• feltsen

Alla ni som är gifta- hjälp en blivande brud!

Hej alla gifta!

Jag och min fästman (^___^) har börjat fundera lite på bröllop. Sommaren 2010 siktar vi nog in oss på.
    Men, vi inser vilket stort projekt vi håller på att ge oss in i och vet inte riktigt var vi ska börja. Jag vet ärligt talat inte riktigt vad vi är ute efter. Därför önskar jag, som inspiration, att alla ni som har gift er och haft bröllop kan berätta om er dag!
    Om ni vill får ni gärna svara på alla eller några av frågorna också!

1. Hur många gäster hade ni?
    2. Var/Hur/När? Lokal, årstid? något speciellt tema?
    3. vad är ni mest/minst nöjda med?
    4. hur stor budget hade ni?
    5. kyrkligt/borgerligt? utomhus/inomhus?

alla älskar ju att berätta om sig själva ;D så kom igen! berätta, berätta, berätta! Så kanske vi får några idéer och vet var vi ska börja! (nämn gärna lokaler och platser vid namn och ortsnamn så man kan hitta hemsidor och sådant!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-15 21:59
    nämn gärna var i sverige ni gifte er! Alla berättelser är varmt välkomna- var bröllopet än skedde, men vi är liiiite extra intresserade av bröllopsplatser i stockholmsområdet!

• Svar på tråden Alla ni som är gifta- hjälp en blivande brud!
  • feltsen
    Tooticki skrev 2009-02-16 12:29:40 följande:
    Vi hade inget speciellt tema, inga avancerade dekorationer, servetter med tryck, vigselprogram som matchade inbjudningarna, favours etc. Det jag tycker är viktigt är att fokusera på vad man tycker är intressant och viktigt själv för helt ärligt så skulle i alla fall inte våra vänner märkt av om vi hade haft tryck på servetterna. Dessutom kan man spara en del pengar på att inte lägga alltför mycket energi på detaljerna. Om man tycker att det är intressant ska man självklart göra det, men man får inte glömma att det inte är ett måste!
    Jag håller med! servetter med tryck kommer vi nog också skippa, det är inte någon stor prioritering hos oss. Sedan finns det ju så mycket nuförtiden som har med bröllop att göra som man inte hade en aning om att man "måste" ha. egna monogram och allt möjlig som ska ha tryck och graveringar. kul för de som är intresserade men för oss är det inte så viktigt :D
  • Stardusty

Vi planerade för att vara totalt 40, men blev till slut 35 st. Detta var till middagen/festen, till kyrkan hade vi bjudit fler och där var vi ca 45.

Vi gifte oss i Boo kyrka i Nacka, Sthlm. Årstiden var höst, en vacker dag i slutet av oktober. Middagen och påföljande fest hade vi i Grünewaldsvillan i Saltsjöbaden, Nacka. Vi bodde även på hotellet som ligger där Inget speciellt tema förutom "höstiga" färger och dekorationer med höstlöv, kvistar m.m.

Mest nöjd med allt! Det var helt klart den perfekta dagen, allt gick som det skulle och jag ville aldrig att dagen skulle ta slut! Minst nöjd var att vi spräckte budgeten, så ett tips är att överskatta det mesta så får ni en positiv överraskning om inte alla pengar gick åt istället!

Budgeten var satt till 50.000 kr (exkl. bröllopsresa) men vi landade på ca 60.000. Till saken hör att då gjorde vi + min familj maten själva och vi fick allt inköpt gratis av mina föräldrar som en överraskning. Så vi skulle säkert hamnat på 70.000 om vi betalt allt själva.

Kyrkligt och allt skedde inomhus pga årstiden.

Några bra tips på vägen: Hör runt med folk, tex här på BT, om det finns någon som, har erfarenhet av den lokal/fotograf/cateringfirma/florist/DJ ni ska ha. Boka lokal, kyrka, hotell m.m. i god tid om ni ska ha ett sommarbröllop och var ute i god tid om du ska köpa klänning eftersom sommaren är högsäsong för bröllop och leveranstiden för klänningen blir längre.

Lycka till!

