• feltsen

    Alla ni som är gifta- hjälp en blivande brud!

    Hej alla gifta!

    Jag och min fästman (^___^) har börjat fundera lite på bröllop. Sommaren 2010 siktar vi nog in oss på.
    Men, vi inser vilket stort projekt vi håller på att ge oss in i och vet inte riktigt var vi ska börja. Jag vet ärligt talat inte riktigt vad vi är ute efter. Därför önskar jag, som inspiration, att alla ni som har gift er och haft bröllop kan berätta om er dag!
    Om ni vill får ni gärna svara på alla eller några av frågorna också!

    1. Hur många gäster hade ni?
    2. Var/Hur/När? Lokal, årstid? något speciellt tema?
    3. vad är ni mest/minst nöjda med?
    4. hur stor budget hade ni?
    5. kyrkligt/borgerligt? utomhus/inomhus?

    alla älskar ju att berätta om sig själva ;D så kom igen! berätta, berätta, berätta! Så kanske vi får några idéer och vet var vi ska börja! (nämn gärna lokaler och platser vid namn och ortsnamn så man kan hitta hemsidor och sådant!)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-15 21:59
    nämn gärna var i sverige ni gifte er! Alla berättelser är varmt välkomna- var bröllopet än skedde, men vi är liiiite extra intresserade av bröllopsplatser i stockholmsområdet!

  • Svar på tråden Alla ni som är gifta- hjälp en blivande brud!
  • Originalrosen

    Värdpar är de som betalar kalaset, förr var det föräldrarna. Numera är brudparet själva oftast värdparet. Då kan det vara en god idé att utse någon som tar på sig vissa av värdparets uppgifter. (Hälsa välkomna, ta emot gästerna, hålla kontakt med hovmästaren angående åtgång vin och sprit etc.)

    Toastmasterns jobb är att få talen till middagen att flyta på utan mankemang och att hålla talen på en lagom nivå - både i tid och antal. En grannlaga uppgift på ett bröllop. Dialogen med hovmästaren är superviktig så att man slipper kall mat, tomt i glasen etc.

  • feltsen

    tack så mycket för ditt utförliga svar! då blev det tydligare!


    tågjäntan skrev 2009-02-21 15:00:13 följande:
    För mig är värdpar och toastmaster samma sak. Kanske kommer det sig av att det i kyrkliga sammanhang kallas värdpar för där dricker man sällan alkohol. (Det innebär ju inte att man inte kan skåla ändå, även om det kanske inte är så vanligt och bland äldre kristna kan kännas väldigt fel.) Det finns säkert fler anlednignar till olika namn.Vem eller vilka man väljer till toastmaster/värdpar är nog olika. Oftast är det vänner eller släktingar som man vet törs prata inför folk, klarar av att hålla i trådarna så att brudparet kan slappna av, och allt flyter bra, osv. Det är ju praktiskt också att välja någon som är kompis/släkt med henne och en annan som känner honom mer. De kan ju vara fler oxå. På ett bröllop jag var, var de fyra värdar, men då gjorde de även festhäftet.Vet man att det kommer bli mycket tal och spex så är det nog bra om det är minst två. En del låter värparet göra bröllops/festhäftet, medan andra låter andra personer göra det om man inte vill göra det själv.Jag har fått för mig att för vissa så är det "automatiskt" tärna och bestman som är toastmaster/värdinnepar. På vårt bröllop hade vi en som var ansvarig för köket och serveringen. Hon hade numren till de som kom med mat och tårta, och det var till henne de ringde när de var på ingång. SEdan hade värdparet och hon nära kontakt under kvällen förstårs.Hmmm.... Det var lite spontana tankar kring detta med värdpar.
  • feltsen

    En fråga; Hur lång tid innan började ni leta lokal/plats att vara på?

    Vi är ju som sagt precis i början av planeringen och har inte bestämt till 100% om vi ska gifta oss 2010, men vi vill verkligen det (beror lite på vad vi lyckas spara ihop). Vi har börjat titta lite efter lokal för det känns som att det är det första man bör göra, så kan man bygga upp resten av festen kring lokalen.
    Vi vill gärna gifta oss utomhus och letar efter en fin plats, gärna med natur. Men det känns lite knepigt nu nä det är vinter, att föreställa sig hur det kommer att se ut till sommaren..

  • fru AM

    1. Hur många gäster hade ni?
    2. Var/Hur/När? Lokal, årstid? något speciellt tema?
    3. vad är ni mest/minst nöjda med?
    4. hur stor budget hade ni?
    5. kyrkligt/borgerligt? utomhus/inomhus?

