• Mrs Mommy

Borde svenskakyrkan förlora sin vigelrätt att registrera äktenskap?

Vad tycker du?

Ska vigseln vara statlig för alla för att regestera äktenska och religösa vigselcermonier "ogiltiga" eller borde alla religösa samfund får regestrera äktenskap?
    Och skullle den gälla alla och vara könsneutral eller bara gälla äktenskap mellan man och kvinna?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde svenskakyrkan förlora sin vigelrätt att registrera äktenskap?
  • älskarlivet

Jag är glad att kyrkan fortfarande får viga! För mig är det så otänkbart att vigas någon annanstans! Vi gifter oss 13/6 så vi kommer hinna gifta oss i kyrkan i alla fall, om det nu skulle ändras.

• Hammerman

MV85 skrev 2009-01-22 23:11:18 följande:

jag tycker det ska vara könsneutralt, men jag tycker fortfarande kyrkorna ska ha vigselrätt.
    Religionsfrihet = staten GTFO ur det som är samfundens privata angelägenheter. Är religionen ifråga emot homoäktenskap är det inget att göra åt.
  • MV85
    Hammerman1 skrev 2009-01-23 06:40:20 följande:
    MV85 skrev 2009-01-22 23:11:18 följande:
    Religionsfrihet = staten GTFO ur det som är samfundens privata angelägenheter. Är religionen ifråga emot homoäktenskap är det inget att göra åt.
    Att tvinga kyrkan att viga homopar är inte samma sak som att de har rätt att göra det.
  • Baby S

De flesta religioner är ju emot homo äktenskap så vitt jag vet. Men angående Svenska kyrkan så är väl detta snarare upp till staten att bestämma trots att de "skiljt" sig från varandra. Kyrkan måste ju följa lagen s a s.
    Men jag tycker inte att de ska tvingas viga homopar om kyrkan/prästen inte vill.

• Mrs Mommy

Baby S skrev 2009-01-23 12:40:51 följande:
    De flesta religioner är ju emot homo äktenskap så vitt jag vet. Men angående Svenska kyrkan så är väl detta snarare upp till staten att bestämma trots att de "skiljt" sig från varandra. Kyrkan måste ju följa lagen s a s. Men jag tycker inte att de ska tvingas viga homopar om kyrkan/prästen inte vill.

Men om svenskakyrkan "måste" viga homopar för att följa Svergies lag borde alla trosamfund i Svergie också vara tvungna till det tex katolska kyrkan?

• Baby S

Mrs Mommy skrev 2009-01-23 12:48:03 följande:

Men om svenskakyrkan "måste" viga homopar för att följa Svergies lag borde alla trosamfund i Svergie också vara tvungna till det tex katolska kyrkan?
    Nja, tror du? Jag kan säga att moskén skulle då heller aldrig göra det, haha

Nej, jag tycker INTE att de ska tvingas, utan det är upp till respektive präst i så fall om det nu ska vara lagligt att vigas i kyrkan som gay.
  • Tooticki
    passionsblomman skrev 2009-01-22 22:53:54 följande:
    Jag tycker både hetero och homosexuella ska få gifta sig. Det ska vara en juridisk angelägenhet som är statlig och sedan får man gå till den kyrka eller samfund och få dess välsignelse över sitt förbund utöver det rent lagliga. Tycker jag!
    Amen to that!
  • anne på grönkulla

För att slippa diskussionen om att tvinga trossamfund att viga alla par (homosexuella, icketroende, etc etc) så vore det enklast att införa civila/bogerliga vigslar som obligatorium. Då skulle staten/lagen sluta gåra skillnad på sina medborgare och diskriminera vissa och religionsfriheten kudne upprätthållas, samtidigt som de par som ville kunde få en välsignelse i rätt samfund. Varför ska trossamfund ägna sig åt juridik?

• Jeez

Frågan är konstigt ställd. Redan idag har fler samfund än Svenska kyrkan juridisk vigselrätt i Sverige. Men ingen har vigselplikt, dvs ingen enskild "religiös" vigselförrättare MÅSTE viga alla som kommer till en utan man får säga nej på vilka grunder som helst. I Svenska kyrkan säger regelverket dock att alla medlemmar har rätt till kyrklig vigsel och det betyder att om en enskild präst, av vilken orsak som helst, nekar så måste kyrkoherden (chefen i församlingen) ordna någon annan präst som gör det.

När äktenskapsbalken blir könsneutral måste riksdag och regering också bestämma sig för om vigselförrättare ska ha just vigselplikt eller inte. Om de säger "ja" då kommer Svenska kyrkan med största sannolikhet, liksom övriga samfund, själva avsäga sig den juridiska vigselrätten.

Om vigselrätten kan kvarstå utan att vigselplikt så finns det flera alternativa vägar. En del samfund kommer säkert avsäga sig vigselrätten och ha som i stora delar av resten av världen -man har en kyrklig ceremoni för sig (och det är för dem det som betyder något) och sköter det juridiska innan på rådhuset. Andra samfund kommer ha kvar vigselrätten men inte viga samman homosexuella (eller frånskilda vilket redan sker på vissa håll). Och ytterligare samfund, kanske Svenska kyrkan, kommer utforma en "könsneutral" vigselgudstjänst vilken ska användas/följas vid alla vigslar men enskilda präster kan alltså slippa viga dem de inte vill (det är en arbetsledningsfråga helt "enkelt")

Personligen är jag starkt emot vigselplikt. Om jag möter ett par som uppenbarligen lever i ett destruktivt förhållande vill jag inte vara med och välsigna det (jag ber gärna för de personerna -det är skillnad) och att jag då måste det är en konsekvens av vigselplikten.

• Baby S

Jeez, vilken tro tillhör du om jag får vara så fräck att fråga?
    Du har ju helt rätt för övrigt, inte ska vi ha någon vigselplikt. Jag tycker inte heller att juridik har med religion att göra. Hela denna fråga är lite klurig.
    Däremot så tror jag inte att detta med homovigslar är något issue annat än i just svenska kyrkan. De övriga trossamfunden som har vigselrätt brukar nog inte ställas inför valet och kvalet att viga ett homosexuellt par så värst ofta, misstänker jag.

Svar på tråden Borde svenskakyrkan förlora sin vigelrätt att registrera äktenskap?