• feltsen

    Alla ni som är gifta- hjälp en blivande brud!

    Hej alla gifta!

    Jag och min fästman (^___^) har börjat fundera lite på bröllop. Sommaren 2010 siktar vi nog in oss på.
    Men, vi inser vilket stort projekt vi håller på att ge oss in i och vet inte riktigt var vi ska börja. Jag vet ärligt talat inte riktigt vad vi är ute efter. Därför önskar jag, som inspiration, att alla ni som har gift er och haft bröllop kan berätta om er dag!
    Om ni vill får ni gärna svara på alla eller några av frågorna också!

    1. Hur många gäster hade ni?
    2. Var/Hur/När? Lokal, årstid? något speciellt tema?
    3. vad är ni mest/minst nöjda med?
    4. hur stor budget hade ni?
    5. kyrkligt/borgerligt? utomhus/inomhus?

    alla älskar ju att berätta om sig själva ;D så kom igen! berätta, berätta, berätta! Så kanske vi får några idéer och vet var vi ska börja! (nämn gärna lokaler och platser vid namn och ortsnamn så man kan hitta hemsidor och sådant!)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-15 21:59
    nämn gärna var i sverige ni gifte er! Alla berättelser är varmt välkomna- var bröllopet än skedde, men vi är liiiite extra intresserade av bröllopsplatser i stockholmsområdet!

  • Svar på tråden Alla ni som är gifta- hjälp en blivande brud!
  • feltsen

    Pumpkin skrev 2009-02-15 20:20:50 följande:


    1. Hur många gäster hade ni? Svar: Ungefär 65.
    2. Var/Hur/När? Lokal, årstid? Något speciellt tema? Svar: Vigseln ägde rum i Tveta kyrka strax utanför Södertälje. Festen på Kallfors Kök (restaurang/hotell) mellan Södertlje och Järna. Mitt i sommaren, 5 juli 2008. Temat var väl lite norrländskt, eller vi försökte förmedla det i alla fall. Och färgerna brunt, rosa och guld.
    3. Vad är ni mest/minst nöjda med?Svar: Mest nöjda med valet av festställe. Minst nöjd med att dagen tog slut
    4. Hur stor budget hade ni?Svar: Ca 100000kr exkl bröllopsresa.
    5. Kyrkligt/borgerligt? Utomhus/inomhus?Svar: Se ovan.
    Vill du läsa mer om bröllopet finns berättelsen och lite bilder på larsandangelicaswedding.blogspot.com.
    Ett tips är att kika igenom all information som finns här på BT och att använda er av både planerings- och budgetverktyget. Det hjälpte oss
    tack! ska kika in på bloggen!
    Jag har sökt lite på berättelser och annat tidigare, det är verkligen toppen! Men sen kände jag ändå att jag ville ha det mer specifikt och "samlat" i en tråd. ja, det jag undrar alltså :D
  • feltsen

    Ab fab skrev 2009-02-15 20:26:21 följande:


    1. Hur många gäster hade ni? 702. Var/Hur/När? Lokal, årstid? något speciellt tema? augusti, restauran, temat var champagne3. vad är ni mest/minst nöjda med? mest nöjd meden riktigt rolig fest som det fortfarande pratas om, minst nöjd med att det blåste4. hur stor budget hade ni? 70 000 exkl resa5. kyrkligt/borgerligt? utomhus/inomhus? borgerligt utomhus
    Var hade ni själva ceremonin? Vi är nog sugna på borgerligt utomhus men vi har ingen aning om VAR vi skulle vara i så fall.
  • feltsen

    Tack till er som hittills har svarat (hoppas givetvis på fler svar :D!)
    Finns det några som har haft en lite mindre budget? Vi ska börja spara- och är duktiga på sådant- men vi är båda studenter, men jag jobbar extra, så vi räknar inte med att få ihop nån jättestor summa. kanske 50 000 max. Någon som har haft ett fint bröllop som inte blev så dyrt? picknick och knytis i all ära men det är inte så vi vill fira vår bröllopsdag :D

  • feltsen

    Ab fab skrev 2009-02-15 21:33:48 följande:


