• noodi

Tärnkrångel

Jag blir så less över att det ska behöva krångla med tärnor. Först hade jag bestämt mig för en, sen för två stycken.
    Då blev den första tärnan sur på mig för att jag ville ha en till.

Nu är hon sur för att jag vill välja tärnklänningar, och vägrar ta på sig nåt som jag bestämmer. Hon vill ha nåt "säckigare" medan jag vill ha nåt elegantare, lite tajtare.. Vad ska jag göra? Är jag dum som blir irriterad? :/

• Svar på tråden Tärnkrångel
  • Birana

Hehe, ne det är inte hårt alls. Men vi har en rak på sak relation. Underbart tycker jag. Man vet vad den andra förväntar sig, men säger vad man tycker man är tydlig och man kan ta det. Men vi är väldigt lika, vi pratar inte likadant med andra som med varandra. :D

• MyochErlend
    Birana skrev 2009-04-05 00:27:26 följande:
    Hehe, ne det är inte hårt alls. Men vi har en rak på sak relation. Underbart tycker jag. Man vet vad den andra förväntar sig, men säger vad man tycker man är tydlig och man kan ta det. Men vi är väldigt lika, vi pratar inte likadant med andra som med varandra. :D
    låter ju skönt det faktiskt
    Går det bra med dig annars ??
  • JennyoPatrik
    Birana skrev 2009-04-05 00:27:26 följande:
    Vad skönt att ha det så!
    Min syster och hennes sambo skulle vara med i vårat följe. När hon sa att han tänkte ha jeans på sig så påpekade jag att jag inte riktigt tyckte att jeans passade sig. Hon slängde på luren i örat på mig och jag har försökt få kontakt utan att lyckas. Vad tycker ni? Var jag för hård ang. jeans?
    Ska jag strunta i henne? Jag vill helst göra det men det är ju ändå min syster... Samtidigt kan hon inte bete sig hur som helst heller och hon ska inte få förstöra vår dag...
  • Saggezza

Gud vad skönt det är att man inte är ensam i tärnkrångel!!! Jag har haft min beskärda del och ångrar mitt val i tystnad. Jag har två. Jag har känt den ena i 20 år och den andra sedan hon föddes (min avlidna gudmors dotter). Gjorde ett löfte till den senare när jag var 16 om att hon skulle vara min tärna om jag skulle gifta mig någon gång. Jag håller alltid mina löften och upprepade självklart löftet förra året då vi satt datumet. Nu börjar allt krångel! Den andra tärnan och jag har en rak relation vi säger allt som vi tycker och därför vet jag vart jag har henne. Hon säger inte ja om hon menar nej! Tyvärr funkar inte den första så... hon tolkar hejvilt precis som hon vill. Jag kan säga något till henne och om jag frågar vad jag sa två minuter innan som kommer inte en stavelse komma ut rätt. Hon kände sig inte delaktig, inte nöjd med arrangemanget av klänningen (de ska köpa sina egna, har ett önskemål om blå klänningar men om det inte finns eller om de hittar något annat som de tycker om så gör det inget), frågande till varför hon inte får sitt hår och smink betalat (jag ska inte gå till någon salong utan min andra tärna ska fixa allt  sådant på mig) osv. Det har varit HUR mycket som helst. Nu är hon inne på sista ronden. Har inte riktigt tid att bekräfta henne hela tiden... *suck*

• MysanX

Jag har egentligen bara en sak att säga och det kommer säkert låta hårt i andras öron men detta är min personliga åsikt. Det är mi dag och alla bör göra som jag vill. DEt handlar om en enda dag i mitt liv där jag vill att allt ska vara som JAG vill. Nu har jag tur och har så underbara vänner och familj att alla förstår precis. Jag har inga specifika krav på mina tärnor förutom färgen på klänningarna som jag naturligtvis är med och betalar på. Men min point är att det inte är för mycket begärt att ge bruden och brudgumme för den delel PRECIS som dom vill. Det är deras stora dag då ska allt bli som dom vill.

• Ayla sthlm

här är en till som har haft problem med en utav tärnorna.

För fyra månader sen när jag frågade båda sa jag att vi inte kommer att stå för deras klänningar utan de får ha på sig vad de vill, däremot bjuder vi på deras makeup och styling.
    Det var helt okej sa båda två.

