• lillaj

Kanarieöarna

Nu har vi rationaliserat lite bland resmålen och bestämt att vi åker till Mauritsius och Aruba senare och då bara jag och mannen! Nu åker vi på en familjebröllopsresa som inte innebär en alltför lång flygresa pga att sonen aldrig flygit tidigare (han är då 1 1/2 år). På grund av att jag börjat nytt jobb (är med i ett stort projekt) och inte har möjlighet att vara ledig längre än en vecka så blir det en vecka och just nu vill vi bara få ett miljöombyte om än så bara för en vecka. Kikar på Aonang och var så nära att boka men sen började vi kika på Kanarieöarna, vilken är eran favorit? Vad rekommenderar ni? Vi ska resa med Fritidsresor, så långt är bestämt. Bra/dåligt? Vi åker i februari.

När mitt projekt är iland åker mannen och jag på en wekeend till New York också!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 07:17
    Det skulle inte alls vara någon sur gubbe utan en glad

• Svar på tråden Kanarieöarna
  • nni

Okej, nä det e det kanske inte. Ni får lycka till. Personligen ser jag charm i vissa delar av Kanarieöarna, Faktiskt

• ÄNGLAVINGE

teneriffa los christianos helt klart, en ganska lugn stad med mycket restauranger, affärer och fin strand

• Maciebrud

Vi var på Fuerteventura (Jandia, Morro Jable) i oktober och det var ett paradis! Det var mycket barnfamiljer där.

• Troll1
    Maciebrud skrev 2008-11-03 09:58:01 följande:
    Vi var på Fuerteventura (Jandia, Morro Jable) i oktober och det var ett paradis! Det var mycket barnfamiljer där.
    Jag kan tänka mig att det blir många, sköna bad där.

Hade hoppat över ställen som har väldigt kupad terräng iom barnvagn osv.
  • marsros

Kom precis hem från bröllopresa till Gran Canaria
    Var i Bahia Feliz med Fritidsresor och bodde på Orchidia med All Inclusive.

Semester är alltid härligt men jag ska räkna upp vad jag uppskattade/störde mig på så kan du få en klar bild:
    + Skitfina hotellrum, stora och fräscha.
    + Otroligt nära till stranden, man kan bara havet och sen i poolen under samma badomgång.
    + Stranden är ganska öde, inte mycket folk. De flesta var runt poolen.
    + Stort fint poolområde med flera typer av pooler.
    + Fritidsresor har kontor på hotellet och är alltid där.
    + Frukostbuffen var superbra.
    +/- Behöver inte ha med sig några handdukar. Man får stora fina poolhanddukar mot pant på 10 euro. Vilket i sin tur medförde att man fick ut en massa euro när man skulle åka hem, men de kan man ju shoppa tax-free för.
    +/- Delvis stenig strand, Dvs vid högvatten. Nedanför högvattenlinjen långgrunt och mjuk sand.
    +/- Solstolar på hotellområdet ingår i priset men måste bokas tidigt på morgonen med sin handduk för att få en bra plats.
    - Solstolarna på stranden (som bara användes av hotellet för det är det enda som finns där) måste man betala för.
    - Lunch och middag. OK mat men absolut inget spanskt eller kanariskt. Mycket friterat och överstekt kött, lite trista grönsaker.

Betyg Fritidsresor: Bra men inte värt alla tillägg vi betalade.
    - Betala 150kr för mat på planet och då ingick ingen dricka. Vi hade knappt med oss kontanter och fick nöja oss med att dela en flaska vatten på en försenad flygning som varade 7 timmar!
    - Betalade 600 extra för havsutsikt på ett hotell som hade max 5 rum som inte hade havsutsikt.
    - Betalade 300 extra för extrastor balkong med solstolar, men den hade bara 1 solstol och var i vinkel så man inte kunde sitta brevid varandra.

• fru edlund

Instämmer med någon som skrev att alla är vi olika och tur är väl det. Jag gillar kanarieöarna starkt (vi ska ju t om gifta oss där!!). Det ligger inte så jättelångt bort och har oftast väldigt bra väder. Även på somrarna när det runt medelhavet blir i mitt tycke lite väl varmt så är värmen på kanaris behaglig.

Det man ska tänka på är att även om det är varmt på dessa öar året runt så är det ändå vinter där i deras mått mätt... vilket kan betyda lite ostadigare väder. Gran Canaria är väl den ö som har flest soldagar. Teneriffa har sin vulkan som man säger brukar dra till sig moln. Vi har varit på Teneriffa två gånger och haft otur med vädret båda gångerna, då har vi också åkt i december och januari. På GC har vi varit väldigt många gångar och där har vi endast haft dåligt väder när vi var där över jul och nyår.

• Pillan74

Nu är vi hemma igen. Vi har haft en helt underbar resa till Gran Canaria, Bahia Feliz. Vi var 4 st vuxna och 7 st barn och alla var nöjda. Vi hade bokat en premium svit och den var helt underbar, stor, fräsch och jazzuci i vårat sovrum snacka om smekmånad. Vädret var underbart lite blåsigt 2 dagar men solen sken varje dag så vi badade och solande hela veckan.