    Vi var i parken vid restaurangen, den ligger vid en sjö
    Åh, låter vackert! Hade ni smyckat platsen på något sätt? fanns det sittplatser till gästerna eller stod de upp?
  • feltsen
    purjopillan skrev 2009-02-16 11:57:55 följande:
    är inte gift men en fin plats att gifta sig på är parken till Rosersbergs slott. sjöutsikt finns det oxå...
    tack, har googlat det men hittade ingen bra hemsida, men det jag såg såg verkligen jättefint ut! ska försöka luska lite mer och se om jag kan hitta mer information, tack!
  • feltsen
    Tooticki skrev 2009-02-16 12:29:40 följande:
    Vi hade inget speciellt tema, inga avancerade dekorationer, servetter med tryck, vigselprogram som matchade inbjudningarna, favours etc. Det jag tycker är viktigt är att fokusera på vad man tycker är intressant och viktigt själv för helt ärligt så skulle i alla fall inte våra vänner märkt av om vi hade haft tryck på servetterna. Dessutom kan man spara en del pengar på att inte lägga alltför mycket energi på detaljerna. Om man tycker att det är intressant ska man självklart göra det, men man får inte glömma att det inte är ett måste!
    Jag håller med! servetter med tryck kommer vi nog också skippa, det är inte någon stor prioritering hos oss. Sedan finns det ju så mycket nuförtiden som har med bröllop att göra som man inte hade en aning om att man "måste" ha. egna monogram och allt möjlig som ska ha tryck och graveringar. kul för de som är intresserade men för oss är det inte så viktigt :D
  • feltsen

    tack för ditt långa och utförliga svar! roligt med ert tema :D


    tågjäntan skrev 2009-02-16 13:34:11 följande:
    1. Hur många gäster hade ni? Vi bjöd ca 110. Ca 80-85 kom (vi fick ett återbud i sista stund, en vecka innan pga av liten bebis och mjölkstockning.) SEdan hade vi vänner som hjälpte till att servera maten och sköta allt i köket, som bjöds på mat. Så jag tror vi beställde, och en del gjorde vi själva, mat till ca 95 personer. De som serverade i köket fick en egen tårta där vi skrivit "TAck för hjälpen". De hade blivit väldigt förvirrade först och fudnerat om den tårtan verkligen skulle till vårt bröllop .2. Var/Hur/När? Lokal, årstid? något speciellt tema? I slutet av juli - vi hade helt underbart väder. De fick göra extra pauser för det var så varmt. Vigseln i en gammal 1200-talskyrka, renoverad på 1700-talet och på 1900-talet skulle jag tro. Festen i ett församlingshem en bit därifrån. Till församlingshemmet fanns en underbar allé att gå i genom när vi mötte gästerna.Vi träffades på tåget så vi hade lite tågtema - tårtan format som ett tåg, bordsplaceringen var pepparkakor i form av ett lok där hon som gjort dem spritsat namnen, värdparet tågvisslade (en överraskning för oss) när de ville ha allas uppmärksamhet eller det var samling igen.Vi fotade oss efter vigseln (under vigseln hade vi två vänner som fotade en del) och medan de väntade på oss bjöd vi på frukt och dricka.3. vad är ni mest/minst nöjda med?Helheten. Vi hade en lite annorlunda vigsel oxå. Annars var min man nöjd med allt. Jag har ältat vissa små detaljer. Även om jag oxå var väldigt nöjd med hur lyckat det blev.Vissa saker kände jag efteråt att hade jag vetat skulle jag varit ännu mer konkret när jag berättat hur jag ville ha det. Som tårtan tex. Den tyckte jag blev lite barnslig. Även om vi hade beställt en tågtårta, så var det ändå en bröllopstårta som de kunde gjort lite finare. Men gästerna gillade den 4. hur stor budget hade ni?Jag vet inte hur mycket budget vi satt upp innan. Men det slutade med ca 54000. På plussidan var att vi önskade oss praktisk hjälp som present och presentkort till fotografen och vi fick en hel del pengar. Samt att mina föräldrar betalade mer än vad jag trott från början. (De har alltid sagt att vi fick betala vårt bröllop själva - underförstått att vi barn skulle få betala våra bröllop själv.)5. kyrkligt/borgerligt? utomhus/inomhus?Vi hade kyrkligt med en inomhuslokal för festen. Med stora ytor runtomkring för gästerna att mingla i det fina vädret.LYCKA TILL!Allt detta skedde i Göteborg så jag har inte gett några detaljer. Har du fler frågor eller vill ha tips får du gärna skriva i gästboken eller min inbox. (Jag är inte inne på nätet varje dag. I bland kan det gå flera dagar, så jag går inte alltid tillbaka och kolla i trådar jag skrivit i.)
  • feltsen

