• feltsen

Alla ni som är gifta- hjälp en blivande brud!

Hej alla gifta!

Jag och min fästman (^___^) har börjat fundera lite på bröllop. Sommaren 2010 siktar vi nog in oss på.
    Men, vi inser vilket stort projekt vi håller på att ge oss in i och vet inte riktigt var vi ska börja. Jag vet ärligt talat inte riktigt vad vi är ute efter. Därför önskar jag, som inspiration, att alla ni som har gift er och haft bröllop kan berätta om er dag!
    Om ni vill får ni gärna svara på alla eller några av frågorna också!

1. Hur många gäster hade ni?
    2. Var/Hur/När? Lokal, årstid? något speciellt tema?
    3. vad är ni mest/minst nöjda med?
    4. hur stor budget hade ni?
    5. kyrkligt/borgerligt? utomhus/inomhus?

alla älskar ju att berätta om sig själva ;D så kom igen! berätta, berätta, berätta! Så kanske vi får några idéer och vet var vi ska börja! (nämn gärna lokaler och platser vid namn och ortsnamn så man kan hitta hemsidor och sådant!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-15 21:59
    nämn gärna var i sverige ni gifte er! Alla berättelser är varmt välkomna- var bröllopet än skedde, men vi är liiiite extra intresserade av bröllopsplatser i stockholmsområdet!

• Svar på tråden Alla ni som är gifta- hjälp en blivande brud!
  • feltsen

åh, det gick inte att se någon sida alls just nu, vad synd! :C

förväntansfullbrud skrev 2009-02-19 15:03:24 följande:
    Titta in på min blogg (som är under uppbyggnad så det kommer mer) www.drombrollop.blogspot.com
  • lussebulle

Vem har man som värd på bröllopet? någon av gästerna eller någon i serveringspersonalen? vi ska ha borgligt med buffe som jag får fixa själv så det lär ju inte bli att man kan sitta och njuta direkt, fast jag önskar att jag hade ett par st som kunde hålla koll på bitarna och fixa med allt .

• feltsen

ja, jag undrar också lite över det där om värd och värdpar.. ska man ha ett värdpar och sedan en toastmaster eller är värdparet också toastmaster? och vad har värdparet för uppgifter?

• Tooticki

Värdparet är enligt tradition de som betalar för kalaset. Toastmaster/-madam är den som ser till att underhållning, tal etc flyter på.

• feltsen
    Tooticki skrev 2009-02-20 08:32:45 följande:
    Värdparet är enligt tradition de som betalar för kalaset. Toastmaster/-madam är den som ser till att underhållning, tal etc flyter på.
    fast idag fungerar det väl inte så med värdpar?
  • lussebulle

Ja då är det vi som är värdpar...fast det vore ändå skönt att få hjälp med det praktiska under mottagningen efter vigseln men då måste man nog hyra någon.

• feltsen
    Tooticki skrev 2009-02-20 08:32:45 följande:
    Eller du kanske menade att värdparet är de som betalar, dvs brudparet?
    Men jag har hört om många som har värdpar som hjälper till kring bröllopet. Har en kompis som var värdpar tillsammans med sin man på en väns bröllop, och de skötte mycket av det praktiska. Men jag vet inte riktigt hur jag känner kring att be någon kompis ha hand om så mycket kring ens bröllop..
  • Tooticki
    feltsen skrev 2009-02-20 21:49:23 följande:
    Eller du kanske menade att värdparet är de som betalar, dvs brudparet? Men jag har hört om många som har värdpar som hjälper till kring bröllopet. Har en kompis som var värdpar tillsammans med sin man på en väns bröllop, och de skötte mycket av det praktiska. Men jag vet inte riktigt hur jag känner kring att be någon kompis ha hand om så mycket kring ens bröllop..
    I så fall använde de uttrycket i fel bemärkelse, men det spelar egentligen ingen roll vad det heter. Vi hade en kompis som hjälpte till vid vårt bröllop; höll buketten under löftena, ansvarade för personalen, tog hand om talordningen etc. Eftersom vi inte hade någon egentlig bröllopsfest så blir det fel att kalla henne toastmadam. Jag tycker att ni ska be några vänner som ni känner förtroende för, ni kan ju fråga om de kan tänka sig att hjälpa till med vissa praktiska bitar kring bröllopet (och så kan ni ju ha funderat ut VAD ni vill ha hjälp med så ni kan specificera det för dem direkt).
  • tågjäntan

För mig är värdpar och toastmaster samma sak. Kanske kommer det sig av att det i kyrkliga sammanhang kallas värdpar för där dricker man sällan alkohol. (Det innebär ju inte att man inte kan skåla ändå, även om det kanske inte är så vanligt och bland äldre kristna kan kännas väldigt fel.) Det finns säkert fler anlednignar till olika namn.
    Vem eller vilka man väljer till toastmaster/värdpar är nog olika. Oftast är det vänner eller släktingar som man vet törs prata inför folk, klarar av att hålla i trådarna så att brudparet kan slappna av, och allt flyter bra, osv. Det är ju praktiskt också att välja någon som är kompis/släkt med henne och en annan som känner honom mer. De kan ju vara fler oxå. På ett bröllop jag var, var de fyra värdar, men då gjorde de även festhäftet.
    Vet man att det kommer bli mycket tal och spex så är det nog bra om det är minst två. En del låter värparet göra bröllops/festhäftet, medan andra låter andra personer göra det om man inte vill göra det själv.
    Jag har fått för mig att för vissa så är det "automatiskt" tärna och bestman som är toastmaster/värdinnepar.
    På vårt bröllop hade vi en som var ansvarig för köket och serveringen. Hon hade numren till de som kom med mat och tårta, och det var till henne de ringde när de var på ingång. SEdan hade värdparet och hon nära kontakt under kvällen förstårs.

Hmmm.... Det var lite spontana tankar kring detta med värdpar.

Svar på tråden Alla ni som är gifta- hjälp en blivande brud!