• Taha

Ledas fram i kyrkan

Har någon råkat ut för en kyrka/präst som nekar till att brudens far leder fram henne? Har bokat kyrka men prästen är inte tillsatt än och jag hoppas att inte sådana problem ska uppstå i sista sekunden.

OBS!
    Detta är inte en tråd för de som vill diskutera om det är politisktkorrekt att ledas fram i kyrkan ur ett feministiskt perspektiv eller dyl. Jag vill bara ha svar på min fråga.

• Svar på tråden Ledas fram i kyrkan
  • Svanboet

Hur ställer sig svenska kyrkan till att bruden går in själv till en gum som står längst fram eller på mitten och väntar?

Det är ju nästan som en överlämning av sig själv... typ.

• Susanna och Fredrik
    Svanboet skrev 2009-03-04 15:17:47 följande:
    Hur ställer sig svenska kyrkan till att bruden går in själv till en gum som står längst fram eller på mitten och väntar? Det är ju nästan som en överlämning av sig själv... typ.
    Hahah...
  • Susanna och Fredrik
    Taha skrev 2009-03-04 12:05:30 följande:
    Haha...det skulle nog inte va lyckat att prova att skrida ner med sin far om församligen redan nekat en det. Tala om att "strula till" det för sig på bröllopsdagen. Inte nog med att det är otroligt respektlöst så startar man nog sin dag med otroligt många sura miner.Nä...revolterande tror jag att man ska spara till båda andra dagar och forum :)
    Tur att det finns det här stället då...mitt lilla bus blev ju inte så väl mottaget här....=)
  • Snäckan08

Varför har ni tagit det beslutet?
    Jag är inte själv för att mna ska gå in med sin far (jag och min m2b ska gå in ihop), men jag ser inte poängen i att förbjuda det heller???!!!

En till präst skrev 2009-03-03 18:36:26 följande:

I den församling jag tjänstgör i har vi också principbeslut på att brudparet går in tillsammans i våra vigslar.
  • Svanboet

Enligt Svenska kyrkans förordning så är det så...

Rätta med om jag har fel nu alla prästerna!

Snäckan08 skrev 2009-03-04 16:23:54 följande:
    Varför har ni tagit det beslutet?Jag är inte själv för att mna ska gå in med sin far (jag och min m2b ska gå in ihop), men jag ser inte poängen i att förbjuda det heller???!!!En till präst skrev 2009-03-03 18:36:26 följande:
  • Robina67

vår präst sa att det var okej, om jag var på det klara med vad det innebar för mig. Att det inte är min far som lämnar över mig till nästa man så att säga, utan det var en gest för att jag alltid har drömt om det.

• Ore
    Snäckan08 skrev 2009-03-04 16:23:54 följande:
    Varför har ni tagit det beslutet?Jag är inte själv för att mna ska gå in med sin far (jag och min m2b ska gå in ihop), men jag ser inte poängen i att förbjuda det heller???!!!En till präst skrev 2009-03-03 18:36:26 följande:
    Att brudparet ska gå in tillsammans är den normala ordningen enligt hela Svenska kyrkan som organisation. De vill dock inte förbjuda något, utan låter församlingarna efterleva denna ordning som de själva finner lämpligt, kan man säga. Och bakgrunden till att det normala scenariot är att gå in tillsammans är dels historisk - så har varit normen i Sverige sedan 1300-talet, innan dess var det vanligt att man vigdes på kyrktrappan och efteråt gick man gemensamt in till kyrkan för att fira mässa. Dels så är det en symbol för att giftermålet är ett gemensamt beslut, och att man går in i äktenskapet som jämbördiga parter, sida vid sida.

I vissa församlingar har man valt att ta ett gemensamt beslut att "så här gör vi för att efterleva kyrkans ståndpunkt", för att inte bridezillor (och groomzillor) ska kunna spela ut prästerna mot varandra, och därmed ställa till massa trassel med schemaläggning och annat, kan jag tänka mig.
  • Jessie Gustav

Jag fick gå in med min far.Pratade med prästen om det och han tyckte att det var okej fast han berättade ju vad kyrkan hade för syn på saken.Jag tycker ju att kyrkans syn på saken är skum men det hör ju inte hit.Efter vad vår präst sa så var det upp till prästen att bestämma hur han/hon tyckte att brudparet skulle göra.Jag och min man Gifte oss i motala Östergötland.

• Taha

Susanna och Fredrik skrev 2009-03-04 16:17:07 följande:

Tur att det finns det här stället då...mitt lilla bus blev ju inte så väl mottaget här....=)
    Det var dock ett roligt inlägg.. ;)
  • Svanboet

Jag puffar för min fråga igen för jag tror nog att den alltid faller bort...

Svanboet skrev 2009-03-04 15:17:47 följande:
    Hur ställer sig svenska kyrkan till att bruden går in själv till en gum som står längst fram eller på mitten och väntar? Det är ju nästan som en överlämning av sig själv... typ.
Svar på tråden Ledas fram i kyrkan