    Tack för bra tips!
    Vad snällt av era föräldrar hjälpa till så mycket! :D


    Stardusty skrev 2009-02-16 14:58:46 följande:
    1. Hur många gäster hade ni? Vi planerade för att vara totalt 40, men blev till slut 35 st. Detta var till middagen/festen, till kyrkan hade vi bjudit fler och där var vi ca 45.2. Var/Hur/När? Lokal, årstid? något speciellt tema? Vi gifte oss i Boo kyrka i Nacka, Sthlm. Årstiden var höst, en vacker dag i slutet av oktober. Middagen och påföljande fest hade vi i Grünewaldsvillan i Saltsjöbaden, Nacka. Vi bodde även på hotellet som ligger där Inget speciellt tema förutom "höstiga" färger och dekorationer med höstlöv, kvistar m.m. 3. vad är ni mest/minst nöjda med?Mest nöjd med allt! Det var helt klart den perfekta dagen, allt gick som det skulle och jag ville aldrig att dagen skulle ta slut! Minst nöjd var att vi spräckte budgeten, så ett tips är att överskatta det mesta så får ni en positiv överraskning om inte alla pengar gick åt istället!4. hur stor budget hade ni?Budgeten var satt till 50.000 kr (exkl. bröllopsresa) men vi landade på ca 60.000. Till saken hör att då gjorde vi + min familj maten själva och vi fick allt inköpt gratis av mina föräldrar som en överraskning. Så vi skulle säkert hamnat på 70.000 om vi betalt allt själva.5. kyrkligt/borgerligt? utomhus/inomhus?Kyrkligt och allt skedde inomhus pga årstiden.Några bra tips på vägen: Hör runt med folk, tex här på BT, om det finns någon som, har erfarenhet av den lokal/fotograf/cateringfirma/florist/DJ ni ska ha. Boka lokal, kyrka, hotell m.m. i god tid om ni ska ha ett sommarbröllop och var ute i god tid om du ska köpa klänning eftersom sommaren är högsäsong för bröllop och leveranstiden för klänningen blir längre. Lycka till!
  • feltsen

    åh, det låter jättefint, speciellt ljusen!
    Och ni hade inte en så stor budget heller, hur fixade ni det? Vad sparade ni in på?


    MrsTwingly skrev 2009-02-16 16:01:43 följande:
    1. Hur många gäster hade ni? vi var totalt inkl barn runt 60-652. Var/Hur/När? Lokal, årstid? något speciellt tema? i västerås, vinter juletid, inget eg tema. Vi försökte ha vinrött som genomgående färg dock3. vad är ni mest/minst nöjda med?mest nöjd med att en vän vigde oss, att lokalen var så mysigt dekorerad, cateringen så bra, att brudvalsen blev annorlunda å kulminst var väl att en av värdarna var jobbig och nog bättre passat som bara gäst, att vi stressade så mkt under dagen och var helt slut då festen börjae4. hur stor budget hade ni?30 000kr5. kyrkligt/borgerligt? utomhus/inomhus?kyrkligt, byggdegård, innomhus med en massa ljus på vintern=)
  • feltsen

    åh, det gick inte att se någon sida alls just nu, vad synd! :C


    förväntansfullbrud skrev 2009-02-19 15:03:24 följande:
    Titta in på min blogg (som är under uppbyggnad så det kommer mer) www.drombrollop.blogspot.com
  • feltsen

    ja, jag undrar också lite över det där om värd och värdpar.. ska man ha ett värdpar och sedan en toastmaster eller är värdparet också toastmaster? och vad har värdparet för uppgifter?

  • feltsen
    Tooticki skrev 2009-02-20 08:32:45 följande:
    Värdparet är enligt tradition de som betalar för kalaset. Toastmaster/-madam är den som ser till att underhållning, tal etc flyter på.
    fast idag fungerar det väl inte så med värdpar?
  • feltsen
    Tooticki skrev 2009-02-20 08:32:45 följande:
    Värdparet är enligt tradition de som betalar för kalaset. Toastmaster/-madam är den som ser till att underhållning, tal etc flyter på.
    Eller du kanske menade att värdparet är de som betalar, dvs brudparet?
    Men jag har hört om många som har värdpar som hjälper till kring bröllopet. Har en kompis som var värdpar tillsammans med sin man på en väns bröllop, och de skötte mycket av det praktiska. Men jag vet inte riktigt hur jag känner kring att be någon kompis ha hand om så mycket kring ens bröllop..
  • feltsen

    tack så mycket för ditt utförliga svar! då blev det tydligare!