• feltsen

tack för ditt långa och utförliga svar! roligt med ert tema :D

tågjäntan skrev 2009-02-16 13:34:11 följande:
    1. Hur många gäster hade ni? Vi bjöd ca 110. Ca 80-85 kom (vi fick ett återbud i sista stund, en vecka innan pga av liten bebis och mjölkstockning.) SEdan hade vi vänner som hjälpte till att servera maten och sköta allt i köket, som bjöds på mat. Så jag tror vi beställde, och en del gjorde vi själva, mat till ca 95 personer. De som serverade i köket fick en egen tårta där vi skrivit "TAck för hjälpen". De hade blivit väldigt förvirrade först och fudnerat om den tårtan verkligen skulle till vårt bröllop .2. Var/Hur/När? Lokal, årstid? något speciellt tema? I slutet av juli - vi hade helt underbart väder. De fick göra extra pauser för det var så varmt. Vigseln i en gammal 1200-talskyrka, renoverad på 1700-talet och på 1900-talet skulle jag tro. Festen i ett församlingshem en bit därifrån. Till församlingshemmet fanns en underbar allé att gå i genom när vi mötte gästerna.Vi träffades på tåget så vi hade lite tågtema - tårtan format som ett tåg, bordsplaceringen var pepparkakor i form av ett lok där hon som gjort dem spritsat namnen, värdparet tågvisslade (en överraskning för oss) när de ville ha allas uppmärksamhet eller det var samling igen.Vi fotade oss efter vigseln (under vigseln hade vi två vänner som fotade en del) och medan de väntade på oss bjöd vi på frukt och dricka.3. vad är ni mest/minst nöjda med?Helheten. Vi hade en lite annorlunda vigsel oxå. Annars var min man nöjd med allt. Jag har ältat vissa små detaljer. Även om jag oxå var väldigt nöjd med hur lyckat det blev.Vissa saker kände jag efteråt att hade jag vetat skulle jag varit ännu mer konkret när jag berättat hur jag ville ha det. Som tårtan tex. Den tyckte jag blev lite barnslig. Även om vi hade beställt en tågtårta, så var det ändå en bröllopstårta som de kunde gjort lite finare. Men gästerna gillade den 4. hur stor budget hade ni?Jag vet inte hur mycket budget vi satt upp innan. Men det slutade med ca 54000. På plussidan var att vi önskade oss praktisk hjälp som present och presentkort till fotografen och vi fick en hel del pengar. Samt att mina föräldrar betalade mer än vad jag trott från början. (De har alltid sagt att vi fick betala vårt bröllop själva - underförstått att vi barn skulle få betala våra bröllop själv.)5. kyrkligt/borgerligt? utomhus/inomhus?Vi hade kyrkligt med en inomhuslokal för festen. Med stora ytor runtomkring för gästerna att mingla i det fina vädret.LYCKA TILL!Allt detta skedde i Göteborg så jag har inte gett några detaljer. Har du fler frågor eller vill ha tips får du gärna skriva i gästboken eller min inbox. (Jag är inte inne på nätet varje dag. I bland kan det gå flera dagar, så jag går inte alltid tillbaka och kolla i trådar jag skrivit i.)
  • feltsen

Tack för bra tips!
    Vad snällt av era föräldrar hjälpa till så mycket! :D

Stardusty skrev 2009-02-16 14:58:46 följande:
    1. Hur många gäster hade ni? Vi planerade för att vara totalt 40, men blev till slut 35 st. Detta var till middagen/festen, till kyrkan hade vi bjudit fler och där var vi ca 45.2. Var/Hur/När? Lokal, årstid? något speciellt tema? Vi gifte oss i Boo kyrka i Nacka, Sthlm. Årstiden var höst, en vacker dag i slutet av oktober. Middagen och påföljande fest hade vi i Grünewaldsvillan i Saltsjöbaden, Nacka. Vi bodde även på hotellet som ligger där Inget speciellt tema förutom "höstiga" färger och dekorationer med höstlöv, kvistar m.m. 3. vad är ni mest/minst nöjda med?Mest nöjd med allt! Det var helt klart den perfekta dagen, allt gick som det skulle och jag ville aldrig att dagen skulle ta slut! Minst nöjd var att vi spräckte budgeten, så ett tips är att överskatta det mesta så får ni en positiv överraskning om inte alla pengar gick åt istället!4. hur stor budget hade ni?Budgeten var satt till 50.000 kr (exkl. bröllopsresa) men vi landade på ca 60.000. Till saken hör att då gjorde vi + min familj maten själva och vi fick allt inköpt gratis av mina föräldrar som en överraskning. Så vi skulle säkert hamnat på 70.000 om vi betalt allt själva.5. kyrkligt/borgerligt? utomhus/inomhus?Kyrkligt och allt skedde inomhus pga årstiden.Några bra tips på vägen: Hör runt med folk, tex här på BT, om det finns någon som, har erfarenhet av den lokal/fotograf/cateringfirma/florist/DJ ni ska ha. Boka lokal, kyrka, hotell m.m. i god tid om ni ska ha ett sommarbröllop och var ute i god tid om du ska köpa klänning eftersom sommaren är högsäsong för bröllop och leveranstiden för klänningen blir längre. Lycka till!
  • Eran

