Snäckan08 skrev 2009-03-04 16:23:54 följande:
Varför har ni tagit det beslutet?Jag är inte själv för att mna ska gå in med sin far (jag och min m2b ska gå in ihop), men jag ser inte poängen i att förbjuda det heller???!!!En till präst skrev 2009-03-03 18:36:26 följande:
Att brudparet ska gå in tillsammans är den normala ordningen enligt hela Svenska kyrkan som organisation. De vill dock inte förbjuda något, utan låter församlingarna efterleva denna ordning som de själva finner lämpligt, kan man säga. Och bakgrunden till att det normala scenariot är att gå in tillsammans är dels historisk - så har varit normen i Sverige sedan 1300-talet, innan dess var det vanligt att man vigdes på kyrktrappan och efteråt gick man gemensamt in till kyrkan för att fira mässa. Dels så är det en symbol för att giftermålet är ett gemensamt beslut, och att man går in i äktenskapet som jämbördiga parter, sida vid sida.
I vissa församlingar har man valt att ta ett gemensamt beslut att "så här gör vi för att efterleva kyrkans ståndpunkt", för att inte bridezillor (och groomzillor) ska kunna spela ut prästerna mot varandra, och därmed ställa till massa trassel med schemaläggning och annat, kan jag tänka mig.