• Sommarbrud 08

Vi har varit på Fuerteventura en gång (Costa Calma) och verkligen älskade den ön. Så nu blir det bröllopsresa till samma ö den 4 januari, men nu far vi till Corralejos istället. Men åååhh vad jag längtar. Jag tycker det är en helt fantastisk ö! Så det blir givet min rekommendation. Men det är ingen party ö utan en betydligt lugnare och mer familjevänlig ö. Lycka till!

• bröllopsblomma

Jag har varit på Lanzarote, Teneriffe och Gran Canaria. Har varit nöjd med alla re öarna men kände att på Gran Canaria finns det lite mer att hitta på än att sola och bad. Här är även shoppingen bättre om man gillar sånt.

• lillaj

Läste att det inte är lämpligt resmål med ett litet barn pga att stranden är liten och inte så barnvänlig, stämmer det?

marsros skrev 2008-11-03 10:39:29 följande:
    Kom precis hem från bröllopresa till Gran CanariaVar i Bahia Feliz med Fritidsresor och bodde på Orchidia med All Inclusive. Semester är alltid härligt men jag ska räkna upp vad jag uppskattade/störde mig på så kan du få en klar bild: + Skitfina hotellrum, stora och fräscha.+ Otroligt nära till stranden, man kan bara havet och sen i poolen under samma badomgång.+ Stranden är ganska öde, inte mycket folk. De flesta var runt poolen.+ Stort fint poolområde med flera typer av pooler.+ Fritidsresor har kontor på hotellet och är alltid där.+ Frukostbuffen var superbra.+/- Behöver inte ha med sig några handdukar. Man får stora fina poolhanddukar mot pant på 10 euro. Vilket i sin tur medförde att man fick ut en massa euro när man skulle åka hem, men de kan man ju shoppa tax-free för. +/- Delvis stenig strand, Dvs vid högvatten. Nedanför högvattenlinjen långgrunt och mjuk sand.+/- Solstolar på hotellområdet ingår i priset men måste bokas tidigt på morgonen med sin handduk för att få en bra plats. - Solstolarna på stranden (som bara användes av hotellet för det är det enda som finns där) måste man betala för. - Lunch och middag. OK mat men absolut inget spanskt eller kanariskt. Mycket friterat och överstekt kött, lite trista grönsaker.Betyg Fritidsresor: Bra men inte värt alla tillägg vi betalade.- Betala 150kr för mat på planet och då ingick ingen dricka. Vi hade knappt med oss kontanter och fick nöja oss med att dela en flaska vatten på en försenad flygning som varade 7 timmar!- Betalade 600 extra för havsutsikt på ett hotell som hade max 5 rum som inte hade havsutsikt. - Betalade 300 extra för extrastor balkong med solstolar, men den hade bara 1 solstol och var i vinkel så man inte kunde sitta brevid varandra.
  • fru edlund

Reser man med små barn skulle jag nog säga att de orter på Gran Canaria som är lämpligast är Puerto Rico, Puerto de Mogan och Amadores. De stränderna har alla vågbrytare. De övriga kan ha väldigt höga vågor och starka strömmar. När vi var i San Agustin var det så kallt i vattnet så vi bada aldrig där, så den stranden har jag inte så bra koll på.

• lillaj

Bra hotell?
    fru edlund skrev 2008-11-22 22:57:56 följande:

Reser man med små barn skulle jag nog säga att de orter på Gran Canaria som är lämpligast är Puerto Rico, Puerto de Mogan och Amadores. De stränderna har alla vågbrytare. De övriga kan ha väldigt höga vågor och starka strömmar. När vi var i San Agustin var det så kallt i vattnet så vi bada aldrig där, så den stranden har jag inte så bra koll på.
  • fru edlund

Det är så svårt att rekommendera hotell för man prioriterar så olika. I Puerto Rico är favoriten Altamar men det är Ving som har det hotellet. Ligger visserligen långt från stranden men fantastisk utsikt och gratisbuss ner till centrum och stranden.

Jag har aldrig åkt med Fritidsresor till Gran Canaria, det blir första gången med dem nu när vi åker i februari och då kommer vi bo i Playa del Ingles. Revoli Playa i Puerto Rico har jag hört ska vara bra.

I Mogan finns Lägenheter Cordial Mogán Valle som ser ut att vara jättefint, det är helt nybyggt. Mogan tycker jag är den mysigaste orten, ganska liten men mycket mysiga restauranger, båthamn och en liten fin strand. Nu var jag tvungen att kompromissa med mannen och de vi åker med, hade jag fått bestämma helt själv hade jag valt detta.

Jag har aldrig bott Amadores utan bara varit där över dagen, stranden där är helt fantastisk, den ligger också på "gångavstånd" från Puerto Rico. Det finns en jättefin promenad att gå mellan dessa två orter, det tar ca 20-40 minuter att gå.

Svar på tråden Kanarieöarna