• Barret

Brudtärnan som frågar bruden om råd inför hippa....

Jag ska gifta mig i sommar tillsammans med en helt fantastisk man. Vi började planera bröllopet innan julledigheten och har tillfrågat en nära person om hon vill vara vår brudtärna, hon tackade ja. Efter ett tag frågade hon mig om jag vill ha en möhippa och vad jag i sånna fall vill ha? Herre gud, tänkte jag, fråga inte mig, fråga min blivande man, han vet..... Försökte slingra mig och inte svara, klart jag vill ha en hippa!!! Hon sa att jag ju kunde återkomma... Suck. Har jag valt fel brudtärna? Vad ska jag göra?

-Ibland är det skönt att skriva av sig-

• Svar på tråden Brudtärnan som frågar bruden om råd inför hippa....
  • Barret

Det låter som att din hippa kan bli när som helst, åh vad spännande... :o)

AnAngel skrev 2009-01-13 16:49:45 följande:
    syrran min är tärna, och jag vet att det blir en möhippa (som jag längtat efter!) men absolut ej när... de där hyshas det mkt om... alla mina vänner verkar inte veta ngt och jobbar jämt (säger de!!)... när jag undrar va de gör på helger etc... *S*...och det börjar närma sig... vi gifter oss den 28/2... skulle nog blivit paff om hon frågat om jag ville ha en och vad jag ville göra.... de ska ju vara en överraskning!
  • DCL

jag kan tycka att det är lite löjligt att man inte skulle få fråga bruden om hon har ngt hon gärna vill/inte vill göra. Precis som ngn här skrev är det nog många som frågar brudens blivande om tips till möhippan, vilket absolut är helt ok. Men hur vet den blivande mannen vad hans brud vill? Jo, ofta (säger inte alltid, men ofta) har bruden berättat för honom, vad han ska säga till tärnan som frågar om möhippa. Varför då inte gå direkt till bruden? Som sagt, det kan väl bli en överraskning ändå, men jag skulle om jag var tärna känna mig trygg i att ialla fall veta vad bruden absolut inte vill vara med om.

• Barret

DCL:
    Ja jag kanske är löjlig som reagerar på det, men det var något helt nytt för mig att bruden skulle bli tillfrågad. Jag och min blivande man pratar väldigt mycket med varandra om allt möjligt och han vet precis vad jag tycker om för tillställningar och vad jag inte tycker om. Även om vi inte precis pratat om någon eventuell möhippa så är jag hundra säker på att han vet exakt vad han ska svara till min brudtärna om hon skulle fråga honom..

• Aleta

Jag håller med Barret, ens blivande man om någon ska väl veta vad man tycker om.
    Det brukar syskon och kompisar för övrigt också veta tycker jag.

• shakynose
    DCL skrev 2009-01-14 08:40:51 följande:
    jag kan tycka att det är lite löjligt att man inte skulle få fråga bruden om hon har ngt hon gärna vill/inte vill göra. Precis som ngn här skrev är det nog många som frågar brudens blivande om tips till möhippan, vilket absolut är helt ok. Men hur vet den blivande mannen vad hans brud vill? Jo, ofta (säger inte alltid, men ofta) har bruden berättat för honom, vad han ska säga till tärnan som frågar om möhippa. Varför då inte gå direkt till bruden? Som sagt, det kan väl bli en överraskning ändå, men jag skulle om jag var tärna känna mig trygg i att ialla fall veta vad bruden absolut inte vill vara med om.
    Men om man frågar henne så blir det ju ingen överraskning!!
  • ajklv

Själv tycker jag att det är helt ok om man frågar vad jag skulle vilja resp INTE vilja.
    Det är ganska ofta trots allt som man läser om sura brudar som är missnöjda med sina möhippor så jag har full förståelse för att din tärna vill luska lite med dig
    Hon bad ju trotasllt inte om ett inrutat schema om hur dagen skall vara, jag tror nog bara att hon luskar lite om i vilken riktning du själv vill
    Kanske vill du hoppa fallskärm, sälja kyssar och gå på 2 timmar bodypump eller så vore det en mardröm och en favoritscenarium vore spabesök, middag med tjejerna och utgång på stan eller så vill du helst .. ... ..

• silvera

Mina tärnor bokade in en dag som passade en månad innan bröllopet, eftersom jag jobbade så mycket helger och kvällar. Det passade mig, och dem jättebra. S
    Sedan visste jag på ett ungefär vad vi skull göra, och det kändes också bra!

Det blev fördrink på Gondolen, magdans och sedan middag på libanesisk restaurang, med massor med smårätter, som jag älskar! Jättetrevlig kväll blev det, och jag är tacksam för att de överhuvudtaget tog sig tid att fixa en möhippa.

Vill gifta mig igen, med samme man...
  • MiaAnd

Alla fattar ju ändå att de kommer få en möhippa (för de allra flesta får ju faktiskt det) så det kommer väl ändå inte som någon stor överraskning. Överraskningsmomentet ligger ju i VAD som kommer hända och NÄR. Jag tycker att det kan vara bra att fråga om det är något bruden absolut inte vill göra. Man vill väl inte att bruden ska bli missnöjd? Sen vem man frågar tycker jag är upp till personerna själva. I vissa kretsar kan det kännas ok att fråga bruden, i andra inte. Min tärna undrade vilka jag skulle vilja ha som gäster på en eventuell möhippa. Hon var noga med att påpeka att jag absolut inte ska ta för givet att jag får någon. :) Blir ju inget spännande då tycker hon... Fast jag skulle bli ledsen om jag inte fick nån, så jag skulle nog hellre veta att det blir en. Fast det tror jag att det blir. :)

• Luucie

Själv tycker jag att det är ganska skönt att bli tillfrågad..gillar inte så mycket överraskning.

Men kan du inte be din man ringa upp henne?

• Barret

Kan uppdatera er med att jag faktiskt pratade med min tärna igår. Hon ringde mig och vi började prata om det igen. Hon bor inte i samma stad som jag och hon känner ju inte så många av mina kompisar här. Hon frågade igen vad jag ville och jag förklarade för henne vad jag vill och inte vill och att jag vill att det ska vara en överraskning... Kändes skönt att "prata ut" om det.

Tack för era tips och åsikter.

• MiaAnd

Min tärna bor oxå i en annan stad och är inte särskilt bekant med mina andra vänner. I sådana fall kanske det är bra att hjälpa tärnan lite på traven...

• Barret

Jo det tror jag också, blev nog bara lite chockad när hon frågade första gången... Nu känns det mycket bättre :o).

• silvera

Ett tips för att tärnan ska veta vilka vänner man har(jag har olika "gäng" som inte umgås) är att låta henne ta hand om anmälningarna. Vår tärna fick en gästlista där hon prickade av olka allergier, om de kom eller inte, om de skulle med i vår buss osv.

Vissa av gästerna hade även en markering, för att visa att de gärna skulle bli tillfrågade om en ev möhippa/svensexa. Mycket smidigt, tyckte tärnan, som inte kände någon. Hennes kille var vår marskalk, och ordnade svensexan. Båda tyckte detta var bra, eftersom de även hade en lite son att pyssla med.

Så när gästerna ringde henne, så frågade hon om de ville vara med.
    (å nyfiken som jag är, så var jag tvungen att ringa och kolla varje dag... )

Vill gifta mig igen, med samme man...
Svar på tråden Brudtärnan som frågar bruden om råd inför hippa....