• Taha

Ledas fram i kyrkan

Har någon råkat ut för en kyrka/präst som nekar till att brudens far leder fram henne? Har bokat kyrka men prästen är inte tillsatt än och jag hoppas att inte sådana problem ska uppstå i sista sekunden.

OBS!
    Detta är inte en tråd för de som vill diskutera om det är politisktkorrekt att ledas fram i kyrkan ur ett feministiskt perspektiv eller dyl. Jag vill bara ha svar på min fråga.

• Svar på tråden Ledas fram i kyrkan
  • Luucie

Min väninna hade nekats om hon velat det. Prästen gjorde klart vart hon stod i den frågan när de hade vigselsamtalet.

Men nu vill min vän gå in med sin man så det gick ju bra ändå.

• feministbrud

En vän till mig blev inte nekad, för hon ville inte, men prästen gjorde ändå klart att han skulle neka om de frågade.

• Taha

Vet ni vilka kyrkor det rör sig om?

• Duchess

Det vanligaste är att brudöverlämning inte är tillåten, men det finns vissa präster som tillåter det ändå. I många församlingar finns det principbeslut om att inte tillåta det, så att man inte ska kunna "spela ut" prästerna mot varandra.

Tror inte att det finns någon generell regel om var det är enklast eller svårast att få igenom en brudöverlämning. Men om det är viktigt för er, och prästen/församlingen inte tillåter, så finns ju alltid valet att gifta sig inom en annan kyrkas ordning (om det är välsignelsebiten som är viktig) eller att välja en borgerlig vigsel. Jag har aldrig hört om att någon blivit nekad brudöverläminng i samband med borgerlig eller frikyrklig vigsel.

Taha skrev 2009-03-03 16:32:15 följande:
  • feministbrud

I mitt fall en kyrka i Lidköping.

• Aleta

Eftersom svenska kyrkan vill att man ska gå in som par tillsammans så finns det nog väldigt många som säger nej.

Biskopen i Stockholms stift t ex, avråder alla präster från att gå med på brudöverlämning.
    Vid vigselsamtalet kommer prästen troligen att avråda och förklara vad det står för, men det är inte säkert att de säger nej, men de flesta gör nog det.

Välj hellre borgerlig vigsel, då kan ni göra precis hur ni vill. Ska man gifta sig i kyrkan så är det en gudstjänst och man kan inte göra om den hur mycket som helst för att få den personlig.

• Luucie
    Solna Kyrka
  • suamaca

Jag frågade nyss vår vigselpräst för skojs skull och han avrådde bestämt men hade inte nekat om någon kunde uppvisa starka skäl - ex kulturella/religiösa.

• 20090725

ring till kyrkan och fråga! då får du ju ett svar vad som gäller i just eran kyrka!

jag bllev nekad att gå in med min pappa, lr jag hade velat det och frågade kyrkan men de avrådde att göra det, men fanns det speciella skäl kunde saken diskuteras och ha överseende, nu löste det sig för vår del, då min pappa avböjde pga att han inte visste hur kapabel han skulle vara vid bröllopet (han har varit väldigt sjuk det senaste året)

• Svanboet

Som du säkert inser är sannolikheten att bli nekad stor men jag har varit på bröllop (2st) där det skett. Kyrkans namn vet jag ej men i Värmland på landsbygden och i Halmstad.

Välj en annan typ av vigsel eller låt bli, det är oftast valet.

Svar på tråden Ledas fram i kyrkan