• EllaMa

Hur säger de namnen i kyrkan?

Då vi tänkte ta ett nytt namn efter vi gift oss...
    så tänkte vi att jag skulle byta innan så de blir billigare. (1500 istället för 3000)

Men hur blir de i kyrkan?
    säger de malin elisabeth br****.... eller kan de säga malin elisabeth bara för att inte förvirra gästerna? men att de ändå är personligt..

Sen undrar jag hur vi får fram att vi väljer nytt efternamn..kan prästen säga de på slutet eller ska vi ta de på nåt sätt?

Hoppas ni förstod...blev kanske lite rörigt

• Svar på tråden Hur säger de namnen i kyrkan?
  • Comfortably numb

så förrvirande kan det ju inte vara för gästerna... de får väl fråga sen.. eller så skriver ni nåt om det i vigselprogrammet!

• EllaMa

eh..tror de är ganska förvirrande när de kallar mig för ett helt annat efternamn än vad jag heter....

Tycker de låter dumt..de är ju vårt bröllop..då borde vi ju få att de bara säger våra förnamn och mellan namn.

• pojomo

prästen sa aldrig våra efternamn utan bara för å mellan namn

• EllaMa

åh vad bra...bäst att höra med prästen först men då vet ja att de finns en chans

• Jessie Gustav

Men om ni talar om för alla innan att ni ska byta efternamn så är det väl ingen fara??Eller ni inte kanske vill göra det?

Jag bytte efternamn ett par månader innan min man då vi tog min mormors flicknamn som nytt efternamn.Vår präst sa (tyvärr) alla våra namn och så har det varit på alla bröllop som jag har varit på.

Hoppas att det går bra för er.

• BlendaSigne

oh-oh... vad gäller då vår vigelförättare sa fel efternamn på mig...?

kan man inte isf fixa hindersprövningen först o sen ändra namn o sen gifta sig... då måste ju prällen säga de som står på hindersprövningen = gamla namnet...:)

Burre Präst skrev 2009-01-09 21:34:54 följande:

"Smidig prälle"? Tja, fast problemet är just återigen det här med regler. Jag får nämligen inte kalla brudparet något annat än det de heter enligt hindersprövningen. Jag är inte tvungen att använda alla förnamn, men tilltalsnamn och efternamn måste jag använda.Det finns kolleger som går med på det mesta, men det är ju bäst när man slipper bryta mot reglerna för att brudparet ska vara nöjda.
  • JanetKim

Men kan ni inte skriva i tackkorten sen i nåt i stil med på slutet.....

"Beata å Sigurd Bertilsson"

För då förstår alla att det är ett nytt namn!

• Comfortably numb

men om ni tycker bättre om det andra namnet, kan det inte vara värt det då? ni ska ju heta det och använda namnen hela livet

JanetKim skrev 2009-01-09 21:22:15 följande:
    jaha! Å det var ju det vi hadde tänkt!(ta hans barndoms namn) Men det lutar nog åt att vi tar det namnet som han har nu i stället! (Onödig utgift)
  • JanetKim

Nja vi hadde bara det i tankarna... men när jag hörde att dte kostar pengar så vill jag inte längre!
    Det är ju ett fint efternamn som han heter nu åxå!
    Så jag kommer bli nöjd hur det än blir! BAra jag slipper heta Andersson.... :D

Comfortably numb skrev 2009-01-10 15:57:55 följande:

men om ni tycker bättre om det andra namnet, kan det inte vara värt det då? ni ska ju heta det och använda namnen hela livet
  • Snuttis2

måste fråga
    vad menar ni med att det kostar mera efter vigseln???? jag planerar nämligen att byta till min blivande mans efternamn???tacksam för svar

• Burre Präst
    BlendaSigne skrev 2009-01-10 05:14:26 följande:
    oh-oh... vad gäller då vår vigelförättare sa fel efternamn på mig...?kan man inte isf fixa hindersprövningen först o sen ändra namn o sen gifta sig... då måste ju prällen säga de som står på hindersprövningen = gamla namnet...:)Burre Präst skrev 2009-01-09 21:34:54 följande:
    Vigseln blir förstås giltig, men prästen gör fel. Och det händer förstås att vi gör fel, men det är en viss skillnad på ett misstag och att medvetet göra fel.

