• Taha

Ledas fram i kyrkan

Har någon råkat ut för en kyrka/präst som nekar till att brudens far leder fram henne? Har bokat kyrka men prästen är inte tillsatt än och jag hoppas att inte sådana problem ska uppstå i sista sekunden.

OBS!
    Detta är inte en tråd för de som vill diskutera om det är politisktkorrekt att ledas fram i kyrkan ur ett feministiskt perspektiv eller dyl. Jag vill bara ha svar på min fråga.

• Svar på tråden Ledas fram i kyrkan
  • allehanda

I min arbetsförsamling finns ett principbeslut, brudparet går in tillsammans.

• Luucie

Jag har också varit med om bruöverlämning så det existerar ju...men som sagt verkar ovanligt.

• En till präst

I den församling jag tjänstgör i har vi också principbeslut på att brudparet går in tillsammans i våra vigslar.

• Susanna och Fredrik

Jag ska fråga i kyrkan där vi ska gifta oss. Men...en grej...lite fult iofs...vad skullle hända om man gjorde som man ville ändå? Skulle prästen bli arg och strunta i att viga oss då?
    (Jag skulle självklart aldrig gör något sådant =) )

Har vart på vigsel i kyrkan där bruden gått in med sin far...i Göteborg

• suamaca

Som sagt alla präster nekar ju inte men vill säkert helst följa sin församlings principbeslut om inte extremt särskilda skäl föreligger som vår vigselpräst sa igår när jag frågade honom för skojs skull.

Jag har ingen aning om hur prästen skulle ställa sig till om man bryter mot den ordning man kommit överrens om innan. Det kan du nog få olika svar på också.
    Men om man vill så väldigt gärna ledas in tycker att man kanske bör se över sitt val, kanske är det bättre att då vigas borgligt eller av nån annan typ av församling än svenska kyrkan.

• allehanda

Susanna och Fredrik skrev 2009-03-04 02:57:53 följande:

Jag ska fråga i kyrkan där vi ska gifta oss. Men...en grej...lite fult iofs...vad skullle hända om man gjorde som man ville ändå? Skulle prästen bli arg och strunta i att viga oss då?(Jag skulle självklart aldrig gör något sådant =) )Har vart på vigsel i kyrkan där bruden gått in med sin far...i Göteborg
    OM ett brudpar hade provat detta så hade våra präster helt lugnt gått stoppat kantorn, gått fram och hämtat mannen"du är på fel plats"vandrat med honom ner till bruden och levererat honom på rätt plats.Detta ingår i vårt principbeslut, att vara förberedd på det mesta.All arbetande personal är medveten om detta här ,alltså så startar jag inte några klockor och musikern börjar inte spela förrän prästen ger klartecken.Vår arbetsgivare kräver även att vi följer principbeslutet.
  • Nalle Puh 40

Hos oss var det ok, prästen sa att de haft många som gjort det

• Nalle Puh 40

Nalle Puh 40 skrev 2009-03-04 07:28:34 följande:

Hos oss var det ok, prästen sa att de haft många som gjort det
    Bor på Småländska höglandet...
  • En till präst
    allehanda skrev 2009-03-04 07:26:50 följande:
    Susanna och Fredrik skrev 2009-03-04 02:57:53 följande:
    OM ett brudpar hade provat detta så hade våra präster helt lugnt gått stoppat kantorn, gått fram och hämtat mannen"du är på fel plats"vandrat med honom ner till bruden och levererat honom på rätt plats.Detta ingår i vårt principbeslut, att vara förberedd på det mesta.All arbetande personal är medveten om detta här ,alltså så startar jag inte några klockor och musikern börjar inte spela förrän prästen ger klartecken.Vår arbetsgivare kräver även att vi följer principbeslutet.
    Klokt att ni har en strategi för att hantera även den situtationen. Jag skulle göra likadant, men har aldrig råkat ut för det.
  • Taha

Haha...det skulle nog inte va lyckat att prova att skrida ner med sin far om församligen redan nekat en det. Tala om att "strula till" det för sig på bröllopsdagen. Inte nog med att det är otroligt respektlöst så startar man nog sin dag med otroligt många sura miner.
    Nä...revolterande tror jag att man ska spara till båda andra dagar och forum :)

Svar på tråden Ledas fram i kyrkan