• ACochP

Är så ledsen...

I veckan skickade jag ut våra inbjudningar till vårt bröllopsdag och nu börjar svaren ramla in... jätteroligt men...aldrig ska man få njta helt...

Vi har gjort en sida på weddingannouncer där vi samlat all tänkbar info och bla har vi skrivit lite om bröllopspresenter. Ikväll fick jag höra att det vi har skrivit är "tiggeri" och mycket dåligt av oss. Själv tycker jag att vi har varit tydliga med vad vi önskar oss och OM gästerna VILL ha med sig något så är det bidrag till vår bröllopsresa vi önskar oss...
    Men som sagt så har inte våra familjer tolkat det... och nu sitter jag här och är jätteledsen...

Så här har vi skrivit, hur tolkar ni det?

Det sägs att man ska önska sig något när man gifter sig. Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro!
    Däremot önskar vi oss inga saker. Vi har redan mer än vi behöver.

Kliar det ändå i fingrarna?
    Det vore kul om du tog med dig ett gratulationskort med en personlig hälsning till oss, och lämnar det i lådan som kommer att finnas i bröllopslokalen. På så vis får vi ännu fler glada minnen från vår stora dag.

Kliar det fortfarande?
    Då får ni jättegärna lämna ett litet bidrag till vår bröllopsresa...
    Resan går till en grekisk ö där vi kommer att njuta av middagar i solnedgången och varma dagar på stranden med en god bok.

• Svar på tråden Är så ledsen...
  • fromheretoeternity

Jag håller med dig! Vi skulle också allra helst vilja ha pengar till en bröllopsresa men jag tycker själv att det känns som tiggeri så vi kommer inte skriva något om det. OSA ska anmälas till mina föräldrar och frågar gästerna dem om de vet något vi önskar oss så kommer vi talat om några olika alternativ i olika prisklasser till dem som de kan vidarege. Det handlar ju inte om att få de bästa presenterna man överhuvud taget kan få utan om att vi gifter oss! Får vi någon vas vi inte tycker är så fin så kommer vi kanske inte använda den jätteofta helt enkelt. Vi är ändå glada för tanken folk lagt bakom!
    Frågar däremot mina föräldrar tex så kommer vi nog önska oss ett resebidrag av dem, men det känns inte som samma sak.

allehanda skrev 2009-01-31 11:34:01 följande:
    Med risk för att få alla paketen kastade på mig så undrar jag när det blev ok att förutsätta att man får presenter? Jag har alltid trott att när man ringer och berättat att man gärna kommer på brölloppet så frågar man samtidigt om brudparet önskar sig något speciellt.(så går det till i min bekantskapskrets)
  • Shortvalleywoman

Men TS har ju verkligen INTE förutsatt att de ska få presenter.

De skriver ju klart och tydligt att det viktigaste är att folk kommer, och om folk vill göra nåt för dem så räcker det med att skriva ett personlig hälsing på ett kort. Först i sista hand så står det att om gästerna inte kan avhålla sig från att köpa en present, så är brudparets önskan ett bidrag till bröllopsresan.

Så jag förstår verkligen inte hur man kan få det till tiggeri.

Nä TS, tycker inte du ska behöva ha dåligt samvete eller må dåligt för att ni har gäster som har svårt att läsa innantill. Ni har skrivit ut det mycket bra...

När det gäller önskelistor, så är det väl just det de är... ÖNSKElistor. Hoppas verkligen inte att det är en massa människor där ute som kräver att få presenter. Jag vill ju absolut inte ha någon present från någon, om de känner sig tvingade att köpa den. Jag vill bara få presenter om mottagaren vill ge en... Dessutom trodde jag att man om man köpte en present till någon ville att den som ska få den ska bli glad. Eller köper man presenter för sin egen skull?

• allehanda
    Shortvalleywoman skrev 2009-01-31 15:03:12 följande:
    [citat]
    Men TS har ju verkligen INTE förutsatt att de ska få presenter. De skriver ju klart och tydligt att det viktigaste är att folk kommer, och om folk vill göra nåt för dem så räcker det med att skriva ett personlig hälsing på ett kort. Först i sista hand så står det att om gästerna inte kan avhålla sig från att köpa en present, så är brudparets önskan ett bidrag till bröllopsresan.till tiggeri.

Jag använde inte ordet tiggeri, det kom av någon annan!Eftersom att man överhuvudtaget nämner present i sin egen inbjudan anser JAG att man förutsätter presenter.
  • Shortvalleywoman
    allehanda skrev 2009-01-31 17:08:14 följande:
    [citat]Men TS har ju verkligen INTE förutsatt att de ska få presenter. De skriver ju klart och tydligt att det viktigaste är att folk kommer, och om folk vill göra nåt för dem så räcker det med att skriva ett personlig hälsing på ett kort. Först i sista hand så står det att om gästerna inte kan avhålla sig från att köpa en present, så är brudparets önskan ett bidrag till bröllopsresan.till tiggeri.

