• Mrs Mommy

Borde svenskakyrkan förlora sin vigelrätt att registrera äktenskap?

Vad tycker du?

Ska vigseln vara statlig för alla för att regestera äktenska och religösa vigselcermonier "ogiltiga" eller borde alla religösa samfund får regestrera äktenskap?
    Och skullle den gälla alla och vara könsneutral eller bara gälla äktenskap mellan man och kvinna?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde svenskakyrkan förlora sin vigelrätt att registrera äktenskap?
  • didis

anne på grönkulla skrev 2009-01-23 13:02:54 följande:

För att slippa diskussionen om att tvinga trossamfund att viga alla par (homosexuella, icketroende, etc etc) så vore det enklast att införa civila/bogerliga vigslar som obligatorium. Då skulle staten/lagen sluta gåra skillnad på sina medborgare och diskriminera vissa och religionsfriheten kudne upprätthållas, samtidigt som de par som ville kunde få en välsignelse i rätt samfund. Varför ska trossamfund ägna sig åt juridik?
    En alldeles utmärkt lösning som lades fram av KD. Obegripligt att inte fler partier såg fördelarna.

Det är antagligen både den första och sista gången jag håller med KD om något...
  • Mrs Mommy

Baby S skrev 2009-01-23 13:49:47 följande:
     Däremot så tror jag inte att detta med homovigslar är något issue annat än i just svenska kyrkan. De övriga trossamfunden som har vigselrätt brukar nog inte ställas inför valet och kvalet att viga ett homosexuellt par så värst ofta, misstänker jag.

Tror katolska och ortodoxa knappt "erkänt" homosexualitet.

• Baby S

Mrs Mommy skrev 2009-01-23 13:54:58 följande:

Tror katolska och ortodoxa knappt "erkänt" homosexualitet.
    Exakt.
  • Hammerman

Jämställde inte påven homosexualitet med miljöförstöring sistlidna jultal?

• MV85
    Hammerman1 skrev 2009-01-23 15:11:43 följande:
    Jämställde inte påven homosexualitet med miljöförstöring sistlidna jultal?
    Jo
  • Jeez

Baby S skrev 2009-01-23 13:49:47 följande:

Jeez, vilken tro tillhör du om jag får vara så fräck att fråga? Du har ju helt rätt för övrigt, inte ska vi ha någon vigselplikt. Jag tycker inte heller att juridik har med religion att göra. Hela denna fråga är lite klurig. Däremot så tror jag inte att detta med homovigslar är något issue annat än i just svenska kyrkan. De övriga trossamfunden som har vigselrätt brukar nog inte ställas inför valet och kvalet att viga ett homosexuellt par så värst ofta, misstänker jag.
    Jag är kristen, präst i Svenska kyrkan. Och om du menar vad jag tycker om könsneutrala äktenskap så har jag inget emot det.
  • Baby S
    Jeez skrev 2009-01-23 15:54:28 följande:
    Baby S skrev 2009-01-23 13:49:47 följande:Jag är kristen, präst i Svenska kyrkan. Och om du menar vad jag tycker om könsneutrala äktenskap så har jag inget emot det.
    Okej. Och nej, det har jag inte med att göra. Alla gör som de vill anser jag.
  • aikidoaasa

Jag har alltid drömt om ett bröllop i kyrkan... men om kyrkan skulle förlora sin vigselrätt så skulle det kännas konstigt... att först behöva "springa iväg" till rådshuset för att gifta sig för att sedan "gifta sig igen" i kyrkan. Det tar ju bort hela känslan med att bli gift i kyrkan. Det skulle inte kännas lika speciellt då och inte lika äkta då den ceremonin inte skulle betyda lika mycket. Det är åtminstonde min åsikt...

sedan kan jag bara se minen på vissa av mina släktingar om det nu skulle bli på det här sättet: "Varför tog ni inte bara en borerlig vigsel för?... är ni troende eller? Eller varför vill ni gifta er två gånger, det är väl onödigt..." Jag tycker väldigt mycket om mina släktingar, men jag kan mycket väl gissa mig till att det skulle säga något sådant då de inte är särskilt religiösa. De har inget emot att vara i kyrkan för trevliga tillställningar, men om de kan så slipper de... hur kul är det på en skala från 1-5...

• Jeez

Jag är inte odelat för att släppa vigselrätten som kyrka, men fördelen skulle ju vara att alla skulle få samma möjlighet, dvs man registrerar äktenskapet genom underskrift av papper (typ hindersprövningen el ytterligare ett papper) och sedan väljer man om man vill ha ceremoni över huvudtaget. Vill man det så vänder man sig till sin kyrka eller till någon, proffs eller vän eller... som kan utforma en ceremoni tillsammans med en själva. Man behöver således inte fundera på vem som har eller kan få vigselrätt alls -det juridiska sker inte ceremoniellt alls.

aikidoaasa skrev 2009-01-23 23:13:56 följande:
    Jag har alltid drömt om ett bröllop i kyrkan... men om kyrkan skulle förlora sin vigselrätt så skulle det kännas konstigt... att först behöva "springa iväg" till rådshuset för att gifta sig för att sedan "gifta sig igen" i kyrkan. Det tar ju bort hela känslan med att bli gift i kyrkan. Det skulle inte kännas lika speciellt då och inte lika äkta då den ceremonin inte skulle betyda lika mycket. Det är åtminstonde min åsikt... sedan kan jag bara se minen på vissa av mina släktingar om det nu skulle bli på det här sättet: "Varför tog ni inte bara en borerlig vigsel för?... är ni troende eller? Eller varför vill ni gifta er två gånger, det är väl onödigt..." Jag tycker väldigt mycket om mina släktingar, men jag kan mycket väl gissa mig till att det skulle säga något sådant då de inte är särskilt religiösa. De har inget emot att vara i kyrkan för trevliga tillställningar, men om de kan så slipper de... hur kul är det på en skala från 1-5...
  • aikidoaasa
    Jeez skrev 2009-01-23 23:28:56 följande:
    Man behöver således inte fundera på vem som har eller kan få vigselrätt alls -det juridiska sker inte ceremoniellt alls.
    Nu är jag en av dem som anser att det är tråkigt och så opersonligt om det inte finns någon ceremoni över det hela alls. Då blir det bara en affärsuppgörelse. "Här har du papprena till lägenheten om du skriver under där... Så! Nu är det klart!" Det förstör hela upplevelsen. (Enligt min mening) OBS! Nu säger jag inte att de som väljer att gifta sig borgerligt inte har någon känsla i sina bröllop, det finns ju ändå en ceremoni i där... men om detta skulle gå igenom så blir det en ceremoni för mycket för mig...
Svar på tråden Borde svenskakyrkan förlora sin vigelrätt att registrera äktenskap?