    1: 55

    2: Vi vigdes 17.00 i Ulriksdals Slottskapell (i/utanför Stockholm), hade festen i en privat trädgård i närheten. Vi satt i fint möblerade tält (äkta mattor, silverkandelabrar, vita dukar, vita blommor på borden osv). Fördrink på gräsmattan, sedan lyxig buffé (med värmande snaps till "förrätten"), dessert + bröllopstårta. Dans och glatt partajande till 2-3 på natten. Bröllopet var 1 september och vi var lite nervösa för att våra gäster skulle frysa ...

    3: Mest nöjda med att det blev en väldigt glad och lite annorlunda fest, att allt var så vackert (vigselakten, trädgården, vädret, dukningen, gästerna, presenterna ... ). Minst nöjda: med att vi var lämnade åt vädrets makter (nu hade vi ju tur ... men helgen efter ösregnade det ...) Jag var inte heller helt nöjd med att vi bestämde oss så sent för datumet att jag inte hade en chans att gå ner i vikt efter graviditet, eller spara ut håret ordentligt ...

    4. Vi hade ingen förutbestämd budget - men det gick nog på ca 70.000 eller lite mer.

    5. Kyrklig vigsel i hyrt kapell, med inhyrd frilansande präst.

  • fru AM

    I budgeten ovan är bara kostnader för vigsel + festen inräknad - inte ringar, bröllopsresa, kläder.

  • ingenjörsbruden

    1. Hur många gäster hade ni?
    Svar: Vi hade 13 gäster, föräldrar o syskon med familjer.
    2. Var/Hur/När? Lokal, årstid? något speciellt tema?
    Svar: Vi gifte oss 21/12 i Glumslövs kyrka o hade bröllopsmiddagen på Örenäs slott där vi även tillbringade bröllopsnatten. Anledningen till att vi gifte oss i dec var för att vi började med att boka bröllopsresan! 2008-01-03 bokade vi 3 veckor till Thailand med avresa 2009-12-25. Så vi började i den ändan på tråden!
    3. vad är ni mest/minst nöjda med?
    Svar: Vi är jättenöjda med att vi gjorde ALLT fastän vi hade ett litet bröllop, dvs klänning uppsydd o så klart egendesignad, frack till mannen, riktig brudbukett o håruppsättning, proffsfotograf som förevigade vår dag o riktigt lyxig middag!
    Är faktiskt inte missnöjda med något!
    4. hur stor budget hade ni?
    Svar: Ca 35-40 tusen (ej resan inräknad)
    5. kyrkligt/borgerligt? utomhus/inomhus?
    Svar: I kyrka

    Börja med frågorna:
    Vad är viktigast för er?
    Hur är ni som personer?
    Skulle ni båda vilja stå i centrum för 100 gäster eller inte?
    Vad passar er som par bäst? (Kanske en kompromiss)
    Stor fest? Eller lyxig resa?
    Eller ALLT?

    Lycka till!

  • Trettondagsafton 09

    1. Hur många gäster hade ni?
    bjöd 110 och vi var 101 st

    2. Var/Hur/När? Lokal, årstid? något speciellt tema?
    ett riktigt vinterbröllop i Luleå, eftersom vi gifte oss på trettondagsafton. Temat var vinter och norrbotten. Efter kyrkan fackeltåg till festlokalen (varm choklad och mintu på vägen). Sedan champnage och middag , brudvalsen dansades ute bland marchaller. Sedan party natten lång

    3. vad är ni mest/minst nöjda med? Att det verkligen blev ett vinterbröllop, att allt vart som vi tänkt oss och framför allt att vi delegerade uppgifter så vi bara kunde njuta hela dagen och inte fundera över nått.