Jag använde inte ordet tiggeri, det kom av någon annan!Eftersom att man överhuvudtaget nämner present i sin egen inbjudan anser JAG att man förutsätter presenter.
    Allehanda hade mitt inlägg vänt sig till dig direkt eller varit ett svar på just ditt inlägg, så hade jag skrivit ditt namn.

Mitt svar var en sammanvägning av flera inlägg och uttrycker min åsikt ifrågan.

Sen håller jag ju inte med dig om att man enbart genom att nämna ordet present utgår ifrån att man ska få en, men jag har full respekt för att du har din åsikt...
  • Ore
    allehanda skrev 2009-01-31 17:08:14 följande:
    Eftersom att man överhuvudtaget nämner present i sin egen inbjudan anser JAG att man förutsätter presenter.
    Fast om man som TS nämner det på en hemsida, vars adress antagligen skrivits ut i inbjudan? Det står ju säkert mycket mer på hemsidan...

Jag har inte tagit illa upp när någon lagt ut önskelistan på sin bröllopshemsida. Men jag ville ändå inte att vi skulle ha en hemsida, vi hade dock en önskelista i en butik. Det fick man reda på om man frågade oss eller dem man svarade till, eller toastmastrarna.
  • Linn74

Den har vi också använt.

Hur kan man tycka att det är tiggeri att be om någon man vill ha istället för att bli översvämmad med saker man inte önskat sig?? Ingen kan väl med att komma tomhänt till ett bröllop, och hellre ge en present man vet att de önskar sig och vill ha - så resonerar iallafall jag...

Och jag har aldrig riktigt förstått mig på hur man resonerar när man säger att det är fult att önska sig pengar till något speciellt man vill göra, medan man samtidigt tycker att det är helt OK att köpa saker från en färdig önskelista (säger inte att det är fel på något utav det, utan bara det att presenter man får är inte heller speciellt svårt att lista ut vad de kostar, om det nu skulle vara så känsligt med kronor och ören hit och dit i reda pengar)...

Dessutom verkar inte många förstå vad det kostar att bjuda till bröllop, fattar inte hur man har mage att säga att det är girigt att be om speciella saker, när man blir bjuden på en fest som kanske brudparet betalar över 1000 kr per person för att ställa till med...

Thewedding skrev 2009-01-31 08:45:08 följande:
    Vi ska skriva så här , hittade det på nätet !För att inte få dubbletter av dukar vaser och assietter,ber vi er strunta i paketen och istället ge oss möjlighetenatt åka på en resa till solens land och få vandra på stranden hand i hand !
  • Duchess

Intressant text. Det är jag som skrivit originaltexten (som jag inte alls har något emot att andra använder - tvärtom, det är roligt att någon annan gillar den ). Fast vi hade inget om bröllopsresan i sista stycket, eftersom vi inte hade råd med en sådan. Vi skrev om anonyma festbidrag istället. Nåväl.

I vår inbjudan fanns en webadress till bröllopshemsidan, där texten var publicerad. Vi bad några vänner läsa hela igenom alla texter innan vi skickade våra inbjudningar, och inte någon av våra gäster tyckte att det kändes som "tiggeri".

För oss var det viktigt att understryka att gästernas närvaro och ett litet gratulationskort var det vi önskade mest. Eftersom vi var fullt medvetna om att många vill ha med sig en present så valde vi att skriva lite om det. Hade vi skippat det helt så hade många ändå ringt våra värdar och frågat om presenttips...

• JustMeAndMyLove

Förstår inte hur man kan tolka det där som tiggeri :s Låter ju helt galet.

Typiskt svensk etikett. Man få ALDRIG vilja ha något till sig själv och absolut inte unna sig något!

Låt inte de där gnällisarna dra ner dig, njut av att planera och utföra din stora dag! :)

• Bettertogether

Vi kommer ha samma gästlista som på förlovningskalaset, så för oss känns det naturligt att vi undanbeder presenter. Men det är klart man kan ge förslag på vad man önskar sig, för det är med ganska stor säkerhet flera som vill ha tips. Och det är nog inte många som kommer till ett bröllop utan en gåva. Så tiggeri är det nog inte! Snygg formulering på texten!

• Luucie

Det är inte texten i sig som folk stör sig på... det är det samma som med alla dessa dikter och texter...spelar ingen roll hur man lindar in det. De säger ändå samma sak. Vi vill ha pengar...

Undrar om det är någon som "inte önskat sig några saker" utan bara pengar från folk som har "kliande fingrar" som faktiskt inte fått någonting alls?

Tror det skulle vara lite snopet...speciellt för det paret som redan köpt sin resa på avbetalning...såg att det var någon som ville göra det här på BT.

Svar på tråden Är så ledsen...