• ACochP

Är så ledsen...

I veckan skickade jag ut våra inbjudningar till vårt bröllopsdag och nu börjar svaren ramla in... jätteroligt men...aldrig ska man få njta helt...

Vi har gjort en sida på weddingannouncer där vi samlat all tänkbar info och bla har vi skrivit lite om bröllopspresenter. Ikväll fick jag höra att det vi har skrivit är "tiggeri" och mycket dåligt av oss. Själv tycker jag att vi har varit tydliga med vad vi önskar oss och OM gästerna VILL ha med sig något så är det bidrag till vår bröllopsresa vi önskar oss...
    Men som sagt så har inte våra familjer tolkat det... och nu sitter jag här och är jätteledsen...

Så här har vi skrivit, hur tolkar ni det?

Det sägs att man ska önska sig något när man gifter sig. Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro!
    Däremot önskar vi oss inga saker. Vi har redan mer än vi behöver.

Kliar det ändå i fingrarna?
    Det vore kul om du tog med dig ett gratulationskort med en personlig hälsning till oss, och lämnar det i lådan som kommer att finnas i bröllopslokalen. På så vis får vi ännu fler glada minnen från vår stora dag.

Kliar det fortfarande?
    Då får ni jättegärna lämna ett litet bidrag till vår bröllopsresa...
    Resan går till en grekisk ö där vi kommer att njuta av middagar i solnedgången och varma dagar på stranden med en god bok.

• Svar på tråden Är så ledsen...
  • Blessed

Jag tycker tyvärr det är jättetråkigt när brudpar specificerar vad de vill få. Det är brukligt att ge en present till brudparet men det är upp till givaren att välja vad den önskar ge och mottagaren att tacka samt se glad ut.

• MulleNuh

Jo jag vet vilken du menar..

Jag skulle dock INTE bli snopen om vi inte fick något! Jag är helt inställd på det också..

Luucie skrev 2009-01-31 19:45:34 följande:
    Det är inte texten i sig som folk stör sig på... det är det samma som med alla dessa dikter och texter...spelar ingen roll hur man lindar in det. De säger ändå samma sak. Vi vill ha pengar...Undrar om det är någon som "inte önskat sig några saker" utan bara pengar från folk som har "kliande fingrar" som faktiskt inte fått någonting alls?Tror det skulle vara lite snopet...speciellt för det paret som redan köpt sin resa på avbetalning...såg att det var någon som ville göra det här på BT.
  • DCL

Jag tycker det är jättebra skrivet TS! Absolut inget fel!! Har varit på bröllop där brudparet precis som ngn skrev fått typ 5 brödrostar och flera andra likadana saker. Jag tycker det framgår klart och tydligt att gästernas närvaro är det viktigaste. Absolut inget tiggeri!

Men folk brukar ju alltid vilja ha med en present och då är det väl bra att tala om vad man vill ha i så fall. Det är väl egentligen precis samma sak som att be om en specifik vas från en butik. Antingen köper gästen den där vasen för 200kr eller så får man 200 kr och köper den själv. Ser inte riktigt var problemet ligger?

• DCL

Luucie: du skrev tidigare i tråden att
    "Det är ganska intressant tycker jag att alla som stöttar i denna tråd verkar ha önskat sig samma sak...bara en observation."

Är det inte ganska självklart att folk med samma åsikt stöttar varandra?

• Blanka23

Tycet att det är himla svårt nu för tiden att köpa presenter till folk. i min familj är vi alla stora, min syster är 13 och yngst men vill inte se sig själv som ett barn längre så hon brukar ofta önska sig presentkort i present.
    Vi tjänar egna pengar och köper det vi vill ha så skulle man fråga mig skulle jag ge pengar i vilken present som hälst.

Vi ska gifta oss 30/5 och har inte önskat oss nåt alls,vi har sparat i två år för att kunna betala allt själva.
    Jag är himla kräsen och har helt annan smak än svärmor eller min mor, vill gästerna ta med sig nåt få de gärna göra det men annars är det ok om de inte har nåt,för oss är det det viktigaste att ha våra nära och kära närvarande

Men själv tycker jag inte alls att det är tiggeri med att skriva att man önskar sig ett bidrag till bröllopsresan,om det är det man önskar sig

• ACochP

Idag känns det mycket bättre!