    4. hur stor budget hade ni? ????? allt för mycket men det var det värt

    5. kyrkligt/borgerligt? utomhus/inomhus? Kyrkligt i nederluleå kyrka

  • Tooticki
    feltsen skrev 2009-02-23 16:19:45 följande:
    En fråga; Hur lång tid innan började ni leta lokal/plats att vara på? Vi är ju som sagt precis i början av planeringen och har inte bestämt till 100% om vi ska gifta oss 2010, men vi vill verkligen det (beror lite på vad vi lyckas spara ihop). Vi har börjat titta lite efter lokal för det känns som att det är det första man bör göra, så kan man bygga upp resten av festen kring lokalen. Vi vill gärna gifta oss utomhus och letar efter en fin plats, gärna med natur. Men det känns lite knepigt nu nä det är vinter, att föreställa sig hur det kommer att se ut till sommaren..
    Vi bokade kyrka och lokal 7 mån innan, ta det lugnt och börja kolla runt i vår.
  • feltsen
    ingenjörsbruden skrev 2009-02-23 16:40:07 följande:
    1. Hur många gäster hade ni? Svar: Vi hade 13 gäster, föräldrar o syskon med familjer.2. Var/Hur/När? Lokal, årstid? något speciellt tema? Svar: Vi gifte oss 21/12 i Glumslövs kyrka o hade bröllopsmiddagen på Örenäs slott där vi även tillbringade bröllopsnatten. Anledningen till att vi gifte oss i dec var för att vi började med att boka bröllopsresan! 2008-01-03 bokade vi 3 veckor till Thailand med avresa 2009-12-25. Så vi började i den ändan på tråden! 3. vad är ni mest/minst nöjda med?Svar: Vi är jättenöjda med att vi gjorde ALLT fastän vi hade ett litet bröllop, dvs klänning uppsydd o så klart egendesignad, frack till mannen, riktig brudbukett o håruppsättning, proffsfotograf som förevigade vår dag o riktigt lyxig middag! Är faktiskt inte missnöjda med något! 4. hur stor budget hade ni?Svar: Ca 35-40 tusen (ej resan inräknad)5. kyrkligt/borgerligt? utomhus/inomhus?Svar: I kyrkaBörja med frågorna:Vad är viktigast för er? Hur är ni som personer? Skulle ni båda vilja stå i centrum för 100 gäster eller inte? Vad passar er som par bäst? (Kanske en kompromiss)Stor fest? Eller lyxig resa?Eller ALLT? Lycka till!
    Tack! dina frågor på slutet ska vi verkligen ha i åtanke, jättebra! vi funderar ju kring dem nu redan men det är bra att få dem konkret framför sig
  • feltsen

    Men nu ska ju viktoria&daniel gifta sig samma sommar som vi vill, kanske de hinner boka allt bra?

    men det låter bra, vi ska börja titta i vår och sommar och se om vi kan hitta något vi gillar.


    Tooticki skrev 2009-02-23 19:45:50 följande:
    Vi bokade kyrka och lokal 7 mån innan, ta det lugnt och börja kolla runt i vår.
  • feltsen

    Åh, det låter verkligen jättehärligt! Jag har blivit lite sugne på vinterbröllop när man läser om bröllop som ditt. men försommarbröllop lockar nog oss mer
    Trettondagsafton 09 skrev 2009-02-23 19:44:15 följande:


    1. Hur många gäster hade ni?bjöd 110 och vi var 101 st2. Var/Hur/När? Lokal, årstid? något speciellt tema?ett riktigt vinterbröllop i Luleå, eftersom vi gifte oss på trettondagsafton. Temat var vinter och norrbotten. Efter kyrkan fackeltåg till festlokalen (varm choklad och mintu på vägen). Sedan champnage och middag , brudvalsen dansades ute bland marchaller. Sedan party natten lång3. vad är ni mest/minst nöjda med? Att det verkligen blev ett vinterbröllop, att allt vart som vi tänkt oss och framför allt att vi delegerade uppgifter så vi bara kunde njuta hela dagen och inte fundera över nått.4. hur stor budget hade ni? ????? allt för mycket men det var det värt5. kyrkligt/borgerligt? utomhus/inomhus? Kyrkligt i nederluleå kyrka
  • RebeckaJ

    Hej Blivande brudpar!

    det är en lång och härlig resa att planera sitt perfekta bröllop. Tar alltid mer tid än man väntat sig. Ett sort tips är att ni snart skall boka upp lokal. Har man väl gjort det så känns det betydligt lättare sedan med allt det andra. Tänk också igenom vad ni vill ha, era förväntningar, budget osv så hjälper ni er själva mycket. Vi anlitade Grandtripsweden (arrangör) som hjälpte oss hitta lokal som passade våra krav.
    ha så rolig

    rebecka


    feltsen skrev 2009-02-15 19:53:16 följande:
    Hej alla gifta!Jag och min fästman (^___^) har börjat fundera lite på bröllop. Sommaren 2010 siktar vi nog in oss på. Men, vi inser vilket stort projekt vi håller på att ge oss in i och vet inte riktigt var vi ska börja. Jag vet ärligt talat inte riktigt vad vi är ute efter. Därför önskar jag, som inspiration, att alla ni som har gift er och haft bröllop kan berätta om er dag! Om ni vill får ni gärna svara på alla eller några av frågorna också!1. Hur många gäster hade ni? 2. Var/Hur/När? Lokal, årstid? något speciellt tema? 3. vad är ni mest/minst nöjda med?4. hur stor budget hade ni?5. kyrkligt/borgerligt? utomhus/inomhus?alla älskar ju att berätta om sig själva ;D så kom igen! berätta, berätta, berätta! Så kanske vi får några idéer och vet var vi ska börja! (nämn gärna lokaler och platser vid namn och ortsnamn så man kan hitta hemsidor och sådant!)TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-15 21:59nämn gärna var i sverige ni gifte er! Alla berättelser är varmt välkomna- var bröllopet än skedde, men vi är liiiite extra intresserade av bröllopsplatser i stockholmsområdet!
Svar på tråden Alla ni som är gifta- hjälp en blivande brud!