• Mrs Mommy

Borde svenskakyrkan förlora sin vigelrätt att registrera äktenskap?

Vad tycker du?

Ska vigseln vara statlig för alla för att regestera äktenska och religösa vigselcermonier "ogiltiga" eller borde alla religösa samfund får regestrera äktenskap?
    Och skullle den gälla alla och vara könsneutral eller bara gälla äktenskap mellan man och kvinna?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde svenskakyrkan förlora sin vigelrätt att registrera äktenskap?
  • sindri

jag är helt inne på samma spår vill verkligen gifta mig i kyrkan eftersom jag faktisk är kristen vill jag inte göra de två gånger först borgeligt och sedan i kyrkan jag tycker att man ska få välja.

• jojanna

Tycker att senaste diskussionens alternativt är bra. det är så vi gör. Först borgerlig vigsel och sedan kyrklig välsignselse.

• aikidoaasa

Med den nya lagen (om den går igenom) blir det så att visas tvingas till något som de inte vill... men nu är det väl inte så att någon tvingas till något som man inte vill. Man kan ju välja om man vill gifta sig kyrkligt eller borgerligt. Ok, inte om två män/kvinnor vill gifta sig, det är den enda "lagändringen" som jag vill se genomförd. (och att detta ska gälla för alla religioner: att man ska få gifta sig enligt deras seder.)

• MolsonCanadian

Jag tycker inte att trossamfund ska ha juridisk vigselrätt. Tycker dock att frågan är lite missvisande. Det finns ju ganska många inom Svenska kyrkan som snarare vill bli av med den juridiska vigselrätten men som då brottas med partipolitiken i kyrkan. Så "förlorar" den är det inte givet att de ska göra utan snarare "slipper" den.

• En till präst

Om kyrkan ska "förlora" vigselrätten så kommer det förhoppningsvis att ske genom att hon avsäger sig den.

Som jag ser det finns det ingen anledning att kyrkan ska sköta det juridiska, utan det mest rimliga i en pluralistisk värld vore om ALLA - oavsett religion - vigdes civilrättsligt på rådhuset. Därefter kunde den som vill ha en religiös akt av något slag (svenskkyrklig, muslimsk, satanistisk eller buddistisk...) göra en sådan hos respektive samfund.

För mig som kristen skulle det absolut inte varit något problem att först göra det civilrättsliga hur oromantiskt som helst på rådhuset och sen med bön och välsignelse vigas i kyrkan inför Gud.

• Aleta

Jag tror inte att det är frågan om att förlora vigselrätten för Svenska kyrkan. Den kommer att avsäga sig den. Det finns redan personer inom det absoluta toppskiktet i kyrkan som vill det.

Varför ska de ha en massa pappersarbete för att folk vill ha en trevlig kuliss?

• Ore
    didis skrev 2009-01-23 13:54:03 följande:
    En alldeles utmärkt lösning som lades fram av KD. Obegripligt att inte fler partier såg fördelarna.Det är antagligen både den första och sista gången jag håller med KD om något...
    Håller med.

Fast KD vill väl fortfarande inte kalla det äktenskap, eller? De tyckte väl att ordet äktenskap skulle vara förbehållet förhållandet man och kvinna. Vilket jag i så fall inte håller med om...
  • didis
    Ore skrev 2009-01-28 17:25:27 följande:
    Håller med.Fast KD vill väl fortfarande inte kalla det äktenskap, eller? De tyckte väl att ordet äktenskap skulle vara förbehållet förhållandet man och kvinna. Vilket jag i så fall inte håller med om...
    Nej, varför inte kalla det äktenskap rakt av oberoende av vilka som gifter sig?

Vilka tyckte KD just ingick äktenskap då? Alla heterosexuella par eller bara heterosexuella par som får kyrklig välsignelse?

För i KD´s ögon (om nu äktenskapet är instiftat av gud etc etc) borde borgerligt gifta par inte heller få använda sig av begreppet äktenskap "trots" att de är heterosexuella.
  • Baby S
    didis skrev 2009-01-28 18:16:11 följande:
    Nej, varför inte kalla det äktenskap rakt av oberoende av vilka som gifter sig? Vilka tyckte KD just ingick äktenskap då? Alla heterosexuella par eller bara heterosexuella par som får kyrklig välsignelse?För i KD´s ögon (om nu äktenskapet är instiftat av gud etc etc) borde borgerligt gifta par inte heller få använda sig av begreppet äktenskap "trots" att de är heterosexuella.
    Fast Gud är ju inte bunden till kyrkan som byggnad.
  • Ore

Baby S skrev 2009-01-28 18:19:21 följande:

Nej, men om man anser att äktenskapet är instiftat av gud så borde man ju anse att gud på något sätt ska vara involverad vid ingånden av äktenskapet. Vilket inte är fallet vid en borgerlig vigsel.
  • didis

Baby S skrev 2009-01-28 18:19:21 följande:

Men vad spelar det då för roll om man kallar homosexuellas äktenskap för just äktenskap?
  • Baby S
    Ore skrev 2009-01-28 18:23:01 följande:
    Baby S skrev 2009-01-28 18:19:21 följande:Nej, men om man anser att äktenskapet är instiftat av gud så borde man ju anse att gud på något sätt ska vara involverad vid ingånden av äktenskapet. Vilket inte är fallet vid en borgerlig vigsel.
    Där håller jag inte med
  • Baby S
    didis skrev 2009-01-28 18:23:08 följande:
    Baby S skrev 2009-01-28 18:19:21 följande:Men vad spelar det då för roll om man kallar homosexuellas äktenskap för just äktenskap?
    Gamla tankebanor? Naturligt sett är ett äktenskap mellan man och kvinna. Lite sånt kan jag tänka att det handlar om.
Svar på tråden Borde svenskakyrkan förlora sin vigelrätt att registrera äktenskap?