Nu när det börjar närma sig kommer den ena tärnan på att hon inte har råd att köpa ny klänning, jag säger då till henne att hon kan ha på sig vad som helst bara hon trivs.
    Då börjar hon sucka och muttra: om det hade varit mitt bröllop hade mina tärnor aldrig få ha på sig olika klänningar, det kommer ju se jättekonstigt ut på bilderna, jag tar hellre att ni lägger pengar på en ny klänning till mig och skippar makeup och styling.
    Jag svarar att hon bestämmer själv var hon vill lägga pengarna.

Efter tag säger hon: men vad ska jag göra när ni sitter hos frissan och umgås, ska jag då möta upp er i kyrkan efter att ni har haft en heldag? Det känns inte så roligt för mig, då kan jag lika gärna skippa allt...
    Jag: ja men det är ju därför jag ville bjuda er på maken, just för att vi ska umgås hela dagen!

Som om jag skulle mjukna och säga att självklart betalar vi både ny klänning och makeup/styling för dig?!

Lustigt hur folk beter sig ibland...

• noodi

Man får nog tänka både en och två gånger innan man väljer, för att se vart tärnorna kommer att stå.
    Jag hade enorma problem med mina tärnor, den ena gillade inte den andra, och det var intriger som heter duga.
    Jag kunde skapat min egen såpaserie :)

Jag tycker verkligen inte det är okej att tärnorna ska krångla, innan dom tackar ja till att vara tärna, så borde dom titta upp vad som gäller.
    Som en del säger, det är ju faktiskt "vår" dag, och då ska alla andra anpassa sig. Det låter lite hårt, men det är väl så det är? Våran dag.

Sen läste jag att en tärna ville ha jeans på sig? Syster eller inte, så har man väl inte jeans på sig i kyrkan, speciellt inte vid bröllop?
    Klart dom ska känna sig bekväma, men inte skulle jag dra på mig ett par mjukisbyxor vid min väns bröllop nästa år där jag ska vara tärna. Hmpfs..

Hoppas det går bra för er alla, jag önskar er en drömdag! :)

• MilosMamma

Jag hade lite tärnproblem, det hade blivit en hel del missförstånd och till slut gick jag bara o tänkte om man kunde avsätta en tärna.
    Men vet du va, jag sa att jag behövde snacka med henne.
    Allt löste sig exemplarisk. Jag sa att jag har varken ntid ork eller luist att gå runt o tänka såhär, må såhär osv.
    Nu hade vi missupfattat varandra rejält så de löste sig iaf.
    Det är endå bland dom största dagarna i mitt liv och jag har valt att ha henne med i den dagen, inte som nån utfyllnad utan som en väldigt bviktig del, jag sa och berättade hur jag ser på det här med tärngrejen att det verkligen är en ära oh att jag valt efter Hjärta o inte Hjärna.
    Är hon sedan inte nöjd med sin vikt, kanske ni kan kompromissa?
    Du bestämmer klänning men hon kanske inte behöver ta den storleken som verkligen framhäver allt hon inte gillar? den kanske inte behöver sitta så jättetajt på henne? Alla har ju olika kroppar och passformer.

• noodi
    MilosMamma skrev 2009-05-27 08:38:01 följande:
    Jag hade lite tärnproblem, det hade blivit en hel del missförstånd och till slut gick jag bara o tänkte om man kunde avsätta en tärna.Men vet du va, jag sa att jag behövde snacka med henne.Allt löste sig exemplarisk. Jag sa att jag har varken ntid ork eller luist att gå runt o tänka såhär, må såhär osv.Nu hade vi missupfattat varandra rejält så de löste sig iaf.Det är endå bland dom största dagarna i mitt liv och jag har valt att ha henne med i den dagen, inte som nån utfyllnad utan som en väldigt bviktig del, jag sa och berättade hur jag ser på det här med tärngrejen att det verkligen är en ära oh att jag valt efter Hjärta o inte Hjärna.Är hon sedan inte nöjd med sin vikt, kanske ni kan kompromissa?Du bestämmer klänning men hon kanske inte behöver ta den storleken som verkligen framhäver allt hon inte gillar? den kanske inte behöver sitta så jättetajt på henne? Alla har ju olika kroppar och passformer.
    Självfallet måste hon ha på sig nåt som hon känner sig bekväm i, och hon tyckte om dessa klänningar också som vi beställde. Saken från början var att hon absolut inte ville ha på sig nåt alls som jag hittade och föreslog, och hon var verkligen inte sugen på själv att leta runt efter klänningar, utan bara ratade mina förslag hela tiden.
    Klänningarna har som sagt löst sig nu, och skönt är det.
  • Leirbål

