• hero

han vill inte..

Min sambo o jag var ihop i 5 år innan han friade. Jag tog upp det då och då för att kolla läget o hinta lite men han gjorde klart att det var han som skulle fria och han ville fria ett år innan vi skulle gifta oss för han ville hålla på traditionerna.
    Hade ärligt talat gett upp hoppet, vi var på en romantisk långresa under hösten och läget var perfekt men ändå inget.. Sedan friade han hemma, out of the blue, SUPERromantiskt och jag blev heeelt swept off my feet. Men sedan har det tagit stopp då.. han som varit så traditionstokig tycker nu att vi kan vänta ett par år. Samtidigt vill han ha barn.. jag har inte drömt om ett bröllop med en unge att ta hand om (eftersom han knappast lär ta det ansvaret att se efter barnet den dagen) - nu låter jag kanske självisk, men det är inte så jag tänkt mig det hela i alla fall (ni har väl sett Vänner när Monica säger till Ross att Emily har planerat hela sitt liv för bröllopet och han inte har fattat hur stort det är??)
    Jag vill kunna njuta av mitt bröllop utan att behöva ta ansvar för andra.. bara den dagen..
    I alla fall, så pratade vi lite smått i somras om att, jaa, vi kanske skulle börja kika runt lite.. jag blev eld o lågor, mailade runt till en massa olika ställen man skulle kunna gifta sig på, letade lokaler etc. Han brydde sig inte.. Jag gav upp.. sedan för ett par veckor sedan började vi prata om det igen - och samma sak igen.. nu har vi pratat om det ikväll och han vill bara inte.. han säger "kanske", men han vill ha barn först.. Jag blir så besviken.. Jag vet ju vem det är som kommer få springa efter ungen (och jag är inte redo att skaffa barn just nu,har precis fått ett nytt jobb jag vill sätta mig in i) medan han har skitkul med sina kompisar..
    Sambon vill inte vara i centrum - jag gillar inte heller att vara i centrum,men just den dagen.. den enda dagen man står i centrum vill jag iaf få vara där..
    nää... visste inte ens om jag skulle publicera detta men vill se om andra har (har haft) samma situation.. hur löste ni det?
    (ni tycker säkert jag är helt knäpp i huvudet men men).. just nu så känns det som om jag kommer få radera kontot här ändå.. ingen ide att vara medlem om det aldrig kommer komma på tal..

• Svar på tråden han vill inte..
  • MrsWindh

Jag tror att det är rätt många som känner igen sig i din situation. En av anldeningarna (tror jag) kan vara att vi tjejer ofta bryr och ser fram emot denna dag 100ggr mer än våra respektive, och på så sätt blir lite väl engagerade.

Kanske din sambo tycker att det blev mer "jobb" än vad han tänkt, och tycker att det känns obekvämt att vara i centrum den dagen (tss vi vet ju alla att det är bruden som är i centrum ;)).

Försök att prata med honom och istället för att du ringer runt och ordnar en massa så gör det tillsammans, och hör var noga med att planera ett bröllop där han känner sig bekväm och involverad i.

Vidare så vill jag oxå ha bröllop (och lyxig bröllopsresa) innan jag skaffar barn..

/A

• pandis81

Men bara för att man är gift så är det ju inget som intygar att mannen är far till barnet så det tycker jag faktiskt i vissa fall kan vara fel att det tas för givet.
    Det är ju inte mindre troligt att man är otrogen bara för att man är sambo och förlovade men inte gifta än att man gör det när man är gift. det finns ingen garanti

Saltakatten skrev 2008-11-11 14:29:25 följande:
    Tror inte heller att "oäkting" var så allvarligt menat. Visst används ordet fortfarande idag men jag har bara hört det användas ironiskt eller på skämt.Själv skulle jag aldrig välja att skaffa barn innan jag var gift. Inte för att det är rätt eller fel ordning utan för att jag vill ha den juridiska trygghet som kommer med äktenskapet och som jag tycker är bra att ha om man skaffar barn.Bara en sån sak som ens sambo inte presumeras vara far till barnet. Det ska intygas av mamman inför myndigheterna. Som gifta anses maken vara pappa till barnet automatiskt. Inte hela världen att intyga det tycker säkert en del. Nä, det är det nog inte men tänk om något händer. www.aftonbladet.se/wendela/barn/article469233...Sen handlar det om ekonomisk trygghet om något skulle hända ens partner. Eftersom sambor inte ärver varandra utan barnet är arvtagare så finns risken att en efterlevande förälder måste ta lån eller kanske sälja hus/lägenhet för att kunna "lösa ut" barnet som nu blir delägare i huset. Som äkta makar ärver man varandra och barnet kommer att få sitt arv först efter det att den andra föräldern avlidit.Om inte känsomässiga skäl kan få en person att gifta sig innan man skaffar barn kanske förnuftiga skäl kan.
  • Hammerman

pandis81 skrev 2008-11-11 16:23:16 följande:

