• Taha

Ledas fram i kyrkan

Har någon råkat ut för en kyrka/präst som nekar till att brudens far leder fram henne? Har bokat kyrka men prästen är inte tillsatt än och jag hoppas att inte sådana problem ska uppstå i sista sekunden.

OBS!
    Detta är inte en tråd för de som vill diskutera om det är politisktkorrekt att ledas fram i kyrkan ur ett feministiskt perspektiv eller dyl. Jag vill bara ha svar på min fråga.

• Svar på tråden Ledas fram i kyrkan
  • Scalibregma

Jag har bokat två olika kyrkor på olika platser i skåne och har på båda ställen fått svaret att det inte är något problem.. Vaktmästaren i nya kyrkan som vi snackade med innan vi kunde boka tyckte också att det var en trevlig grej, och hade själv följt sin dotter fram till altaret.

• Taha
    Svanboet skrev 2009-03-04 15:17:47 följande:
    Hur ställer sig svenska kyrkan till att bruden går in själv till en gum som står längst fram eller på mitten och väntar? Det är ju nästan som en överlämning av sig själv... typ.
    Du kanske hittar svaret här. Såg att de var inne på sjätte sidan
    Jag orkade inte läsa hela men fick intrycket att de som var negativt inställda tolkade det som att bruden ville ha alla strålkastare på sig. Puuh..

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3308431.html
  • Taha
    Taha skrev 2009-03-04 17:47:32 följande:
    Du kanske hittar svaret här. Såg att de var inne på sjätte sidanJag orkade inte läsa hela men fick intrycket att de som var negativt inställda tolkade det som att bruden ville ha alla strålkastare på sig. Puuh..www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3308431.htm...
    Läste igenom den nu...jag blir bara så ledsen på folk. Hoppas att vi kan var hövliga i den här tråden i alla fall och respektera varandras åsikter. Här hoppas jag att man får "drömma" lite om hur man vill ha det. Eftersom vi nu vet vad man får/inte får vill jag inte ha fler inlägg om det och absolut inget nedvärderande om andra brudars sätt att gå tillväga.
  • marsros

Jag tycker det är synd att denna fråga ens kan komma upp. Att det ska vara ett lotto beroende på vilken präst det är.

Taha jag vet bara att det som provocerar folk är: det är mitt bröllop och jag gör som jag vill och jag har alltid drömt om att gå in med min pappa och VEM tro prästen att han är som säger nej?

Man får ju ha hur mycket brudöverlämning man vill om man vigs utanför svenska kyrkan.

• allehanda
    marsros skrev 2009-03-04 18:34:51 följande:
    Man får ju ha hur mycket brudöverlämning man vill om man vigs utanför svenska kyrkan.
    Är det inte det som är själva grejen i den här frågan? Att man i andra religioner/länder har andra traditioner och värderingar än vad vi svenskar har i vår religion och i vårt land?Hade jag gift mig i en annan kultur/religion/land så får jag ju följa deras "regler" eller vad det nu skall kallas för.Vilka värderingar som är de "rätta" är inte jag rätt kvinna att säga.
  • allehanda

Oj kollade vad TS ville ha för svar, inte meningen att brodera ut.

• feministbrud

Det är det nog många som tycker. Om alla präster hade sagt blankt nej så hade det ju inte varit in fråga, men det var väl som någon skrev tidigare att kyrkan inte vill förbjuda det.

marsros skrev 2009-03-04 18:34:51 följande:
    Jag tycker det är synd att denna fråga ens kan komma upp. Att det ska vara ett lotto beroende på vilken präst det är. Taha jag vet bara att det som provocerar folk är: det är mitt bröllop och jag gör som jag vill och jag har alltid drömt om att gå in med min pappa och VEM tro prästen att han är som säger nej? Man får ju ha hur mycket brudöverlämning man vill om man vigs utanför svenska kyrkan.
  • bongen80

Har inte ens funderat på att det inte skulle tillåtas i församlingen vi ska vigas i.....ska nog ta o höra efter. För mig handlar det inte om att pappa ska lämna över mig. Jag vet inte varför jag känner så, men jag skulle hemskt gärna vilja att han fick gå in med mig

• valkyriana

Är bruden blind undrar jag? Eller halt, kanske motvillig? Om hon behöver ledas fram till altaret?

Förlåt, men jag var tvungen. Att det finns så många kvinnor som vill omyndigförklara sig själva är skrämande.

• lillkråkan

....men jag blev ledd ut av min man...det ni ) ) )

förlåt kunde inte låta bli

• En till präst
    Snäckan08 skrev 2009-03-04 16:23:54 följande:
    Varför har ni tagit det beslutet?Jag är inte själv för att mna ska gå in med sin far (jag och min m2b ska gå in ihop), men jag ser inte poängen i att förbjuda det heller???!!!En till präst skrev 2009-03-03 18:36:26 följande:
    Vi har tagit det beslutet eftersom det är den ordningen som Svenska kyrkan står för.

Om vi har ett gemensamt principbeslut i församlingen (som vi presenterar på hemsida och i brev till brudparen) så slipper man lägga en massa tid av vigselsamtalet på att förklara för varje enskild brud att det är så här det går till.
    Och brudparen vet att det inte går att spela ut oss mot varandra, vilket tyvärr är vanligt i de församlingar där man inte har gemensam policy i såna här frågor.
Svar på tråden Ledas fram i kyrkan