Tack för allt stöd som jag har fått och det känns bra att veta att vi inte var ute och cyklade. Vi låter texten stå som den är, den är så fin och förklarar precis hur vi känner - att vi vill att våra gäster kommer och att det är gåva nog. Som tur är så verkar "de yngre gäserna" inte tolka det på något annat sätt än det som verkligen står i texten. Och de äldre gästerna har vi pratat med och förklarat för så nu är det uträtt, hoppas vi.

Igen, Duchess, tack för texten, det gjorde du bra!

• Duchess

Som sagt, bara kul att den används

För oss var det viktigt att understryka att det är helt okej att komma utan att ge oss presenter. Våra gäster var allt från DINK-höginkomsttagare till sjukskrivna studenter. Om de vänner som har det knapert ändå tar sig råd och tid att åka på vårt bröllop, ja då är det mer än nog för oss. Glädjande nog så var det många som kom trots att de hade en bra bit att resa.

ACochP skrev 2009-01-31 22:57:13 följande:
    Idag känns det mycket bättre! Tack för allt stöd som jag har fått och det känns bra att veta att vi inte var ute och cyklade. Vi låter texten stå som den är, den är så fin och förklarar precis hur vi känner - att vi vill att våra gäster kommer och att det är gåva nog. Som tur är så verkar "de yngre gäserna" inte tolka det på något annat sätt än det som verkligen står i texten. Och de äldre gästerna har vi pratat med och förklarat för så nu är det uträtt, hoppas vi.Igen, Duchess, tack för texten, det gjorde du bra!
  • Luucie
    DCL skrev 2009-01-31 20:15:16 följande:
    Luucie: du skrev tidigare i tråden att"Det är ganska intressant tycker jag att alla som stöttar i denna tråd verkar ha önskat sig samma sak...bara en observation."Är det inte ganska självklart att folk med samma åsikt stöttar varandra?
    Jo det är det naturligtvis. Och det är bra att ni stöttar för TS är ju ledsen över att det hon skrivit uppenbarligen inte tolkats så som hon tänkt av sin familj.

Men eftersom hon frågar hur texten tolkas så svara jag vad jag anser.
    Och så tycker jag att det är märkligt att alla anti pengagåvor-människor verkar hålla sig borta från denna tråd...det blir ju inte direkt representativt för verkligheten om man bara får medhåll...eller?
  • Bettertogether

Jag har för mej att jag hört om någon som hade bröllop där gästerna "betalade" för maten istället för att ge en gåva... Men det blir väl ungefär samma sak som att be om bidrag till resan.

Man kunde kanske göra en "önskelista" färdigt som man kan ge åt de som frågar vad man vill ha. För det är ALLTID folk som frågar.

• brud080808

Jag tycker inte att det låter som ett tiggeri, ni fpörklarar ju klart och tydligt att ni helst vill ha era nära och kära där men att OM de verkligen vill ge ngt är ett bidrag till bröllopsresan ert förslag. Däremot gillar jag INTE förmuleringen "kliar det i fingrarna". Jag tror att det kan vara den folk stört sig på, det låter skumt, vems fingrar kliar efter att få ge presenter liksom? Njae, den hade jag kunnat vara utan, men det är MIN åsikt och inte eran så är ni nöjda ska det absolut stå kvar!

• emi82

Fattar ingenting!!!
    På varenda bröllop jag blivit inbjuden på har paren önskat sig pengar till en resa och det tycker jag att de gör helt rätt i. Jag fattar inte vad det är för otacksamma äldre släktingar TS har!! Man blir ju faktiskt rätt pank av att anordna ett bröllop och då är det väl ändå ett PRIVILEGIUM för gästerna att få bidra till en härlig bröllopsresa?! Det är väl helt normalt att ha önskelistor till både jul, födelsedagar och bröllop. Man är inte en tiggare för det! Stå på dig TS!!