    tågjäntan skrev 2009-02-21 15:00:13 följande:
    För mig är värdpar och toastmaster samma sak. Kanske kommer det sig av att det i kyrkliga sammanhang kallas värdpar för där dricker man sällan alkohol. (Det innebär ju inte att man inte kan skåla ändå, även om det kanske inte är så vanligt och bland äldre kristna kan kännas väldigt fel.) Det finns säkert fler anlednignar till olika namn.Vem eller vilka man väljer till toastmaster/värdpar är nog olika. Oftast är det vänner eller släktingar som man vet törs prata inför folk, klarar av att hålla i trådarna så att brudparet kan slappna av, och allt flyter bra, osv. Det är ju praktiskt också att välja någon som är kompis/släkt med henne och en annan som känner honom mer. De kan ju vara fler oxå. På ett bröllop jag var, var de fyra värdar, men då gjorde de även festhäftet.Vet man att det kommer bli mycket tal och spex så är det nog bra om det är minst två. En del låter värparet göra bröllops/festhäftet, medan andra låter andra personer göra det om man inte vill göra det själv.Jag har fått för mig att för vissa så är det "automatiskt" tärna och bestman som är toastmaster/värdinnepar. På vårt bröllop hade vi en som var ansvarig för köket och serveringen. Hon hade numren till de som kom med mat och tårta, och det var till henne de ringde när de var på ingång. SEdan hade värdparet och hon nära kontakt under kvällen förstårs.Hmmm.... Det var lite spontana tankar kring detta med värdpar.
  • feltsen

    En fråga; Hur lång tid innan började ni leta lokal/plats att vara på?

    Vi är ju som sagt precis i början av planeringen och har inte bestämt till 100% om vi ska gifta oss 2010, men vi vill verkligen det (beror lite på vad vi lyckas spara ihop). Vi har börjat titta lite efter lokal för det känns som att det är det första man bör göra, så kan man bygga upp resten av festen kring lokalen.
    Vi vill gärna gifta oss utomhus och letar efter en fin plats, gärna med natur. Men det känns lite knepigt nu nä det är vinter, att föreställa sig hur det kommer att se ut till sommaren..

  • feltsen
    ingenjörsbruden skrev 2009-02-23 16:40:07 följande:
    1. Hur många gäster hade ni? Svar: Vi hade 13 gäster, föräldrar o syskon med familjer.2. Var/Hur/När? Lokal, årstid? något speciellt tema? Svar: Vi gifte oss 21/12 i Glumslövs kyrka o hade bröllopsmiddagen på Örenäs slott där vi även tillbringade bröllopsnatten. Anledningen till att vi gifte oss i dec var för att vi började med att boka bröllopsresan! 2008-01-03 bokade vi 3 veckor till Thailand med avresa 2009-12-25. Så vi började i den ändan på tråden! 3. vad är ni mest/minst nöjda med?Svar: Vi är jättenöjda med att vi gjorde ALLT fastän vi hade ett litet bröllop, dvs klänning uppsydd o så klart egendesignad, frack till mannen, riktig brudbukett o håruppsättning, proffsfotograf som förevigade vår dag o riktigt lyxig middag! Är faktiskt inte missnöjda med något! 4. hur stor budget hade ni?Svar: Ca 35-40 tusen (ej resan inräknad)5. kyrkligt/borgerligt? utomhus/inomhus?Svar: I kyrkaBörja med frågorna:Vad är viktigast för er? Hur är ni som personer? Skulle ni båda vilja stå i centrum för 100 gäster eller inte? Vad passar er som par bäst? (Kanske en kompromiss)Stor fest? Eller lyxig resa?Eller ALLT? Lycka till!
    Tack! dina frågor på slutet ska vi verkligen ha i åtanke, jättebra! vi funderar ju kring dem nu redan men det är bra att få dem konkret framför sig
  • feltsen

    Men nu ska ju viktoria&daniel gifta sig samma sommar som vi vill, kanske de hinner boka allt bra?

    men det låter bra, vi ska börja titta i vår och sommar och se om vi kan hitta något vi gillar.


    Tooticki skrev 2009-02-23 19:45:50 följande:
    Vi bokade kyrka och lokal 7 mån innan, ta det lugnt och börja kolla runt i vår.
  • feltsen

    Åh, det låter verkligen jättehärligt! Jag har blivit lite sugne på vinterbröllop när man läser om bröllop som ditt. men försommarbröllop lockar nog oss mer
    Trettondagsafton 09 skrev 2009-02-23 19:44:15 följande:


    1. Hur många gäster hade ni?bjöd 110 och vi var 101 st2. Var/Hur/När? Lokal, årstid? något speciellt tema?ett riktigt vinterbröllop i Luleå, eftersom vi gifte oss på trettondagsafton. Temat var vinter och norrbotten. Efter kyrkan fackeltåg till festlokalen (varm choklad och mintu på vägen). Sedan champnage och middag , brudvalsen dansades ute bland marchaller. Sedan party natten lång3. vad är ni mest/minst nöjda med? Att det verkligen blev ett vinterbröllop, att allt vart som vi tänkt oss och framför allt att vi delegerade uppgifter så vi bara kunde njuta hela dagen och inte fundera över nått.4. hur stor budget hade ni? ????? allt för mycket men det var det värt5. kyrkligt/borgerligt? utomhus/inomhus? Kyrkligt i nederluleå kyrka
Svar på tråden Alla ni som är gifta- hjälp en blivande brud!