samtidigt fria