Hei Noodi. Jeg har lest svarene dine, og kjenner at jeg er litt skeptisk. (Tveksam)
    Ja, det er deres dag. Og ja, de rundt dere vil strekke seg langt for å gjøre den perfekt.
    Men de er fremdeles mennesker, ikke tjenere og nikkedukker.
    At du ønsker at de skal gjøre alt du ønsker, fordi du skal gifte deg er respektløst.
    Ønsker du ikke at ternene dine skal kose seg på dagen din?
    Hun ene har en personlighet som passer dine tanker om terne bedre. Men skal hun andre endre personlighet for å behage deg?
    Er det ikke nok at hun er glad på dine vegne?
    Jeg leser litt bridezilla tendenser her.

• Stolpen

Jag kommer att ha 3 tärnor då jag vill ha mina 2 bästa vänner och min lillasyster med mig! Vi har betalat för tyget, dom har låtit sy upp dom och fick själva bestämma modell! jag var bestämd med färg och då kände jag att jag gärna betalar för det.

• MiLo Paris

Jag tycker, att om du betalar för klännignarna så får du bestämma tyg och modell.. Men om de ska vara med och betala så kanske de vill kunna ha en klänning som de ska kunna använda senare, vid ett annat tillfälle också och då kanske ni kan jämka lite?

• Smiiilla

Jag har haft problem med min ena tärna. Jag valde henne först och valde till en efter ett tag.

Min första tärna har inte brytt sig för fem öre om mig eller om hur det går med bröllopet. Jag ringde henne och sa det så snällt jag kunde utan att vara otydlig.

Detta kunde hon inte ta utan hon började smsa mig (som en annan fjortis) att jag inte egentligen vill ha henne som tärna eller att hon faktiskt mår dåligt, att jag var egoistisk som ville att hon skulle bry sig om mig, att hon faktist har har ett eget liv...

Summan av kardemumman är att hon inte längre vill komma/får komma. Trist men sant!

• noodi
    Smiiilla skrev 2009-06-13 17:00:21 följande:
    Jag har haft problem med min ena tärna. Jag valde henne först och valde till en efter ett tag. Min första tärna har inte brytt sig för fem öre om mig eller om hur det går med bröllopet. Jag ringde henne och sa det så snällt jag kunde utan att vara otydlig. Detta kunde hon inte ta utan hon började smsa mig (som en annan fjortis) att jag inte egentligen vill ha henne som tärna eller att hon faktiskt mår dåligt, att jag var egoistisk som ville att hon skulle bry sig om mig, att hon faktist har har ett eget liv... Summan av kardemumman är att hon inte längre vill komma/får komma. Trist men sant!
    Vad tråkigt att höra :( Jag hoppas din andra tärna är mer till stöd..
  • Lakritsbåten

Helt otroligt att det verkar var så pass mycket problem med tärnan/-orna, det är väl systrar eller vänner man tillfrågar. Men det kanske är så att de som eg inte vill vara tärna säger det?!

Min tärna är underbart bra men jag har "låga" krav på hur mycket hon ska bry sig. Vi betalar klänningen men vi resonerar oss samman kring färg och modell.

• CinLove

två av mina fyra tärnor kom ihops sig just över klänningsvalet. jag var utomlands så de skulle fixa klänningarna själva, jag hade gett dem fyra olika nyanser av grön som jag bad dem att välja bland. jag ville att de skulle ha samma material i klänningarna, men resten var upp till dem. jag sa att om ni vill ha samma modell och färg, vad kul, men om inte får ni gärna väljoa olika nyanser av de jag föreslagit (de matchade varandra) och de fick ha olika modeller på klänningarna.

sedan tyckte några att de absolut skulle ha exakt lika vilket fick den ena att känna sig tvingad till det trots att hon inte ville. det är så olyckligt men jag orkar inte heller med att höra allt klagande dem emellan. tjejen som inte vill ha klänningen har en större storlek än de andra tre som är väldigt små och smala. alla fyra är jätteolika i kroppsform, därför tyckte jag att olika modeller är bra. jag vet fortfarnade inte hur klänningarna ser ut, bara att en av dem hatar klänningen och "spyr" över den precis hela tiden när vi kommer i närheten av bröllopsprat. det gör mig ledsen att hon känner så, men vad sjutton kan jag göra åt saken?

• 090208

Men herregud...

Man blir val hedrad och jatteglad, och tar pa sig den man far. Tjejer...

Svar på tråden Tärnkrångel