Inlägg från: BlendaSigne |Visa alla inlägg
  • BlendaSigne

Hur säger de namnen i kyrkan?

Jag trodde heller inte de kostade o byta efternamn.... ???

JanetKim skrev 2009-01-09 21:04:01 följande:
    kostar det pengar att byta efternamn???!det trodde jag var gratis....
  • BlendaSigne

Ah, ok...
    De måste väl prällen kunna gå med på - el... de e väl bara att han säger ditt gamla namn...

Vår vigselförrättare sa ju t.o.m mitt efternamn fel när vi gifte oss o vigseln (hoppas jag) är ju inte ogiltig bara för det... ;)

Så med en smidig prälle så ska de nog gå vägen :) Så kan ni "hålla det hemligt" med ditt nya efternamn tills dagen B :)

EllaMa skrev 2009-01-09 21:19:34 följande:
    nej de kostar inte att byta till den andres namn... men som sagt ska vi ha ett NYTT namn och då kostar de 1500kr/person. Om jag heter de innan vigseln så får min sambo ta de gratis.Jo men vi vill inte ha med de nya efternamnet under vigseln för att försvirra folk. så de är ju inte alls rätt tillfälle att berätta att vi ska byta.Hade ju vart lättare att prästen sa att paret tar namnet berg som efternamn...Hoppas de går att de bara säger vårt för och mellan namn...
  • BlendaSigne

oh-oh... vad gäller då vår vigelförättare sa fel efternamn på mig...?

kan man inte isf fixa hindersprövningen först o sen ändra namn o sen gifta sig... då måste ju prällen säga de som står på hindersprövningen = gamla namnet...:)

Burre Präst skrev 2009-01-09 21:34:54 följande:

"Smidig prälle"? Tja, fast problemet är just återigen det här med regler. Jag får nämligen inte kalla brudparet något annat än det de heter enligt hindersprövningen. Jag är inte tvungen att använda alla förnamn, men tilltalsnamn och efternamn måste jag använda.Det finns kolleger som går med på det mesta, men det är ju bäst när man slipper bryta mot reglerna för att brudparet ska vara nöjda.
Svar på tråden Hur säger de namnen i kyrkan?