• ACochP

Är så ledsen...

I veckan skickade jag ut våra inbjudningar till vårt bröllopsdag och nu börjar svaren ramla in... jätteroligt men...aldrig ska man få njta helt...

Vi har gjort en sida på weddingannouncer där vi samlat all tänkbar info och bla har vi skrivit lite om bröllopspresenter. Ikväll fick jag höra att det vi har skrivit är "tiggeri" och mycket dåligt av oss. Själv tycker jag att vi har varit tydliga med vad vi önskar oss och OM gästerna VILL ha med sig något så är det bidrag till vår bröllopsresa vi önskar oss...
    Men som sagt så har inte våra familjer tolkat det... och nu sitter jag här och är jätteledsen...

Så här har vi skrivit, hur tolkar ni det?

Det sägs att man ska önska sig något när man gifter sig. Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro!
    Däremot önskar vi oss inga saker. Vi har redan mer än vi behöver.

Kliar det ändå i fingrarna?
    Det vore kul om du tog med dig ett gratulationskort med en personlig hälsning till oss, och lämnar det i lådan som kommer att finnas i bröllopslokalen. På så vis får vi ännu fler glada minnen från vår stora dag.

Kliar det fortfarande?
    Då får ni jättegärna lämna ett litet bidrag till vår bröllopsresa...
    Resan går till en grekisk ö där vi kommer att njuta av middagar i solnedgången och varma dagar på stranden med en god bok.

• Svar på tråden Är så ledsen...
  • Thewedding

Vi ska skriva så här , hittade det på nätet !

För att inte få dubbletter
    av dukar vaser och assietter,
    ber vi er strunta i paketen
    och istället ge oss möjligheten
    att åka på en resa till solens land
    och få vandra på stranden hand i hand !

• bollöga

Strunta i vad folk tycker o tänker! Inte det allra lättaste jag vet! Det är väl bättre attt man säger vad man önskar sig istället för att få en massa saker man inte varken vill ha eller har rum med. Vi är två 30 åringar med tidigare liv och har samlat på oss en massa saker genom åren, vi har inte packat upp hela mitt bohag än för vi har inte rum, då har det gått 5 år sen vi flyttade ihop. så vi gjorde som ni och önskade oss ett bidrag till vår resa istället, detta blir faktiskt vanligare och vanligare. Tycker snarare det känns konstigt att registrera sig i en stor butik, typ NK och går runt o peka. det vill vi ha, det vill vi ha, det vill vi ha... och hoppsan så var listan uppe i 200.000 sek....

Nej så hör kan man ge det man har lust med!

Stå på dig!!!!

Styrkekramar från Åland

• 090208

Tycker att det ni skrivit ar jattebra!

• Vlora

Jättebra skrivit! Handlar inte alls om tiggeri. Man kan ju inte önska sig saker för andras skull, särskilt inte om det är ens egen dag!Vi har också skrivit en vers där vi önskar oss pengar,frivilligt och efter sin egen plånbok samt utan att specificera vart pengarna ska gå till. Familjen tyckte det var bra för de flesta vet ju att bröllop kostar också....

• Nicossambo

Jag tycker ni har skrivit det väldigt fint.
    Vi kommer nog ha något liknande.

• dfk

Det var fint skrivet, och tolkar det inte som tiggeri.
    Ni uttrycker så fint att det viktigaste är att gästerna kommer!
    Jag skulle tolka det som att även om jag inte har något med mig, så är det viktigaste att jag är där på ert bröllop. Det är det som räknas mest för er!
    Dom som ändå gärna vill ge ett bidrag får naturligtvis göra det.

Vad olika man kan tolka!
    Hoppas att du känner dig lite lugnare nu när du ser all respons här. Men jag förstår att du blev ledsen över hur feltolkat det blev från familjen!

• allehanda

Med risk för att få alla paketen kastade på mig så undrar jag när det blev ok att förutsätta att man får presenter? Jag har alltid trott att när man ringer och berättat att man gärna kommer på brölloppet så frågar man samtidigt om brudparet önskar sig något speciellt.(så går det till i min bekantskapskrets)

• Undertecknad

Äh, löjligt. Klart man ska ge brudparet en present, och det ni skrev har ingenting med tiggeri att göra. Jag som gäst uppskattar att bli informerad om vad mina vänner/familjemedlemmar önskar sig så att jag inte köper nåt onödigt skit till dem.

• nni

Skitsnack. Inget tiggeri, utan ni önskar er gärna hjälp med resan. Det gör vi med! Om ngn undrar över detta e det deras problem, klart man ska få "önska" sig saker!!
    Tråkigt när ens anhöriga ska tycka så, men försök att se bortom det. Andra ni bjudit tycker säkert att det e en bra idé o säga vad man önskar sig, då det kan va svårt att handla presenter. Och detta e ju stort, en bröllopspresent ska väl vara lite mer. Tycker jag.

• Luucie

Det är ganska intressant tycker jag att alla som stöttar i denna tråd verkar ha önskat sig samma sak...bara en observation.

Ni har egentligen bara två alternativ:
    skit i att folk tar illa vid sig av att ni önskar er pengar eller gå in och ändra det ni skrivit.

Men, ni kommer inte att kunna ändra på att det finns folk tycker illa om att man önskar sig pengar...så är det bara.

Svar på tråden Är så ledsen...