• hero

han vill inte..

Min sambo o jag var ihop i 5 år innan han friade. Jag tog upp det då och då för att kolla läget o hinta lite men han gjorde klart att det var han som skulle fria och han ville fria ett år innan vi skulle gifta oss för han ville hålla på traditionerna.
    Hade ärligt talat gett upp hoppet, vi var på en romantisk långresa under hösten och läget var perfekt men ändå inget.. Sedan friade han hemma, out of the blue, SUPERromantiskt och jag blev heeelt swept off my feet. Men sedan har det tagit stopp då.. han som varit så traditionstokig tycker nu att vi kan vänta ett par år. Samtidigt vill han ha barn.. jag har inte drömt om ett bröllop med en unge att ta hand om (eftersom han knappast lär ta det ansvaret att se efter barnet den dagen) - nu låter jag kanske självisk, men det är inte så jag tänkt mig det hela i alla fall (ni har väl sett Vänner när Monica säger till Ross att Emily har planerat hela sitt liv för bröllopet och han inte har fattat hur stort det är??)
    Jag vill kunna njuta av mitt bröllop utan att behöva ta ansvar för andra.. bara den dagen..
    I alla fall, så pratade vi lite smått i somras om att, jaa, vi kanske skulle börja kika runt lite.. jag blev eld o lågor, mailade runt till en massa olika ställen man skulle kunna gifta sig på, letade lokaler etc. Han brydde sig inte.. Jag gav upp.. sedan för ett par veckor sedan började vi prata om det igen - och samma sak igen.. nu har vi pratat om det ikväll och han vill bara inte.. han säger "kanske", men han vill ha barn först.. Jag blir så besviken.. Jag vet ju vem det är som kommer få springa efter ungen (och jag är inte redo att skaffa barn just nu,har precis fått ett nytt jobb jag vill sätta mig in i) medan han har skitkul med sina kompisar..
    Sambon vill inte vara i centrum - jag gillar inte heller att vara i centrum,men just den dagen.. den enda dagen man står i centrum vill jag iaf få vara där..
    nää... visste inte ens om jag skulle publicera detta men vill se om andra har (har haft) samma situation.. hur löste ni det?
    (ni tycker säkert jag är helt knäpp i huvudet men men).. just nu så känns det som om jag kommer få radera kontot här ändå.. ingen ide att vara medlem om det aldrig kommer komma på tal..

• Svar på tråden han vill inte..
  • ShangChina

"Oäktingar" till barn, om man inte är gift. Det är väl ändå ett förlegat ord nu för tiden. Jag blir förvånad att någon överhuvudtaget tänker så idag..

FrökenM skrev 2008-11-11 10:25:57 följande:
    jag har samma "problem" Har drömt om bröllop i alla min 27 år som en dag jag vill dela med närmsta släkt och vänner. Min sambo, sedan 8 år tillbaka, vill att vi gifter oss i smyg själva .Men det känns som om jag skulle bli bitter om jag la ner min stora dröm. Jag börjar även bli sugen på barn men vill inte få "oäktingar" med ans min sambo gärna kan skaffa barn nu och att han gärna väntar med bröllop.I går kväll bråka vi om det igen.. känns så tungt när man inte kan komma överens!!
  • pandis81

Det vart jag också, därför mitt inlägg ovan.
    Det gjorde mig faktiskt lite förbannad om jag ska vara ärlig.

Som om jag skulle älska min dotter mindre bara för att jag inte är gift än.. Nä det är bara skitsnack att ett barn skulle vara en oäkting. Det uttrycket finns inte i mitt uppslagsverk.

ShangChina skrev 2008-11-11 11:12:21 följande:
    "Oäktingar" till barn, om man inte är gift. Det är väl ändå ett förlegat ord nu för tiden. Jag blir förvånad att någon överhuvudtaget tänker så idag..
  • Myrmor

haha, ja shit alltså . Vår lilla "oäkting" kommer vara med under vigseln, sen får hon hänga med en vän till familjen resten av kvällen. För oss är det viktigt att markera att vi när vi blev föräldrar, inte slutade vara två vuxna individer som älskar varandra. Vi är ett par, inte bara föräldrar till världens goaste tjej! Vi vill fira vår bröllopsfest med vuxna utan att behöva oroa oss för hur lillmyran har det. För om hon var där skulle vi inte med gott samvete kunna slappna av och låta någon annan ta hand om henne..