Första: 32. Andra: 120

Första: Hemma i trädgården,i augusti, bodde på en gård då så ex buketten bestod av grönsaker mm. Andra: I kyrkan, i juli & det blir en blandning av romantisk/exklusivt.

Första: Vädret Andra: Vet inte än

Första: 10000, Blev ca 11000. Andra: Med ALLT inkl bröllopsresa 100000.

Första: Borgerligt ute, Andra: Kyrkligt inne

• MrsTwingly

vi var totalt inkl barn runt 60-65

i västerås, vinter juletid, inget eg tema. Vi försökte ha vinrött som genomgående färg dock

mest nöjd med att en vän vigde oss, att lokalen var så mysigt dekorerad, cateringen så bra, att brudvalsen blev annorlunda å kul
    minst var väl att en av värdarna var jobbig och nog bättre passat som bara gäst, att vi stressade så mkt under dagen och var helt slut då festen börjae

30 000kr

kyrkligt, byggdegård, innomhus med en massa ljus på vintern=)

• marriage09

MrsTwingly - annorlunda dans? Förlåt att jag snor tråden lite, men vad dansade ni? Vi funderar också nämligen på att göra ngt annorlunda...

• Burre Präst

Omkring 110

Var: Den stora kyrkan i min stad.
    Hur: Rätt vanlig vigsel med lite extra musik och en god vän som sjöng förbönen.
    När: En lördag i juni kl 13
    Lokal: Min frus arbetsplats, en stor härlig yta med en bred trappa för gästerna att sitta i. Mingelmat och tårta.
    Inget särskilt tema, bara fest och roligt.

Mest: Våra värdar som skötte mycket av det praktiska och tog hand om allt på festen åt oss.
    Minst: Vet inte riktigt, allt flöt så bra.

Om jag räknar samman mat, kläder, fotot, hotellnatt och sånt där så tror jag det landade på omkring 40.000:-

Kyrkligt och inomhus. Vi är ju dock i Sverige och sommarvädret är inte pålitligt.

Allmänna tips: Vi hade fyra jättebra värdar som tog hand om väldigt mycket åt oss. Tack vare dem kunde vi slappna av och bara njuta på bröllopsdagen, de hade kontakten med cateringfirman, stod för underhållning och lekar, visade gäster tillrätta och ordnade dekoren av lokalen.

• MrsTwingly

Till marriage09: för det första så spolade vi rätt snabbt ideen om att dansa klassisk vals med tillhörande (tråkig)musik. Så istället körde vi på barry white och komponerade ihop en egen pardans med snurrar å sånt till den=)

• feltsen

åh, det låter jättefint, speciellt ljusen!
    Och ni hade inte en så stor budget heller, hur fixade ni det? Vad sparade ni in på?

MrsTwingly skrev 2009-02-16 16:01:43 följande:
    1. Hur många gäster hade ni? vi var totalt inkl barn runt 60-652. Var/Hur/När? Lokal, årstid? något speciellt tema? i västerås, vinter juletid, inget eg tema. Vi försökte ha vinrött som genomgående färg dock3. vad är ni mest/minst nöjda med?mest nöjd med att en vän vigde oss, att lokalen var så mysigt dekorerad, cateringen så bra, att brudvalsen blev annorlunda å kulminst var väl att en av värdarna var jobbig och nog bättre passat som bara gäst, att vi stressade så mkt under dagen och var helt slut då festen börjae4. hur stor budget hade ni?30 000kr5. kyrkligt/borgerligt? utomhus/inomhus?kyrkligt, byggdegård, innomhus med en massa ljus på vintern=)
Svar på tråden Alla ni som är gifta- hjälp en blivande brud!