• Mrs Mommy

Borde svenskakyrkan förlora sin vigelrätt att registrera äktenskap?

Vad tycker du?

Ska vigseln vara statlig för alla för att regestera äktenska och religösa vigselcermonier "ogiltiga" eller borde alla religösa samfund får regestrera äktenskap?
    Och skullle den gälla alla och vara könsneutral eller bara gälla äktenskap mellan man och kvinna?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde svenskakyrkan förlora sin vigelrätt att registrera äktenskap?
  • feministbrud

Inför civiläktenskap nu

• passionsblomman

Jag tycker både hetero och homosexuella ska få gifta sig. Det ska vara en juridisk angelägenhet som är statlig och sedan får man gå till den kyrka eller samfund och få dess välsignelse över sitt förbund utöver det rent lagliga. Tycker jag!

• MV85

jag tycker det ska vara könsneutralt, men jag tycker fortfarande kyrkorna ska ha vigselrätt.
    Jag skulle inte känna att vigseln var "på riktigt" om vi redan varit o gjort "den lagliga biten" nån annanstans innan.

• Fenixx
    MV85 skrev 2009-01-22 23:11:18 följande:
    jag tycker det ska vara könsneutralt, men jag tycker fortfarande kyrkorna ska ha vigselrätt.Jag skulle inte känna att vigseln var "på riktigt" om vi redan varit o gjort "den lagliga biten" nån annanstans innan.
    så tycker jag med.
  • Yavannakémentari
    passionsblomman skrev 2009-01-22 22:53:54 följande:
    Jag tycker både hetero och homosexuella ska få gifta sig. Det ska vara en juridisk angelägenhet som är statlig och sedan får man gå till den kyrka eller samfund och få dess välsignelse över sitt förbund utöver det rent lagliga. Tycker jag!
    Håller helt med Passionsblomman :)
  • 040409

jag tycker det ska vara statlig för alla så kan de som sedan vill få utforma cermoni som stämmer överens med det man tror på. Det gör att ingen kan bli diskriminerad för sin läggning, samtidigt som en troende inte tvingas till att gå emot sin tro för att lagen siger så.

• sokkerstruten

tycker att vigsel ska vara statlig och könsneutral, eftersom det handlar om juridiska saker och kyrkan och staten är skilda.

Vill man har kyrkan inblandad så går det aldeles utmärkt att göra en välsignelse efteråt!

• Baby S

Alla religiösa samfund FÅR registrera äktenskap redan i dagsläget

• lillalyckan

Tycker att det ska vara ett eget val om man vill vigas i kyrkan eller nån annanstans, tycker att det är självklart att det fortfarande ska vara möjligt att vigas i kyrkan, kommer att bli jätteledsen om det försvinner innan vi hinner gifta oss.
    Men det är för mig lika självklart att man ska få vigas oavsett vilket kön det är på ens blivande.

Svar på tråden Borde svenskakyrkan förlora sin vigelrätt att registrera äktenskap?