Så ts, visst går det att lösa om man har barn, utan att ha ett bröllop med barn (om det nu är er vision). Men om han nu ska tumma på sin önskan borde väl du också göra det lite? Ett litet borgerligt bröllop med de närmsta innan bebisverkstad kanske? Går han med på det? Så kan du kanske släppa princessdrömmen?

ShangChina skrev 2008-11-11 11:12:21 följande:
  • pandis81

Våran lilla oäkting kommer också att vara med på vigseln så länge hon orkar. Och jag känner att jag kommer att kunna släppa loss ändå och det finns fler små syskon till min m2b som ska vara med så dom kommer ha en egen barnhörna.
    Tror att våran dag inte kunde bli mer perfekt med familj släkt och vänner och våran dotter på plats. Det är dom som betyder något för oss och självklart ska dom då deltaga. Sen kommer hon att följa med någon av våra närmaste hem.
    Det kommer att gå jättebra det vet jag redan nu.

artist skrev 2008-11-11 11:42:44 följande:
    haha, ja shit alltså . Vår lilla "oäkting" kommer vara med under vigseln, sen får hon hänga med en vän till familjen resten av kvällen. För oss är det viktigt att markera att vi när vi blev föräldrar, inte slutade vara två vuxna individer som älskar varandra. Vi är ett par, inte bara föräldrar till världens goaste tjej! Vi vill fira vår bröllopsfest med vuxna utan att behöva oroa oss för hur lillmyran har det. För om hon var där skulle vi inte med gott samvete kunna slappna av och låta någon annan ta hand om henne.. Så ts, visst går det att lösa om man har barn, utan att ha ett bröllop med barn (om det nu är er vision). Men om han nu ska tumma på sin önskan borde väl du också göra det lite? Ett litet borgerligt bröllop med de närmsta innan bebisverkstad kanske? Går han med på det? Så kan du kanske släppa princessdrömmen?
  • Fanch

anne på grönkulla skrev 2008-10-02 14:49:28 följande:

Det låter som att ni behöver prata ordentligt om det där - kan du förklara hur du känner dig nedslagen av att han inte ser möjligheter och kan lägga fram förslag/lösningar om vad han vill, istället för bara om vad han inte vill?
    Jag tycker också att det är den viktigast. Säg vad är viktig för dig och lyssna på vad är viktig för honom.
    Att han vill få barn är inte konstig om han känner att tiden går.
    Är det viktig att inte ha barn innan ni är gift eller är det bara en praktiskt detalj för att undvika att ha en barn som springer mellan benen? Är det jätte viktig, säg det till honom. Är det bara en praktisk fråga, kolla om det inte finns lösningar.

Försök inte att komma fram med en hel planerad bröllop och övertyga honom att det är det bästa. Då kommer du med din dröm, inte med ert dröm.
  • pallasathena

pandis81 skrev 2008-11-11 11:42:42 följande:

Det gjorde mig faktiskt lite förbannad om jag ska vara ärlig.

Nä det är bara skitsnack att ett barn skulle vara en oäkting. Det uttrycket finns inte i mitt uppslagsverk.
    Får jag fråga vilket uppslagsverk du använde då? Att oäkting har en negativ värdeladdning kommer från gamla värderingar att barn utanför äktenskapet är tabu, och man kan givetvis kritisera ifrågasätta den värdeladdningen hur mycket som helst. Det förändrar dock inte ordets betydelse - ett barn fött utanför äktenskapet.
    (SAOB: "som har avseende på födsel av barn utom lagligt äktenskap, utomäktenskaplig; illegitim")
  • Ore

Jag tror inte att det är något illa menat med oäkting (därav citationstecknen). Jag ville också vara gift innan jag fick barn, vet egentligen inte varför... Möjligtvis att jag kan tycka att det ger en liten extra trygghet, att barnets föräldrar redan innan barnet fötts beslutat att de vill leva sina liv tillsammans.