• allehanda
    emi82 skrev 2009-02-01 18:05:46 följande:
    Fattar ingenting!!!På varenda bröllop jag blivit inbjuden på har paren önskat sig pengar till en resa och det tycker jag att de gör helt rätt i. Jag fattar inte vad det är för otacksamma äldre släktingar TS har!! Man blir ju faktiskt rätt pank av att anordna ett bröllop och då är det väl ändå ett PRIVILEGIUM för gästerna att få bidra till en härlig bröllopsresa?! Det är väl helt normalt att ha önskelistor till både jul, födelsedagar och bröllop. Man är inte en tiggare för det! Stå på dig TS!!
    Det är fullständigt normalt att man har ÖNSKELISTA till jul födelsedag och även till bröllop men det är smaklöst att skicka med den i inbjudan.T.o.m. mina barn vet att man kan önska sig något men de får absolut inte skicka med en önkselista i inbjudningarna till födelsdagsfirandet.Det lilla detektivarbetet får den inbjudne faktiskt lägga ner själv.
  • fridaochmathias

Jag tycker att texten var väldigt fint skriven och jag förstår inte hur man kan reagera negativt på den text som ni skrev. Stå på er!

• didis

Måster erkänna att jag håller med.

Det är väl knappast för att göra en ekonomisk vinst man gifter sig, eller?? Om man blir pank av att anordna bröllop kanske det är dags att spara ihop en buffert först?

Luucie skrev 2009-02-02 21:45:54 följande:
    Om detta inlägg tycker jag nästan bara skit. Faktiskt bland det dummaste jag hört!
  • Svanboet

Om jag får slänga mig in i denna tråd som jag nu spenderat en stund till att läsa igenom...

Vi kommer inte skicka med en önskelista i inbjudan men däremot kommer det finnas information på informationsbladet om vem man kontaktar om man vill veta vad brudparet önskar sig. Det tycker jag inte är tiggeri och jag tycker inte TS har "tiggt" heller.

I mitt umgänge är det självklart att man tar med en present och då är det inte presentens värde som är viktigt utan hur presenten speglar brudparets personligheter, intressen och behov. Däremot är det svårt, tycker jag, att veta att man är den enda som kommer på en present som man tycker passar utmärkt. Samspel och viss samordning av sådant hoppas jag få någon som hjälper oss med. Varför stör sig folk på penga-grejen? Idag är det ju väldigt vanligt att folk har fungerande bohag o.s.v. redan när de gifter sig. Visst kan jag tycka att det är tråkigt men som sagt... presenten ska ju spegla brudparets behov.

• Panzerfaust

Men samtidigt är det kutym att ge brudparet en gåva, om man som brudpar känner att man inte vill ha en tredje elvisp så måste det vara ok att säga så. Ts påpekar ju att de inte behöver ge dem något alls men att om de vill göra det är ett bidrag till en resa att föredra, helt ok för mig. Däremot tycker jag det är mycket ofint av personen som påpekade att det är tiggeri, om man tycker det är så fruktansvärt visst köp en present de inte vill ha eller inget alls, men att slänga sådant i ansiktet på folk man just fått en bröllopsinbjudan från är osnyggt och taskigt. Jag hade fan krävt tillbaka inbjudan om det så var morsan som sade det.

Vi kommer "önska" presentkort på resor, vi har bott ihop i 9år vi bygger inte bo längre däremot är det värre med att få råd med vettiga resor.

• MarianneL

Jag skulle personligen aldrig gå till en bröllopsfest utan att köpa en present eller ge en penga gåva.
    Till mitt bröllop vill jag så klart helst att folk ska komma. Om de inte har råd att köpa present så gör det så klart ingenting, och det viktigaste är att de är där. Men om folk vill ge något så hoppas jag att de köper något från våran önskelista som vi länkat till på våran hemsida.
    Jag tycker inte det är fräckt att önska sig något. Jag tycker det är konstigt när man inte gör det...

• Undertecknad

Trevligt skrivet.

Luucie skrev 2009-02-02 21:45:54 följande:
    Om detta inlägg tycker jag nästan bara skit. Faktiskt bland det dummaste jag hört!
  • Luucie
    Undertecknad skrev 2009-02-03 12:23:20 följande:
    Trevligt skrivet.
    Ja det är väl ungefär lika trevligt som inlägget det gällde...
Svar på tråden Är så ledsen...