• noodi

Tärnkrångel

Jag blir så less över att det ska behöva krångla med tärnor. Först hade jag bestämt mig för en, sen för två stycken.
    Då blev den första tärnan sur på mig för att jag ville ha en till.

Nu är hon sur för att jag vill välja tärnklänningar, och vägrar ta på sig nåt som jag bestämmer. Hon vill ha nåt "säckigare" medan jag vill ha nåt elegantare, lite tajtare.. Vad ska jag göra? Är jag dum som blir irriterad? :/

• Svar på tråden Tärnkrångel
  • marriage09

Varför vill du ha tärnor. för att de är dina nära vänner eller för att de skall passa in i ditt arrangemang, isf kan du ju teoretiskt hyra in en smal tärna som gör precis som du vill! Lite sarkasm in det senaste =) men jag tycker verkligen att det viktigaste är väl att de är med dig på den stora dagen och inte att klänningarna matchar till perfection?!

Någon frågade, betalar du eller tärnorna klänningarna? Ifall du betalar tycker jag att du kan ha synpunkter och t.o.m välja klänning så länge som tärnan tycker att den är OK. Känner hon sig dock ful/tjock etc så tycker jag verkligen att du skall avstå från att tvinga på henne den klänningen. Om du ej betalar så kan du ha önskemål men kan inte bestämma något överhuvudtaget, det är min åsikt.

Mycket ang bröllop handlar om matchande hit och perfektion dit. Är inte det viktigaste att du har dina nära omkring dig på din stora dag oavsett ifall de är klädda i ditt eller datt?

• bongen80

Mina tärnor sa: "men guuuuuuuud va roligt! jag klär på mig vadsomhelst, gör vad som helst, säger vadsomhelst, jag kan ta hand om bebisen på natten med". Dessvärre bor den ena typ 20 mil bort, så det blir inte så mycket hjälp, men det gör inte så mycket. Den andra o jag ska planera en del ihop men kommer inte till skott nån gång, så jag sitter mest själv med alltihop. Fast det gör inte så mycket heller, jag tycker bara det är kul att de vill vara med på bröllopsdagen o styra upp festen o lite sånt.

• giz83

men snälla ni allihopa

jag kan förstå er allihopa, men att bråka om det är onödigt...iaf oss här på bt emellan..

man kan visst degradera en tärna om man tycker att det inte passar...visst kan hon bli ledsen och kanske t o m inte vill komma....men det är din dag!!! och det är ett tillfälle för dig och din blivande att visa att nu är det bara ni. och ni ska ha en underbar dag med era nära o kära.

jag vet hur det känns att bli degraderad från maid of honor till enbart gäst.
    min bästa vän gjorde så mot mig, och jag sa att det är inte upp till mig att bestämma det. och det fanns en hel del anledningar som gjorde att beslutet blev som det blev, och jag tycker inte mindre om henne för det.
    om hon kände så så är det ändå hennes dag. jag kan inte vara arg på henne för det. visst blev jag ledsen, men i slutändan så insåg jag att det bara var att acceptera hennes beslut.
    och hade hon inte gjort det så hade vi inte varit bästa vänner fortfarande.

men visst är det svårt med tärnor och försöka få de att förstå att det är din dröm som ska gå i uppfyllelse.
    många tjejer/kvinnor har drömt om det här sen de var små, och då är det svårt att låta bli att vilja ha den dagen som man drömt om. det som är svårt är ju att det är andra människor inblandade och det blir ju svårt ibland, eftersom de kanske är av en annan uppfattning. men som nån av er skrev så är det en ära att få vara någons tärna/bestman osv. bruden vill visa sina vänner/systrar att de betyder mycket för henne och vill att de ska vara lite extra speciella på hennes dag. och att hon ska få vara med och dela den dagen med henne.

mina 2 tärnor/maid of honor är mina 2 närmaste vänner och de som jag vet kan klara av det uppdraget som de ska få.
    visst har jag många förväntningar på dem och de tycker bara att det är kul att få vara delaktiga och har sagt att de tar på sig vad som helst efter vad jag vill att de ska ha osv.
    och det känns skönt att veta att de litar på mig och min smak så pass mycket att de faktiskt kan tänka sig att använda det jag vill att de ska ha.
    nu kommer de iof att få ha vad som helst på sig och det behöver inte matcha för fem öre...bara det finns en röd tråd nånstans som antyder att de är del av brudföljet.
    jag vill att de ska vara bekväma i det de ska ha på sig, för annars kommer jag att få svårt att vara bekväm.
    de får ha byxor, kjol, vitt svart vad de vill...bara de är hela och rena och trivs i sina kläder.
    sen har de själva sagt att de ska försöka matcha varandra och mig på nått sätt och det blir jag jätte glad över att de kan samarbeta så bra som de gör.