• pandis81

Jag använder mitt eget.. Och skulle därför aldrig hitta ett sånt ord där. Trodde ärligt talat inte att det ordet användes i dagens samhälle 2008.
    Att använda ett ord som oäkting bara för att man inte är gift först låter som att man inte älskar sina barn lika mycket bara för att man inte är gift.
    Våran dotter var i planerad från första stund. Bara att det gick snabbare än vad vi hade räknat med att bli med barn. Men bara positivt. Vi hade även varit tillsammans så pass länge att vi kände att det kommer vara vi som är en familj även i framtiden.
    Därför ser jag inte att det är något fel i att skaffa barn innan man gifter sig och kommer därför aldrig någonsin att kalla mitt barn oäkting med tecken "" eller inte.

Tycker inte att ordet passar på barn bara för att vissa väljer att gifta sig först eller inte.

pallasathena skrev 2008-11-11 13:03:34 följande:
    pandis81 skrev 2008-11-11 11:42:42 följande:
    Får jag fråga vilket uppslagsverk du använde då? Att oäkting har en negativ värdeladdning kommer från gamla värderingar att barn utanför äktenskapet är tabu, och man kan givetvis kritisera ifrågasätta den värdeladdningen hur mycket som helst. Det förändrar dock inte ordets betydelse - ett barn fött utanför äktenskapet.(SAOB: "som har avseende på födsel av barn utom lagligt äktenskap, utomäktenskaplig; illegitim")
  • Saltakatten

Tror inte heller att "oäkting" var så allvarligt menat. Visst används ordet fortfarande idag men jag har bara hört det användas ironiskt eller på skämt.

Själv skulle jag aldrig välja att skaffa barn innan jag var gift. Inte för att det är rätt eller fel ordning utan för att jag vill ha den juridiska trygghet som kommer med äktenskapet och som jag tycker är bra att ha om man skaffar barn.

Bara en sån sak som ens sambo inte presumeras vara far till barnet. Det ska intygas av mamman inför myndigheterna. Som gifta anses maken vara pappa till barnet automatiskt.

Inte hela världen att intyga det tycker säkert en del. Nä, det är det nog inte men tänk om något händer.
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article469233.ab

Sen handlar det om ekonomisk trygghet om något skulle hända ens partner. Eftersom sambor inte ärver varandra utan barnet är arvtagare så finns risken att en efterlevande förälder måste ta lån eller kanske sälja hus/lägenhet för att kunna "lösa ut" barnet som nu blir delägare i huset. Som äkta makar ärver man varandra och barnet kommer att få sitt arv först efter det att den andra föräldern avlidit.

Om inte känsomässiga skäl kan få en person att gifta sig innan man skaffar barn kanske förnuftiga skäl kan.

• Myrmor

Visst är det läskigt! Därför valde vi att skriva på faderskapsintyget reda innan vår dotter föddes, det kan man nämligen göra

Saltakatten skrev 2008-11-11 14:29:25 följande:
    Tror inte heller att "oäkting" var så allvarligt menat. Visst används ordet fortfarande idag men jag har bara hört det användas ironiskt eller på skämt.Själv skulle jag aldrig välja att skaffa barn innan jag var gift. Inte för att det är rätt eller fel ordning utan för att jag vill ha den juridiska trygghet som kommer med äktenskapet och som jag tycker är bra att ha om man skaffar barn.Bara en sån sak som ens sambo inte presumeras vara far till barnet. Det ska intygas av mamman inför myndigheterna. Som gifta anses maken vara pappa till barnet automatiskt. Inte hela världen att intyga det tycker säkert en del. Nä, det är det nog inte men tänk om något händer. www.aftonbladet.se/wendela/barn/article469233...Sen handlar det om ekonomisk trygghet om något skulle hända ens partner. Eftersom sambor inte ärver varandra utan barnet är arvtagare så finns risken att en efterlevande förälder måste ta lån eller kanske sälja hus/lägenhet för att kunna "lösa ut" barnet som nu blir delägare i huset. Som äkta makar ärver man varandra och barnet kommer att få sitt arv först efter det att den andra föräldern avlidit.Om inte känsomässiga skäl kan få en person att gifta sig innan man skaffar barn kanske förnuftiga skäl kan.
Svar på tråden han vill inte..