Men bara för att man är gift så är det ju inget som intygar att mannen är far till barnet så det tycker jag faktiskt i vissa fall kan vara fel att det tas för givet. Det är ju inte mindre troligt att man är otrogen bara för att man är sambo och förlovade men inte gifta än att man gör det när man är gift. det finns ingen garanti
    En liten vinkling där: Enligt svensk lag definieras faktiskt alla barn som föds inom äktenskapet som mannens barn. Jag tycker att det är väldigt, väldigt fel. Jag har personligen noll intresse av att försörja en annan mans barn och skulle gärna se obligatoriska faderskapstest med tanke på det juridiska ansvar föräldraskapet innebär.
  • Saltakatten
    artist skrev 2008-11-11 14:34:15 följande:
    Visst är det läskigt! Därför valde vi att skriva på faderskapsintyget reda innan vår dotter föddes, det kan man nämligen göra
    [/citat]

Absolut kan man göra det. Då har du löst ett av problemen.
    [citat]
    Men bara för att man är gift så är det ju inget som intygar att mannen är far till barnet så det tycker jag faktiskt i vissa fall kan vara fel att det tas för givet. Det är ju inte mindre troligt att man är otrogen bara för att man är sambo och förlovade men inte gifta än att man gör det när man är gift. det finns ingen garanti
    [/citat]

Nä, det finns inga garantier. Antagligen finns det en hel del barn och pappor i det här landet som lever i tron att det finns ett biologiska band. Rätt eller fel? Det kan man tycka vad man vill om. Min inlägg handlade om hur reglerna ser ut idag och vad det kan få för konsekvenser.
    Hammerman1 skrev 2008-11-11 16:30:15 följande:
    [citat]
    En liten vinkling där: Enligt svensk lag definieras faktiskt alla barn som föds inom äktenskapet som mannens barn. Jag tycker att det är väldigt, väldigt fel. Jag har personligen noll intresse av att försörja en annan mans barn och skulle gärna se obligatoriska faderskapstest med tanke på det juridiska ansvar föräldraskapet innebär.
    Det pågår ju även en diskussion om moderspresumtionens varande tack vare de framsteg inom forskningen som gjort det möjligt att t ex använda en kvinnas ägg och en annan kvinnas kropp för en graviditet. Vem är då mamma?
  • Saltakatten

Oj, vad konstigt inlägget blev. Det gick tydligen inte att citera flera personer i samma inlägg.

• Hammerman

Saltakatten skrev 2008-11-11 16:38:46 följande:

Det pågår ju även en diskussion om moderspresumtionens varande tack vare de framsteg inom forskningen som gjort det möjligt att t ex använda en kvinnas ägg och en annan kvinnas kropp för en graviditet. Vem är då mamma?
    Fast i det läget är ju mamman ändå medveten om att hon har en annan kvinnans ägg i sig, ingreppet sker ju knappast i sömnen eller något. Det är däremot fullt möjligt för en gift kvinna att vid ägglossning ragga upp en avelshingst på krogen och låta den äkta mannen stå för fiolerna när barnet väl är fött. Det är ganska problematiskt ur juridisk synvinkel att det får gå till på det viset, och det förekommer.
  • Hammerman

Jag skriver som en kratta. "Kvinnas" ska det vara, inte "kvinnans". Meh.

• Hoppfull2008

Jag vill gifta mig innan vi får barn bara för att jag vill att vår bröllopsdag ska vara vår största dag tillsammans dittills och att vi gifter oss enbart för att vi älskar varandra och vill vara gifta med varandra. Eftersom att födseln av ett barn, och att bli förälder, är så otroligt mycket större vill jag suga på den karamellen tills efteråt. Sen tycker jag att det ofta låter som att småbarnsföräldrar pratar mycket om praktikaliteten av ett bröllop snarare än att de vill fira sin stora kärlek till varandra.

• Myrmor

Kan förstå de som gifter sig av praktiska skäl. Ens syn på livet förändras i mycket när man får barn, och det stora princessbröllopet kanske inte känns så stort när man redan är familj för vissa. Men för oss handlar dagen om OSS TVÅ, och hur vi vill fira vår stora kärlek till varandra, så det är olika från fall till fall.

Hoppfull2008 skrev 2008-11-11 17:05:37 följande:
    Jag vill gifta mig innan vi får barn bara för att jag vill att vår bröllopsdag ska vara vår största dag tillsammans dittills och att vi gifter oss enbart för att vi älskar varandra och vill vara gifta med varandra. Eftersom att födseln av ett barn, och att bli förälder, är så otroligt mycket större vill jag suga på den karamellen tills efteråt. Sen tycker jag att det ofta låter som att småbarnsföräldrar pratar mycket om praktikaliteten av ett bröllop snarare än att de vill fira sin stora kärlek till varandra.
  • MrsWindh

Hero, hur har det gått?
    Pratat med honom???

/A

Svar på tråden han vill inte..