• Taha

Mina tärnor fick själva välja färg och modell. De valde samma färg med olika modeller.
    Jag tror inte att de flesta brudar blir ledsna för att tärnan inte har exakt den färg och modell bruden bestämt. Det man som brud blir ledsen över är nog snarare om man känner att tärnan krånglar bara för att krångla istället för att vara glad över att man står varandra så nära att bruden valt en som stöd under dagen. Tror som sagt inte att vare sig krånglet från tärnan eller bruden har med klänningen att göra.

• when i said i do

min åsikt är att det är ditt bröllop och dina val som gäller!! Lycka till! KRam

• noodi

När jag läser det ni skriver, så inser jag att jag kanske varit lite väl strikt. Men som sagt, jag är sådan som vill ha en helhet, och jag vill ju självfallet inte att någon ska känna sig obekväm. Det är inte bara i kläderna felet sitter, utan att jag inte känner någon medlycka från hennes håll på det sättet som mina andra tärna visar..

Jag ska sätta mig ned med dom båda, så jag kan få fram det jag tycker och vad jag förväntar mig, det är väl kanske lite bättre än att jag sitter o är butter över saker o ting antar jag. :/

• Tillde

Min tärna ska ha barn i dagarna och eftersom jag vet hur man känner sig i kroppen så nära inpå förlossningen (bröllopet är om mindre än 2 månader) så har hon fått bestämma helt vilken klänning hon vill ha, har tom. bestämt temat efter den Vill att hon ska känna sig bekväm och ha en rolig dag ihop med mig och alla andra, det är viktigare än att det blir perfekt. Hon kommer inte kunna fixa möhippa och grejjer heller men det spelar ingen roll, jag vill ha henne vid min sida på min stora dag

Vill du ha dessa tjejer så släpp kanske lite på kraven men det får inte bli deras dag för det...

• giz83
    noodi skrev 2009-04-01 19:57:18 följande:
    När jag läser det ni skriver, så inser jag att jag kanske varit lite väl strikt. Men som sagt, jag är sådan som vill ha en helhet, och jag vill ju självfallet inte att någon ska känna sig obekväm. Det är inte bara i kläderna felet sitter, utan att jag inte känner någon medlycka från hennes håll på det sättet som mina andra tärna visar..Jag ska sätta mig ned med dom båda, så jag kan få fram det jag tycker och vad jag förväntar mig, det är väl kanske lite bättre än att jag sitter o är butter över saker o ting antar jag. :/
    jag förstår ändå vad du menar med hennes butterhet...det är inte kul o ha en tärna som bara krånglar....
    men jag tror att om du, som du skriver, sätter dig ner med båda och förklarar ur din synvinkel och hur viktig den kommande dagen är för dig så kommer hon nog att förstå. och i värsta fall så har du ju din andra tärna som kan stödja dig.

men som sagt, var inte för hård om hur kläderna ska se ut. visst vill man ha en helhet i hur de och ni ska se ut, men det är ju viktigare att ni tillsammans kan vara glada och lyckliga över din och din blivandes dag än att någon sitter och kanske är obekväm i sina kläder. =)

hoppas allt löser sig för dig. o lycka till med resten av planeringen
  • Birana

Nu har jag degraderat min tärna, ringt min bästis som delar alla åsikter och uppfattningar om bröllop med mig och sagt att hon ska vara tärnan. Hon tackade och började fundera vad som skulle göras. Jag sa att hon ska ha en grön klänning hennes svar: Jag håller käften och tar på mig det du vill att jag ska ta på mig. Jag sa att hon får betala klänningen själv: ja det klart att jag gör vem ska annars göra det svarade hon. Sedan avslutade vi samtalet med att hon sa att hon var tärna och det innebär att hon ska göra allt som jag ber om oavsätt om hon tycker att det smakar bra eller är fint, det är mitt bröllop. Jag utför det jag ska! Kan inte bli bättre, varför valde jag inte henne från början!

• MyochErlend
    Birana skrev 2009-04-04 12:02:01 följande:
    Nu har jag degraderat min tärna, ringt min bästis som delar alla åsikter och uppfattningar om bröllop med mig och sagt att hon ska vara tärnan. Hon tackade och började fundera vad som skulle göras. Jag sa att hon ska ha en grön klänning hennes svar: Jag håller käften och tar på mig det du vill att jag ska ta på mig. Jag sa att hon får betala klänningen själv: ja det klart att jag gör vem ska annars göra det svarade hon. Sedan avslutade vi samtalet med att hon sa att hon var tärna och det innebär att hon ska göra allt som jag ber om oavsätt om hon tycker att det smakar bra eller är fint, det är mitt bröllop. Jag utför det jag ska! Kan inte bli bättre, varför valde jag inte henne från början!
    oj som du skriver det..så låter hon som en nickedocka... men kanske det inte var så hårt som det låter...??
Svar på tråden Tärnkrångel