Om man väljer att byta namn efter att ha skaffat hindersprövning är det möjligt att hindersprövningen då blir ogiltig och att prästen då gör fel men utan att veta om det. Men jag skulle tro att skattemyndigheten bråkar en del om det kommer in en vigselblankett i ett "gammalt" namn. Och sådant skulle jag helst slippa, även om jag vet att det finns ett och annat brudpar som gärna ställer till det för andra bara de själva får som de vill.

Men dessa brudpar är lyckligtvis sällsynta.
  • Finyare
    EllaMa skrev 2009-01-09 20:56:56 följande:
    Då vi tänkte ta ett nytt namn efter vi gift oss...så tänkte vi att jag skulle byta innan så de blir billigare. (1500 istället för 3000)
    Nu vill jag ju inte förstöra er smarta idé men... Just eftersom ett efternamnsbyte inte kostar någonting i samband med vigsel så tar PRV ut samma avgift för makar som för en ensam sökande, dvs. för nuvarande 1500 kronor.

www.prv.se/Personnamn/Avgifter/
  • gosbruden
    Finyare skrev 2009-01-10 19:06:58 följande:
    Nu vill jag ju inte förstöra er smarta idé men... Just eftersom ett efternamnsbyte inte kostar någonting i samband med vigsel så tar PRV ut samma avgift för makar som för en ensam sökande, dvs. för nuvarande 1500 kronor. www.prv.se/Personnamn/Avgifter/
    Jag tror att det trådstartaren menar är att hón byter namn innan vigseln (1500) och att hennes blivande tar hennes nya namn när de gifter sig (ingen kostnad).
    Eller har jag fattat helt fel då?
  • Finyare
    gosbruden skrev 2009-01-10 19:12:29 följande:
    Jag tror att det trådstartaren menar är att hón byter namn innan vigseln (1500) och att hennes blivande tar hennes nya namn när de gifter sig (ingen kostnad).Eller har jag fattat helt fel då?
    Det är precis så jag också har uppfattat det hela och det blir samma avgift för dem båda två tillsammans som vigda, som det blir för bara en av dem att byta namn innan vigseln. Inga pengar att spara alltså då det blir lika billigt. Väntar man med namnbytet så slipper man ju konstiga problem i kyrkan =)
  • gosbruden
    Finyare skrev 2009-01-10 19:19:48 följande:
    Det är precis så jag också har uppfattat det hela och det blir samma avgift för dem båda två tillsammans som vigda, som det blir för bara en av dem att byta namn innan vigseln. Inga pengar att spara alltså då det blir lika billigt. Väntar man med namnbytet så slipper man ju konstiga problem i kyrkan =)
    aha.. då säger jag ursäkta mig för jag missförstod det du skrev, läste nog för snabbt!
  • Finyare
    gosbruden skrev 2009-01-10 19:21:32 följande:
    aha.. då säger jag ursäkta mig för jag missförstod det du skrev, läste nog för snabbt!
    Äsch då, inget att be om ursäkt för. Jag skriver alltid så att nästan ingen förstår någonting =P
  • Misker

Detta kanske är jätteuppenbart för de flesta men kostar det någonting med namnbyte i samband med vigsel?

• Burre Präst
    Misker skrev 2009-01-10 20:38:01 följande:
    Detta kanske är jätteuppenbart för de flesta men kostar det någonting med namnbyte i samband med vigsel?
    Nja, själva namnbytet kostar inget, men det drar med sig kostnader för körkort, pass och diverse annat.
  • Misker

Burre Präst skrev 2009-01-10 20:41:09 följande:

Nja, själva namnbytet kostar inget, men det drar med sig kostnader för körkort, pass och diverse annat.
    Ok tack för svaret! Man måste ju planera sin budget inför den stora dagen!! :)
Svar på tråden Hur säger de namnen i kyrkan?